Muslimka bez závoje

Autor : 🕔19.05.2008 📕5.957

Hledáme nové kolegy

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!

Podobné články

Další články autora

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč
♡ Chci přispět

Multikulturalistická iluze patřila kdysi k projevům nizozemské tolerance. Vpád radikálního islamismu počátkem nového tisíciletí prudce mění zavedené zvyky. Zvedá se vlna nakažlivého populismu a už samo slovo islám stačí probudit hněv a zášť. Oživlá „nizozemskost“ prudce problematizuje soužití domácích s muslimskými přistěhovalci. Po vypuzení Aján Hirsí Alíové přebírá štafetu kritických muslimek Naema Tahirová. V době sporu o film poslance Geerta Wilderse, který zatím nikdo neviděl, ale všichni se ho bojí, neboť se ví, že populistický politik přirovnává korán k Hitlerovu Mein Kampfu, nabízí nizozemská muslimka bez závoje“ jiný druh kritiky islámu.

Naema Tahirová vnáší do diskusí něco, co v nich chybí. Kus osobitého humoru a kus lidské citlivosti. V posledním ze svých románů s názvem „Dnes sama“ vypráví příběh třináctileté dívenky Diny Mohadžarové. Žije v Londýně, kde se narodila pákistánským přistěhovalcům. Její matka Rutti je podnikavá a své naděje upíná k budoucnosti. Otec Humajún žije naopak minulostí. Často sní o návratu domů. Dina se snaží vší silou zakotvit v zemi, kterou si sama nevybrala, a váže se jen na přítomnost.

Dívek jako Dina žije dnes v Evropě na tisíce. A těžce a úporně hledají svoji vlastní cestu mezi tradicí a moderností. Mezi náboženstvím a morálním relativismem. Mezi rasismem jedněch a rasismem druhých. Nevybrali si místo, kde žijí, a často jim není jasné, proč jejich rodiče vlastně utekli z domova.

Do příběhu hrdinky románu se promítá něco ze života autorky. Narodila se před 38 lety ve Velké Británii a v 9 letech přišla do Nizozemska. Nikdy nepochopila, co tam jejího otce táhlo. Stejně tak nikdy nepochopila, proč se jednoho dne otec vrátil s celou rodinou zpět do Pákistánu. Prý aby své blízké uchránil před společností, o níž začal soudit, že je nemorální. Naema měla tehdy 14 let. Sice mladá, ale zároveň dost stará na to, aby se otec postaral o její budoucí sňatek. Musela zapomenout na své oblíbené zpěváky a chodila do madrasy. Tam ji učili, že hudba, počítače a mládenci jen neblaze narušují upřímný vztah k Alláhovi. 

O dva roky později je dívka přinucena k novému přesazení. Otcova nemoc má za následek, že rodina se vrací zpět do Nizozemska. A Naema pod závojem si musí zvykat na nové pohledy ze strany Nizozemců. Je pro ně, jak jinak než „pákistánskou muslimkou“, nebo, jak si sama říká, „nějakou pobožnou“. Zavírá se do své víry a žije oddělené od světa. Přesto udělá maturitu a přichází na universitu v Leidenu studovat práva. Tam jí „probouzí“ žertování její spolužákyně. Utahuje si z devótní poslušnosti pětkrát denně se modlit. A Naema začíná chápat, že náboženství kolem ní postavilo hráze, dělící ji od okolního světa. Odcizuje ji světu, přátelům, uvězňuje ji. Takové víře nakonec řekne ne a závoj poslušnosti odloží.

Universita jí otevírá svět literatury. Hodně čte a plní si poznámkami sešity. Dnes sama píše, publikuje a vydává knihy. Je přesvědčena, že „muslimský svět potřebuje nějakého Woody Allena“ a snad by ho ráda následovala. Přinejmenším by chtěla přispět k tomu, aby se muslimové zbavili své křečovitosti. „Měli by přestat soudit, zda to či ono je dobré nebo špatné, a snažit se raději hledat a vidět to, co je krásné“, píše Tahirová.

V příběhu Diny, hrdinky svého posledního románu, ukazuje autorka život těch mladých dívek, jež jsou „příliš pákistánské ve škole a příliš nizozemské doma“. Plaché, protože to se od nich žádá v rodině, a zároveň podezřelé v očích ostatních. Neboť v Nizozemí „být plachý vyvolává podezření, že něco skrýváte“. Nizozemská a vlámská kritika přijala nový román Naemy Tahirové s velkou pozorností. Nebylo by divu, kdyby zařadil autorku mezi objevy roku.

Převzato se svolením autora z

https://muller.blog.idnes.cz/c/26143/Muslimka-bez-zavoje.html

Autor : 🕔19.05.2008 📕5.957

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře

  • Letusak Tak Francouzi take meli pomerne presnou predstavu, ale vojska Wehrmachtu se jim zastavit nepodarilo. Cemu bychom si pomohli? Predstava, ze bychom meli nejaky "lepsi kredit" v ocich okupantu je mylna, staci se podivat na Polsko. Bojovalo, ale...

    Benešova Sofiina volba · 11 hours ago

  • Ivo Bukovsky Ve skutečnosti měli čs generálové poměrně přesnou představu o síle wehrmacht a doporučovali přijmout boj. Beneš se už tím že jednal o odstoupení pohraničí podle godesberských požadavků dopustil vlastizrady - podle tehdejší ústavy. Bohužel...

    Benešova Sofiina volba · 1 day ago

  • Letusak A on tehdy nekdo vedel, jake budou nebojove ztraty ceskych obcanu, kdyz zadna valka nebyla (a nebyl vcelku duvod se domnivat, ze Hitler pristoupi k vyhlazeni slovanskych narodu s takovym gustem)? A ona kvalitativni prevaha v technice neznamena...

    Benešova Sofiina volba · 1 day ago

  • Ivo Bukovsky Skutečnost že nebojové ztráty na lidech, českosvenských občanů, byly vyšší než předpokládané ztráty bojové, nehledě na sekundární efekt zavlečení sovětského vlivu do střední Evropy a katastrofální vliv na společenské a majetkové poměry se stále...

    Benešova Sofiina volba · 3 days ago

  • Radek Novák Pohádky kremelské babičky nebo tlachy ze Západu?Já nejsem žádný bolševik ani příznivec Ruska ale cizí území si přisvojovaly všechny státy.Jen jsem poukazoval na možné okolnosti,pravda,že v detailech se nevyznám.Na finské hranici se opírám o...

    Besarábie 1940-1941 · 2 weeks ago

  • CzechMirco Lháři. Žádný "důsledek doby" přisvojení si cizího území nelegitimizuje a už vůbec ne to, co na svém území dotyčná strana dělala. Moldavané rozhodně Rusy v roce 1940 jako osvoboditele nevítali, protože národnostní a náboženský útlak z dob carského...

    Besarábie 1940-1941 · 2 weeks ago

  • Letusak Je to opraveno, dekujeme za upozorneni, ale vezte, ze to jde i bez tech zbytecnych invektiv, na to tady uplne nejsme zarizeny.

    Blesky na obloze 03 - P-38 Lightning - Jaký byl? · 3 weeks ago

  • Jiří Kříž Junkersy 86 měly zajímavou kariéru u SAAF - viz třeba https://www.saairforce.co.za...
    nebo jiné zdroje.

    Na španělském nebi - Junkers Ju 86 D-1 · 3 weeks ago

  • pilot.pirx "přeplňovaných turbokompresory na kompresní poměr 9,6 : 1" To by mne zajímalo, co má společného kompresor (turbo nebo mechanický) s kompresním poměrem, když "Kompresní poměr, neboli stupeň stlačení směsi ε, je poměr celého pracovního objemu válce...

    Blesky na obloze 03 - P-38 Lightning - Jaký byl? · 3 weeks ago

  • Ladislav Matisko Kto to pise? Ta gramatika je strasna.

    Bitka pri Vozokanoch · 4 weeks ago