Maďarsko-slovenské vzdušné boje na jaře 1939

Autor : 🕔07.12.2006 📕19.782

Celkový průběh slovensko-maďarských vzdušných bojů

K prvnímu bojovému křestu vojenského letectva Slovenského štátu došlo v březnu 1939. Maďarsko 16. března okupovalo Podkarpatskou Rus. Jeho vláda se rozhodla využít situace na Slovensku a 23. března vyslala své vojenské jednotky na východní Slovensko. Slovenské jednotky pod velením podplukovníka Augustína Malára se poměrně rychle zkonsolidovaly a zorganizovaly účinnou obranu. Pomáhaly jim letecké jednotky z letiště ve Spišské Nové Vsi. 45. a 49. stíhací letka s dvaceti Aviemi B-534 a 12. a 13. pozorovací letka s dvaceti letadly Š.328. Protože každá z těchto letek měla po odchodu Čechů v průměru jen šest pilotů, byly posíleny piloty z 15. pozorovací letky ze Žiliny a z 37., 38. a 39. stíhací letky z Piešťan.

Průzkumné lety začaly hned 23. března. Téhož dne letectvo ztratilo dvě B-534, které zasáhlo protiletadlové dělostřelectvo, a několik letounů bylo poškozeno. 24. březen se stal dnem velkých bojů a ztrát. Protivníky slovenských strojů byly stíhačky Fiat CR.32 z 1/1 Íjász (lukostřelec) letky z Užhorodu. Během 17 operačních letů byl sestřelen jeden Š.328 a dvě B-534, další letouny byly poškozeny. Tři letci padli. Devět Fiatů odpoledne napadlo tři Š.328, které byly na bombardovací misi proti jednotkám Honvedu a tři doprovodné B-534, jeden Š-328 a tři B-534 byly sestřeleny, další Š.328 poškozen a musel nouzově přistát.

Letiště ve Spišské Nové Vsi bylo téhož dne odpoledne 24. 3. napadeno dvanácti bombardéry Ju 86K z letiště v Debrecínu. Bomby zabily několik členů pozemního personálu a poškodily několik letadel, ale letiště se nepodařilo vyřadit z provozu.

Boje 24. března 1939 podrobně

Ráno 24. března 1939 Föhadnagy Negró v čele 2. roje 1/1. "Íjász" vadászszázad hlídkoval v oblasti nad městem Szobránc. Roj se skládal z něho, örmester (četaře) Sandor Szojak a örmester Árpád Kertész. V 07:40 se náhle objevily tři slovenské stíhačky Avia B-534 ze 49. letky. V následném vzdušném boji Negró sestřelil poručíka Jána Prháčka (velitele 49. letky) západně od Sobrance. Prháček byl zabit při nárazu stíhačky na zem. Szojak sestřelil desátníka C. Martise, který přežil, nedaleko Lúcky. Kartész nárokoval poškození třetí stíhačky, pilotované Michalem Karasem, poškozené v oblasti Vyšné Remety na východním Slovensku. Ve skutečnosti Karas přistál na základně bez jakéhokoli poškození své Avie.

Později stejného dne odstartovala celá letka kolem 15:00 hod. Zformovala tři V pod velením föhadnagy Béla Csekme s piloty hadnagy (podporučík) V. Gemeinhardt a örmester M. Tarr jako čísly. Negróva trojice letěla na levé straně 3. roj föhadnagy László Palkó s piloty föhadnagy Antal Békássy a hadnagy Mátyás Pirity jako čísly. CR.32 dosáhly základny mraků a poté vletěly do mraků. Brzy se objevila díra v mracích a v ten samý moment zahlédli Palkó a Pirity tři Avie B-534 a tři Letovy Š-328 na levé straně. První roj nepřítel nezahlédl a pokračoval dál v letu skrze mraky. Avie od 45. letky napadly 2. roj, ale zahájily palbu příliš brzy. Negró se otočil a sestřelil jednu Avii, kterou pilotoval rotmajster Ján Hergott jihovýchodně od Bánovce nad Ondavou. Druhou Avii, pilotovanou Františkem Hanovcem, sestřelil Szojak nedaleko Senné, který se strojem nouzově přistál.
Letouny od 12. letky na bombardovací misi proti maďarským vojskům u Sobrance bez stíhací eskorty představovaly lákavý cíl. Letěly o sto metrů výše a tak ve snaze srovnat výšku a rychlost Palkó sklonil svůj stroj ke krátkému střemhlavému letu a poté vystoupal za Letovy. Srovnal nos své CR.32 a poslal dlouhou dávku do spodku nejbližšího stroje. Letadlo se obalilo plameny a havarovalo severně od Pavlovce nad Uhom. Pilot slobodník Gustáv Pažický a pozorovatel poručík Ferdinand Švento padli. Druhý Letov sestřelil Pirity. Tento Letov pilotoval slobodník Jozef Drlička a spolu s pozorovatelem podporucíkem L. Šronkem provedli nouzové přistání nedaleko Strazske.

Objevily se další tři Avie a Palkóvi čísla byla zatažena do vzdušného boje s nepřátelskými stíhačkami. Békássy stíhal jednu přes hranice a poté, co do ní vystřílel celou zásobu munice, se mu ji podařilo sestřelit. Tento stroj pilotoval desiatnik Martin Danihel ze 45. letky který se zachránil nouzovým přistáním nedaleko Brezovice nad Torysa. Po vyčerpání munice Békássy zamířil do Maďarska.

Poté, co Pitity zahlédl stopovky výstřelů na obloze, všiml si Avie letící cca 700 metrů níže. V klesání k ní zamířil, ale do trasy mu vlétla jiná CR.32 střílející z kulometů a tak byl nucen zatočit. Obloha se vyprázdnila a Palkó, který v oblasti ještě dvě minuty zůstal, objevil stroj Negróa a spolu se pak vrátili na letiště. Sékýssy a Szojak už mezitím v Ungvaru přistáli.
Maďarští piloti si celkem nárokovali pět Avií a dva Letovy z tohoto boje. Negró, Békássy, Szojak, Béla Csekme (pravděpodobný) a Kertész (jeden pravděpodobný nad Michalovce) hlásili zničení Avie, zatímco Palkó a Pirity nárokovali Letovy. Slovenské vzdušné sily ztratily tři Avie B-534 a dva Letovy. Slovenští piloti Hanovec a Danihel nárokovali po jednom sestřeleném Fiatu, ale to nebylo potvrzeno.

Poručík Ferdinand Švento, pozorovatel jednoho z Letovů, vyskočil a zatímco byl na padáku, utrpěl zranění do břicha. Dopadl nedaleko skupiny maďarských husarů 2. jízdní brigády. Po dopadu se přes své zranění posadil a sáhl dovnitř své kombinézy. Tento pohyb si husaři špatně vyložili a zahájili na něj palbu, která ho smrtelně zasáhla. Husaři místo pistole našli v jeho ruce doklady. Ferdinand Švento byl pohřben s vojenskými poctami. (Podle slovenské verze byl ostřelován ještě na padáku stíhačkami zároveň s palbou ze země.)

Náhlý konec

Pozemní i letecká činnosti ustala kráce poté, kdy bylo tlakem Německa přistoupeno k příměří a následně 31. 3. 1939 byla podepsána dohoda o nové maďarsko-slovenské hranici. Slovenské letectvo ztratilo během tohoto krátkého konfliktu devět stíhaček B-534 a čtyři pozorovací Š-328. Sedm pilotů bylo zabito v akci a jeden zajat.

Prameny:
Ch.K. Kliment, B. Nakládal – Slovenské armáda 1939-1945
J. Rajlich – Tatranští orli nad Kubání
https://math.fce.vutbr.cz/safarik/ACES/aces1/slovak-hun.html
https://surfcity.kund.dalnet.se/aces.htm
Autor : 🕔07.12.2006 📕19.782

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře

  • Kohy

    Ano spoustu příslušníků policie jen dělalo svojí práci nehledě na ideologii ale spoustu znich bohužel viděli na ideologii i své obohacení a nezdráhali se mučit nevinné popřípadě je střílet mlátit atd . v této situaci je to těžké říct kdo a nebo...

    Bratři Mašínové - fakta · 5 days ago

  • RaS

    Doporučuji knihu pana Karla Pacnera Atomoví špioni. Je tam velmi podrobně a fundovaně popsáno, jak se ten který stát dobral své jaderné bomby a jak se tomu světové společenství snažilo (neúspěšně) zabránit.

    Operace Opera – předehra · 1 week ago

  • CZjak

    radiostanice byly však nee v takovém počtu jakým si žádalprolém byl v tom, že v roce 1941 měli pouze velitelské však od Prosince při protiofenzívě měl výhradně každý v 1942 byly již z 82% kvůli i dodávkám spojenců zjisti si informace pro příště a...

    Obranná válka SSSR??? díl 3. · 1 week ago

  • jikjik

    Pokud je mi známo, maršál G.I. Kulik byl náčelníkem správy DRRA dělostřelectva, ne tanků.

    Americké kořeny sovětského tanku T-34 · 1 week ago

  • volado1

    Sprosti vrahovia,nic ine

    Bratři Mašínové - fakta · 1 week ago

  • jikjik

    25. ledna 1935 ... V zemi zuřil hlad organizovaný soudruhem Stalinem a jinými soudruhy. - a tím jsem skončil. Dál to nemá cenu číst. 1) Hladomor byl v roce 1933. 2) Stalin se jako jeden z mála staral ten hlad zlikvidovat. 3) Většina zemřelých na...

    Výcvik sovětských letců pro 2. světovou válku · 1 week ago

  • jikjik

    Ano, autor má naprostou pravdu. Sovětská armáda převyšovala německou početně i kvalitou výzbroje. Například tank T34 byl tak dobře pancéřován, že velitel neviděl ven a ani neměl radiostanici. podobně ta skvělá letadla, která sice dosahovala...

    Obranná válka SSSR??? díl 3. · 2 weeks ago

  • R

    Dobrý den, nevím zda to již někomu dnes pomůže, ale připojím svůj názor. Igor byl veselý a hodný kluk. Osudnou se mu stala láska k jeho psímu kamarádovi, který byl vystrašený pod buňkou a Igor se pro něj vracel z již nastartovaného OT-64. Provádět...

    Úmrtia vojakov OS SR v zahraničných operáciách · 1 month ago

  • seky

    Článek ucházející, ale je tu jeden obrovský, vemi podstatný nesmysl. Motor V2 rozhodně nevychází z Liberty ani omylem. Nemá ani podobnou koncepci a ani podobný design dílů. Jsou to dva naprosto odlišné motory v každém směru. Ve zkratce:...

    Americké kořeny sovětského tanku T-34 · 1 month ago

  • Patrik Novák

    Velice poučné čtení. Děkuji

    Českoslovenští letci v polské kampani 1939  · 1 month ago