„Taran“ na slovenském nebi

Autor: Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek / ICE 🕔︎︎ 👁︎ 27.477

Dne 30. září probíhal na letišti Bratislava - Vajnory letecký den, organizovaný jako jedno z plánovaných vystoupení Leteckého cirkusu Martina Kindernaye s dalším doprovodným programem. Jak název napovídá, jedná se o skupinu ultralehkých letounů, které jsou zmenšenými napodobeninami svých velkých vzorů z první světové války.

Celá pečlivě zaranžovaná vystoupení se snaží navázat na popularitu poválečných leteckých cirkusů z dvacátých let, kdy bývalí protivníci předváděli divákům inscenované souboje, tentokrát bez úmyslu zabít protivníka.

Reklama

Koho by onu osudnou sobotu napadlo, že se stane svědkem neúmyslného „taranu“. Záměrně používám úvozovky, protože šlo o show a nešťastnou leteckou nehodu.

Co se stalo? Vyšetření příčin patří do kompetencí Státní letecké inspekce, nemíním jim fušovat do řemesla, takže následující popis je čistě z pohledu diváka.

Jedním z divácky atraktivních čísel programu byl „Lov na balónky“, kdy piloti jednotlivých letounů, létající v kruzích, rozsekávali vrtulí barevné balónky, vypouštěné pozemním personálem.

Fokker Dr. I, díky své nové pohonné jednotce, zjevně nejrychlejší a nejobratnější letadlo cirkusu, pomalu s převýšením doháněl Nieuport 11 letící dole před ním. Nakonec se oba letouny, vůči sobě dostaly do té nejhorší možné polohy.

Pilot Nieuportu 11, který právě vybíral zteč na balónek a stoupal, neviděl letoun za sebou a pilot Fokkeru neviděl Nieuport přes široký kryt původně rotačního motoru.

Vzduch proťal zvuk bortícího se kovu a trhajícího se plátna. Rotující vrtule Fokkeru rozsekala ocasní plochy Nieuportu. Zmrzačený Nieuport se nárazem do zadní části trupu vzepjal a po ztrátě rychlosti přešel do pádu. Nejprve sklouzl po ocase, ale vzápětí hmotnost motoru převážila zbytek draku a letoun dopadl na zem přídí napřed. Pilot stačil akorát vypnout zapalování a skrčit nohy, aby mu je nepřimáčkl bortící se trup.

Poškozený Fokker dokázal nouzově přistát. Pilota Nieuportu vyprostili z trosek kolegové. Po prvním ošetření na zemi ho opodál stojící záchranný vrtulník odvezl se zlomeninami levé ruky a nohy a dalšími zhmožděninami do nemocnice na Kramároch.

Přesto, že zranění byla vážná a pilot byl operován, dokázali lékaři ještě ten den vyloučit ohrožení na životě. Tak tento našťastný „taran“ skončil nakonec při vší smůle relativně šťastně, pouze s materiálními škodami.

Fotografie: Ing. Martin Šusta
Speciální poděkování mému kolegovi Ing. Martinovi Šustovi za poskytnutí fotografí a výborný postřeh „s prstem na spoušti jeho Canonu“.
Další jeho fotografie najdete
zde
Reklama


Pilot Fokkeru Dr.I strmě stoupá k svému vystoupení


Následován Nieuportem 11


Červený Fokker Dr.I ve formaci s Nieuportem 11, oba piloti ještě netuší co se stane za malou chvíli


Situace těsně po nárazu. Fokker Dr.I se již dostal pod úroveň stoupajícího Nieuportu. Původně byl Nieuport těsně před Fokkerem a pod ním, takže piloti se navzájem neviděli.
Ve vzduchu jsou vidět rozcupované zbytky ocasních ploch Nieuportu


Neovladatelný Nieuport se vzepjal, aby vzápětí přešel do pádu


Fokker Dr.I s poškozenou vrtulí a potahem na horním křídle dokázal nouzově přistát

Reklama


Zmrzačený Nieuport dopadl na zem a zborcený trup uvěznil pilota, …


…kterého z trosek dostávali kolegové,…


…aby ho vrtulník mohl odvézt do nemocnice

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více