Royal Aircraft Factory F.E.8

     
Název:
Name:
Royal Aircraft Factory F.E.8 Royal Aircraft Factory F.E.8
Originální název:
Original Name:
Royal Aircraft Factory F.E.8
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1915-DD.MM.191R Royal Aircraft Factory, Farnborough /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Darracq Motor Engineering Co. Ltd., Fulham /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Vickers Ltd. (Aviation Department), Weybridge /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1915-DD.MM.191R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
272
První vzlet:
Maiden Flight:
15.10.1915
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
406 kg 895 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
611 kg 1346 lb
Rozpětí:
Wingspan:
9.6 m 31ft 6in
Délka:
Length:
7.01 m 23ft
Výška:
Height:
2.79 m 9ft 2in
Plocha křídla:
Wing Area:
19.88 m2 214 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Gnome 9B o výkonu 75 kW
čtyřlistá dřevěná vertule
Gnome 9B, power 100 hp
four-blade wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
132 l 29 Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
151.3 km/h v 0 m 94 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
9.5 min do 1829 m 9.5 min to 6000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
4420 m 14500 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý 7,7mm kulomet Lewis 1x flexible .303 Lewis machine gun
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Hare, Paul R. The Royal Aircraft Factory, Putnam, London 1990. ISBN 0-85177-843-7.
Lamberton, W. M. Fighter Aircraft of the 1914-1918 War. Harleyford Publications Ltd, Letchworth 1960.
www.britishaircraft.co.uk/aircraftpage.php?ID=823
http://www.airwar.ru/enc/fww1/fe8.html

Royal Aircraft Factory F.E.8 - Prototyp s původním umístěním kulometu v přídi.

Prototyp s původním umístěním kulometu v přídi.
Royal Aircraft Factory F.E.8 - Sériový F.E.8 stojící před továrními budovami ve Farnborough.

Sériový F.E.8 stojící před továrními budovami ve Farnborough.
Royal Aircraft Factory F.E.8 -


Royal Aircraft Factory F.E.8 -


URL : https://www.valka.cz/Royal-Aircraft-Factory-F-E-8-t21416#380053 Verze : 0
Royal Aircraft Factory F.E.8

Stíhací letoun Royal Aircraft Factory F.E.8 je první stíhačkou britské letecké firmy Royal Aircraft Factory. Vznikla jako jeden z prvních britských pokusů zastavit nadvládu německých stíhaček Fokker Eindecker vybavených kulomety se synchronizátory.

Protože v roce 1915 nebyly ještě synchronizátory kulometů v Británii a Francii vyvinuty, hledal se způsob jak pilotovi umožnit volný výstřel vpřed. Zatímco Francouzi se vydali cestou montáže kulometů nad křídlo a jejich šikmým umístěním na trupu, britští konstruktéři vsadili na rámovou konstrukci stíhaček s tlačným motorem za zády pilota. Tato koncepce byla vynikající pro uvolnění výstřelu v před ale byla vykoupena velkou komplikovaností konstrukce, její křehkostí a nebezpečím pro pilota v případě havárie (motor se často utrhl z uložení a pilota rozdrtil).

V Británii se do konstrukce rámových stíhaček pustily dvě letecké firmy. Firma Airco zkonstruovala a postavila stíhačku D.H.2, která se jako první z rámových stíhaček dostala na bojiště. Několik dní po vzletu jejího prvního prototypu byly u firmy Royal Aircraft Factory zahájeny práce na vlastní rámové stíhačce.

Její konstrukce se ujal konstruktér J. Kenworthy, který novou stíhačku dovedl do stádia prototypu za necelých pět měsíců. První prototyp byl k záletu připraven v říjnu 1915 a 15. 10. 1915 byl zalétán pilotem Frankem Goodenem. Letoun byl následně označen jako F.E.8 (Farman Experimental 8). Po ukončení továrních zkoušek byl letoun 8. 11. 1915 přepraven do Ústřední letecké školy v Upavonu, kde se měl podrobit státním leteckým zkouškám. V jejich průběhu byl letoun velmi dobře hodnocen a jedinou skutečnou výtkou zůstala stížnost na umístění kulometu, který byl plně pohyblivě umístěn na rámu na motorové gondole.

Prototyp byl následně 15. 11. 1915 přelétnut zpět na leteckou základnu ve Farnborough, kde byl těžce poškozen při přistání a následně se podrobil dlouhé opravě. Druhý prototyp byl 19. 11. 1915 přelétnut na frontu a zde podroben bojovým zkouškám u 5. squadrony RFC. Zde se mu opět dostalo velmi dobrého hodnocení protože svojí obratností a rychlostí překonával německé stíhačky Fokker E.III, které do té doby kralovaly ve vzduchu nad frontou.

V průběhu těchto zkoušek byla odstraněna i kritizovaná montáž pohyblivého kulometu a nahrazena pevnou montáží kulometu před pilotem ve vybrání na horní straně pilotní gondoly. Takto modifikovaný se vrátil v lednu 1916 zpět do Británie, kde spolu s opraveným prvním prototypem sloužil jako základ pro sériovou výrobu F.E.8.

První squadrona plně vyzbrojená letouny F.E.8 - 40. squadrona - přelétla postupně do Francie 25. 8. 1916 a o tři dny později se zapojila do bojů nad frontou. 40. squadronu ve Francii 21. 10. 1916 doplnila druhá plně vyzbrojená squadrona - 41. squadrona. Jenže v té době už štěstí rámovým stíhačkám přestávalo přát. Nasazení nových německých stíhaček Albatros D.I a D.II zlomilo dočasně vybojovanou leteckou nadvládu a letouny F.E.8 a D.H.2 se začaly postupně měnit z lovců na kořist.

F.E.8 byly postupně stahovány z fronty a nahrazovány modernějšími letouny, a to až do června 1917, kdy 41. squadrona předala poslední F.E.8 a nahradila je letouny De Havilland D.H.4. Několik letounů F.E.8 bylo následně zkoušeno v systému Home Defence, ale jejich nasazení v této službě bylo nakonec na základě zastaralosti konstrukce zamítnuto a část letounů byla přesunuta k výcvikovým jednotkám, kde se udržely až do roku 1918.

Technický popis letounu
Stíhací letoun Royal Aircraft Factory F.E.8 byl dřevěné konstrukce s kovovými výztužnými podélníky gondoly a nosníky ocasních ploch a křídel. Zbylá konstrukce byla zhotovena ze dřeva a překližky. Potah letounu tvořilo impregnované plátno s výjimkou motorové gondoly, která byla v prostoru pilota potažena překližkovým potahem a v prostoru motoru byla překryta kovovými plechy. Letoun byl vybaven rotačním hvězdicovým motorem Gnome Monosoupape se čtyřlistou vrtulí v tlačném uspořádání a jeho výzbroj tvořil jeden pevný nesynchronizovaný kulomet Lewis ráže 0.303.

Přehled jednotek RFC/RAF plně vyzbrojených letouny F.E.8
40. squadrona
41. squadrona

Zdroje:
V.Němeček: Vojenská letadla I
www.letouny.sweb.cz
www.wikipedia.org
Archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Royal-Aircraft-Factory-F-E-8-t21416#186161 Verze : 0
Replika letounu F.E.8.Fotografie je převzata ze serveru www.oldrhinebeck.org
Royal Aircraft Factory F.E.8 -


URL : https://www.valka.cz/Royal-Aircraft-Factory-F-E-8-t21416#186163 Verze : 0
.
Royal Aircraft Factory F.E.8 - F.E.8, trupové číslo 2, sériové číslo 7616, 41. peruť RFC, počátek roku 1917, letiště Abeele. Na tomto stroji se 2/Lt. S. W. Taylor dne 24. 1. 1917 účastnil nerozhodného souboje tří F.E.8 41. perutě proti 4 Rolandům. Později na stroji létal 2/Lt. S. Hay, jenž 12.2. zažil nemilou příhodu, když se mu při startu zablokovalo kolo a začala hořet pneumatika. O tři dny později stroj havaroval a byl odepsán. Stroj je kamuflován standardně, kromě spodních ploch křídel a VOP, jež zůstaly v barvě lakovaného plátna, nese na všech ostatních plochách nátěr khaki PC10. Trupová číslice 2 bývá zpravidla kreslena jako modrá.

F.E.8, trupové číslo 2, sériové číslo 7616, 41. peruť RFC, počátek roku 1917, letiště Abeele. Na tomto stroji se 2/Lt. S. W. Taylor dne 24. 1. 1917 účastnil nerozhodného souboje tří F.E.8 41. perutě proti 4 Rolandům. Později na stroji létal 2/Lt. S. Hay, jenž 12.2. zažil nemilou příhodu, když se mu při startu zablokovalo kolo a začala hořet pneumatika. O tři dny později stroj havaroval a byl odepsán. Stroj je kamuflován standardně, kromě spodních ploch křídel a VOP, jež zůstaly v barvě lakovaného plátna, nese na všech ostatních plochách nátěr khaki PC10. Trupová číslice 2 bývá zpravidla kreslena jako modrá.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Royal-Aircraft-Factory-F-E-8-t21416#612114 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více