2S7 Pion

Autor: Martin Smíšek 🕔︎︎ 👁︎ 61.370

Typ

Samohybný kanon

Popis

Samohybný kanon 2S7 Pion je určen k eliminaci protivníkovy živé síly, zodolněných stacionárních bodových i velkoplošných cílů a to za použití jak konvenční, tak i jaderné munice.

Reklama

Podvozek se skládá ze sedmi párů zdvojených pojezdových kol s gumovými obručemi, šesti párů vodících kladek, jednoho páru hnacích kol v přídi a jednoho páru napínacích kol v zádi vozidla.

Přední část prostředku tvoří kabina pro sedmičlennou obsluhu zbraně. Její pancéřování zajišťuje ochranu před palbou lehkých ručních zbraní a střepinami dělostřeleckých granátů. Díky filtroventilačnímu zařízení je osádka chráněna před účinky zbraní hromadného ničení. Na střeše kabiny se nachází dva vstupní poklopy kruhovitého tvaru. Před nimi jsou umístěny periskopy pro výhled vpřed a částečně i do stran. Pokud to ovšem situace umožňovala, řidič a velitel využívali dvě malá okna zhotovená z neprůstřelného skla na čelní straně kabiny.

Za kabinou samohybného kanonu se nachází motorový prostor s pohonnou jednotkou – vznětovým, kapalinou chlazeným dvanáctiválcem do „V“. Maximální výkon motoru činí 575 kW. Střední část prostředku slouží jako ložná plocha pro doplňkové vybavení a výzbroj, kterou může tvořit protiletadlový raketový komplet 9K32 Strela-2 nebo pancéřovka RPG-7.

V zadní části vozidla je lafetován kanon 2A44 ráže 203 mm. Pohyb hlavně v náměru je zajištěn hydraulicky, v odměru pak elektricky. V nouzové situaci lze užít manuálního ovládání. Brzdovratné ústrojí sestává z jednoho velkého pístu na horní straně kanonu a dvou menších na spodní straně hlavně. Ovládací prvky kanonu společně s nekrytým sedadlem střelce se nachází na levé straně závěru zbraně. Na straně pravé je pak mohutné rameno, které složí k nabíjení kanonu municí. Standardní tříštivo-trhavý granát o hmotnosti 110 kg nese označení ZOF 43. S tímto typem munice je 2S7 schopen zasáhnout cíl vzdálený 37,5 km. Za použití dálkového granátu dostřel vzroste až na 47 km. Rychlost palby může krátkodobě činit až dva výstřely za minutu. Zásoba munice – celkově čtyři dělostřelecké granáty – je uložena ve schránkách na bocích vozidla. Další střelivo pak přepravuje muniční automobil.

Na zádi samohybného kanonu je umístěna zahlubovací a opěrná radlice tlumící účinek zpětného rázu na vozidlo. Stabilitu prostředku navíc zvyšuje i zadní pár napínacích kol, která se při palbě sklopí na úroveň pojezdových kol.

Reklama

Nasazení

Samohybné kanony 2S7 se do výzbroje těžkých dělostřeleckých pluků sovětské armády začaly dostávat od roku 1975. V polovině sedmdesátých let byly zařazovány do výzbroje dělostřeleckých útvarů Západní skupiny vojsk dislokované v NDR, kde v malých počtech doplňovaly samohybné houfnice 2S3 Akacija.

Podle neověřených informací měl být jeden útvar Střední skupiny vojsk rozmístěné na území Československa vyzbrojen 6-12 kusy této techniky. Do výzbroje Československé lidové armády byly samohybné kanony 2S7 Pion zařazeny v malém množství v roce 1985. Jejich uživatelem se stal 17. dělostřelecký oddíl velké mohutnosti dislokovaný v posádce Žamberk. Z inventáře armády pak byly vyřazeny v roce 1991.

Dalším uživatelem se v roce 1986 stala polská armáda, která do své výzbroje zařadila 8 kusů 2S7.


2S7 Pion v palebném postavení,  povšimněte si pozice napínacích kol

Uživatelé

SSSR, státy Varšavské smlouvy (Československo, Polsko, ?)

Reklama

Technicko-taktická data

Osádka  7
Bojová hmotnost  46 500 kg
Rozměry    délka (celková) 13 100 mm
šířka 3 338 mm
výška 3 000 mm
délka hlavně 11 240 mm
Maximální rychlost  58 km/h
Dojezd   675km
Brodivost   1 200 mm
Výzbroj
kanon 2A44 ráže 203 mm  
počáteční rychlost střely 960 m/s
rozsah náměru 0 – 60°
rozsah odměru ±30°

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více