Bachem Ba-349 Natter

Autor: Jiří Šika 🕔︎︎ 👁︎ 27.414
Jelikož byla situace Luftwaffe v posledních měsících války velice zoufalá, není divu, že neustále podporovala všemožné projekty, o kterých byla přesvědčena, že by mohli změnit průběh války. Mezi tyto projekty bezesporu patří i Bachem Ba-349 Natter (což v překladu znamená Zmije), který zvítězil ve výběrovém řízení nad Messerschmitem, Junkersem a Heinklem.

Bachemovu konstrukční kancelář, kterou vedli dipl. Ing. Erich Bachem a H. Bethbeder, zkonstruovala letadlo s poměrně jednoduchou koncepcí, u níž byl kladen důraz především na levnou výrobu, protože po materiální stránce bylo Německo velice vyčerpané. Letoun měl krátká křídla, která neměla křidélka, řízení kolem podélné osy zajišťovali diferenciální výchylky výškového kormidla. Letadlo, o které měla Luftwaffe zájem byla vlastně pilotem naváděná střela. V trupu s malým pilotním prostorem byl vestavěn kapalinový raketový motor značky Walther 109-509-A-2, s tahem 16,67kN, který byl schopen vyvinout po dobu 70 sekund. Pro zvýšení doby letu mohl motor dodávat i tah menší než 1,47kN. Start tohoto letadla probíhal vertikálně na předem připravené rampě. Aby se zvýšil počátečný tah a zvětšila akcelerace, byly na letadle přimontovány 4 tuhé přídavné rakety Schmidling 1209-533, každá z nich dodávala 349-tce po dobu 10s tah 11,77kN. Poté byly odhozeny. Prvních 15 prototypů bylo vyrobeno již v říjnu 1944 a byly použity při zkouškách řiditelnosti, vlečené letadlem Heinkel He-111. První vertikální vzlet s pomocnými raketami a s pracujícím hlavním motorem, stále však bez pilota, se uskutečnil 23.2.1945. Při prvním a určitě i posledním pilotovaném letu však došlo k tragédii. Během vzletu odpadl pilotní překryt a stroj se zřítil z výšky 1525 m a zkušební pilot přišel o život. Operační nasazení Natteru vypadalo asi takto: Nejprve se uskutečnil vertikální vzlet z rampy řízený autopilotem. Pilot převzal řízení až nad formací nepřátelských letadel (nejspíše bombardérů). Při klesavém letu odhodil přední kryt, pod nímž bylo ukryto 24 neřízených raket Föhn ráže 73mm. Po vystřílení těchto raket pilot vyletěl z bitevního prostoru a připravil se k seskoku padákem. Po uvolnění popruhů, odpojením řídící páky od táhel řízení a jejím následného posunutí dopředu otevřel pojistné zámky a poté uvolnil i mechanické zámky. Náporem vzduchu tak došlo k oddělení přední části stroje od zbytku letadla. V průběhu zbržďování rychlosti pilot opustil kabinu a celá zadní část i s drahocenným raketovým motorem se měla snést na padáku a měla být schopna k dalšímu použití.

I když byl tento letoun velmi zajímavým projektem a mohl být i dosti účinným likvidátorem spojeneckých bombardérů, nebyl naštěstí nikdy nasazen do sériové výroby.





Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více