Název: Name: | Westland Whirlwind Mk.I | Westland Whirlwind Mk.I |
Originální název: Original Name: | Westland Whirlwind Mk.I | |
Kategorie: Category: | stíhací-bombardovací letoun | fighter-bomber aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1938-DD.01.1942 Westland Aircraft Ltd., Yeovil | |
Období výroby: Production Period: | DD.06.1940-DD.01.1942 série | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 prototypy a 112 sériově postavených | |
První vzlet: Maiden Flight: | 11.10.1938 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 3770 kg | 8311 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 4698 kg | 10357 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 5175 kg | 11409 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 13,716 m | 45ft |
Délka: Length: | 9.832 m | 32ft 3,0in |
Výška: Height: | 3.530 m | 11ft 7,0in |
Plocha křídla: Wing Area: | 23,25 m2 | 250.26 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 204,00 kg/m2 | 41.78 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Rolls-Royce Peregrine I. kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 570 kW, max. výkon 660 kW v h = 4 115 m. Vrtule trojlisté de Havilland D.H.4/4 s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 048 mm. | Rolls-Royce Peregrine I., twelvee-cylinder liquid-cooled Vee engine rated at 885 hp at 3,000 rpm, +9 psi boosted for take-off, driving de Havilland D.H.4/4 a three blade constant speed propeller speed of 10 ft diameter |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 507 l | 111.5 UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 579.4 km/h v 4572 m | 360 mph in 15000 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 434.5 km/h v 0 m | 270 mph in 0 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 7.9 m/s | 1550.0 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 8,58 min do 6096 m | 8,58 min to 20000 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9240 m | 30315 ft |
Dolet: Range: | 1300 km | 807.8 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 4x pevný kanón Hispano Mk.I. v přídi s 60 náboji na hlaveň, | Four fixed forward-firing 0.79 inch Hispano Mk.I cannons, 60 rpg, all mounted in the nose. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | fotokulomet G.48B Whirlwind Mk.IA - montáž závěsníků typ Universal Mk.III pod křídly takto bylo modifikováno asi 67 letadel 25. peruť pouze zkoušky 263. peruť a 137. peruť - operačně | Whirlwind IA Single-seat twin-engine fighter-bomber aircraft, fitted with underwing bomb racks. At least 67 conversions made from the original Mk.I fighter. No.25 Squadron RAF tested three aircraft between May and July 1940. No.263 Squadron RAF operated Whirlwinds between July 1940 and December 1943. No.137 Squadron RAF operated Whirlwinds between September 1941 and June 1943. |
Zdroje: Sources: | Alex Crawford and Phil Listemann, Westland Whirlwind Mk.I, Philedition (June 2008) ISBN-13: 978-2952638180 William Green and Gordon Swanborough, WW2 Aircraft Fact Files - RAF Fighters, Part 3. London, Jane's, 1981, ISBN: 0-7106-0119-0. Bruce Robertson, Westland Whirlwind Described, Dandenong, Victoria, Australia, Kookaburra Technical Publications, 1970. ISBN 0-85880-004-7. www.cbrnp.com www.aviastar.org archiv autora |