Studený humor v průběhu studené války - Major John P. Nooman, USAF (Ret.)

Autor : 🕔05.10.2007 📕12.618

V průběhu druhé poloviny padesátých let se posádkám našeho wingu podařilo několik zaznamenání hodných příhod. V tu dobu jsme létali na RB-47E ze základny Lockbourne AFB, která se nachází poblíž města Columbus v Ohio.

Moje vyprávění začíná v okamžiku, kdy se jedna z našich posádek vracela z cvičného průzkumného letu zpět do oblasti Lockbourne. Počasí bylo nádherně slunečné s velkou dohledností a několika obláčky na modré obloze. Velitel letadla prohlásil, že by se rád procvičil v letu podle přístrojů, ale jelikož na to není počasí, musí to ke své lítosti odložit na jindy. Na to navigátor, který právě pojídal svou svačinu, prohlásil: „Vydrž minutku, hned to změním.” Neprodleně otevřel otvor pro sextant, který se nachází těsně před předním sklem pilotní kabiny a strčil do něj otevřenou krabici s mlékem. Působením podtlaku byl obsah krabice okamžitě vysán a skončil, jako bílý neprůhledný film, na předním skle pilotní kabiny, kde ihned zmrznul.

Ze začátku to naší posádce připadalo, jako velmi zábavný nápad, hlavně po té, co navigátor prohlásil: „Tak a teď máš omezený výhled z kabiny, co jsi chtěl a můžeš konečně trénovat let podle přístrojů.” Humor je ale začal přecházet v okamžiku, kdy si uvědomili, že zmrzlý mléčný film, nějak nechce zmizet z plexiskla a dost podstatně omezuje dopředný výhled z letadla, čímž dělá přistání velmi nebezpečné, ba přímo nemožné. Po tomto zjištění sdělil pilot navigátorovi, že by s tím měl něco udělat, protože jestli bude muset volat wing commanderovi a požádat ho o start pohotovostního tankeru, který by opláchnul jejich přední sklo z tankovacího nástavce, tak bude v hodně velkých problémech! Proto se navigátor rozhodl zopakovat stejný trik, jako před tím, znovu otevřel otvor pro sextant a strčil do něj šálek s vodou. Bohužel, jelikož v tu dobu dost podstatně snížili výšku, efekt byl přesně opačný a celý obsah šálku skončil na navigátorovi. Po několika pokusech omýt přední sklo vodou, byl jediným dosaženým výsledkem úplně promáčený a nešťastný navigátor.

Paliva a nápadů, jak očistit přední sklo, pomalu ubývalo a posádka se již připravovala na to, jak veliteli bude vysvětlovat mlékem pokrytý čelní štítek kabiny. Najednou dostal pilot spásný nápad, že by přední sklo mohli opláchnout v nějaké dešťové přeháňce. Jen nějakou najít! Proto neprodleně kontaktovali řídícího zdejší oblasti (Columbus Approach Control), zda by je na nějakou příhodnou dešťovou přeháňku, nemohl navést: „Columbus Approach Control, zde Derby 29, nevíte náhodou o nějaké dešťové přeháňce, která by se nacházela někde v okolí?” Dispečer neprodleně odpověděl: „Derby 29, moment podívám se.” A po několika minutách se ozval znovu: „Derby 29, máme zde docela pěknou přeháňku nad Buckeye Lake.” „Derby 29 pro Approach Control, výborně, mohli by jste mě navést do toho mraku?” „Approach pro Derby 29, samozřejmě! Točte na kurs 080 stupňů a za 22 NM jste nad Buckeye Lake.” Bohužel po příletu do oblasti Buckeye Lake nebylo po dešti ani památky, takže posádce nezbylo nic jiného, než znovu zavolat dispečera. Ten byl jejich opětovnou žádosti, o nalezení další přeháňky, dost překvapen, protože letadla normálně žádají o navedení okolo, nikoliv skrz dešťový mrak, ale přesto jim neprodleně vyhověl a našel další: „Derby 29, máme další přeháňku severně od Vás v kurzu 340 stupňů a ve vzdálenosti 15 NM.” Po několika minutách se bombardér dostal do deště, který KONEČNĚ smyl neprůhledný mléčný film z jeho kabiny. „Díky Approach, to bylo přesně to, co jme potřebovali.

Dispečer z Columbus Approach Control byl stále více zvědavý a proto se zeptal: „Mimochodem, Derby 29, proč jste chtěli navést do dešťového mraku?” Pilot Derby 29 odpověděl: „Protože jsme potřebovali umýt mléko z našeho čelního štítku!” Dispečer se nevěřícně zeptal: „Můžete mě to zopakovat? Říkal jste M-L-É-K-O z čelního štítku kabiny?” Pilot Derby 29: „Potvrzuji Approach Control!” Ještě více překvapený dispečer: „Derby 29, můžete mě říci, jak se dostalo mléko na vaši kabinu?” Na to pilot Derby 29 odpověděl (rozhodně nechtěl roztrubovat do éteru, jak se to skutečně stalo): „Srazili jsme se s krávou!” Po této odpovědi zavládlo dlouhé ticho!

A to je konec TOHOTO vyprávění. Posádka Derby 29 přistála bezpečně v Lockbourne AFB bez dalších incidentů – (TEN DEN).

 

Tento článek byl napsán dle vyprávění maj. John P. Noonan, USAF (Ret.), které bylo publikováno v knize: Boeing B-47 Stratojet: True Stories of the Cold War in the Air, Mark Natola, Schiffer Military History.

Autor : 🕔05.10.2007 📕12.618

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře

  • Kohy Ano spoustu příslušníků policie jen dělalo svojí práci nehledě na ideologii ale spoustu znich bohužel viděli na ideologii i své obohacení a nezdráhali se mučit nevinné popřípadě je střílet mlátit atd . v této situaci je to těžké říct kdo a nebo...

    Bratři Mašínové - fakta · 1 week ago

  • RaS Doporučuji knihu pana Karla Pacnera Atomoví špioni. Je tam velmi podrobně a fundovaně popsáno, jak se ten který stát dobral své jaderné bomby a jak se tomu světové společenství snažilo (neúspěšně) zabránit.

    Operace Opera – předehra · 1 week ago

  • CZjak radiostanice byly však nee v takovém počtu jakým si žádalprolém byl v tom, že v roce 1941 měli pouze velitelské však od Prosince při protiofenzívě měl výhradně každý v 1942 byly již z 82% kvůli i dodávkám spojenců zjisti si informace pro příště a...

    Obranná válka SSSR??? díl 3. · 2 weeks ago

  • jikjik Pokud je mi známo, maršál G.I. Kulik byl náčelníkem správy DRRA dělostřelectva, ne tanků.

    Americké kořeny sovětského tanku T-34 · 2 weeks ago

  • volado1 Sprosti vrahovia,nic ine

    Bratři Mašínové - fakta · 2 weeks ago

  • jikjik 25. ledna 1935 ... V zemi zuřil hlad organizovaný soudruhem Stalinem a jinými soudruhy. - a tím jsem skončil. Dál to nemá cenu číst. 1) Hladomor byl v roce 1933. 2) Stalin se jako jeden z mála staral ten hlad zlikvidovat. 3) Většina zemřelých na...

    Výcvik sovětských letců pro 2. světovou válku · 2 weeks ago

  • jikjik Ano, autor má naprostou pravdu. Sovětská armáda převyšovala německou početně i kvalitou výzbroje. Například tank T34 byl tak dobře pancéřován, že velitel neviděl ven a ani neměl radiostanici. podobně ta skvělá letadla, která sice dosahovala...

    Obranná válka SSSR??? díl 3. · 3 weeks ago

  • R Dobrý den, nevím zda to již někomu dnes pomůže, ale připojím svůj názor. Igor byl veselý a hodný kluk. Osudnou se mu stala láska k jeho psímu kamarádovi, který byl vystrašený pod buňkou a Igor se pro něj vracel z již nastartovaného OT-64. Provádět...

    Úmrtia vojakov OS SR v zahraničných operáciách · 1 month ago

  • seky Článek ucházející, ale je tu jeden obrovský, vemi podstatný nesmysl. Motor V2 rozhodně nevychází z Liberty ani omylem. Nemá ani podobnou koncepci a ani podobný design dílů. Jsou to dva naprosto odlišné motory v každém směru. Ve zkratce:...

    Americké kořeny sovětského tanku T-34 · 1 month ago

  • Patrik Novák Velice poučné čtení. Děkuji

    Českoslovenští letci v polské kampani 1939  · 1 month ago