SS - ORP Dzik (P 52)

ORP Dzik (P 52)
ORP Dzik (P 52)
     
Název:
Name:
ORP Dzik ORP Dzik
Originální název:
Original Name:
ORP Dzik
Kategorie:
Category:
ponorka submersible ship (SS)
Třída:
Class:
Třída U (3. série)
Kódové označení:
Pennant Number:
P 52
Loděnice:
Builder:
Vickers-Armstrongs Ltd., Barrow-in-Furness
Založení kýlu:
Laid Down:
30.12.1941
Spuštění na vodu:
Launched:
11.10.1942
Uvedení do služby:
Commissioned:
16.12.1942
Vyřazení ze služby:
Decommissioned:
DD.07.1946
Potopené lodě:
Sunk Ships:
15.08.1943 Goggiam (1994 GRT)
21.09.1943 Tiberiade (2696 GRT)
21.09.1943 Nicolaus (6486 GRT)
21.09.1943 Kraft (514 GRT)
21.09.1943 vyloďovací člun (? t)
21.09.1943 vyloďovací člun (? t)
21.09.1943 vyloďovací člun (? t)
21.09.1943 vyloďovací člun (? t)
17.11.1943 plachetnice (? t)
08.01.1944 Elleni (300 GRT)
09.01.1944 plachetnice (? GRT)
Velitel:
Commander:
28.08.1942-DD.11.1944 Romanowski, Bolesław (Kapitan marynarki)
DD.11.1944-DD.01.1945 Novorol, Tadeusz (Porucznik marynarki)
DD.01.1945-25.08.1946 Kłopotowski, Andrzej (Kapitan marynarki)
Jednotka:
Unit:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR ?
Poznámka:
Note:
překlad jména: divočák Name Translation: Boar
Zdroje:
Sources:
ZASIECZNY, Andrzej: Broń Wojska Polskiego 1939-1945n [Lotnictwo-Marynarka Wojenna] (Almapress Warszawa, 2006, ISBN 83-7020-334-5)
PEJČOCH, Ivo - NOVÁK, Zdeněk - HÁJEK, Tomáš: Válečné lodě [4] - Druhá světová válka (ISBN 80-206-0357-3)
https://en.wikipedia.org/wiki/ORP_Dzik_(P52)
https://uboat.net/allies/warships/ship/5434.html
www.marynarkawojenna.pl/start_n.htm
www.polishnavy.pl
navalhistory.flixco.info
http://home.cogeco.ca/~gchalcraft/sm/UClass.html



upravil: FiBe (21-SEP-2023)
URL : https://www.valka.cz/SS-ORP-Dzik-P-52-t38862#146979 Verze : 3

Historie ORP Dzik




Ponorka ORP Dzik byla druhou nejúspěšnější polskou ponorkou II. světové války, jedna z tzv. The terrible twins - strašlivých dvojčat, dvou sesterských polských ponorek v britských službách, působících plavidlům Osy velké ztráty.


30.12.1941 byl v loděnici Vickers-Armstrongs Ltd. v Barrow-in-Furness na pobřeží Irského moře položen kýl další z ponorek Třídy U (3. série). Tato třída původně cvičných ponorek jednoduché konstrukce se velmi osvědčila především v mělčích vodách Středozemního moře.
Protože exilová Polska Marynarka Wojenna měla, po ztrátě ORP Orzeł, přeřazení ORP Wilk do Školní divize a nešťastném potopení ORP Jastrząb, pouze jedinou bojeschopnou ponorku - ORP Sokół, požádal kontradmirał Jerzy Świrski britskou Admiralitu o přidělení další lodi. V průběhu stavby ponorky s taktickým číslem "P 52" bylo rozhodnuto, že Britové předají tuto novou loď Polsku.


Tak byla nová ponorka 28.08.1942 oficiálně předána Polskému válečnému námořnictvu a budoucím velitelem jmenován kapitan marynarki Bolesław Romanowski, zkušený ponorkář, který měl za sebou službu na ponorkách ORP Żbik, ORP Wilk a ORP Sokół. V době svého jmenování se právě zotavil ze zranění, která utrpěl při potopení své poslední ponorky - ORP Jastrząb.


11.10.1942 sklouzl po slavnostním křtu trup nové ponorky, pojmenované ORP Dzik - "Divočák" - do kalných vod přístavu v Barrow-in-Furness a začaly intenzivní práce na jeho dokončení.
Již 12.12.1942 mohla být na stožárek zbrusu nové ponorky vytažena polská vlajka a 16.12.1942, po dokončení předávacích zkouškek, ORP Dzik oficiálně přebrán od loděnice.
18.12.1942 vplula nová polská ponorka na základnu Holy Loch a byla zařazena do 2. ponorkové flotily.


Až do 20.01.1943 na základně probíhaly zkoušky zařízení ORP Dzik a také posádka intenzivně cvičila na palubě lodi, aby se s novou ponorkou dostatečně sžila.
30.01.1943 ponorku přeřadili do 9. ponorkové flotily v Dundee a ve stejný den vyplula na svou první bojovou plavbu ke břehům Norska. Jejím úkolem byla vzdálená ochrana konvojů. Z hlídky se ORP Dzik vrátil 13.02.1943 a opět jej čekalo přeřazení, tentokrát do 7. ponorkové flotily.
23.02.1943 vyplul ORP Dzik na patrolu až do vod Severního ledového oceánu, opět především jako ochrana arktických konvojů. Britové se v té době obávali především útoků německého bitevního křižníku Scharnhorst a bitevní lodi Tirpitz. Po návratu, 02.03.1943, bylo rozhodnuto přesunout ponorku do Středomoří.


06.03.1943 proto ORP Dzik odplul do Portsmouthu , kde byly na jeho palubu naloženy náhradní díly a zásoby.
10.03.1943 pak polská ponorka opustila Portsmouth a zamířila k Gibraltaru , kde se vyvázala 24.03.1943.
Po nezbytném odpočinku posádky se ORP Dzik od 26.03.1943 do 30.03.1943 účastnil cvičení s eskortními loděmi, plně roli cílové lodi.
31.03.1943 pak ponorka vyrazila na další bojovou patrolu, ze které se vrátila až 20.04.1943.
24.04.1943 opustil ORP Dzik Gibraltar a vydal se do Alžíru. Odtud po krátkém pobytu v přístavu vyplula ponorka na Maltu.
05.05.1943 ORP Dzik dorazil na Maltu a byl zařazen do 10. ponorkové flotily, ve které bojovala i jeho sesterská ponorka ORP Sokół.


16.05.1943 vyplul ORP Dzik na svou první bojovou plavbu ve Středozemním moři.
Během této plavby objevila ponorka 24.05.1943 u mysu Spartivento italský tanker Carnaro (8357 BRT). Velitel Romanovski přikázal vypálit ze všech čtyř torpédometů, dvě torpéda pak zasáhla cíl a tanker těžce poškodila. Hořící loď byla později odtažena do Messiny k opravě. Ponorka musela vzápětí hledat úkryt pod hladinou, protože na ni zaútočily dvě doprovodné italské korvety, které shodily přes 60 hlubinných pum. ORP Dzik však šťastně unikl.


Na další plavbě, na kterou vyplula ponorka 08.06.1943 k Liparským (Eolským) ostrovům, zaútočil ORP Dzik 15.06.1943 neúspěšně třemi torpédy na italskou minolovku R. N. Vieste.
O dva dny později, 17.06.1943, vypálila poblíž mysu Milazzo polská ponorka další tři torpéda na dopravní loď, pravděpodobně však nezasáhla. Nebyl čas zjišťovat výsledky útoku, protože loď doprovázela italská torpédovka R. N. Orione (ON), která okamžitě na ORP Dzik zaútočila, naštěstí pro Poláky neúspěšně.


Během následující patroly se ponorka stala částí flotily, zajišťující Operaci Husky - spojenecké vylodění na Sicílii - které začalo 09.07.1943. Později, 19.07.1943 večer, obdržel kapitan marynarki Romanowski depeši, upozorňující jej na možnou přítomnost italských ponorek v jeho sektoru.
Po půlnoci, 20.07.1943, objevil ORP Dzik podmořský objekt, na který vypálil dvě torpéda. Ta naštěstí minula, neboť se o něco později ukázalo, že neznámou lodí byla sesterská britská ponorka HMS Unshaken (P 54).


V průběhu srpnové hlídkové plavby zaútočila polská ponorka (15.08.1943) na osamělou loď, později velitel ohlásil 2 zásahy, o osudu lodi však nebylo nic známo. Tentýž den večer, 24 Nm východně od Bari , zaútočil ORP Dzik na dvě italské lodě Citta di Spezia (2474 BRT) a Goggiam (1994 BRT). Vějíř čtyř torpéd našel svůj cíl a Goggiam dostala zásah. Aby se nepotopila, její velitel nařídil s lodí najet na mělčinu. Loď byla po útoku odepsána jako zničená a vyřazena ze služby.
Při návratu na Maltu, 19.08.1943, zahlédl ORP Dzik ponořující se velkou ponorku. Velitel nařídil vypálit zbývající dvě torpéda, ale nebyl zaznamenán žádný zásah.



ORP Dzik na nedatovaném snímku u břehů Malty



Následující bojová plavba však konečně přinesla dlouho očekávaný úspěch. Kvůli probíhající spojenecké invazi do Itálie měl ORP Dzik za úkol blokovat nepřátelskou námořní základnu Bastia na Korsice, aby zabránil německým silám odplout do Itálie. Kapitan marynarki Romanowski usoudil že nejlépe splní daný úkol tak, že se pokusí zabránit jakékoliv lodi opustit přístav.


Operuje poblíž tohoto přístavu, 21.09.1943, využil ORP Dzik zmatku, který panoval po spojeneckém náletu a pod hladinou proklouzl do přístavu. Velitel Romanowski spatřil v periskopu dvě velké lodě, vyvázané u nábřeží blízko sebe. Salva čtyř torpéd našla svůj cíl a bývalý francouzský parník Tiberiade (2696 BRT) a německý tanker Nicolaus (původně řecká Nicolaou Ourania - 6486 BRT) klesly na dno přístavu. Jedno z torpéd zasáhlo také nedaleko stojící remorkér Kraft (514 BRT) a zničilo jej spolu se čtyřmi vyloďovacími čluny, nacházejícími se poblíž. Po opuštění přístavu zahlédli z ponorky ještě další explozi z místa, kde se obě lodě potápěly.
Následujícího dne večer, 22.09.1943, napadl ORP Dzik torpédy skupinu vyloďovacích člunů a pravděpodobně tři z nich potopil, i když při pozdějších průzkumech se tento úspěch polské ponorky ukázal jako diskutabilní.
Při návratu z plavby, ráno 24.09.1943, spatřila hlídka na ORP Dzik nedaleko Bastie velkou dopravní loď Champagne (9946 BRT). Ponorka vypálila zbývající dvě torpéda a velitel Romanowski po návratu na Maltu ohlasil dva zásahy. Stejný úspěch však v tu samou dobu hlásila britská ponorka HMS Ultor (P 53), takže není jisté, kdo byl skutečným autorem zásahů. Zasažená loď najela na mělčinu a později byla definitivně zničena další britskou ponorkou - HMS Uproar (P 31).
Po návratu z této úspěšné plavby začali Britové přezdívat ORP Dzik a její sesterské ponorce ORP Sokół "The terrible twins" - strašlivá dvojčata.


Začátkem listopadu 1943 byl ORP Dzik převelen k 1. ponorkové flotile se základnou v Bejrútu / . Operačním prostorem se tak stalo Egejské moře, kde bylo úkolem ponorky narušovat a blokovat německou dopravu mezi okupovanými řeckými ostrovy.
Při první bojové plavbě v novém působišti velel ORP Dzik dosavadní zástupce velitele - porucznik marynarki Andrzej Kłopotowski, protože Bolesław Romanowski si vybíral dovolenou.
17.11.1943 ORP Dzik při plavbě na hladině zahlédl nedaleko řeckého přístavu Monemvasia malou plachetnici. Když loď nereagovala na signál k zastavení, nařídil velitel její potopení palbou z děla.
V prosinci 1943 navštívil ORP Dzik v Bejrútu / generał Kazimierz Sosnkowski.


Poprvé v novém roce 1944 vyplul ORP Dzik již 02.01.1944 a zamířil k ostrovu Lesbos.
O několik dnů později, 07.01.1944, vypálila ponorka čtyři torpéda na německý parník Brunhilde (bývalý řecký parník, 5600 BRT), pohybující u ostrova Tenedos a doprovázený německými rychlými čluny. Velitel Romanowski nařídil okamžitě po odpálení torpéd ponoření do větší hloubky, aby předešel protiakci ze strany eskorty. Ačkoliv byl slyšet výbuch, potopení nebo poškození lodi nebylo zjištěno. Naopak, jedno z vypálených torpéd poškodilo vnější uzávěr torpédometu, takže ten zůstal zaplavený.


Následující den, 08.01.1944, při večerní plavbě zpět k základně, zahlédla ponorka poblíž ostrova Lesbos třístěžňový řecký škuner Elleni (300 BRT). ORP Dzik zahájil palbu z děla a kulometů. Řecká loď byla několikrát zasažena, než zastavila a signalizovala, že se vzdává. Do gumových člunů se na palubě ponorky nalodila přepadová skupina a obsadila škuner. Řecká posádka a 10 Němců bylo vzato do zajetí. Jakmile byla plachetnice prázdná, ponorka ji potopila palbou z děla.
09.01.1944 pak ORP Dzik spatřil další malou plachetní loď. Ponorka signálem nařídila zastavit a na palubu opět vyslala přepadovou skupinu. Polští námořníci nalezli na palubě plachetnice německou munici a řecká posádka vysvětlovala, že Němci je donutili munici přepravit, pod hrozbou zatřelení jejich rodin. Kapitan marynarki Romanowski vysadil řeckou posádku do záchranného člunu a nařídil plachetnici potopit opět palubním dělem.
Do Bejrútu / se ORP Dzik vrátil až 28.01.1944, už bez dalších incidentů.



ORP Dzik při návratu z jedné z bojových plaveb



Po nezbytné opravě absolvoval od 08.02.1944 do 28.02.1944 ORP Dzik další dvě plavby, tentokrát však bez úspěchu.
Po návratu byla polská ponorka odvelena zpět na Maltu, kam dorazila 05.03.1944.
Již 11.03.1944 však opět vyrazila na moře, tentokrát směr Gibraltar . Zde byla na čas převelena do zálohy a zůstala vyvázána až do dubna 1944.


V dubnu 1944 přišel další rozkaz, na základě kterého se ponorka vrátila zpět do Anglie, konkrétně do přístavu Plymouth .
25.05.1944 ORP Dzik odplul do Rothesay a posléze do Londonderry , kde se zúčastnil cvičení jako cílová loď v rámci 7. ponorkové flotily.


Protože dlouhé operační nasazení se podepsalo na technickém stavu ponorky, odplul v srpnu 1944 ORP Dzik do Dundee , aby absolvoval nezbytné opravy. Ty trvaly až do prosince 1944 a během oprav byl také namontován "šnorchl" - trubice umožňující přísun vzduchu pro dieselové motory ponorky plující v periskopové hloubce.
V listopadu 1944 také vystřídal kapitana marynarki Bolesława Romanowského nový dočasný velitel - porucznik marynarki Tadeusz Novorol.
V prosinci 1944 byly opravy a úpravy ponorky hotovy a ORP Dzik se znovu vrátil do služby.


Začátkem ledna 1945 se velitelem ORP Dzik stal kapitan marynarki Andrzej Kłopotowski a ponorka vyplula na hlídku do oblasti Skagerraku. Nedosáhla však žádného úspěchu.
Od února 1945 až téměř do konce války se ORP Dzik zúčastnil několika bojových plaveb a také cvičení s hladinovými plavidly a letadly.


Po ukončení bojových operací po 08.05.1945 byl ORP Dzik odvelen na základnu West Hartlepool a vyvázán u nábřeží. Na této základně zůstala ponorka nečinně až do dubna následujícího roku.


V dubnu 1946 ORP Dzik odplul do Harwich , kde se setkal s dalšími polskými ponorkami - ORP Wilk a ORP Sokół a společně byly vyvázány u boku torpédoborce ORP Burza, který v té době plnil funkci plovoucí ponorkové základny.


V červenci 1946 pak Britové nařídili navrácení všech zapůjčených a pronajatých lodí zpět Royal Navy.
V srpnu 1946 ORP Dzik odplul do Portsmouth , kde úspěšná kariéra ponorky v exilovém Polském válečném námořnictvu skončila. 25.08.1946 byla spuštěna ze stožárku lodi polská vlajka a ponorka se opět oficiálně vrátila do Royal Navy. Polská vlajka, vlajka "Jolly Roger" s vyobrazenými válečnými úspěchy ponorky a také kovová písmena, tvořící na věži nápis "Dzik" byla Poláky uchována a v současné době se nacházejí v Muzeu Marynarki Wojennej v Gdyni .


Již v září 1946 však Britové ponorku pronajali nově vznikajícímu námořnictvu Dánska. A v říjnu 1946 ponorka připlula do Kodaně .


Po nezbytných opravách byla ponorka 16.06.1947 přejmenována na KDM U-1 a zavlála nad ní dánská vlajka.
Během července a srpna 1947 pobývala opět v Portsmouth , kvůli odpovídajícímu vyškolení nové posádky.
V září 1947 pak KDM U-1 spolu se zásobovací lodí KDM Tyr navštívila švédské přístavy Stockholm a Karlskrona .


Během roku 1948 ponorka KDM U-1 vyplouvala na cvičné a hlídkové plavby.
Na přelomu léta a podzimu roku 1949 strávila ponorka tři týdny na moři, aniž se jedinkrát spojila se břehem.


01.04.1951 došlo ke změně jména a z KDM U-1 se stala KDM Springeren.
V květnu 1951 se KDM Springeren spolu s další dánskou ponorkou KDM U-2 a zásobovací lodí KDM Ryt zúčastnila společného cvičení dánské a norské flotily. Lodě společně navštívily Kristiansand .
Během dalšího společného cvičení v říjnu a listopadu 1951 KDM Springeren zavítala do norských přístavů Stavanger a Horten .


Červen 1952 strávila ponorka na moři při cvičení dánského loďstva. Během plavby navštívila také britské přístavy Portsmouth a Portland .
V říjnu a listopadu 1952 se posádka ponorky KDM Springeren školila v Joint Anti Submarine School v severoirském Londonderry . Ponorka také navštívila základnu 3. ponorkové flotily v Rothesay a Belfast .


Během roku 1953 bylo z ponorky odstraněno palubní dělo a kulomety a také znovu zabudován "šnorchl", který byl po ukončení války demontován.



ponorka KDM Springeren (ex. ORP Dzik) s již odstraněným palubním dělem při jedné z cvičných plaveb



Během června a července 1954 absolvovala KDM Springeren dlouhou cvičnou plavbu, spojenou s návštěvou přístavů Kodaň - Penland Frith - Londonderry - Rothesay - Den Helder . Přes Kielský kanál se pak vrátila zpět do Kodaně .


V srpnu 1955 přivítali dánskou ponorku ve švédském Stockholmu .


Během března a dubna 1956 navštívila flotila dánských lodí, spolu s ponorkou KDM Springeren, norské základny Stavanger, Kristiansand, Horten a Oslo .


Rok 1957 byl posledním rokem služby ponorky KDM Springeren v dánském loďstvu. Během plavby v březnu a dubnu loď navštívila britské základny Portland a Portsmouth , už v listopadu se pak vydala na svou poslední plavbu pod dánskou vlajkou do Portsmouthu . Zde byla 19.11.1957 předána zpět Royal Navy.


Během dubna 1958 se uzavřely osudy úspěšné ponorky, která postupně sloužila pod vlajkou tří států a loď byla rozebrána a sešrotována.


Velitelé ORP Dzik:

  • kapitan marynarki Bolesław Romanowski (28.08.1942-DD.11.1944)
  • porucznik marynarki Tadeusz Novorol (DD.11.1944-DD.01.1945)
  • kapitan marynarki Andrzej Kłopotowski (DD.01.1945-25.08.1946)




Zdroj:
www.marynarkawojenna.pl/start_n.htm
https://pl.wikipedia.org/wiki/ORP_Dzik_(1942)
https://uboat.net/allies/warships/ship/5434.html
www.polishnavy.pl
http://home.cogeco.ca/~gchalcraft/sm/page6.html
www.adjunct.diodon349.com
graptolite.net
www.navalhistory.dk
URL : https://www.valka.cz/SS-ORP-Dzik-P-52-t38862#257818 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více