„Taran“ na slovenském nebi

Autor : 🕔24.02.2007 📕13.869

Dne 30. září probíhal na letišti Bratislava - Vajnory letecký den, organizovaný jako jedno z plánovaných vystoupení Leteckého cirkusu Martina Kindernaye s dalším doprovodným programem. Jak název napovídá, jedná se o skupinu ultralehkých letounů, které jsou zmenšenými napodobeninami svých velkých vzorů z první světové války.

Celá pečlivě zaranžovaná vystoupení se snaží navázat na popularitu poválečných leteckých cirkusů z dvacátých let, kdy bývalí protivníci předváděli divákům inscenované souboje, tentokrát bez úmyslu zabít protivníka.

Koho by onu osudnou sobotu napadlo, že se stane svědkem neúmyslného „taranu“. Záměrně používám úvozovky, protože šlo o show a nešťastnou leteckou nehodu.

Co se stalo? Vyšetření příčin patří do kompetencí Státní letecké inspekce, nemíním jim fušovat do řemesla, takže následující popis je čistě z pohledu diváka.

Jedním z divácky atraktivních čísel programu byl „Lov na balónky“, kdy piloti jednotlivých letounů, létající v kruzích, rozsekávali vrtulí barevné balónky, vypouštěné pozemním personálem.

Fokker Dr. I, díky své nové pohonné jednotce, zjevně nejrychlejší a nejobratnější letadlo cirkusu, pomalu s převýšením doháněl Nieuport 11 letící dole před ním. Nakonec se oba letouny, vůči sobě dostaly do té nejhorší možné polohy.

Pilot Nieuportu 11, který právě vybíral zteč na balónek a stoupal, neviděl letoun za sebou a pilot Fokkeru neviděl Nieuport přes široký kryt původně rotačního motoru.

Vzduch proťal zvuk bortícího se kovu a trhajícího se plátna. Rotující vrtule Fokkeru rozsekala ocasní plochy Nieuportu. Zmrzačený Nieuport se nárazem do zadní části trupu vzepjal a po ztrátě rychlosti přešel do pádu. Nejprve sklouzl po ocase, ale vzápětí hmotnost motoru převážila zbytek draku a letoun dopadl na zem přídí napřed. Pilot stačil akorát vypnout zapalování a skrčit nohy, aby mu je nepřimáčkl bortící se trup.

Poškozený Fokker dokázal nouzově přistát. Pilota Nieuportu vyprostili z trosek kolegové. Po prvním ošetření na zemi ho opodál stojící záchranný vrtulník odvezl se zlomeninami levé ruky a nohy a dalšími zhmožděninami do nemocnice na Kramároch.

Přesto, že zranění byla vážná a pilot byl operován, dokázali lékaři ještě ten den vyloučit ohrožení na životě. Tak tento našťastný „taran“ skončil nakonec při vší smůle relativně šťastně, pouze s materiálními škodami.

Fotografie: Ing. Martin Šusta
Speciální poděkování mému kolegovi Ing. Martinovi Šustovi za poskytnutí fotografí a výborný postřeh „s prstem na spoušti jeho Canonu“.
Další jeho fotografie najdete
zde


Pilot Fokkeru Dr.I strmě stoupá k svému vystoupení


Následován Nieuportem 11


Červený Fokker Dr.I ve formaci s Nieuportem 11, oba piloti ještě netuší co se stane za malou chvíli


Situace těsně po nárazu. Fokker Dr.I se již dostal pod úroveň stoupajícího Nieuportu. Původně byl Nieuport těsně před Fokkerem a pod ním, takže piloti se navzájem neviděli.
Ve vzduchu jsou vidět rozcupované zbytky ocasních ploch Nieuportu


Neovladatelný Nieuport se vzepjal, aby vzápětí přešel do pádu


Fokker Dr.I s poškozenou vrtulí a potahem na horním křídle dokázal nouzově přistát


Zmrzačený Nieuport dopadl na zem a zborcený trup uvěznil pilota, …


…kterého z trosek dostávali kolegové,…


…aby ho vrtulník mohl odvézt do nemocnice

Autor : 🕔24.02.2007 📕13.869

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře

  • Kohy

    Ano spoustu příslušníků policie jen dělalo svojí práci nehledě na ideologii ale spoustu znich bohužel viděli na ideologii i své obohacení a nezdráhali se mučit nevinné popřípadě je střílet mlátit atd . v této situaci je to těžké říct kdo a nebo...

    Bratři Mašínové - fakta · 6 days ago

  • RaS

    Doporučuji knihu pana Karla Pacnera Atomoví špioni. Je tam velmi podrobně a fundovaně popsáno, jak se ten který stát dobral své jaderné bomby a jak se tomu světové společenství snažilo (neúspěšně) zabránit.

    Operace Opera – předehra · 1 week ago

  • CZjak

    radiostanice byly však nee v takovém počtu jakým si žádalprolém byl v tom, že v roce 1941 měli pouze velitelské však od Prosince při protiofenzívě měl výhradně každý v 1942 byly již z 82% kvůli i dodávkám spojenců zjisti si informace pro příště a...

    Obranná válka SSSR??? díl 3. · 1 week ago

  • jikjik

    Pokud je mi známo, maršál G.I. Kulik byl náčelníkem správy DRRA dělostřelectva, ne tanků.

    Americké kořeny sovětského tanku T-34 · 2 weeks ago

  • volado1

    Sprosti vrahovia,nic ine

    Bratři Mašínové - fakta · 2 weeks ago

  • jikjik

    25. ledna 1935 ... V zemi zuřil hlad organizovaný soudruhem Stalinem a jinými soudruhy. - a tím jsem skončil. Dál to nemá cenu číst. 1) Hladomor byl v roce 1933. 2) Stalin se jako jeden z mála staral ten hlad zlikvidovat. 3) Většina zemřelých na...

    Výcvik sovětských letců pro 2. světovou válku · 2 weeks ago

  • jikjik

    Ano, autor má naprostou pravdu. Sovětská armáda převyšovala německou početně i kvalitou výzbroje. Například tank T34 byl tak dobře pancéřován, že velitel neviděl ven a ani neměl radiostanici. podobně ta skvělá letadla, která sice dosahovala...

    Obranná válka SSSR??? díl 3. · 2 weeks ago

  • R

    Dobrý den, nevím zda to již někomu dnes pomůže, ale připojím svůj názor. Igor byl veselý a hodný kluk. Osudnou se mu stala láska k jeho psímu kamarádovi, který byl vystrašený pod buňkou a Igor se pro něj vracel z již nastartovaného OT-64. Provádět...

    Úmrtia vojakov OS SR v zahraničných operáciách · 1 month ago

  • seky

    Článek ucházející, ale je tu jeden obrovský, vemi podstatný nesmysl. Motor V2 rozhodně nevychází z Liberty ani omylem. Nemá ani podobnou koncepci a ani podobný design dílů. Jsou to dva naprosto odlišné motory v každém směru. Ve zkratce:...

    Americké kořeny sovětského tanku T-34 · 1 month ago

  • Patrik Novák

    Velice poučné čtení. Děkuji

    Českoslovenští letci v polské kampani 1939  · 1 month ago