Fairey Barracuda

Přehled verzí
Fairey Barracuda


- přehled verzí


Barracuda Mk.I - motor RR Merlin 30, postaveno 30 ks
Barracuda Mk.II - motor RR Merlin 32, čtyřlistá vrtule, radar ASV, postaveno 1688 ks
Barracuda Mk.III - úprava verze Mk.II k protiponorkovým účelům, vybavena radarem, postaveno 852 ks
Barracuda Mk.IV - prototyp vybavený motorem RR Grifon, vyvoj zastaven ve prospěch typu Spearfish
Barracuda Mk.V - motor RR Grifon 37, vybavena radarem ASH, postaveno 37 ks


Pramen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fairey_Barracuda
URL : https://www.valka.cz/Fairey-Barracuda-t54910#202650 Verze : 0

Fairey Barracuda - historie typu


Britská společnost Fairey Aviation Company Limited byla v roce 1937 obeslána technickými specifikacemi S. 24/37, ve kterých Ministerstvo letectví požadovalo pro FAA (Fleet Air Arm - námořní letectvo) moderní a především již jednoplošný torpédový letoun. Společnost Fairey rychle reagovala a její konstruktér Marcel Lobele předložil projekt dosti neobvykle vypadajícího letounu. Neobvyklost letounu spočívala v zejména jeho hornoplošné koncepci, také křídlo bylo zajímavé použitím velkých Fairey-Yougmanových vztlakových klapek, které bylo možno vysunout pod úhlem třiceti stupňů a pak tyto vztlakové klapky působily jako klapky brzdící. Hornoplošná koncepce si vyžádala také ne zcela obvyklou konstrukci podvozku, podvozkové nohy byly vysoké s hydraulickopneumatickými tlumiči a zatahovaly se částečně do boků trupu a částečně do křídla. No, a aby nebylo zvláštností málo, tak ani pohonná jednotka neměla být běžná. Původní návrh počítal s instalací právě vyvíjeného motoru Rolls-Royce Exe.


Jednalo se o vzduchem chlazený čtyřiadvacetiválec se šoupátkovým rozvodem. Motor byl v listopadu 1938 nainstalován do letounu Fairey Battle za účelem zkoušek, v průběhu následujícího roku bylo zjištěno, že je poměrně zdařilý, nectností byla snad jen vyšší spotřeba oleje, výkon se dařilo postupně zvyšovat až na hodnotu 1 200 hp, ale byl předpoklad jeho dalšího růstu. Tento typ motoru měl být dle původních plánů instalován do námořních letadel právě u firmy Fairey, situace ve Velké Británii se však stávala vypjatější a motoráři u Rolls-Royců neměli dostatek vývojové a především výrobní kapacity, proto v srpnu 1939 bylo přijato rozhodnutí a byl ukončen vývoj motorů Vulture a Exe a o rok později byl ukončen program Exe, Vulture a Peregrine, motorkářským továrnám se tak uvolnila kapacita na výrobu potřebných a žádaných Merlinů, vývojáři se mohli věnovat výkonnějším Griffonům. Na základě motoru Exe byl později vyvinut motor RR Pennie, ale to již nastával čas proudových motorů a tak i tento projekt byl v roce 1945 ukončen. Testovací letoun Fairey Battle létal s motorem Exe až do roku 1943.


Poté co byl zrušen a ukončen projekt motoru Exe, bylo nutno projekt Barracudy upravit pro jiný typ motoru, volba byla jednoduchá a tak se Barracuda dočkala osvědčeného vidlicového dvanáctiválce Rolls-Royce Merlin 30 s výkonem 1 260 koňských sil, ani tento výkon však nebyl pro letoun této hmotnostní kategorie zcela dostačující. Osádka byla tříčlenná a seděla za sebou v prostorné prosklené kabině, střelec mohl odklopit zadní díl kabiny a potom mohl bránit zadní prostor dvojkulometem Vickers K, tato již slabá a zastaralá výzbroj byla považována za dostačující, protože letoun měl operovat společně s vlastními palubními stíhačkami. Pumovou výzbroj bylo možno zavěsit pod trup i pod křídla.


Vývoj se protahoval a tak první prototyp označený jako Fairey Type 100 (Sn. P1767) vzlétl 7. prosince roku 1940 z továrního letiště Great West Aerodrome, v květnu 1941 začaly zkoušky na palubě letadlové lodi HMS Victorious a na podzim téhož roku byly jeho letové vlastnosti ověřovány ve Výzkumném ústavu letadel a výzbroje v Bocombe Down. Celkově se nejednalo o špatné letadlo, problém působily vodorovné ocasní plochy, které při vysunutí vztlakových klapek trpěly značnými vibracemi, řešení přinesla úprava vztlakových klapek a v přesunutí VOP vysoko nahoru po svislé ocasní ploše a to tak, že ocasní plochy potom tvořily takřka písmeno "T". VOP se tak dostaly mimo vztlakovými klapkami rozvířený proud vzduchu. Touto úpravou se vzhled Barracudy stal ještě více neobvyklým. Prototyp procházel zkouškami a montáží další výstroje se postupně zvyšovala hmotnost letounu, růstem hmotnosti se začal ještě více projevovat nedostatečný výkon motoru. Druhý prototyp s již upravenými ocasními plochami se do zkoušek zapojil až 29. června 1941, toto zdržení bylo způsobeno velkým vytížením britského průmyslu.


Výroba sériových strojů Barracuda Mk.I začala až 18. 5. 1942, to pět let po vydání specifikací! První výrobní série Barracud se musela spokojit ještě s motory Rolls-Royce Merlin 30, celkem bylo vyrobeno jen 30 letadel v tomto provedení.


Bojovou hodnotu měla verze Barracuda Mk.II, ta dostala motory Merlin 32 s 1 680 koňskými silami, tato verze byla vyráběna od 17. 8. 1942. První jednotkou, která byla těmito letouny vyzbrojena, byla 827. peruť FAA ve Stettonu. Letouny této verze se osvědčily při plnění střemhlavých bombardovacích akcí, k torpédovým útokům však byly nasazovány sporadicky. Častěji se zapojovaly do protiponorkového boje, pro tento úkol byly dovybaveny radiolokátorem ASV. Tato verze čítala 1 688 letadel vyrobených u Faireye a u dalších dodavatelů.


V roce 1943 byl upraven jeden letoun Barracuda Mk.II do podoby Barracuda Mk.III, tato nová verze byla již uzpůsobena přímo z výroby pro protiponorkovou službu, vyhledávací radiolokátor ASV Mk.IIN nebo ASV Mk.X s parabolickou anténou byl nesen ve výstupku pod trupem. Letouny MK.III vydržely v protiponorkové službě u 815. perutě až do roku 1953, bylo jich vyrobeno 852.


Baracuda Mk.IV byla upravená Mk.II (P9976), do které byl nainstalován výkonný motor Rolls-Royce Grifon VIII, zůstalo však pouze u tohoto jediného letounu.


Poslední verzí byla poválečná protiponorková Barracuda Mk.V. Jednalo se o zásadně upravenou konstrukci a s motorem Rolls-Royce Griffon 37 o výkonu 2 030 koňských sil, protiponorkový radar ASH byl nesen pod levým křídlem. Tato verze Barracudy měla velmi dobré letové vlastnosti a konečně se zbavila podmotorování. Osádka byla již jen dvoučlenná, obranná výzbroj v podobě kulometného dvojčete byla zcela vypuštěna, naopak se zvětšila kapacity palivových nádrží. Vyrobeno bylo 37 letounů a to až poté, co se nový letoun Fairey Spearfish dostal do problémů.


Celkem bylo vyrobeno 2 572 letouny.


Operační nasazení


Do výzbroje FAA a na paluby letadlových lodí se Barracudy začaly dostávat od ledna 1943. Bojovým křtem prošly v září 1943 letouny 810. perutě operující z letadlové lodě HMS Illustrious při bombardování italského Salerna. Bezesporu nejznámější akcí byl útok na německou bitevní loď Tirpitz, zakotvenou v norském Kaafjordu. Pod velením admirála Sira Denyho 3.dubna 1944 vypluly letadlové lodě Furious, Victorious, Emperor, Fencer, Pursuer a Searcher z jejich palub zaútočily Barracudy na velkou a odolnou bitevní loď, útok první vlny se podařil, zastihl Němce nepřipravené a bylo dosaženo patnácti zásahů protipancéřovými pumami. Útoky trvaly s přestávkami až do srpna 1944. Palubní nástavby Tirpitze byly poškozeny, ale to bylo vše. Barracudy potom operovaly při protilodních a protiponorkových akcích u Norska až do konce války, pro starty z palub malých lodí používaly startovací rakety Rotog.
Dalším bojištěm, na které se Barracudy dostaly, byl Sabang na Sumatře (16. - 21. 4. 1944) HMS Illustrious společně s americkými letadlovými loděmi zaútočila na japonské ponorkové základny.
Po válce perutě FAA vyzbrojené Barracudami prošly přezbrojením na stíhací bombardéry Fairey Firefly, výjimkou byla znovu vytvořená 815. peruť.



Použité prameny:
David Brown, Fairey Barracuda Mks. I-V, Aircraft in profile No. 240, Windsor, Berkshire, UK: Profile Publications Ltd., 1972.
Václav Němeček Fairey Barracuda I-III; L+K 26/1996 Letadla 39-45
www.jaapteeuwen.com
http://www.airvectors.net/avsword.html
avia.russian.ee
http://www.theplanpage.com/esp/baracuda.htm
http://www.airwar.ru/enc/sww2/barrac.html
http://www.cofe.ru/avia/F/F-19.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Fairey-Barracuda-t54910#228466 Verze : 2
vlastná zbierka

Fairey Barracuda -


URL : https://www.valka.cz/Fairey-Barracuda-t54910#643536 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více