Stíhači v boji II - 09 Thunderbolt

Autor: Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek / ICE 🕔︎︎ 👁︎ 37.519

V roce 1940 prostudoval šéfkonstruktér firmy Republic Alex Kartveli, zprávy z leteckých bojů v Evropě a navrhl letoun, který zásadním způsobem změnil náhled na to, jak je třeba vést vzdušný boj a jak má vypadat stíhací letoun.

V té době vládly nebi nad Evropou lehké stíhací letouny a dominantním byl požadavek na obratnost, protože taktici považovali za klíčové manévrové souboje ve středních výškách.

Reklama

Kartveli si uvědomil, kolik pilotů přišlo při těchto akrobatických exhibicích zbytečně o život. Cílem stíhacího pilota není trávit čas v manévrovém souboji. Nejméně riskuje ten, kdo udeří rychle, tvrdě a nemilosrdně a včas zmizí.

Proto základní Kartveliho myšlenkou bylo, dát americkým pilotům letoun, který jim umožní vybrat si kdy a za jakých podmínek vstoupí do boje a kdy boj opustí. Stroj, který vystoupá výše než jeho protivníci a dokáže tam manévrovat, a bude mít dostatečnou palebnou sílu, aby smetl protivníka z oblohy v jediné zteči.

Navrhl letoun, který přinášel řadu změn v konstrukci i pojetí leteckého boje – Thunderbolt. Úspěch letounu byl tak velký, že slovní základ Thunder – hrom se vyskytovalo ve všech bojových jménech letounů firmy Republic.

Základem letounu byl mimořádně výkonný hvězdicový, vzduchem chlazený motor Pratt and Whitney R-2800 Double Wasp, přeplňovaný turbokompresorem. Turbo bylo tehdy výkřikem nejmodernější technologie. Díky němu měl nový letoun výborné výškové vlastnosti. Tam, kde protivníci ztráceli dech, se Thuderbolt teprve dostával do formy.

Reklama

Dostatečnou palebnou sílu dávalo letounu osm kulometů ráže 12,7 mm se zásobou 350 nábojů na hlaveň, což umožňovalo bezmála 30sekundovou střelbu. Přežití letounu zajišťovaly už samotné jeho rozměry, protože rozměrnější konstrukce jsou odolnější vůči poškození.

Vzduchem chlazený motor fungoval i s několika prostřelenými válci a obrovský blok skýtal pilotovi bezpečnou ochranu. Kromě toho pilota chránilo pancéřování pilotního prostoru.

Letoun vyšel na svou dobu obrovský. Vzletová hmotnost byla dvakrát větší než u tehdy běžných letounů.

Když ho Britové poprvé viděli, říkali, že palbě flaku se dá vyhnout pobíháním po kabině. Na tehdejší poměry byla kabina pohodlná a prostorná a umožňovala dálkové lety s minimální únavou.

Reklama

Piloti měli přes počáteční nedůvěru své mohutné letouny rádi. Dokázaly absorbovat neuvěřitelná poškození a dovezly domů piloty, kteří by byli v jiném letounu dávno mrtví. Přes své rozměry byly schopné postavit se kterémukoli protivníkovi. Když se situace vyvíjela špatně, stačilo potlačit a většina letounů zůstala „v prachu za Thunderboltem“.

O tom, jaká poškození T-bolt snese, se mohla přesvědčit řada německých pilotů. Mnozí z nich do Thunderboltu vyprázdnili zásobníky a přesto se museli smířit s tím, že kořist zmizela v dálce. Jedním z pilotů, který si na Thunderbolt brousil zuby, bylo i eso Egon Mayer.

Podařilo se mu překvapit a zapálit letoun poručíka Johnsona. Ten byl uvězněn v hořící kabině, jejíž překryt se zablokoval. To nebyl souboj, ale poprava. Jak to celé dopadlo, se dozvíte v úvodu deváté části seriálu Stíhači v boji nazvané Thunderbolt.

Thunderbolty se proslavily v roli doprovodných stíhaček a řada osádek Liberatorů a Létajících pevností jim vděčí za své životy. Na svých výpravách do nitra Německa se piloti Thunderboltů utkávali mimo jiné s lehkými a obratnými Messerschmitty Bf 109. Potvrzením správnosti Kartveliho koncepce bylo to, že i v soubojích s nimi se T-bolty dokázaly prosadit a často proti větší či menší přesile.

Jeden takový souboj, při kterém se utkaly čtyři Thunderbolty s desetinásobnou přesilou, je námětem hlavní pasáže deváté části seriálu Stíhači v boji nazvané Thunderbolt. Zjistíte, zda T-bolty potvrdí, že jsou schopné porazit lehčího a obratnějšího protivníka.

Po zavedení letounů P-51 Mustang, které měly větší dolet, byly Thunderbolty převedeny k plnění úkolů přímé letecké podpory. Měly k tomu všechny předpoklady. Dlouhý dolet, velkou nosnost, odolnost a silnou výzbroj.

Navíc, na rozdíl od bombardérů, nepotřebovaly doprovod, Po odhození podvěšené výzbroje se dokázaly postarat sami o sebe a piloti se k soubojům s protivníky nedali dlouho přemlouvat. Jeden z takových soubojů, kdy byly T-bolty napadeny po útoku na pozemní cíle popisuje závěr deváté části seriálu Stíhači v boji nazvané Thunderbolt.

Více o celém seriálu na stránkách

Více o tomto dílu na stránkách

Hesla zmíněná v této části seriálu:

Letadla:

P-47 Thunderbolt

B-17 Flying Fortress

Focke-Wulf Fw 190

Messerschmitt Bf 109

P-51 D Mustang

Související články:

Moderní letecké souboje

premiéru vysílá Česká televize dne 15.05. na  ve 20:00

reprízu vysílá Česká televize dne 19.05. na  v 06:55 

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více