1. Počátky vojenské letecké zabezpečovací služby
Československé vojenské letectvo v období 1945 až 1950 bylo po stránce veškeré týlové péče zabezpečeno systémem leteckých základen a letištních správ. Technické vybavení letectva tvořilo širokou paletu nejen co do počtu typů samotných letadel, ale i různé úrovně palubního vybavení pro spojení s letištěm a mezi letouny. Radionavigační vybavení bylo v té době spíše výjimkou. To byl zřejmě hlavní důvod, proč se v těchto letech nebudovala samostatná letecká zabezpečovací služba a tak její zajišťování bylo součástí zabezpečení spojení s letouny. Významnou překážkou byl i nedostatek zkušeností a připravenosti personálu.
Na MNO Hl. štábu – Velitelství letectva veškeré otázky spojovací služby u letectva řídilo jeho 3. Oddělení spojovací. Mělo dvě skupiny:
1. Skupina všeobecná – řídící záležitosti všeobecné, spojovacích předpisů, výcvikové, obranné zpravodajství spojení, organizaci šifrovací služby letectva, přidělování volacích a krycích znaků pro letectvo.
2. Skupina provozní – řídící záležitosti veškerého drátového a bezdrátového leteckého spojovacího provozu a letecké zabezpečovací služby.
Podle čj. 6269 dův. let. 46 ze dne 23. 04. 1946 „Organizace, počty a působnost Hlavního štábu – velitelství letectva“ (v platnosti od 29. 4. 1946), mělo 3. oddělení - spojovací mít:
1 přednostu oddělení (pplk. let.),
2 přednosty skupin (mjr. let.) a
4 spojovací referenty (2 škpt. let., 1 kpt. let. a 1 por. let.).
9. října 1946 vydalo MNO – Hl. štáb – velitelství letectva čj. 9162 – Taj. let. 1946 ve věci: „Letová kontrola – organizace spojení“ zásady,
podle nichž má být organizováno spojení pro leteckou kontrolu. Jedná se o dokument, obsahující frekvence a volací značky letištních kontrol, zaměřovačů, radiomajáků, cvičné frekvence u leteckých školních jednotek a volací značky pro letouny.
Pro letištní kontroly byl vydán výnos MNO čj. 19296/1. Odd. let. 1946 s přílohou čj. 81966 – Taj. let. 1946.
Předpisy pro kontrolu letového provozu na dlouhých tratích a pro zaměřovací síť zatím nebyly vydány, protože nebyla vybudována pozemní síť *).
*) Pozn. autora: Míněna je síť dálnopisná.
Podle dokumentů MNO Hl. št. VL -1946, byly v polovině října 1946 zřízeny letové kontroly na letištích:
Boží Dar, Kbely, České Budějovice, Havlíčkův Brod, Chrudim, Plzeň, Brno, Olomouc, Prostějov I, Trenčín, Zvolen.
Při reorganizaci letectva k 01.09.1947 byly v podřízení I. leteckého sboru a III.leteckého sboru leteckého sboru ( LS) zřízeny Spojovací letky (SL), jako základ pro připravovanou výstavbu stálých a mobilních operačních sálů letectva.
-Spojovací letka 1 VÚ 4683 (SL 1) byla ve Kbelích,
- Spojovací letka 3 VÚ 4698 (SL 3) v Brně.
- U IV. leteckého sboru působila Spojovací letka 4, která vznikla počátkem r. 1946 ze Spojovací perutě 4 ve Spišské Nové Vsi a v r. 1948 byla přemístěna do Zvolena.
Složení a vybavenost spojovacích letek byla rozdílné:
Na př. Spojovací letka 1 (SL 1) ve Kbelích měla:
6 důstojníků, 10 rotmistrů, 16 délesloužících a 128 mužstva. Technické vybavení tvořilo 11 radiovozů (dobově byly označovány někdy jako pojízdné radiostanice, nebo rádiový automobil), telefonní ústředna, množství dalších dopravních prostředků a spojovacích prostředků.
15.04.1949 se uskutečnil další významný krok v organizaci spojovacích jednotek letectva.
Na základech spojovacích letek SL 1 a SL 4, s ponecháním jejich krycích čísel, byly zřízeny Letecký spojovací pluky:
- 15.04.1949 zřízen v Jičíně Letecký spojovací pluk 1 (LSP 1) VÚ 4683, od 01.10.1949 jako VÚ 8875.
- Ve Zvolenu byl zřízen Letecký spojovací pluk 3 (LSP 3), od 01.10.1949 jako VÚ 9150. 30.11.1950 však byl LSP 3 zrušen.
- 01.07.1949 byla Spojovací letka 3 VÚ 4698 přečíslována na Spojovací letka 2 a přemístěna do Přerova, kde od 01.10.1949 používala nové krycí číslo VÚ 5734.
Počátkem r. 1950 byla vyčleněna část sil a prostředků z Leteckých spojovacích pluků 1 a 3 (LSP 1 a LSP 3), stejně jako ze Spojovací letky 2 VÚ 5734 a tyto byly využity ke zřízení nové složky letectva:
Leteckých operačních středisek (LOS.
15. 02. 1950 bylo zřízeno ve Kbelích Letecké operační středisko 1 VÚ 1115 (LOS 1). 01.01.1951 bylo LOS 1 přejmenováno na 1. letecké operační středisko. (Velitel byl mjr. let. Mach Jaroslav).
Do složení střediska patřily součásti, rozmístěné ve středních a západních Čechách :
1) Operační sál s velitelskou rotou ( Kbely)
2) Hlavní radarová ústředna (na kopci Praha v Brdech byla budována již od r. 1947) (Zde působilo NSL 1/1. NSL)
3) Spojovací četa: radio družstva (Plzeň, Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Staňkov, Klatovy, Strakonice, a České Budějovice)
4) Radarový vlak (Horažďovice - jako 3. NSL) – v srpnu 1951 přesunut do Komárna)
5) Radarové stanice:
- 1. radarová stanice (Trpisty u Stříbra)
- 2. radarová stanice (Janovice nad Úhlavou)
- 3. radarová stanice (České Budějovice)
6) Radarová naváděcí stanice: (Naváděcí stanice letectva – NSL)
- 1. radarová naváděcí stanice Přílezy u Města Teplá (neb letiště Toužim)
- 2. radarové naváděcí stanice Cerhonice u Písku (od 1.7.1951)
- 3. radarová naváděcí stanice Dobřany
01.05.1950 bylo zřízeno v Hájníkách u Zvolenu Letecké operační středisko 3 VÚ 8520 01.01.1951 bylo LOS 3 přejmenováno na 3. letecké operační středisko.
(Velitel byl škpt. let. Stašík Ladislav.
Složeni: četa LOS, spojovací četa, četa gonio zaměřovačů a velitelská rota LOS
01.10.1950 bylo zřízeno v Olomouci Letecké operační středisko 2 VÚ 8675 01.01.1951 bylo LOS 2 přejmenováno na 2. letecké operační středisko. (Velitel byl mjr. let. Danda, František ).
Složeni: četa LOS, spojovací četa, četa gonio zaměřovačů a velitelská rota LOS.
K 31.12.1952 byla Letecká operační střediska zrušena.
***
K 01.01.1953 byla pro řízení bojové činnosti letectva místo nich zřízena nová velitelská stanoviště:
V Praze vzniklo Ústřední velitelské stanoviště (ÚVS) VÚ 2723
a Spojovací uzel štábu velitelství letectva VÚ 5957
V Olomouc vzniklo 1. Pomocné velitelské stanoviště VÚ 2525 (z 2. LOS)
V Hájníkách vzniklo 2. Pomocné velitelské stanovištěVÚ 3251 (z 3. LOS).
Činnosti, které LOS zabezpečovaly po stránce radionavigačního zabezpečení letů po tratích a přistání na letištích převzaly nové jednotky:
- roty leteckých zabezpečovacích prostředků (roty LZP / r lzp)
a
- radiotechnické čety letecké zabezpečovací služby (radiotechnické čety LZS/ rtč lzs). Personál a materiální vybavení se rozdělil k velitelským stanovištím (VS) a jednotkám Letecké zabezpečovací služby (LZS).
V závěru roku 1951 zpracovalo VL plán počtů útvarů letectva do konce roku 1952. Dokument MNO – VL, příloha k čj. 0044294/vel. let. 1952 „Přehled plánovaných počtů útvarů letectva do konce roku 1952“ zahrnoval výčet leteckých útvarů (tzv. bojových) :
V uvedeném přehledu je plánováno i zřízení 6 osvětlovacích čet (u čety plánovaný stav 10 vojáků, z toho 1 důstojník, 4 poddůstojníci základní služby a 5 mužstva).
30.01.1952 byl na MNO – VL ustanoven mjr. let. Danda, František náčelníkem Letecké zabezpečovací služby.
V plánu výstavby letectva a TMP na r. 1952 se objevují nově i jednotky LZS:
- 8 radiotechnických čet LZS I. třídy, každá 19 vojáků (7 + 11 + 1)
- 7 radiotechnických čet LZS II. třídy, každá 13 vojáků (3 + 9 + 1)
- 6 radiotechnických čet LZS III. třídy, každá 6 vojáků (1 + 5)
Celkem tedy 83 důstojníků, 181 poddůstojníků z povolání, 15 podd. základní služby.
Dnem 01.06.1952 zřídil NGŠ MNO čj.001660 – OMS z 10. 6. 1952 na letištích Dobřany, Žatec, České Budějovice, Mladá, Ruzyně světlometnou četu.
4. února 1953 bylo vydáno MNO čj. 0055964 –VL/OM ve věci reorganizace leteckých útvarů k 01.01.1953.
Tímto nařízením byla zrušena 1., 2., a 3. letecká operační střediska a z jejich počtů se organizují nové útvary.
Ke stejnému datu byly zrušeny světlometné čety a světlometné čety LUČ. Tímto nařízením byl zahájen proces výstavby nových organických útvarů a jednotek určených k zabezpečení letů i za ztížených povětrnostních podmínek činností svých pozemních radiových, světlo technických a signálních prostředků. Jejich název vycházel z jejich poslání: Letecká zabezpečovací služba.
Zřejmě vůbec prvním organizačním předpisem pro leteckou zabezpečovací službu bylo nařízení čj. 058633 – VL/LZS 1953.
Obsah byl rozdělen do 3 částí – Hlav I. až III.:
HLAVA I. – Všeobecná ustanovení, úkoly a org. letecké zabezpečovací služby
1. Všeobecná ustanovení
2. Úkoly letecké zabezpečovací služby:
a) Zabezpečit nalétnutí letounů na plánované tratě, do prostoru cílů, jakož i navedení letounů na cíl.
b) Zabezpečit návrat letounů do prostor vlastních letišť
c) Zajistit obnovení ztracené orientace
d) Zabezpečit letouny při výstupu a sestupu mraky
e) Zabezpečit vedení letounů po plánovaných tratích za neviditelnosti země
f) Zabezpečit přistání letounů na letištích za ztížených povětrnostních podmínek
a) Jednotky:
– Letecká zabezpečovací služba (zkratka LZS) na letištích je organizována v roty leteckých zabezpečovacích prostředků (zkratka LZP)
a v radiotechnických četách letecké zabezpečovací služby (zkratka RTČ LZS) I., II., a III. třídy podle vybavení letišť.
Rota LZP je vybavena pozemními prostředky, kterými je schopna zabezpečit provoz letecké divise v jednom letištním uzlu i za ZPP. Je operačně podřízena veliteli divise, jejíž provoz zajišťuje.
Radiotechnická četa LZS je ve stavu jednoho z letištních praporů, který ji materialně zabezpečuje, velitelsky je podřízena veliteli letištního praporu. Operačně je podřízena veliteli letecké jednotky, jejíž provoz zajišťují.
Personál rot LZP a radiotechnických čet LZP se zúčastňuje bojové a politické přípravy střídavě tak, aby byla zajištěna stálá pohotovost prostředků LZS. Řízení LZS provádí NŠ VL prostřednictvím náčelníka LZS, který provádí řízení celé LZS letectva po odborné stránce mu jednotky LZS podléhají.
b) Prostředky LZS:
– Podle druhu se prostředky dělí na:
Pozemní radiové prostředky:
- radiozaměřovače,
- radiomajáky
- přívodné radiostanice
Světlo technické prostředky:
- přistávací osvětlovací zařízení VPD,
- světelné majáky
- signální prostředky: signální terče, dýmový signál
HLAVA II.
– Funkční povinnosti osob:
1. Náčelník letecké zabezpečovací služby
2. Náčelník štábu zabezpečované letecké divise nebo leteckého pluku
3. Šturman zabezpečované letecké divise nebo leteckého pluku
4. Létající personál
5. MNO – VL oddělení přeletů a oblastní dispečerská služba
6. Velitel roty LZP a velitel RTČ LZS na letištích jsou povinni: Zabezpečit neustálou pohotovost a práci prostředků LZS podle požadavků letištních jednotek a požadavků oblastní dispečerské služby Včas vydati náčelníkům jednotlivých prostředků změny v údajích práce a kontrolovati včasné provedení těchto změn (frekvence, volací znaky, hesla) Kontrolovat správnou činnost – včasný začátek a konec dle daných požadavků, dodržování stanovených režimů práce prostředků Provést opatření pro obranu a maskování prostředků LZS, zabezpečit prostředky náhradními součástkami a spotřebním provozním materiálem Zodpovídá za bojovou a politickou přípravu příslušníků jednotky 7.
Všichni příslušníci jednotek LZS jsou povinni přísně střežiti tajemství techniky leteckých zabezpečovacích prostředků a podmínek jejich používání
HLAVA III.
– Vyžadování a používání prostředků, hlášení o schopnosti a závadách
1. Vyžadování prostředků letecké zabezpečovací služby: V zájmu šetření materiálem, spotřeby elektrického proudu a PHM a aby nepřítel nemohl používat našich prostředků pro vlastní navigaci, jsou prostředky LZS zapínány jen na dobu potřebnou k zajištění plánovaných a skutečně provedených letů. Následují det. pokyny pro jednotlivé stupně řízení letového provozu, pro šturmany, velitele, osádky. MNO – VL/odd. LZS vydávalo čtvrtletní přehledy o stavu...
2. Využívání prostředků letecké zabezpečovací služby: Je bezpodmínečně nutné, aby letecké osádky se naučily využívati prostředků LZS pro navigaci za všech povětrnostních podmínek. … Následuje popis povinností osádek letounů, řídících létání, dispečerské služby. Jsou zde „návody“a jak se má postupovat např. při ztrátě radio spojení letounu s letištěm, nebo ztráta orientace letounu, …
(Tolik z předpisu čj. 058633 - Bez úprav).
K 1.1.1953 byly "Nařízením MNO čj. 0055964 – MNO/VL 4. únor 1953 „Útvary letectva – reorganizace – prozatímní mírové počty – vydání“ zřízeny první samostatné útvary zabezpečovací služby našeho vojenského letectva: - roty leteckých zabezpečovacích prostředků – roty LZP (r lzp).
Dostaly svá krycí čísla vojenského útvaru, která je provázela celou dobu existence. Jednotka LZP – dislokace: Krycí číslo:
1. rota leteckých zabezpečovacích prostředků České Budějovice (u 1. letecké stíhací divize) VÚ 3495
2. rlzp (*) 3. rota leteckých zabezpečovacích prostředků Dobřany (u 3. lsd) VÚ 3263
3. rlzp (*) 5. rota leteckých zabezpečovacích prostředků Žatec (u 5. lsd) VÚ 2705
*) Tato čísla měla oba útvary fakticky POUZE při přípravě a vydání příslušného nařízení,které je datováno 4.2.1953.
Již v lednu byly Kádrovým rozkazem ustanováni funkcionáři u "žatecké" roty LZP s číslem "5." shodnou s číslem letecké divize, jejichž letecké jednotka zabezpečovala.
Podobně "dobřanská" rota dostala číslovku "3." - viz. dále).
Ke stejnému datu bylo zřízeno nově 17 radiotechnických čet letecké zabezpečovací služby I. až III. třídy. Krycí čísla VÚ jim nebyla přidělena – byly podřízeny letištním praporům, v jejichž materiální péči se nacházely.
Rota leteckých zabezpečovacích prostředků byla organizována dle TMP č. 7/86. Měla plánovaný stav 9 důstojníků, 14 poddůstojníků z povolání, 5 poddůstojníků základní služby, 47 mužstva a 1 občanský zaměstnanec.
Do složení roty LZP náleželo: velitelství s velitelským stanovištěm, světlometná četa (později byla označována jako světlo technická), četa leteckých zabezpečovacích prostředků, družstvo VF zaměřovače, spojovací četa, dílna a sklad. Na velitelském stanovišti roty LZP konal službu dozorčí důstojník s telefonistou a prostřednictvím telefonního přepojovače bylo VS roty spojeno s jednotlivými prostředky (stanovišti), s řídícím létání, s divizním VS a velitelstvím roty. Úkolem VS roty LZP bylo řídit a kontrolovat práci prostředků. Bylo vybaveno kontrolním radiovým přijímačem s frekvenčním rozsahem radiových prostředků, umístěných na letišti.
Jednotka LZS – dislokace: Zřízení k: Zrušení k:
10. radiotechnická četa LZS I. třídy Mladá: Zřízení:01.01.1953; Zrušení : 15.05.1953 Reo
11. radiotechnická četa LZS I. třídy Hradčany: Zřízení: 01.01.1953; Zrušení:15.05.1954 Reo
12. radiotechnická četa LZS I. třídy Plzeň - Bory: Zřízení: 01.01.01953; Zrušení: 01.10.1957 Reo
13. radiotechnická četa LZS I. třídy Kbely: Zřízení k: 01.01.1953; Zrušení k: 01.05.1953 Reo
14. radiotechnická četa LZS I. třídy Přerov: Zřízení k: 01.01.1953; Zrušení: 01.05.1953 Reo
15. radiotechnická četa LZS I. třídy Brno: Zřízení: 01.05.1953; Zrušení: 01.11.1955 Reo
20. radiotechnická četa LZS II. třídy Chrudim: Zřízení: 01.01.1953; Zrušení: ? 1954
21. radiotechnická četa LZS II. třídy Havlíčkův Brod: Zřízení: 01.01.1953; Zrušení: 01.11.1954 Reo
22. radiotechnická četa LZS II. třídy Kuchyňa: Zřízení: 01.01.1953;Zrušení: 01.11.1955
23. radiotechnická četa LZS II. třídy Hájníky: Zřízení: 01.01.1953; Zrušení:01.11.1955 Reo
24. radiotechnická četa LZS II. třídy Stichovice: Zřízení: 01.01.1953; Zrušení: 01.11.1955
30. radiotechnická četa LZS III. třídy Klecany: Zřízení: 01.01.1953; Zrušení: 01.11.1955 Reo
31. radiotechnická četa LZS III. třídy Hradec Králové: Zřízení: 01.01.1953; Zrušení: 01.11.1955 Reo
32. radiotechnická četa LZS III. třídy Prostějov: Zřízení: 01.01.1953; Zrušení: 01.11.1955 Reo
33. radiotechnická četa LZS III. třídy Piešťany: Zřízení: 01.01.1953; Zrušení: 01.04.1954 Reo
34. radiotechnická četa LZS III. třídy Trenčín: Zřízení: 01.01.1953; Zrušení: 01.11.1954 Reo
35. radiotechnická četa LZS III. třídy Prešov: Zřízení: 1. 1. 1953; Zrušení: 15. 8. 1954 Reo
Radiotechnická četa letecké zabezpečovací služby I. třídy:
(velitelství – 3 osoby, družstvo VF/Z (KV/ vysoko frekvenční zaměřovač) – 10 osob, družstvo VVF/Z (VKV/ velmi vysoko frekvenční zaměřovač) – 8 osob, obsluha přistávací a přívodné radiostanice – 3 osoby, 2 řidiči; celkem 26 osob, z toho 7 důstojníků a 15 poddůstojníků).
Radiotechnická četa letecké zabezpečovací služby II. třídy:
(velitelství – 3 osoby, družstvo VF/Z – 5 osob, družstvo VVF/Z – 7 osob, obsluha světelného majáku – 1 osoba; celkem – 16 osob, z toho 3 důstojníci a 13 poddůstojníků.
Radiotechnická četa letecké zabezpečovací služby III. třídy: :
(vnitřní organizace nestanovena, celkem 6 osob, z toho 1 důstojník a 5 poddůstojníků).
V letech 1953 až 1954 byly postupně vytvořeny další roty LZP.
Některé vznikly reorganizací z radiotechnických čet LZS, ostatní novou výstavbou. Většina z nich (pokud byla zřízena v míst dislokace letecké divize) dostala čísla, shodná s číslem letecké divize, kterou měly zabezpečovat.
Proto byly hned počátkem r. 1953 přečíslovány roty LZP:
- v Dobřanech 2. rlzp na 3. rota leteckých zabezpečovacích prostředků (zkratka 3. rlzp),
- v Žatci 3. rlzp na 5.rota leteckýchzabezpečovacích prostředků.
1.4.1954 byla v Mladé přečíslována původně 166. rota leteckých zabezpečovacích prostředků na 2. rlzp.
V následujícím přehledu jsou roty LZP, vzniklé a přečíslované v letech 1953 až 1955 Jednotka LZP – dislokace: Krycí číslo: Zřízení k: Zrušení k:
1. rota LZP České Budějovice (1. lsd/sld) ; VÚ 3495; zřízení: 01.01.1953; zrušení -přejmenování: 30.09.1957 R
166. rota LZP Mladá (166. lsd) VÚ 1102; zřízení:01.05.1953; přečísování:01.04.1954 přečíslování na:
2. rota LZP Mladá (2. lsd; 47. pzlp) ;VÚ 1102 ; zřízení: 01.04.1954; zrušení -přejmenování: 30.09.1957 R
3. rota LZP Dobřany (3. LSD/SLD) ; VÚ 3263; zřízení: 1./1953; zrušení - přejmenování: 30.09.1957 R
4. rota LZP Košice (7. slp) ;VÚ 6351; zřízení: 01.09.1954; zrušení - přejmenování: 30.09.1957 R
5. rota LZP Žatec (5. LSD/SLD) ;VÚ 2705; 1./1953; zrušení - přejmenování: 30.09.1957 R
7. rota LZP Prešov ( LVT) ;VÚ 5739; zřízení: 15.8.1954;Redislokace 01.11.1955 7. rota LZP Čáslav (2. lšp LU; 6. sld) VÚ 5739 ;redislokace: 01.11.1955; zrušení - přejmenování: 30.09.1957 R
8. rota LZP Bratislava ( 2. lsp/slp ) ; VÚ 6194 ;zřízení: 15.05.1954; zrušení - přejmenování: 30.09.1957 R
9. rota LZP Brno (3. lsp/slp) ; VÚ 6190;zřízení: 01.11.1955; zrušení -přejmenování: 30.09.1957 R
10. rota LZP Bechyně (19. slp, 1. SLD) VÚ 9445; zřízení: 1.11.1955; zrušení - přejmenování: 30.9.1957 R
11. rota LZP Hájníky( 6. slp) ;VÚ 5960 ;zřízení: 01.11.1955; zrušení -přejmenování: 30.09.1957 R
12. rota LZP Hradec Králové (2. lšp LU) ;VÚ 7506 ;zřízení: 01.10.1956; zrušení -přejmenování: 30.09.1957 R
22. rota LZP Pardubice ( 22. LSD/SLD) ;VÚ 5110; zřízení: 01.04.1954; zrušení -přejmenování: 30.09.1957 R
24. rota LZP Přerov ( 7. lšp; 46. bold) ;VÚ 1118;zřízení: 01.05.1953; zrušení - reorganizace: 30.09.1956 R
46. rota LZP Hradčany ( 46. LBOD/5. SLD) ; VÚ 9127;zřízení: 15.05.1954; zrušení -přejmenování: 30.09.1957 R
47. rota LZP Kbely ( 1. ldp/ dvlp) ; VÚ 1607;zřízení: 1.5.1953; zrušení -přejmenování: 30.9.1957 R Změny nastaly i u radiotechnických čet letecké zabezpečovací služby: 01.11.1954 byla
21. radiotechnická četa LZS II. tř. reorganizována na: 36. radiotechnická četa LZS III. třídy.
01.11.1955 bylo zrušeno 8 radiotechnických čet II. a III. třídy.
Na základech některých z nich byly vytvořeny radiotechnické čety LZS 1. třídy. Jednotka LZS – dislokace: Zřízení k: Zrušení k:
36. radiotechnická četa LZS III. třídy Havlíčkův Brod;zřízení: 01.11.1954; zrušení: 1.11.1955 Zruš
13. radiotechnická četa LZS I. třídy Piešťany;zřízení: 1.4.1954; zrušení:1.10.1957 Reo
14. radiotechnická četa LZS I. třídy Trenčín; zřízení: 1.11.1954; zrušení:1.10.1957 Reo
15. radiotechnická četa LZS I. třídy Kuchyňa;zřízení: 1.11.1955; zrušení:1.10.1957 Reo
16. radiotechnická četa LZS I. třídy Prostějov;zřízení: 1.11.1955; zrušení: 1.10.1957 Reo
17. radiotechnická četa LZS I. třídy Klecany;zřízení: 1.11.1955; zrušení: 1.10.1957 Reo
18. radiotechnická četa LZS I. třídy Hradec Králové;zřízení: 1.11.1955; zrušení: 1.11.1956 Reo
Významná byla další změna: 01.10.1956 – při ní byla reorganizována:24. rota leteckých zabezpečovacích prostředků (24. rlzp) Přerov a na jejích základech z ní byl pro 46. bombardovací leteckou divizi divizi – hlavně z důvodu složitějšího palubního radionavigačního systému proudových letounů Il-28 (Dálkoměrný radionavigační systém RYM-S/B a přistávacícího systému SP-50 (PRMG-2 / „Posadčaja Radio Majačnaja Grupa“ ) vytvořen: „Prapor přistávacího zařízení SP-50 Přerov“.
Zdroj: VÚA Praha, www.vojenstvi.cz
a "Bez nich by nevzlétli" - Svět křídel 2008
Československé vojenské letectvo v období 1945 až 1950 bylo po stránce veškeré týlové péče zabezpečeno systémem leteckých základen a letištních správ. Technické vybavení letectva tvořilo širokou paletu nejen co do počtu typů samotných letadel, ale i různé úrovně palubního vybavení pro spojení s letištěm a mezi letouny. Radionavigační vybavení bylo v té době spíše výjimkou. To byl zřejmě hlavní důvod, proč se v těchto letech nebudovala samostatná letecká zabezpečovací služba a tak její zajišťování bylo součástí zabezpečení spojení s letouny. Významnou překážkou byl i nedostatek zkušeností a připravenosti personálu.
Na MNO Hl. štábu – Velitelství letectva veškeré otázky spojovací služby u letectva řídilo jeho 3. Oddělení spojovací. Mělo dvě skupiny:
1. Skupina všeobecná – řídící záležitosti všeobecné, spojovacích předpisů, výcvikové, obranné zpravodajství spojení, organizaci šifrovací služby letectva, přidělování volacích a krycích znaků pro letectvo.
2. Skupina provozní – řídící záležitosti veškerého drátového a bezdrátového leteckého spojovacího provozu a letecké zabezpečovací služby.
Podle čj. 6269 dův. let. 46 ze dne 23. 04. 1946 „Organizace, počty a působnost Hlavního štábu – velitelství letectva“ (v platnosti od 29. 4. 1946), mělo 3. oddělení - spojovací mít:
1 přednostu oddělení (pplk. let.),
2 přednosty skupin (mjr. let.) a
4 spojovací referenty (2 škpt. let., 1 kpt. let. a 1 por. let.).
9. října 1946 vydalo MNO – Hl. štáb – velitelství letectva čj. 9162 – Taj. let. 1946 ve věci: „Letová kontrola – organizace spojení“ zásady,
podle nichž má být organizováno spojení pro leteckou kontrolu. Jedná se o dokument, obsahující frekvence a volací značky letištních kontrol, zaměřovačů, radiomajáků, cvičné frekvence u leteckých školních jednotek a volací značky pro letouny.
Pro letištní kontroly byl vydán výnos MNO čj. 19296/1. Odd. let. 1946 s přílohou čj. 81966 – Taj. let. 1946.
Předpisy pro kontrolu letového provozu na dlouhých tratích a pro zaměřovací síť zatím nebyly vydány, protože nebyla vybudována pozemní síť *).
*) Pozn. autora: Míněna je síť dálnopisná.
Podle dokumentů MNO Hl. št. VL -1946, byly v polovině října 1946 zřízeny letové kontroly na letištích:
Boží Dar, Kbely, České Budějovice, Havlíčkův Brod, Chrudim, Plzeň, Brno, Olomouc, Prostějov I, Trenčín, Zvolen.
Při reorganizaci letectva k 01.09.1947 byly v podřízení I. leteckého sboru a III.leteckého sboru leteckého sboru ( LS) zřízeny Spojovací letky (SL), jako základ pro připravovanou výstavbu stálých a mobilních operačních sálů letectva.
-Spojovací letka 1 VÚ 4683 (SL 1) byla ve Kbelích,
- Spojovací letka 3 VÚ 4698 (SL 3) v Brně.
- U IV. leteckého sboru působila Spojovací letka 4, která vznikla počátkem r. 1946 ze Spojovací perutě 4 ve Spišské Nové Vsi a v r. 1948 byla přemístěna do Zvolena.
Složení a vybavenost spojovacích letek byla rozdílné:
Na př. Spojovací letka 1 (SL 1) ve Kbelích měla:
6 důstojníků, 10 rotmistrů, 16 délesloužících a 128 mužstva. Technické vybavení tvořilo 11 radiovozů (dobově byly označovány někdy jako pojízdné radiostanice, nebo rádiový automobil), telefonní ústředna, množství dalších dopravních prostředků a spojovacích prostředků.
15.04.1949 se uskutečnil další významný krok v organizaci spojovacích jednotek letectva.
Na základech spojovacích letek SL 1 a SL 4, s ponecháním jejich krycích čísel, byly zřízeny Letecký spojovací pluky:
- 15.04.1949 zřízen v Jičíně Letecký spojovací pluk 1 (LSP 1) VÚ 4683, od 01.10.1949 jako VÚ 8875.
- Ve Zvolenu byl zřízen Letecký spojovací pluk 3 (LSP 3), od 01.10.1949 jako VÚ 9150. 30.11.1950 však byl LSP 3 zrušen.
- 01.07.1949 byla Spojovací letka 3 VÚ 4698 přečíslována na Spojovací letka 2 a přemístěna do Přerova, kde od 01.10.1949 používala nové krycí číslo VÚ 5734.
Počátkem r. 1950 byla vyčleněna část sil a prostředků z Leteckých spojovacích pluků 1 a 3 (LSP 1 a LSP 3), stejně jako ze Spojovací letky 2 VÚ 5734 a tyto byly využity ke zřízení nové složky letectva:
Leteckých operačních středisek (LOS.
15. 02. 1950 bylo zřízeno ve Kbelích Letecké operační středisko 1 VÚ 1115 (LOS 1). 01.01.1951 bylo LOS 1 přejmenováno na 1. letecké operační středisko. (Velitel byl mjr. let. Mach Jaroslav).
Do složení střediska patřily součásti, rozmístěné ve středních a západních Čechách :
1) Operační sál s velitelskou rotou ( Kbely)
2) Hlavní radarová ústředna (na kopci Praha v Brdech byla budována již od r. 1947) (Zde působilo NSL 1/1. NSL)
3) Spojovací četa: radio družstva (Plzeň, Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Staňkov, Klatovy, Strakonice, a České Budějovice)
4) Radarový vlak (Horažďovice - jako 3. NSL) – v srpnu 1951 přesunut do Komárna)
5) Radarové stanice:
- 1. radarová stanice (Trpisty u Stříbra)
- 2. radarová stanice (Janovice nad Úhlavou)
- 3. radarová stanice (České Budějovice)
6) Radarová naváděcí stanice: (Naváděcí stanice letectva – NSL)
- 1. radarová naváděcí stanice Přílezy u Města Teplá (neb letiště Toužim)
- 2. radarové naváděcí stanice Cerhonice u Písku (od 1.7.1951)
- 3. radarová naváděcí stanice Dobřany
01.05.1950 bylo zřízeno v Hájníkách u Zvolenu Letecké operační středisko 3 VÚ 8520 01.01.1951 bylo LOS 3 přejmenováno na 3. letecké operační středisko.
(Velitel byl škpt. let. Stašík Ladislav.
Složeni: četa LOS, spojovací četa, četa gonio zaměřovačů a velitelská rota LOS
01.10.1950 bylo zřízeno v Olomouci Letecké operační středisko 2 VÚ 8675 01.01.1951 bylo LOS 2 přejmenováno na 2. letecké operační středisko. (Velitel byl mjr. let. Danda, František ).
Složeni: četa LOS, spojovací četa, četa gonio zaměřovačů a velitelská rota LOS.
K 31.12.1952 byla Letecká operační střediska zrušena.
***
K 01.01.1953 byla pro řízení bojové činnosti letectva místo nich zřízena nová velitelská stanoviště:
V Praze vzniklo Ústřední velitelské stanoviště (ÚVS) VÚ 2723
a Spojovací uzel štábu velitelství letectva VÚ 5957
V Olomouc vzniklo 1. Pomocné velitelské stanoviště VÚ 2525 (z 2. LOS)
V Hájníkách vzniklo 2. Pomocné velitelské stanovištěVÚ 3251 (z 3. LOS).
Činnosti, které LOS zabezpečovaly po stránce radionavigačního zabezpečení letů po tratích a přistání na letištích převzaly nové jednotky:
Letecké zabezpečovací služby
(LZS)- roty leteckých zabezpečovacích prostředků (roty LZP / r lzp)
a
- radiotechnické čety letecké zabezpečovací služby (radiotechnické čety LZS/ rtč lzs). Personál a materiální vybavení se rozdělil k velitelským stanovištím (VS) a jednotkám Letecké zabezpečovací služby (LZS).
Organizační výstavba jednotek LZS do r. 1957
V závěru roku 1951 zpracovalo VL plán počtů útvarů letectva do konce roku 1952. Dokument MNO – VL, příloha k čj. 0044294/vel. let. 1952 „Přehled plánovaných počtů útvarů letectva do konce roku 1952“ zahrnoval výčet leteckých útvarů (tzv. bojových) :
V uvedeném přehledu je plánováno i zřízení 6 osvětlovacích čet (u čety plánovaný stav 10 vojáků, z toho 1 důstojník, 4 poddůstojníci základní služby a 5 mužstva).
30.01.1952 byl na MNO – VL ustanoven mjr. let. Danda, František náčelníkem Letecké zabezpečovací služby.
V plánu výstavby letectva a TMP na r. 1952 se objevují nově i jednotky LZS:
- 8 radiotechnických čet LZS I. třídy, každá 19 vojáků (7 + 11 + 1)
- 7 radiotechnických čet LZS II. třídy, každá 13 vojáků (3 + 9 + 1)
- 6 radiotechnických čet LZS III. třídy, každá 6 vojáků (1 + 5)
Celkem tedy 83 důstojníků, 181 poddůstojníků z povolání, 15 podd. základní služby.
Dnem 01.06.1952 zřídil NGŠ MNO čj.001660 – OMS z 10. 6. 1952 na letištích Dobřany, Žatec, České Budějovice, Mladá, Ruzyně světlometnou četu.
4. února 1953 bylo vydáno MNO čj. 0055964 –VL/OM ve věci reorganizace leteckých útvarů k 01.01.1953.
Tímto nařízením byla zrušena 1., 2., a 3. letecká operační střediska a z jejich počtů se organizují nové útvary.
Ke stejnému datu byly zrušeny světlometné čety a světlometné čety LUČ. Tímto nařízením byl zahájen proces výstavby nových organických útvarů a jednotek určených k zabezpečení letů i za ztížených povětrnostních podmínek činností svých pozemních radiových, světlo technických a signálních prostředků. Jejich název vycházel z jejich poslání: Letecká zabezpečovací služba.
Zřejmě vůbec prvním organizačním předpisem pro leteckou zabezpečovací službu bylo nařízení čj. 058633 – VL/LZS 1953.
Obsah byl rozdělen do 3 částí – Hlav I. až III.:
HLAVA I. – Všeobecná ustanovení, úkoly a org. letecké zabezpečovací služby
1. Všeobecná ustanovení
2. Úkoly letecké zabezpečovací služby:
a) Zabezpečit nalétnutí letounů na plánované tratě, do prostoru cílů, jakož i navedení letounů na cíl.
b) Zabezpečit návrat letounů do prostor vlastních letišť
c) Zajistit obnovení ztracené orientace
d) Zabezpečit letouny při výstupu a sestupu mraky
e) Zabezpečit vedení letounů po plánovaných tratích za neviditelnosti země
f) Zabezpečit přistání letounů na letištích za ztížených povětrnostních podmínek
3. Organizace letecké zabezpečovací služby:
a) Jednotky:
– Letecká zabezpečovací služba (zkratka LZS) na letištích je organizována v roty leteckých zabezpečovacích prostředků (zkratka LZP)
a v radiotechnických četách letecké zabezpečovací služby (zkratka RTČ LZS) I., II., a III. třídy podle vybavení letišť.
Rota LZP je vybavena pozemními prostředky, kterými je schopna zabezpečit provoz letecké divise v jednom letištním uzlu i za ZPP. Je operačně podřízena veliteli divise, jejíž provoz zajišťuje.
Radiotechnická četa LZS je ve stavu jednoho z letištních praporů, který ji materialně zabezpečuje, velitelsky je podřízena veliteli letištního praporu. Operačně je podřízena veliteli letecké jednotky, jejíž provoz zajišťují.
Personál rot LZP a radiotechnických čet LZP se zúčastňuje bojové a politické přípravy střídavě tak, aby byla zajištěna stálá pohotovost prostředků LZS. Řízení LZS provádí NŠ VL prostřednictvím náčelníka LZS, který provádí řízení celé LZS letectva po odborné stránce mu jednotky LZS podléhají.
b) Prostředky LZS:
– Podle druhu se prostředky dělí na:
Pozemní radiové prostředky:
- radiozaměřovače,
- radiomajáky
- přívodné radiostanice
Světlo technické prostředky:
- přistávací osvětlovací zařízení VPD,
- světelné majáky
- signální prostředky: signální terče, dýmový signál
HLAVA II.
– Funkční povinnosti osob:
1. Náčelník letecké zabezpečovací služby
2. Náčelník štábu zabezpečované letecké divise nebo leteckého pluku
3. Šturman zabezpečované letecké divise nebo leteckého pluku
4. Létající personál
5. MNO – VL oddělení přeletů a oblastní dispečerská služba
6. Velitel roty LZP a velitel RTČ LZS na letištích jsou povinni: Zabezpečit neustálou pohotovost a práci prostředků LZS podle požadavků letištních jednotek a požadavků oblastní dispečerské služby Včas vydati náčelníkům jednotlivých prostředků změny v údajích práce a kontrolovati včasné provedení těchto změn (frekvence, volací znaky, hesla) Kontrolovat správnou činnost – včasný začátek a konec dle daných požadavků, dodržování stanovených režimů práce prostředků Provést opatření pro obranu a maskování prostředků LZS, zabezpečit prostředky náhradními součástkami a spotřebním provozním materiálem Zodpovídá za bojovou a politickou přípravu příslušníků jednotky 7.
Všichni příslušníci jednotek LZS jsou povinni přísně střežiti tajemství techniky leteckých zabezpečovacích prostředků a podmínek jejich používání
HLAVA III.
– Vyžadování a používání prostředků, hlášení o schopnosti a závadách
1. Vyžadování prostředků letecké zabezpečovací služby: V zájmu šetření materiálem, spotřeby elektrického proudu a PHM a aby nepřítel nemohl používat našich prostředků pro vlastní navigaci, jsou prostředky LZS zapínány jen na dobu potřebnou k zajištění plánovaných a skutečně provedených letů. Následují det. pokyny pro jednotlivé stupně řízení letového provozu, pro šturmany, velitele, osádky. MNO – VL/odd. LZS vydávalo čtvrtletní přehledy o stavu...
2. Využívání prostředků letecké zabezpečovací služby: Je bezpodmínečně nutné, aby letecké osádky se naučily využívati prostředků LZS pro navigaci za všech povětrnostních podmínek. … Následuje popis povinností osádek letounů, řídících létání, dispečerské služby. Jsou zde „návody“a jak se má postupovat např. při ztrátě radio spojení letounu s letištěm, nebo ztráta orientace letounu, …
(Tolik z předpisu čj. 058633 - Bez úprav).
K 1.1.1953 byly "Nařízením MNO čj. 0055964 – MNO/VL 4. únor 1953 „Útvary letectva – reorganizace – prozatímní mírové počty – vydání“ zřízeny první samostatné útvary zabezpečovací služby našeho vojenského letectva: - roty leteckých zabezpečovacích prostředků – roty LZP (r lzp).
Dostaly svá krycí čísla vojenského útvaru, která je provázela celou dobu existence. Jednotka LZP – dislokace: Krycí číslo:
1. rota leteckých zabezpečovacích prostředků České Budějovice (u 1. letecké stíhací divize) VÚ 3495
2. rlzp (*) 3. rota leteckých zabezpečovacích prostředků Dobřany (u 3. lsd) VÚ 3263
3. rlzp (*) 5. rota leteckých zabezpečovacích prostředků Žatec (u 5. lsd) VÚ 2705
*) Tato čísla měla oba útvary fakticky POUZE při přípravě a vydání příslušného nařízení,které je datováno 4.2.1953.
Již v lednu byly Kádrovým rozkazem ustanováni funkcionáři u "žatecké" roty LZP s číslem "5." shodnou s číslem letecké divize, jejichž letecké jednotka zabezpečovala.
Podobně "dobřanská" rota dostala číslovku "3." - viz. dále).
Ke stejnému datu bylo zřízeno nově 17 radiotechnických čet letecké zabezpečovací služby I. až III. třídy. Krycí čísla VÚ jim nebyla přidělena – byly podřízeny letištním praporům, v jejichž materiální péči se nacházely.
Rota leteckých zabezpečovacích prostředků byla organizována dle TMP č. 7/86. Měla plánovaný stav 9 důstojníků, 14 poddůstojníků z povolání, 5 poddůstojníků základní služby, 47 mužstva a 1 občanský zaměstnanec.
Do složení roty LZP náleželo: velitelství s velitelským stanovištěm, světlometná četa (později byla označována jako světlo technická), četa leteckých zabezpečovacích prostředků, družstvo VF zaměřovače, spojovací četa, dílna a sklad. Na velitelském stanovišti roty LZP konal službu dozorčí důstojník s telefonistou a prostřednictvím telefonního přepojovače bylo VS roty spojeno s jednotlivými prostředky (stanovišti), s řídícím létání, s divizním VS a velitelstvím roty. Úkolem VS roty LZP bylo řídit a kontrolovat práci prostředků. Bylo vybaveno kontrolním radiovým přijímačem s frekvenčním rozsahem radiových prostředků, umístěných na letišti.
Jednotka LZS – dislokace: Zřízení k: Zrušení k:
10. radiotechnická četa LZS I. třídy Mladá: Zřízení:01.01.1953; Zrušení : 15.05.1953 Reo
11. radiotechnická četa LZS I. třídy Hradčany: Zřízení: 01.01.1953; Zrušení:15.05.1954 Reo
12. radiotechnická četa LZS I. třídy Plzeň - Bory: Zřízení: 01.01.01953; Zrušení: 01.10.1957 Reo
13. radiotechnická četa LZS I. třídy Kbely: Zřízení k: 01.01.1953; Zrušení k: 01.05.1953 Reo
14. radiotechnická četa LZS I. třídy Přerov: Zřízení k: 01.01.1953; Zrušení: 01.05.1953 Reo
15. radiotechnická četa LZS I. třídy Brno: Zřízení: 01.05.1953; Zrušení: 01.11.1955 Reo
20. radiotechnická četa LZS II. třídy Chrudim: Zřízení: 01.01.1953; Zrušení: ? 1954
21. radiotechnická četa LZS II. třídy Havlíčkův Brod: Zřízení: 01.01.1953; Zrušení: 01.11.1954 Reo
22. radiotechnická četa LZS II. třídy Kuchyňa: Zřízení: 01.01.1953;Zrušení: 01.11.1955
23. radiotechnická četa LZS II. třídy Hájníky: Zřízení: 01.01.1953; Zrušení:01.11.1955 Reo
24. radiotechnická četa LZS II. třídy Stichovice: Zřízení: 01.01.1953; Zrušení: 01.11.1955
30. radiotechnická četa LZS III. třídy Klecany: Zřízení: 01.01.1953; Zrušení: 01.11.1955 Reo
31. radiotechnická četa LZS III. třídy Hradec Králové: Zřízení: 01.01.1953; Zrušení: 01.11.1955 Reo
32. radiotechnická četa LZS III. třídy Prostějov: Zřízení: 01.01.1953; Zrušení: 01.11.1955 Reo
33. radiotechnická četa LZS III. třídy Piešťany: Zřízení: 01.01.1953; Zrušení: 01.04.1954 Reo
34. radiotechnická četa LZS III. třídy Trenčín: Zřízení: 01.01.1953; Zrušení: 01.11.1954 Reo
35. radiotechnická četa LZS III. třídy Prešov: Zřízení: 1. 1. 1953; Zrušení: 15. 8. 1954 Reo
Radiotechnická četa letecké zabezpečovací služby I. třídy:
(velitelství – 3 osoby, družstvo VF/Z (KV/ vysoko frekvenční zaměřovač) – 10 osob, družstvo VVF/Z (VKV/ velmi vysoko frekvenční zaměřovač) – 8 osob, obsluha přistávací a přívodné radiostanice – 3 osoby, 2 řidiči; celkem 26 osob, z toho 7 důstojníků a 15 poddůstojníků).
Radiotechnická četa letecké zabezpečovací služby II. třídy:
(velitelství – 3 osoby, družstvo VF/Z – 5 osob, družstvo VVF/Z – 7 osob, obsluha světelného majáku – 1 osoba; celkem – 16 osob, z toho 3 důstojníci a 13 poddůstojníků.
Radiotechnická četa letecké zabezpečovací služby III. třídy: :
(vnitřní organizace nestanovena, celkem 6 osob, z toho 1 důstojník a 5 poddůstojníků).
V letech 1953 až 1954 byly postupně vytvořeny další roty LZP.
Některé vznikly reorganizací z radiotechnických čet LZS, ostatní novou výstavbou. Většina z nich (pokud byla zřízena v míst dislokace letecké divize) dostala čísla, shodná s číslem letecké divize, kterou měly zabezpečovat.
Proto byly hned počátkem r. 1953 přečíslovány roty LZP:
- v Dobřanech 2. rlzp na 3. rota leteckých zabezpečovacích prostředků (zkratka 3. rlzp),
- v Žatci 3. rlzp na 5.rota leteckýchzabezpečovacích prostředků.
1.4.1954 byla v Mladé přečíslována původně 166. rota leteckých zabezpečovacích prostředků na 2. rlzp.
V následujícím přehledu jsou roty LZP, vzniklé a přečíslované v letech 1953 až 1955 Jednotka LZP – dislokace: Krycí číslo: Zřízení k: Zrušení k:
1. rota LZP České Budějovice (1. lsd/sld) ; VÚ 3495; zřízení: 01.01.1953; zrušení -přejmenování: 30.09.1957 R
166. rota LZP Mladá (166. lsd) VÚ 1102; zřízení:01.05.1953; přečísování:01.04.1954 přečíslování na:
2. rota LZP Mladá (2. lsd; 47. pzlp) ;VÚ 1102 ; zřízení: 01.04.1954; zrušení -přejmenování: 30.09.1957 R
3. rota LZP Dobřany (3. LSD/SLD) ; VÚ 3263; zřízení: 1./1953; zrušení - přejmenování: 30.09.1957 R
4. rota LZP Košice (7. slp) ;VÚ 6351; zřízení: 01.09.1954; zrušení - přejmenování: 30.09.1957 R
5. rota LZP Žatec (5. LSD/SLD) ;VÚ 2705; 1./1953; zrušení - přejmenování: 30.09.1957 R
7. rota LZP Prešov ( LVT) ;VÚ 5739; zřízení: 15.8.1954;Redislokace 01.11.1955 7. rota LZP Čáslav (2. lšp LU; 6. sld) VÚ 5739 ;redislokace: 01.11.1955; zrušení - přejmenování: 30.09.1957 R
8. rota LZP Bratislava ( 2. lsp/slp ) ; VÚ 6194 ;zřízení: 15.05.1954; zrušení - přejmenování: 30.09.1957 R
9. rota LZP Brno (3. lsp/slp) ; VÚ 6190;zřízení: 01.11.1955; zrušení -přejmenování: 30.09.1957 R
10. rota LZP Bechyně (19. slp, 1. SLD) VÚ 9445; zřízení: 1.11.1955; zrušení - přejmenování: 30.9.1957 R
11. rota LZP Hájníky( 6. slp) ;VÚ 5960 ;zřízení: 01.11.1955; zrušení -přejmenování: 30.09.1957 R
12. rota LZP Hradec Králové (2. lšp LU) ;VÚ 7506 ;zřízení: 01.10.1956; zrušení -přejmenování: 30.09.1957 R
22. rota LZP Pardubice ( 22. LSD/SLD) ;VÚ 5110; zřízení: 01.04.1954; zrušení -přejmenování: 30.09.1957 R
24. rota LZP Přerov ( 7. lšp; 46. bold) ;VÚ 1118;zřízení: 01.05.1953; zrušení - reorganizace: 30.09.1956 R
46. rota LZP Hradčany ( 46. LBOD/5. SLD) ; VÚ 9127;zřízení: 15.05.1954; zrušení -přejmenování: 30.09.1957 R
47. rota LZP Kbely ( 1. ldp/ dvlp) ; VÚ 1607;zřízení: 1.5.1953; zrušení -přejmenování: 30.9.1957 R Změny nastaly i u radiotechnických čet letecké zabezpečovací služby: 01.11.1954 byla
21. radiotechnická četa LZS II. tř. reorganizována na: 36. radiotechnická četa LZS III. třídy.
01.11.1955 bylo zrušeno 8 radiotechnických čet II. a III. třídy.
Na základech některých z nich byly vytvořeny radiotechnické čety LZS 1. třídy. Jednotka LZS – dislokace: Zřízení k: Zrušení k:
36. radiotechnická četa LZS III. třídy Havlíčkův Brod;zřízení: 01.11.1954; zrušení: 1.11.1955 Zruš
13. radiotechnická četa LZS I. třídy Piešťany;zřízení: 1.4.1954; zrušení:1.10.1957 Reo
14. radiotechnická četa LZS I. třídy Trenčín; zřízení: 1.11.1954; zrušení:1.10.1957 Reo
15. radiotechnická četa LZS I. třídy Kuchyňa;zřízení: 1.11.1955; zrušení:1.10.1957 Reo
16. radiotechnická četa LZS I. třídy Prostějov;zřízení: 1.11.1955; zrušení: 1.10.1957 Reo
17. radiotechnická četa LZS I. třídy Klecany;zřízení: 1.11.1955; zrušení: 1.10.1957 Reo
18. radiotechnická četa LZS I. třídy Hradec Králové;zřízení: 1.11.1955; zrušení: 1.11.1956 Reo
Významná byla další změna: 01.10.1956 – při ní byla reorganizována:24. rota leteckých zabezpečovacích prostředků (24. rlzp) Přerov a na jejích základech z ní byl pro 46. bombardovací leteckou divizi divizi – hlavně z důvodu složitějšího palubního radionavigačního systému proudových letounů Il-28 (Dálkoměrný radionavigační systém RYM-S/B a přistávacícího systému SP-50 (PRMG-2 / „Posadčaja Radio Majačnaja Grupa“ ) vytvořen: „Prapor přistávacího zařízení SP-50 Přerov“.
Zdroj: VÚA Praha, www.vojenstvi.cz
a "Bez nich by nevzlétli" - Svět křídel 2008