Main Menu
User Menu

12.07.2006 - Potopená letadlová loď Graf Zeppelin objevena

Jak jste již asi slyšeli polští pracovníci ropné společnosti narazili 12. července na vrak neznámé lodi. Armádní potápěči poté loď identifikovaly jako letadlovou loď Graf Zeppelin, německou nacistickou chloubu. V roce 1938 byla posazena na vodu, ale do Druhé světové války nebyla dostavěna. V roce 1945 se jí zmocnili Sověti a roku 1947 se za záhadných okolností potopila na dno Baltského moře. Nikdy nebyla nasazena do boje... Byla schopna uvézt přes 40 letadel. Existuje několik verzí, proč byla potopena...jistě se ale zanedlouho dozvíme, proč leží skoro 60 let na dně Baltu.
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#169245Verze : 0
Diskuse
Doufám, že nevadí ten hákový kříž (sice otočený, ale je tam)...
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#169274Verze : 0
sice jsme to někteří z nás neslyšeli...ale o to víc teď WoW Shocked
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#169278Verze : 0
Včera mě dostaly zprávy na Nově...Graf Zepelin prý po konci WWII "tajemně zmizel"...dyk ho snad ukořistili Sověti, ne? Shocked
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#169440Verze : 0
To Knize.Vladivoj: to je taky nápad, brát TN na Nově za relevantní zdroj informací Laughing ...


Četl jsem jednu z teorií, že ke ztrátě Graf Zeppelinu došlo, když Rusové využili její letovu palubu jako vhodnou plochu pro naložení všeho možného, co odváželi z Německa coby reparace a vzhledem k vysoké poloze těžiště přeložené lodi se tato cestou do Sověského přístavu převrátila.
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#169447Verze : 0
Hm...tomu by snad celkem odpovídala i poloha vraku Smile Jinak Novu neberu jako seriózní zdroj info už dlouho Smile
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#169448Verze : 0
To Knize.Vladivoj: To jsem rád, že Novu nebereš také jako seriozní zdroj informací Smile S tím jak si napsal to je "novácká" blbost, museli by se po tom alespoň malinko shánět a zjistili by, co tam plácaj za nesmysly, ale znáš to Smile (ostatně, můžeš si to přečíst v tom mém příspěvku nahoře, že se ho zmocnili v roce 1945 Rudá armáda)


To Jesse: Někde jsem četl spekulace, že tam SSSR převáželi nějaké tajné náklady, jenže tajné...Smile Víme, že co je ruské to je tajné Laughing Ani nemáme ponětí kolik zase ztratili ponorek nebo lodí za nějákými tajnými úmysly atd. Ta tvoje teorie je také zajímavá a řekl bych že pravdivá Smile
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#169492Verze : 0
Protože vrak ležel na svou dobu relativně hluboko, bude velice zajímavé zjištění, co vlasně převážela..
Sověti snad tvrdili, že jí využili jako cvičný cíl pro střelby a pak jí záměrně potopili. No, uvidíme, která teorie je správná...
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#169541Verze : 0
To Achard: To by odpovídalo ruské mentalitě, místo aby ji třeba opravili (nebo nevím jestli jí dodělali.. Embarassed Rolling Eyes ). Že by na ni stříleli, to jsem taky četl, ale spíše mě přijde, že je pravděpodobnější ta teorie, že toho chtěli co nejvíce nahamounit pro sebe a jednou to prostě přehnali a bylo to moc těžké...
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#169579Verze : 0
SSSR neměl žádnou letadlovou loď a Stalin po ní toužil, takže je nelogické, že by potopili z 80% hotovou letadlovku...
Na druhé straně nevíme, v jaké stavu jí získali. Nevěřím, že jí Němci nechali nepoškozenou. A jestli-že z ní zůstal potápějící se šrot, hodila se jen jako cvičný cíl. Oficiální prohlášení Rusů se nikdy dalo brát vážně, jsem rád, že se teď dozvíme více.
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#169675Verze : 0
Je možné, že naschvál odpálili Němci několiik náloží aby loď ochromili nebo potopili, když už jen nechtěli aby se jí zmocnil někdo jiný...Ale když po ní tak toužil, tak jí přece mohl dát opravit, pokud to ještě šlo. Pokud byla opravdu na odpis, tak jí mohli skutečně použít jako cíl, ale jestli byla "zachovalá" přijde bmi to jako blbost. I když ono se u Rusů nikdy neví Laughing
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#169680Verze : 0
V dnešních novinách (Právo 9.8.06) vyšel zajímavý článek o lodi Graf Zeppelin.
Jen se mi nezdá, že by Rusové odtáhli loď do Leningradu a pak se s ní vláčeli zpět do Polska jen proto, aby jí tam potopili...
12.07.2006 - Potopená letadlová loď Graf Zeppelin objevena - článek: Poláci chrání vrak před dobrodruhy sítěmi

článek: Poláci chrání vrak před dobrodruhy sítěmi
12.07.2006 - Potopená letadlová loď Graf Zeppelin objevena - článek: Graf Zeppelin ještě skrývá mnohá tajemství

článek: Graf Zeppelin ještě skrývá mnohá tajemství
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#170507Verze : 0
Myslím že se dopouštíte obvyklého nekritického nadšení. Pro Rusy v roce 1945 měla loď už hodnotu jen jako zdroj technických nápadů (třeba pro radary, nebo další věci) ne jako bojová jednotka. Uvědomte si že Rusové s jejich přístupem k moři neměli pro podobnou loď použití, kde by ji asi použili? Na Baltu? Nebo v Ledovém moři? Loď nikdy neplula vlastním pohonem (i do Polska ji Germán odtáhl) a byla navíc poškozena. Proto je celkem logické že ji po prozkoumání prostě zrušili (co s ní taky jiného) podobně se zachovali i Amíci třeba k lodím z německé kořisti, zakotvili je u atolu a odpálili na něm jadernou pumu. Pro Rusy měla zastaralá německá loď minimální cenu (co by z ní asi létalo kdyby ji dokončili?) a to že ji potopili je docela logické (určitě logičtější než představa převozu majetků - to byly především zařízení fabrik, ne zlaté pruty Smile )
Docela by mne zajímalo jak chtějí Poláci někomu bránit v potápění mimo teritoriální vody (mají tam právo asi jako na Lipně Smile ) ostatně hloubka 80 m je hodně velká a pro sportovní potápěče spíš nedostupná (museli by dýchat speciální směs a i tak by to byl zřejmě problém).
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#170513Verze : 0
To bitaxe: Ty jsi tomu dal Laughing...třetí pohled na věc, teď se nám ta věc vyostřuje čím dál víc...jsi asi o krok napřed před polskými potapěči Smile Třeba to použití Ruskem tzv. "kde by ji měli používat" je docela vkusná poznámka Smile
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#170518Verze : 0
Rusové letadlovou loď chtěli, otázkou je spíš, zda Němci poškozený vrak se dal ještě využít (někdy je lepší stavět znovu, než opravovat, což byl pravděpodobně tento případ).
Pokud jí opravdu odtáhli do Leningradu (je pravda, že jsem se o to moc nezajímal a taky jsem o tom naslyšel), proč se s ní tahali zpátky? Určitě by našli místo pro cvičné střelby blíž...


Proto má otázka na zasvěcené zní - máte povědomost, že by Rusové odtáhli loď až do Leningradu?
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#170522Verze : 0
Řeknu ti to takhle...Právo (dříve Rudé Wink ) jsou komunistické noviny, takže já osobně (a zdůrazňuju JÁ!, né že vám tady vrývám něco a vy mě tady budete sestřelovat Smile ) to neberu jako zdroj informací. Tím to nechci samozřejmě sundat, něco jde Smile, ale má to prostě svoji pro mě odrazující minulost. Ale dost od hodnocení novin SmileSmile, mě to prostě příjde jako blbost, přijde mi to zbytečné tahání takové "krávy" tam, pak zpátky a sestřelit jí Very Happy Nebo kdo ví jak to bylo, je možné, že něco odvezli na ní, pak se vraceli pro další kořist a o něco "zavadili Laughing " nebo nějaká porucha (z důsledku úplného nedostavění, což je taková divná fráze Laughing Laughing. Nebo ji prostě prozkoumali a zničili, jak říká bitaxe. To mě z toho všeho přijde možná takové nejpravděbodobnější Smile


To bitaxe: Co by z ní létalo po dokončení? Sovětští "odborníci" přes palubu přece Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#170595Verze : 0
ARG: Kdyby stejný článek vyšel v jiných novinách, myslíš, že by byl přesnější? Pokud chceš mít co nejobjektivnější pohled na události (a teď mám na mysli především aktuální dění), nesmíš čerpat z jednoho droje. Pouze z pohledů z více stran si můžeš udělat názor, odpovídající co nejvíce skutečnosti.
Mimochodem, nejlepší znalci marxismu byli kněží. Je štěstí, že to neplatilo obráceně, kdyby komunisté znali více o náboženství, byli by u moci doteď...
Ale to jsem odbočil - Jedním z mých pracovních úkolů (a velmi příjemným) je pročítat denní tisk. A můžu ti říct, že žádné jiné noviny nemají tak dobré články o historii (včetně méně známých kapitol 2.sv. války) jako Právo... (pokud by byl zájem, můžu je naskenovat k posouzení...)


Jinak s tou kyvadlovou dopravou Grafa se shodnem, mě to taky nesedí...
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#170610Verze : 0
To Achard: Tak toho je mi líto, zdá se, že jsem Právo, co se týká článků o historii urazil Sad. S tím čtením novin to je prefektní věc. Já to teď ale dělám tak, že si přečtu zprávy tam dole jak to furt ujíždí Laughing a pak na různých internetových serverech...vím, není to takové to kouzlo novin Sad, ale budiž.
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#170621Verze : 0
No, ale upusťme od hodnocení novin a vrhněme se pouze do "hodnocení" situace u Graf Zeppelinu.
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#170622Verze : 0
to ARG co kdybys zkusil místo žvanění o novinách a jejich kvalitě, vysvětlit to co se ti nezdá (třeba na mém hodnocení) myslím že zatím je tvé hodnocení bohužel velmi nesmyslné a silně romantické. Ono je mnohem snazší (byť méně romantické) poslat cokoli po železnici (ta se totiž opravovala spolu s postupem vojsk kvůli zásobování) než to dopravit do přístavu, tam to naložit na vrak lodi kterou jsem ukořistil, načež to odtáhnout do jiného přístavu a znovu přeložit. A pokud jde o romantické představy "pokladů" je to už vůbec nesmysl. Pro ty existovaly speciální jednotky (stejně jako na druhé straně) a ty by se podobným vrakem nezabývaly. Důležité je si uvědomit že pro Rusy měl vrak (nic jiného to v roce 1945 nebylo) jen cenu jako věc která jim umožnila získat informace o stavbě velkých lodí podobného typu. Představa dostavby lodi staré již víc jak deset let a ani v době stavby nijak převratné, je spíše plodem fantazie, samotná loď totiž nic neřeší, na ni musí existovat i letadla (která by to asi z těch sovětských byla?) a pro podobnou loď musí existovat i "operační prostor" tím není ani Balt nebo černé moře, a není jím ani severní ledový oceán. Jediná oblast by tedy byl Pacifik s přístavem Vladivostok, bohužel pro tuto teorii ten v té době nebyl připraven pro tak velké lodi. Navíc pro podporu letadlové lodi je obvykle potřeba docela velké flotily která ji kryje a zajišťuje. Ale zásadní problém lodi GZ byl malá kapacita nesených letadel což by asi v době počátku padesátých nestačilo Sad.
Zkus tedy ARG argumentovat (a ne žvanit) myslím že na rozdíl od tvé dosti romantické představy mé argumenty mají aspoň jasný podklad (ne jen představu "odvozu pokladů" na vraku bez vlastního pohonu).
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#170961Verze : 0
Pravdu o lodi Graf Zeppelin se už asi těžko dozvíme (jako vždy když v tom mají prsty Rusáci). Faktem je že ji ve Štětině 24.4.1945 poškozenou získali Rusové a jako cenný lup ji odtáhli ji do přístavu Świnoujście. Dostala označení PB-10. Další historie je plná dohadu a pohádek. Proč by ji tahali do Leningradu a potom zase zpátky? Dalším faktem je, že ji pomoci několika torpéd z torpédoborce Slawnyj 16.8.1947 na Baltu potopili.
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#171000Verze : 0
MOD
to Zbycho veškerá výzbroj nepřítele (tedy i loď) je válečná kořist, to je prostě fakt, takže nešlo o žádný lup, to především. A pak si sám protiřečíš pokud šlo o "cenný lup" pak je logické ho odvléci domů a to cenné z něj vytáhnout (ať už ve formě informací nebo třeba kovu), že zbytek byl potopen je celkem běžné, po válce tak skončila spousta lodí Osy. Moc nechápu proč v tom hledat tajemno. ostatně i Němci celkem rozumně pochopili že loď pro ně ztratila význam a nedodělali ji, takže co čekat o několik let později od státu který ji v té době v podstatě nepotřeboval (uvědomte si že SSSR byl vyloženě pozemní mocnost a poválečná léta byla ve znamení strategických bombardérů a později raket nesoucích jaderné zbraně).
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#171002Verze : 0
Mimochodem loď je v mezinárodních vodách a je majetkem Ruska (pokud se jí samo nevzdá) takže na počátku zmíněné polské zákazy jsou opravdu poněkud mimo.
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#171004Verze : 0
Nehledám v tom žádné tajemno... ono tajemno vytvořili svým postupem samotní Sověti tím, že půl století nechtěli označit polohu vraku. Buď to byla obyčejná čekistická nechuť odkrývat své karty, nebo opravdu tam bylo něco co nemělo spatřit světlo světa. Ad jeho potopení: dle některých zdrojů byl vrak Sověty potopen na nátlak mezispojenecké komise, která měla na starost dělení pozůstalosti německé flotily.
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#171010Verze : 0
MOD
Tomu tlaku by odpovídalo i rychlé odtažení do Leningradu (zřejmě dřív než bylo rozhodnuto komu bude patřit) Osobně bych ani za "nechutí říci" kde vrak leží nic složitého nehledal. jednak se asi Rusů nikdo oficiálně neptal, (na různé spekulace by asi sotva odpovídal kdokoli) a druhak v době studené války bylo tajné i jakou má šířku hajzlpapír ne pak kde se potopila nějaká loď, navíc možná nešlo o to co na lodi je, ale spíš o to co na ní už není, tedy jaké informace a systémy se povedlo vytěžit, to mělo možná v té chvíli větší cenu. později už to oficiálně nikoho netrápilo (rakety byly podstatně důležitější) a různí pisálkové mohli začít svou práci. Kupodivu si dotyční ve svém nadšení nikdy nevšimli že loď přesto že se o ní psalo že měla stroje nikdy zřejmě neplula s vlastním pohonem. Důvod jsem nikdy nenašel, zřejmě 80% je spíše optimistický odhad dokončenosti a to jak ji poškodili němci je další otázka. Obávám se že jako loď to co Rusové ukořistili nemělo valnou cenu, jako zdroj informací ovšem ano a toho zřejmě využili.
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#171021Verze : 0
bitaxe: Ad operační prostor: ten byl i v Černém moři, jinak si nedovedu dost dobře vysvětlit, proč by Stalin jinak nechal postavit první sovětskou letadlovou loď v Černém moři a ne ve Vladivostoku Rolling Eyes
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#171040Verze : 0
Jen tak mezi námi (aby se ti ostatní nesmáli Smile ) kterou letadlovku nechal velký soudruh a myslitel, slunce všeho proletariátu postavit v tom Černém moři? Jak že se jmenovala ona letadlová loď (první kterou by SSSR měl)? Nějak mi unikla. pokud vím první "letadlovou" lodí byl vrtulníkový křižník Kijev a to bylo v době kdy už jmenovaného tyrana vykopli i z mauzolea, kde chvíli ležel vedle svého kolegy a šoupli ho ke zdi mezi "plebs".
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#171067Verze : 0
Ostatně v černém moři ten prostor (bohužel pro tebe) není jde ho solidně pokrýt doletem letounů z pozemních základen (což šlo i v roce 1945) a obecně letouny z pozemních základen bývají výkonější a loď je jimi značně zranitelná. Její životnost by asi byla spíš ve dnech než měsících (když si odmyslíme proti komu by tam bojovala).
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#171069Verze : 0
Souhlasím s Česťou podle mě s tou lodí mohli Rusové udělat pouze jediné - navíc pokud by odváželi cokoli z Německa přijde vám jako logické, že by to naložily na loď bez vlastního pohonu ???, když to můžou převést vlastními loděmi, poslat po železnici, odvést letadlem, atd.


Navíc s tím podívejte se na plán té lodi, ať chceme nebo ne, já myslím, že to zhodnocení těch ruských odborníků je na místě, ani bych to nenazýval letadlovkou, ale spíš křižníkem s palubou Very Happy
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#171162Verze : 0
bohužel nevím, jak se ta loď jmenovala, ale vím, že tento smělý projekt sovětské letadlovky v praktickém použití se zadrhl na tom, že Bosporem a Dardanelami byl (možná z dob Stalina, s tím jsem si to asi spletl) vydán zákaz proplutí pro letadlové lodi Laughing
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#171238Verze : 0
Áno medzi Bosporom a Dardanelami majú lietadlové lode zákaz plavby. Preto sa aj sovietske nosiče lietadiel nevolali lietadlové lode, ale krížniky - pre ten ten zákaz neplatil.....
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#171288Verze : 0
MOD
to Kníže oni sověti nedokázali postavit ani o dost jednodušší bitevní loď(Marat nedokázali bez německé pomoci dokončit) představa že by sami postavili letadlovku je spíše z říše snů bolševických vůdců. jednoznačně mezi válkami nic takového nezačali a už vůbec nepostavili. První byl opravdu Kijev a to byl opravdu z části křižník z části loď pro vrtulníky. Proto mne tak zajímalo cos měl na mysli.
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#171303Verze : 0
S tím, že loď neměla vlastní pohon jsem nevěděl...myslel jsem si, že ten už byl Rolling Eyes Embarassed
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#171971Verze : 0
No stačilo si přečíst úvodní článek, už tam se píše že loď bylo přivlečena a dál se na ní nepracovalo Smile loď opravdu zřejmě nikdy neměla vlastní pohon, (co chybělo nevím) a později byla síše rozebírána než dokončována. to co rusové ukořistili v žádném případě nebyla plavbyschopná loď, proto byla odvlečena (romantické představy nákladu bych fakt vynechal) a zřejmě byly jen zkoumány konkrétní části lodi z pohledu stavby. Že ji potopili není tedy nic divného (možná se i při tom něco zkoušelo). nehledal bych za tím nic složitého a tajuplného. To z toho dělají jen hledači "záhad" ve skutečnosti se o osudu lodi vědělo (alespoň v hlavních bodech) celou dobu. Loď nebyla nijak progresívní a na rok 1945 byla jednoznačně zastaralá a bezcená jako letadlovka i kdyby byla dokončena (kapacitou odpovídala asi tak eskortní letadlové lodi) navíc pro ni rusové reálně neměli využití. na baltu i v černém moři pro ni není prostor a v sevením moři by mohla operovat jen po část roku.
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#171981Verze : 0
bitaxe:Já nemyslel mezi válkama, ale po WWII Smile
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#172366Verze : 0
No ono to proč ji stavěli na černém moři je docela jednoduché ve Vladivostoku ani v severním moři na to nejsou vhodné loděnice, zbývá tedy jen Balt a Černé moře a ani náhodou to nebylo za Stalina. Loď byla stavěna dávno po jeho smrti za Brežněva a nejednalo se o klasickou letadlovku.
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#172383Verze : 0
Pak tedy mea culpa Smile
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#172567Verze : 0
Oni ho Sověti museli zlikvidovat na základě spojenecké dohody o německých námořních lodích protože patřil do kategorie C (lodě které nebylo možná opravit do půl roku od převzetí). Původní záměr byl opravit ho a nechat si ho, ale pak se dodržela smlouva a loď byla použita ke zkouškám při kterých se testovala odolnost proti explozím. A ke dnu ho nakonec poslal jeden z torpédoborců.
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#193078Verze : 0
Je poněkud sporné co nakonec poslalo GZ ke dnu, Na lodi byly rozmístěny trhaviny (jednak letecké pumy, jednak hlavice torpéd) a část z nich byla odpálena, v době zkoušek se ale zhoršilo výrazně počasí a zkoušky nebyly dokončeny (odpáleny byla jen část a zbytek dodnes je ve vraku). Aby se loď v bouři která přicházela nevymkla kontrole (na místo byla dovlečena) bylo rozhodnuto ji potopit to dostaly za úkol torpédoborce které byly součástí zkoušek (měly v poslední fázi pokud se loď něpotopí simulovanými explozemi dokončit potopení) a ty na loď vyslaly torpéda. Do jaké míry loď byla potopena torpédy a jak se na tom podílely předchozí výbuchy je otázkou, otvory po výbuchu jsou patrné i na vraku a právě nálože na něm jsou jedním z mnoha důvodů proč vrak nebude zachraňován a je zakázáno se k němu potápět (je mimo to i ve značné hloubce cca 80 m tedy pro potápěče obtížně dostupný). Ruská i polská strana v poslední době odtajnily většinu věcí kolem lodi a pro přátele "tajuplna" mám špatnou zprávu, loď nikdy nic tajného (jantarovou komnatu, poklady, archivy ...) nevezla.
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#193083Verze : 0
Nevím, ale o hlavicích torpéd není v té zprávě co vyhotovili sověti nic psané Wink Píše se v ní jen o bombách FAB-1000, FAB-500, FAB-250, FAB-100 a 180 mm dělostřeleckých granátech, které byly rozmístěny na lodi a postupně během pěti sérií zkoušek odpáleny a leteckém útoku 50kg pumami. A podle ní ho poslalo ke dnu torpédo vypálené z torpédoborce Slavnyj když mu roztrhlo příď. Je pravda, že šlo o rychlé potopení díky zhoršujícímu se počasí.
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#193153Verze : 0
K vetsimu podvodnimu pruzkumu Grafa doslo v kvetnu 2009 mezinarodni expedici. Bohuzel zatim blokace informaci na 3 mesice (tedy jen v Evrope) Mozna se tedy v srpnu konecne dozvime jaky byl konec plavidla.


V USA zverejnili z akce alespon neco:
www.unifiedteamdiving.com


V teamu byl pritomen i Cech:
www.divestar.eu


Vojta
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#313344Verze : 0
Jak to bylo s letadlovou lodí Graf Zepellin. Nuže tedy Smile
Německou rozestavěnou letadlovou loď ukořistila 24. 5. 1945 sovětská vojska. Předtím však stačili Němci zničit stroje a tak byla loď odtažena. O jejím dalším osudu se však vedly spory. Jedna verze hovořila o tom, že byla loď odtažena v roce 1947 do Leningradu, ale ve Finském zálivu najela během vlečení na minu a převrátila se. Jiná verze mluvila o převrácení lodi i s ukradenými cennostmi a třetí verze hovořila o cvičném cíli. Jaká je tedy skutečná verze? Verze o převrácení lodi byla skutečně publikována. Námořníci Baltské flotily doslova tvrdili: “V roce 1946 během přípravy lodě k odtažení do Leningradu přišel do velitelské místnosti velitel týlových jednotek a přikázal dodatečně naložit na hlavní palubu a do hangárů tanky a jiné těžké věci. Vzhledem ke špatnému rozložení nákladu se letadlová loď převrátila. Byla vyzvednuta, ale škody se ukázaly velmi těžké: stroje spadly z uložení, letadlové výtahy zničily hasicí zařízení. Oprava lodě by potřebovala enormní částky a aby se zaretušovala celá aféra, bylo rozhodnuto loď potopit.“ Vzhledem k metodám v sovětských ozbrojených silách byla tato zpráva zcela jistě vymyšlená.
Krátce po podpisu kapitulace se 17.2. - 2. 8. 1945 odehrála konference vítězných mocností (Postupimská konference). Jedním z ustanovení bylo: “Hladinové lodě německé flotily schopné další služby včetně lodí, které mohou být dány do stavu užívání v krátkém čase spolu s 30 ponorkami, bude rovnoměrně rozděleno mezi tři mocnosti. Zbytek flotily bude zničen“. Komise, která začala pracovat na rozdělení flotily, skončila svou činnost 6. 12. 1946. Shodla se, že více než 50 procent německé flotily bylo potopeno během války, 13 procent bylo potopeno v základnách během kapitulace. Celkem tedy německému námořnictvu zbyl 1 těžký a 1 lehký křižník, 13 torpédoborců, 17 torpédovek, 30 (!) ponorek, 132 minolovek, 17 eskortních plavidel, 8 protiletadlových lodí a dělových člunů, 89 torpédových člunů a 144 minolovných člunů. Navíc zaregistrovala komise 2100 pomocných lodí, které vyvolaly diskuse o jejich dalším osudu.


Všechny válečné a pomocné lodě byly rozděleny do tří skupin. Do skupiny „A“ (nepočetné) patřily nepoškozené lodě schopné okamžitě vyplout. Do skupiny „B“ patřily všechny lodě, které potřebovaly opravu, která by netrvala déle než 6 měsíců a loď patřící SSSR Graf Zeppelin patřila do skupiny „C“ – lodí poškozených, potopených nebo nedokončených, jejichž uvedení do provozu německými loděnicemi by trvalo déle než půl roku. Celkem tak Sovětský Svaz obdržel 155 vojenských lodí a více než 500 pomocných.


Trojstranná komise se také shodla, že všechna plavidla skupiny „C“ budou v určených termínech zničena, potopena v hlubokých vodách, nebo sešrotována. Na konci roku 1945 na německém území ve sféře Sovětského Svazu vznikla nová konstrukční kancelář, jejímž úkolem bylo dokončení německých ponorek typu XXI za použití německých techniků. Lidový komisariát vojenského námořnictva SSSR rovněž zkoumal možnosti dokončení těžkého křižníku Talin (dříve Petropavlovsk, ex. Lutzow) či sesterské lodi Seydlitz a to jako těžkého křižníku či letadlové lodě. Rovněž se i zajímal o možnosti opravy a dalšího použití letadlové lodi Graf Zeppelin.


Konec nad těmito otázkami padl 19. 3. 1947, kdy spolu s ostatními bývalými spojenci bylo rozhodnuto o zničení plavidel skupiny „C“ do konce roku 1947. Velení námořnictva se tak rozhodlo provést potopení jako různé vojenské experimenty. Potopení letadlové lodi mělo být provedeno tak, aby byly získány co největší poznatky. Proto byla vytvořena speciální komise pod velením viceadmirála J. F.Ralla. Ta rozhodla potopit loď sérií 4 různých způsobů bombardováním, dělostřeleckým ostřelováním, torpédy a náložemi. Komise byla zároveň pověřena připravit celou operaci. Pokusnými králíky se měly stát i Lutzow a 13 ponorek. Do 17. 8. 1945 byla loď bedlivě prozkoumána ve Štětínu a bylo zjištěno, že loď leží s náklonem 0,5° na pravobok. V boku se nacházelo 36 otvorů o rozměrech do 1,5 * 1,0 metru po granátech a střepinách. Pohonné šrouby byly sundány z hřídelí a položeny na palubě. Celkově byla loď v dost zanedbaném stavu.


K vykonání testů potopení byla loď přetažena do Swinoujcie. 14. 8. 1947 v 14:45 čtyři přístavní remorkéry, remorkér MP-44 vyprovodili Graf Zeppelin, nyní již nesoucí označení PB-101.


Když v noci z 15. na 16. 8. 1947 loď dorazila na určené místo, ukázalo se, že není možné loď zakotvit. Ráno 16.8. byly zahájeny testy. V první sérii výbuchů byly odpáleny dříve umístěné letecké bomby FAB-1000 (v komíně), tři bomby FAB-100 a dva dělostřelecké granáty ráže 180mm. Během druhé série výbuchů byla následně odpálena další FAB-1000 na letové palubě. Třetí série byla tvořena výbuchy bomby FAB-250 a dvou dělostřeleckých granátů ráže 180mm. Během čtvrté série byly odpáleny bomby FAB-500 na letové palubě (bomba byla umístěna ve výšce 2,7 metrů na trojnožce), FAB-250 na palubě horního hangáru, FAB-250 na letové palubě a FAB-100 na palubě „C“ Nutno dodat, že část bomb na letové palubě byla zahloubena do paluby, aby se simulovala kinetická energie padající bomby.
Během výbuchu první bomby FAB-1000 byl rozmetán komín, ale nástavby nebyly poškozeny ani následnou tlakovou vlnou. Ve strojovně nebylo pozorováno zvýšení tlaku a na nedaleké dělostřelecké věži dokonce zůstala netknutá pavučina! Z třech bomb FAB-100 napáchala největší škody nezapuštěná bomba, neboť tlaková vlna ostatních šla směrem do hangáru a volné plochy. Odpálené dělostřelecké granáty měly na svědomí drobná další menší poškození, přičemž největší způsobily granáty protipancéřové.


Po této velké „první sérii“ výbuchů byla připraven druhá a to letecký nálet. K akci bylo původně vybráno 39 posádek 12. gardového pluku 8. torpédo-minové divize a 25 letadel typu Pe-2. Letadla typu Tu-2 nebyla vybrána, protože se jednalo o nová letadla s nedostatečně vycvičenými posádkami. Celkem se plánovalo svrhnout 156 cvičných pum P-50, ale nakonec jich bylo svrženo 100 z 24 letadel. 18 letadel bombardovalo ve dvou skupinách, zbylých 6 jednotlivě. Útok zabezpečovaly dvě Cataliny (z dodávek Lend-Lease), z nichž jedna naváděla letadla na cíl a druhá působila jako záchranné letadlo. Navíc byl na palubu lodi namalován velký bílý kříž o rozměrech 20 * 20 metrů s šířkou čar 5 metrů. Krom tří bombardérů, které shodily bomby havarijně, se ostatní pokusily zasáhnout nehybnou a bezbrannou letadlovou loď. Z celkem 100 bomb loď zasáhlo plných 6 (slovy šest). 5 bomb způsobilo drobné vmáčkliny (cca 5-10cm) a jedna prorazila protitorpédovou obšívku, ale více škod nenapáchala.


Třetí sérii testů měly provádět hladinové síly, respektive měla být loď ostřelována křižníky s děly ráže 180mm. Ale protože 5. 10. 1946 došlo na křižníku Molotov k výbuchu v dělové hlavni (23 mrtvých) byly střelby z těchto děl v Sovětské flotile zastaveny.


Z těchto důvodů bylo přistoupeno ke čtvrté sérii testů a těmi byly torpédové útoky. K akci byly vybrány torpédové čluny TK-248, TK-425 a TK-503 (všechny z dodávek Lend-Lease) a torpédoborce projektu 7U Slavnyj, Strogij a Strojnyj. K prvnímu útoku se nachystaly stíhače. Útok TK-248 byl nepovedený, neboť jedno torpédo nevybuchlo a druhé podplulo pod kýlem. Z TK-503 zasáhlo pouze jedno torpédo na pravoboku do protitorpédové obšívky, ale vlastní trup poškozen nebyl. Třetí člun pro technické problémy torpéda ani nevypálil. Z torpédoborců (odpálili torpéda cca hodinu po torpédových člunech) slavil přesný (jeden) torpédový zásah pouze Slavnyj, jehož torpédo opět zasáhlo pravobok, poblíž prvního zásahu, kde chyběla protitorpédová obšívka. Vzhledem k nespuštěným vodotěsným dveřím se Graf Zeppelin začal naklánět na pravobok, neboť do něj začala vnikat voda. 15 minut po zásahu již byl náklon 25° a navíc se nakláněl i na příď. Za dalších 8 minut se Graf Zepellin s náklonem 90° na pravobok a 25° na příď 18. 8. 1947 potopil v pozici 55°48´s.š. 18°38´v.d (jiný zdroj uvádí 55°48´s.š. 18°30´v.d.)


Zdroje: Marine Arsenal,OW a MSiO a dále pak archiv Ministerstva obrany SSSR a soukromý archiv
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#374073Verze : 0
fotecka z testu
12.07.2006 - Potopená letadlová loď Graf Zeppelin objevena - Fab 1000 v komínu Graf Zeppelin

Fab 1000 v komínu Graf Zeppelin
URL : https://www.valka.cz/12-07-2006-Potopena-letadlova-lod-Graf-Zeppelin-objevena-t42906#374074Verze : 0