Letečtí stíhači v boji - Nekrolog soubojů
♡ Chci přispět
Letecké souboje, stejně jako všechny obory lidské činnosti prošly vývojem. Jak se měnila konstrukce letadel a rostly jejich výkony, měnil se i charakter leteckých soubojů. V dnešní době dokáže pilot stíhacího letounu zničit protivníka dřív, než se mu dostane na dohled.
V minulém díle jsme opustili piloty v době, se ve výzbroji objevily první proudové letouny a začaly nahrazovat své předchůdce s pístovými motory. Zpočátku byla jediným parametrem, v kterém byly proudové letouny jasně lepší, rychlost. To bylo vykoupeno malým doletem, způsobeným velkou „žravostí“ prvních proudových motorů.
Používaná taktika se prakticky nelišila. Piloti vyhledali zrakem cíl, snažili se k němu přiblížit a dostat se do takové polohy, aby mohli použít palubní zbraně. Pokud možno nepozorovaně. Vždy bylo bezpečnější sestřelit nic netušící oběť, než se pouštět do manévrového souboje s nejistým výsledkem.
Postupně se začaly objevovat první novinky. Radiolokační dálkoměry zbavily pilota nutnosti znát přibližné rozměry cíle a pracně ho rámovat. Snášet rostoucí přetížení pilotům usnadnilo zavedení anti-G obleků, které bránily odkrvení hlavy. Bezpečné opuštění letounu zajišťovaly vystřelovací sedačky.
Na ničení odolnějších letounů s celokovovou konstrukcí byly zavedeny palubní kanony ráže přes 20 mm nebo neřízené rakety. Kulomety se prakticky přestaly používat. Přežily jen na letounech a vrtulnících pro přímou leteckou podporu, které je používaly na ničení žívé síly na zemi.
S touto výbavou proběhla Korejská válka, první válka proudových letounů. Válka, která byla labutí písní letounů s pístovými motory. Na základě vyhodnocení výsledků a bojových zkušeností začali konstruktéři vyvíjet nové generace proudových stíhaček.
Studená válka byla v plném proudu a strategové spřádali plány na jaderné údery pilotovanými proudovými bombardéry. Ty bylo nutné najít sestřelit dřív, než se dostanou nad bráněné území nebo vlastní jednotky.
Přídavné spalování a pokrok v aerodynamice umožnily stíhačkám překonat rychlost zvuku. Standardním vybavením se staly palubní radiolokátory a objevily se první typy řízených střel. Zdálo se, že klasickým soubojům odzvonilo. Potom přišla válka se kterou nikdo nepočítal. Vietnam.
Tam se utkaly letouny, které spolu nikdy neměly bojovat. Najednou bylo nutné oprášit postupy, které už byly považované za přežité, navrhnou novou taktiku a na zkušenostech starých „veteránů“ vychovat novou generaci stíhacích pilotů. U námořnictva si situaci uvědomili dříve a vybudovali školu stíhacích pilotů známou pod názvem Top Gun. Výsledky se dostavily brzy a US Navy mělo záhy svá první esa. Ale protivník byl zkušený a získání pěti sestřelů nebylo snadné, jak se dozvíte v další části seriálu Stíhači v boji.
Kanony, považované u některých stíhacích letounů za přežitek se opět staly žádanou zbraní. Byly jednoduché, vždy pohotově k použití a na krátkou vzdálenost smrtící. Opět se setkali piloti v manévrových soubojích a někteří z nich vyšli vítězně se statutem esa. Bylo jich málo, ale to nebylo tím, že by byli piloti horší, ale hlavně tím, že skončila doba obrovských leteckých svazů. Nové letouny byly výkonnější a dokázaly plnit úkoly, které předtím vyžadovaly nasazení celého svazu. Stíhačům tak ubyly cíle a šance na sestřely.
Po vyhodnocení zkušeností z vietnamské války vznikla další generace „plnokrevných“ stíhaček. Maximální rychlost už nebyla prioritou a více se dbalo na vyvážené parametry. Nová aerodynamická řešení a výkonné motory umožnily postavit letouny mimořádně obratné letouny se silnou výzbrojí. Také řízené střely překonaly období dětských nemocí a stal se z nich účinný smrtící nástroj. Díky výkonnému radiolokátoru dokážou dnešní stíhačky zjistit protivníka na vzdálenost mimo vizuální dohlednost a sestřelit ho dřív než se přiblíží.
Přesto stále platí poučka napsaná již za první světové války. Kdo první uvidí protivníka, může první vystřelit a zvítězit.
Více o celém seriálu na stránkách ČT
Více o tomto dílu na stránkách ČT
Moderovaná diskusek této části seriálu ČT na stránkách www.valka.cz
Hesla zmíněná v jedenácté části seriálu
Letadla:
McDonnell Douglas F-4 Phantom II
General Dynamics F-16 Fighting Falcon
McDonnell Douglas F/A-18 Hornet
Osobnosti:
Fredrick "Boots" Blesse
Randall "Duke" Cunnigham
Willie Driscoll
Robin Olds
Frank Ault
Bryan Grant
Jerry Sullivan
Dwight Timm
Ostatní:
Protiletadlová řízená střela S-75
v úterý 31. 03. 2009 ve 20:00 na programu
Podobné články
Další články autora