Jak vznikl Pz.Kpfw I., první německý tank

Autor: Robert Fox 🕔︎︎ 👁︎ 13.920

Již před nacistickým ovládnutím Německé politiky v roce 1932 se podařilo Heinzi Guderianovi oslovit vysoká místa v Berlíně jeho koncepcí pohyblivé války jako protikladu ke statickým bojům I. světové války. Avšak Guderianova koncepce nezbytně vyžadovala soustředěné formace obrněných vozidel, které měly být jeho základní oporou.

Reklama

Sám Guderian usiloval aby se jeho strategie stala skutečností. Proto zorganizoval v létě 1929 vojenské cvičení v nichž namaskované osobní automobily představovaly tanky. Proto se podařilo část vysokých Německých činitelů, včetně některých vojenských skeptiků přesvědčit, že je čas ignorovat Versailleskou smlouvu a začít stavět obrněné síly.

A tak se v únoru 1934 objevil na scéně první masově vyráběný německý tank, který byl konstruovaný tak, aby jeho výroba byla co nejlacinější a jednoduchá. Byl totiž určen jen k výcviku, zatím co se počítalo s tím, že se tajně rozjedou konstrukční práce na na vývoji podstatně výkonejších strojů. Proto byly vyzvány zejména firmy: Krupp, MAN, Daimler-Benz a RheinMetall aby přišli s novými prototypy. Firma Krupp zareagovala jako první a přišla s obrněným vozidlem pro dva členy posádky, které bylo pojmenováno LKA I.

LKA I, byl tak trochu okopírovaný britský Carden-Lloyd Mark I z dvacátých let. Jeho výzbroj tvořily dva kulomety ráže 7,9 mm v malé věžičce, která byla umístěna na pravé straně korby. Podvozek sestával ze čtyř pojezdových kol na každé straně a zadního napínacího kola, které se dotýkalo země. Síla pancíře byla však pouhých 8-13 mm a byl určen aby odolal jen palbě ručních zbraní, ale stěží něčemu jinému. Stroj dostal z utajovacích důvodů název: Landwirtschaftliger Schlepper(LaS), což znamená zemědělský traktor. O několik měsíců později, byl stroj tajně přejmenován na Pz.I Ausf. A. Vážil 5,4 tuny  a měl motor o výkonu 57 Hp. Po posouzení návrhů ostatních výrobců, byl vybrán právě tento stroj pro masovou výrobu a to s několika změnami, které spočívaly hlavně ve zmenšení pojezdových kol a odpružení listovými pružinami namísto vinutých. Další změnou bylo nápadné rameno, které překrývalo středy zadních tří kol a napínacího kola.

Koncem roku 1932 obdržela armáda několik prvních objednaných kusů Pz.I Ausf. B. Tento model vážil již 6 tun a měl nový motor o větším výkonu 100Hp. Byla trochu zvětšena nástavba (o 4,5 cm) a došlo k přidání pátého pojezdového kola.

V roce 1935 na základě otevřeného nedodržovaní Versailleské smlouvy, proklamované Hitlerem, přestala existovat potřeba přísného utajování a vozidlo dostalo název Pz.Kpfw I. (Panzerkampfwagen I - tj. obrněné bojové vozidlo). Strojů Pz.Kpfw I.Ausf. A, bylo vyrobeno a dodáno německé armádě asi 300 ks a stroje Pz.Kpfw I. Ausf. B, bylo vyrobeno a dodáno 1500ks. Zajímavé je, že ještě v roce 1939 v Polsku , sloužilo v tankových divizích ještě na 800, těchto lehkých strojů a tvořily tak vlastně páteř německých obrněných sil. Během tažení ve Francii, v roce 1940, jich bylo stále 523 v boji. A dokonce ještě v době operace Barbarossa v Sovětském Svazu v roce 1941, byla ještě velká část těchto tanků v první útočné linii, i když byly určeny hlavně pro průzkumné účely. Výroba tanků Pz.Kpfw I. byla ukončena až na sklonku roku 1941.

Ještě bych rád uvedl, že existovala i verze Ausf. C,(30ks těchto tanků bylo postaveno v letech 1942-1943) která byla postavena firmami Krauss-Maffei a Daimler-Benz a která byla primárně určena k tomu, aby poskytovala přímou palebnou podporu dělem ráže 20 mm průzkumným a leteckým jednotkám. Tento typ byl prvním německým tankem s částečně se překrývajícími koly. Tato technologie byla později používána u tanků Panter a Tiger. Dokonce několik modelů Pz.Kpfw I.Ausf A bylo přestavěno na plametometné tanky (Flammpanzer I), které dostal do výbavy Afrika Korps.

Zdroje:
W.Spielberger: Die Panzerkampfwagen I und II und ihre Abarten Motorbuch Werlag Stuttgart
Sborník časopisu Command

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více