Bachem Ba-349 Natter

Autor : 🕔03.09.2003 📕15.978

Podobné články

Další články autora

Jelikož byla situace Luftwaffe v posledních měsících války velice zoufalá, není divu, že neustále podporovala všemožné projekty, o kterých byla přesvědčena, že by mohli změnit průběh války. Mezi tyto projekty bezesporu patří i Bachem Ba-349 Natter (což v překladu znamená Zmije), který zvítězil ve výběrovém řízení nad Messerschmitem, Junkersem a Heinklem.

Bachemovu konstrukční kancelář, kterou vedli dipl. Ing. Erich Bachem a H. Bethbeder, zkonstruovala letadlo s poměrně jednoduchou koncepcí, u níž byl kladen důraz především na levnou výrobu, protože po materiální stránce bylo Německo velice vyčerpané. Letoun měl krátká křídla, která neměla křidélka, řízení kolem podélné osy zajišťovali diferenciální výchylky výškového kormidla. Letadlo, o které měla Luftwaffe zájem byla vlastně pilotem naváděná střela. V trupu s malým pilotním prostorem byl vestavěn kapalinový raketový motor značky Walther 109-509-A-2, s tahem 16,67kN, který byl schopen vyvinout po dobu 70 sekund. Pro zvýšení doby letu mohl motor dodávat i tah menší než 1,47kN. Start tohoto letadla probíhal vertikálně na předem připravené rampě. Aby se zvýšil počátečný tah a zvětšila akcelerace, byly na letadle přimontovány 4 tuhé přídavné rakety Schmidling 1209-533, každá z nich dodávala 349-tce po dobu 10s tah 11,77kN. Poté byly odhozeny. Prvních 15 prototypů bylo vyrobeno již v říjnu 1944 a byly použity při zkouškách řiditelnosti, vlečené letadlem Heinkel He-111. První vertikální vzlet s pomocnými raketami a s pracujícím hlavním motorem, stále však bez pilota, se uskutečnil 23.2.1945. Při prvním a určitě i posledním pilotovaném letu však došlo k tragédii. Během vzletu odpadl pilotní překryt a stroj se zřítil z výšky 1525 m a zkušební pilot přišel o život. Operační nasazení Natteru vypadalo asi takto: Nejprve se uskutečnil vertikální vzlet z rampy řízený autopilotem. Pilot převzal řízení až nad formací nepřátelských letadel (nejspíše bombardérů). Při klesavém letu odhodil přední kryt, pod nímž bylo ukryto 24 neřízených raket Föhn ráže 73mm. Po vystřílení těchto raket pilot vyletěl z bitevního prostoru a připravil se k seskoku padákem. Po uvolnění popruhů, odpojením řídící páky od táhel řízení a jejím následného posunutí dopředu otevřel pojistné zámky a poté uvolnil i mechanické zámky. Náporem vzduchu tak došlo k oddělení přední části stroje od zbytku letadla. V průběhu zbržďování rychlosti pilot opustil kabinu a celá zadní část i s drahocenným raketovým motorem se měla snést na padáku a měla být schopna k dalšímu použití.

I když byl tento letoun velmi zajímavým projektem a mohl být i dosti účinným likvidátorem spojeneckých bombardérů, nebyl naštěstí nikdy nasazen do sériové výroby.





Podobné články

Další články autora

Autor : 🕔03.09.2003 📕15.978

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře

  • Kohy

    Ano spoustu příslušníků policie jen dělalo svojí práci nehledě na ideologii ale spoustu znich bohužel viděli na ideologii i své obohacení a nezdráhali se mučit nevinné popřípadě je střílet mlátit atd . v této situaci je to těžké říct kdo a nebo...

    Bratři Mašínové - fakta · 3 days ago

  • RaS

    Doporučuji knihu pana Karla Pacnera Atomoví špioni. Je tam velmi podrobně a fundovaně popsáno, jak se ten který stát dobral své jaderné bomby a jak se tomu světové společenství snažilo (neúspěšně) zabránit.

    Operace Opera – předehra · 1 week ago

  • CZjak

    radiostanice byly však nee v takovém počtu jakým si žádalprolém byl v tom, že v roce 1941 měli pouze velitelské však od Prosince při protiofenzívě měl výhradně každý v 1942 byly již z 82% kvůli i dodávkám spojenců zjisti si informace pro příště a...

    Obranná válka SSSR??? díl 3. · 1 week ago

  • jikjik

    Pokud je mi známo, maršál G.I. Kulik byl náčelníkem správy DRRA dělostřelectva, ne tanků.

    Americké kořeny sovětského tanku T-34 · 1 week ago

  • volado1

    Sprosti vrahovia,nic ine

    Bratři Mašínové - fakta · 1 week ago

  • jikjik

    25. ledna 1935 ... V zemi zuřil hlad organizovaný soudruhem Stalinem a jinými soudruhy. - a tím jsem skončil. Dál to nemá cenu číst. 1) Hladomor byl v roce 1933. 2) Stalin se jako jeden z mála staral ten hlad zlikvidovat. 3) Většina zemřelých na...

    Výcvik sovětských letců pro 2. světovou válku · 1 week ago

  • jikjik

    Ano, autor má naprostou pravdu. Sovětská armáda převyšovala německou početně i kvalitou výzbroje. Například tank T34 byl tak dobře pancéřován, že velitel neviděl ven a ani neměl radiostanici. podobně ta skvělá letadla, která sice dosahovala...

    Obranná válka SSSR??? díl 3. · 2 weeks ago

  • R

    Dobrý den, nevím zda to již někomu dnes pomůže, ale připojím svůj názor. Igor byl veselý a hodný kluk. Osudnou se mu stala láska k jeho psímu kamarádovi, který byl vystrašený pod buňkou a Igor se pro něj vracel z již nastartovaného OT-64. Provádět...

    Úmrtia vojakov OS SR v zahraničných operáciách · 3 weeks ago

  • seky

    Článek ucházející, ale je tu jeden obrovský, vemi podstatný nesmysl. Motor V2 rozhodně nevychází z Liberty ani omylem. Nemá ani podobnou koncepci a ani podobný design dílů. Jsou to dva naprosto odlišné motory v každém směru. Ve zkratce:...

    Americké kořeny sovětského tanku T-34 · 1 month ago

  • Patrik Novák

    Velice poučné čtení. Děkuji

    Českoslovenští letci v polské kampani 1939  · 1 month ago