Hattinen, Lars Paul Erich

     
Příjmení:
Surname:
Hattinen Hattinen
Jméno:
Given Name:
Lars Paul Erich Lars Paul Erich
Jméno v originále:
Original Name:
Lars Paul Erich Hattinen
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
rotný Staff Sergeant
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
- -
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
- -
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
16.05.1923 Kuorevesi
16.05.1923 Kuorevesi
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
03.01.1961 Koivulahti
03.01.1961 Koivulahti
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
- -
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
- stíhací eso; 6 vítězství
- nejmladší finské stíhací eso
- Fighter Ace; 6 victories
- the youngest Finnish Fighter Ace of WW2
Související články:
Related Articles:

Zdroje:
Sources:
Keskinen, K. - Stenman, K.: Ilmavoitot, osa 1 - Aerial Victories, Espoo 2006
URL : https://www.valka.cz/Hattinen-Lars-Paul-Erich-t87311#323632 Verze : 2
Ylikersantti Lars Paul Erich Hattinen


V letech 1940 – 1942 prodělal pilotní a stíhací výcvik a 3. dubna 1943 byl v hodnosti alikersantti (desátník) poslán k LeLv 28. Tato jednotka byla vyzbrojena francouzskými stíhačkami Morane MS.406 a podnikala hlavně ochranu pozemních jednotek a průzkum nad územím protivníka, jejím velitelem byl major A. Maunula (3 vítězství). Přestože Morany v té době již svými výkony zaostávaly za novými sovětskými letouny, zde na severu stále sloužily starší typy, jako byly stíhací I-16, LaGG-3 a z Británie dodané Hurricany a Tomahawky. Proti těmto protivníkům si piloti Moranů stále vedli dobře.


Ačkoliv se Hattinen zapojil do bojových operací okamžitě, jeho „hvězda“ zasvítila až téměř po roce, v létě 1944. Mezitím si ale plnil svou službu svědomitě, protože 20. srpna 1943 byl povýšen do hodnosti kersantti (četař). Jeho jednotka také 14. února 1944 změnila jméno na HLeLv 28.


Dne 9. června 1944 spustili Sověti velkou ofenzívu na Karelské šíji, jejímž cílem bylo vyřadit Finsko z války a zajistit si sever před hlavním tažením na Německo. Rudá armáda měla velkou početní i materiální převahu, což se projevilo i ve vzduchu. Rusové totiž nasadili i nejnovější stroje, např. stíhačky La-5, Jak-9, P-39, bitevní Il-2, či bombardéry Pe-2 a Boston, celkem přes 1 600 strojů. Finové, společně s několika jednotkami Luftwaffe, neměli ani 300 strojů. Finové se však rvali statečně a k nejúspěšnějším stíhačům v tomto období patřil právě Hattinen.


První vítězství si Hattinen připsal 23. června, kdy již byla situace Finů kritická a do podpory pozemních sil nasadili všechna dostupná letadla. Hattinenovi se podařilo poškodit jeden bombardér Pe-2.


První jisté vítězství Lars získal o dva dny později. Jeho jednotka zrovna startovala k misi nad frontu, když se objevil osamocený bombardér Boston. Hattinen na nic nečekal a přesnou dávkou ho poslal k zemi. Hned následující den byl Lars úspěšný znovu, když sestřelil stíhací Jak-9 pravděpodobně od 197. IAP. Dne 8. července poškodil u Suojärvi jednu Airacobru.


O čtyři dny později hlídkovala dvojice Moranů nad frontou, když piloti pod sebou spatřili čtyři letouny La-5. Finové využili převahy výšky a zaútočili. V sovětské formaci vypukl zmatek a rozpadla se. Toho využil Hattinen, dostal se za jednu z Lavoček a v plamenech ji poslal k zemi.
Následující den byl Hattinen povýšen do hodnosti ylikersantti (rotný) a zároveň se jeho jednotka začala přezbrojovat na nové stroje. Dne 11. července přebrali piloti ve Värtsilä první tři kusy stíhaček Mörkö-Morane, což byl MS.406 upravený instalací výkonnějších, kořistních sovětských motorů Klimov VK-105P. Dodávky se pak ale zastavily a do konce války ze SSSR již žádné další stroje dodány nebyly.


Dne 16. července kolem 18.00 byl na letišti Värtsilä vyhlášen letecký poplach a Hattinen ve stroji MSv-617 šel okamžitě do vzduchu. Po chvilce spatřil sovětskou formaci která se skládala ze šesti Il-2, které letěli u země, nad nimi pak kroužily dvě dvojice stíhacích Jaků, jedna v 1 000 a druhá v 3 000 metrech. Hattinen zaútočil na první dvojici, Rusové ho ale včas spatřili a otočili se proti němu. Vzápětí se do boje zapojil i horní pár a s Larsem to nevypadalo moc dobře. Boj trval již asi 15 minut, když se mu podařilo dostat za letoun, na který útočil jako první, a jednou dávkou ho zasáhl. Stroj pak zpomalil a Lars ho zasáhl podruhé, Jak se poté zřítil do jedné z četných bažin. 1)


Lars se pak od stíhaček odpoutal a zaútočil na bitevníky, zasekl se mu však kanón, a protože dva kulomety puškové ráže byly proti dobře pancéřovaným Iljušinům neúčinné, vrátil se na základu. Získal tak první vítězství typu Mörkö-Morane.


Dne 27. července poškodil Hattinen jednu Airacobru, poslední vzdušná vítězství si připsal třicátého. Ten den mezi 9-10 hodinou došlo k velké bitvě mezi Morany od TLeLV 14 s více jak třiceti sovětskými letouny. Na pomoc jim byly poslány Bf 109 G od HLeLv 28 a také Hattinen na svém Mörkö-Morane MSv-617 od téže jednotky. Lars si vedl dobře a podařilo se mu sestřelit dvě Airacobry. Stal se tak esem a to nejmladším ve finském letectvu, zároveň byl jediným pilotem, který získal vítězství na stroji Mörkö-Morane. Poté ještě zaútočil na skupinku bitevních Il-2, střelec jednoho ze napadených „šturmoviků“ měl však dobrou mušku a zapálil nádrž Larsova stroje. Mörkö-Morane byl okamžitě v plamenech a Lars musel využít služeb svého padáku.


Finům se nakonec podařilo sovětský postup zastavit, a to hlavně díky úspěšné obraně v oblasti Tali-Ihantala, kde Rudá armáda utrpěla těžké ztráty, včetně více než 300 tanků a dvou set letadel. Sovětská ofenzíva tak byla úspěšná jen z části, protože se ale Sověti chtěli soustředit na operace ve střední Evropě, navrhli Finsku podepsání příměří. To nabídku přijalo a 5. září 1944 skončila tzv. Pokračovací válka a Finsko vstoupilo do válečného stavu s Německem.
Již 31. prosince 1944 byl Hattinen demobilizován a odešel do civilu. Za své úspěchy v boji - celkem sestřelil 6 letadel a tři další poškodil, vykonal kolem 80 bojových letů - obdržel Vapauden Mitali 1. třídy.


Po válce nastoupil Hattinen jako pilot k Finnair. Dne 3. ledna 1961 pilotoval dopravní letoun DC-3 OH-LCC "Tiira" na lince z Kokkola do Vaasa. Počasí během letu však bylo velmi špatné a letoun havaroval u Koivulahti 2). Všichni lidé na palubě, dva piloti, letuška a 22 pasažérů, při havárii zahynuli.


Poznámky:
1) Některé prameny uvádějí, že šlo o La-5.
2) Zdá se, že oba piloti před letem požili alkoholické nápoje a nebyli způsobilí k letu.



Tabulka vítězství
Datum
Čas
Jednotka
Typ letounu
Místo
Nepřítel
23.6.1944
12.20-13.05
1/HLeLv 28
MS.406 MS-318
Latva
Pe-2 pš.
25.6.2944
12.50-13.35
1/HLeLv 28
MS.406 MS-308
Äänislinna
Boston zn.
26.6.1944
19.30-20.20
1/HLeLv 28
MS.406 MS-639
Aitalampi
Jak-9 zn.
8.7.1944
11.45-12.45
1/HLeLv 28
MS.406 MS-305
Sujärvi
Airacobra pš.
12.7.1944
18.30-19.55
1/HLeLv 28
MS.406 MS-305
Kitelä
La-5 zn.
16.7.1944
18.0-19.05
1/HLeLv 28
Mörkö-Morane MSv-631
Urusjärvi
Jak zn.
27.7.1944
21.00-22.45
1/HLeLv 28
MS.406 MS-644
Tolvajärvi
Airacobra pš.
30.7.1944
9.05-10.15
1/HLeLv 28
Mörkö-Morane MSv-617
Tolvajärvi
2 x Airacobra zn.

Celkem: 6 vítězství jistých, 3 letouny poškozeny


Prameny:
Keskinen, K. - Stenman, K.: Ilmavoitot, osa 1 - Aerial Victories, Espoo 2006
Keskinen, K. - Stenman, K.: LeR 3, Espoo 2001
Keskinen, K. - Stenman, K.: Suomen Ilmavoimat VI - 1944, Espoo 2008
www.network54.com
www.geocities.com
www.wikipedia.org
URL : https://www.valka.cz/Hattinen-Lars-Paul-Erich-t87311#323634 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více