Vozidla Ural a jejich modely

Autor : 🕔01.08.2003 📕27.547

Podobné články

Další články autora


V poslední době se v modelářských obchodech a na různých setkáních sběratelů objevilo několik nových modelů těchto vozidel.

Prvním a nejstarším z nich je kovový model s plastovými doplňky ( 1:43 ) nákladního automobilu Ural – 4320. Podstatně mladšími jsou plastikové stavebnice ( 1:35 )  vyráběné ukrajinskou firmou ICM - stavebnice raketometu BM – 21 a nákladního automobilu Ural – 4320, každá ve dvou variantách.

Mnohé čtenáře bude proto zajímat technický popis nákladního automobilu a raketometu.

Počátky výroby nákladních automobilů v Uralském automobilovém závodě ve městě Miass ( Čeljabinská oblast ) spadají do začátku 60. let XX.století. Výrobě popisovaného nákladního automobilu předcházelo velké množství verzí automobilu Ural-375 s benzinovými motory. V minulosti i raketomet BM –21 využíval tento podvozek. Bohužel tento rozšířený typ, používá se pro různé účely i v ČR, není jako model v měřítkách  1:35 a 43 vyráběn. V jiných měřítkách ( 1:72 a 1:87 ) je čas od času viděn na sběratelských setkáních, jako podvozek  různých druhů civilní a vojenské techniky. Jako příklad je na následujícím obrázku  zobrazen sedlový tahač Ural-375 SN.


Ural-375 SN

V současné době Uralský automobilový závod produkuje výhradně vozidla s dieselovými motory. Základními typy vozidel jsou následující modely – mnohoúčelový 4320-31, 5323-20 a 5423-20 a plánuje se výroba perspektivního 6361. Velké rozšíření těchto vozidel potvrzují informace výrobního závodu, kde se uvádí, že podvozky Ural jsou použity u 384 druhů vojenské techniky- transportní vozidla, nosiče protiletadlových systémů, velitelská stanoviště … . Na obrázku je pohled na radiolokační stanici P-18.

Radiolokační stanice P - 18

Civilní produkce zahrnuje valníky, tahače, skříňové automobily pro přepravu osob, dílny, jeřáby, cisterny….. Některé verze jsou zobrazeny na následujících obrázcích. Pro větší představu o produkci je pro zájemce uvedena v závěru článku internetová adresa závodu UralAz, kde je uveden výrobní program. 

Ural – 5323-20


Ural - 5423

V dalším se zaměřím na popis verze 4320-31, která je předlohou obou variant stavebnic ICM.

Ural-4320-31 ( vojenská verze ) je třínápravový automobil o vysoké průchodivosti, typu 6x6. Může být provozován při teplotách od -40C do +40C. Nosnost vozidla je v terénu 6500 kg, vozidlo je schopno táhnout vlek o hmotnosti 12000kg, nebo přepravovat až 27 osob. Je vyráběna i verze s lokální pancéřovou ochranou.

Celková hmotnost zatíženého vozidla je 15300 kg. Maximální rychlost činí 90 km/hod, jízdní dosah až 800 km. Vozidlo je schopno překonávat brod o hloubce - 1,5 m, maximální úhel stoupání představuje 31°.                               

Rozměry nezatíženého vozidla jsou: výška kabiny - 2 805 mm, výška oblouků korby - 3 005 mm, světlost 400 mm. Přední nájezdový úhel je 38°a zadní  36°.

Šířka vozidla je 2 500mm, délka 7 630 mm.

Ve vozidle může být instalován motor KamAZ-740 a nebo v posledních výrobních seriích motor JaMZ-238M2. Protože se mi nepodařilo identifikovat v modelu typ konkrétního motoru, uvádím krátké charakteristiky obou. Jsou to 8 válcové motory s válci do V s kapalinovým chlazením o výkonu u KamAZ-740  210 ks ( 154 kW ) a u motoru  JaMZ-238M2 – 240ks ( 176 kW ).

Převodovka je pětistupňová pro jízdu vpřed a  jednostupňová pro jízdu vzad. Přídavná převodovka je mechanická, dvoustupňová ovládaná s kabiny řidiče. Přední náhon je  trvale  zapnut.
Kola o rozměru 14,00 - 20 jsou vybavena centrálním huštěním pneumatik. Tlak je regulován řidičem i během jízdy podle provozních podmínek v rozsahu od 0,5 kp/cm2
( 0,049Mpa ) do 3,2 kp/cm2 (0,313MPa).

Řízení je šnekové s hydraulickým posilovačem. Provozní brzdy jsou čelisťové na všech kolech. Jejich ovládání je hydraulicko - pneumatické, dvouokruhové. Prvním okruhem jsou ovládány brzdy kol přední a střední nápravy, druhým brzdy zadní nápravy, porucha brzdové soustavy je signalizována kontrolkou na přístrojové desce. Vozidlo je vybaveno motorovou brzdou, parkovací  brzda je mechanická.
 
Elektrická  instalace je jednovodičová s ukostřeným  záporným pólem, provozní napětí sítě je 24 V. Zdrojem elektrické energie je alternátor ( 1 kW ) a 2 akumulátory ( 2x 140 Ah nebo 2x 190 Ah ). Zapalování je bezkontaktní polovodičové.

Na vozidle mohou být namontovány dvě skříně odběru výkonu pro pohon  pomocných zařízení při zastávce vozidla - např.čerpadla, el.generátoru ... Může být dále instalován naviják s max. přípustným tahem 7 000 kg a délkou lana 60 m. Objem hlavní palivové nádrže je 210 a záložní 60 litrů.

Korba vozidla je celokovová se sklopným zadním čelem, vybavena podélnými sklopnými lavicemi pro přepravu až 27 osob. Má délku 3 890 mm, šířku 2 330 mm, výška bočnic je 1 000 mm. Na obloucích může být natažena plachta. Nářadí a příslušenství je uloženo v kabině řidiče pod  a za sedadly a ve schránkách. Záložní kolo je upevněno vertikálně za kabinou.

Na následujícím obrázku je pro inspiraci modelářů zobrazen Ural-4320-31 v zimní kamufláži.

Ural-4320-31


Ukrajinská firma  ICM vyrábí modely vozidel Ural-4320 a BM-21 na podvozku Ural-4320 v klasické podobě, tak i v rozšířených verzích programu „ LOKÁLNÍ KONFLIKTY 20. STOLETÍ “ – Čečensko, Kosovo. Zobrazení krabic modelů je na následujících obrázcích.


 



Do rukou se mi dostala stavebnice raketometu BM – 21 zobrazující epizodu jeho  použití v  „ protiteroristické operaci Federálních vojsk Ruska v Čečensku“ ( citace uvedená v originálním návodu ICM ). Zobrazení víka krabičky je na obrázku.

Nemám v úmyslu se zabývat politickým pozadím této operace a popisem historie raketometů, vše vychází za rámec mého příspěvku. Zaměřím se na technický popis a použití raketometu BM – 21.

V současné odborné literatuře je tento druh bojové techniky začleněn do velké skupiny zbraňových systémů MLRS- MULTIPLE LAUNCH ROCKET SYSTEM.

Samohybný raketomet BM- 21 GRAD je základním palebným prostředkem MLRS komplexu GRAD, který je určen k přímé palebné podpoře a ničení plošných cílů, omezeně ke zřizování výbušných zátarasů  do vzdálenosti až 21 km. Velmi dobrá průchodnost v terénu a rychlost přesunu na komunikacích je zabezpečena použitím osvědčeného podvozku automobilu Ural – 4320-31. Při použití poměrně malé ráže rakety – 122,4 mm má vysokou mohutnost palby. Nedostatkem je zdlouhavé ruční nabíjení, nastavování odměru a náměru při jeho použití.
 
Při modelovém bojovém použití (centrální řízení palby) je šest bojových vozidel BM – 21 soustředěno do palebné baterie, doplňování raketami je zabezpečeno muničními vozidly, také na bázi Ural 4320-31. Řízení palby baterie je zabezpečeno použitím automatizovaným systémem řízení palby oddílu  1V 12/ 1V12 M MAŠINA.


Zbraňová nástavba je tvořena raketnicovou skříní o 40 raketnicích, vrchní lafetou s odměrovým a náměrovým ústrojím s ručním mechanickým ovládáním, torzním vyvažovačem, zaměřovačem s dělostřeleckým dalekohledem. Spojení nástavby je pomocí kulové dráhy. Odpálení raket je řešeno elektricky s možností volby intervalu a počtu odpálení raket v salvě. Přesnost palby je zabezpečena rotací jednotlivých raket po jejich odpálení z raketnicové skříně. Palba je z bezpečnostních důvodů vedena obsluhou z okopu vzdáleného až 50 m.


Pro střelbu jsou využívány rakety 9 M 22 / 28 s tříštivotrhavými, dýmovými, chemickými a kazetovými hlavicemi. Maximální rychlost střelby je 40 raket za 30 sekund. Doba přípravy raketometu ke střelbě je 3 minuty.

Technické údaje použitých raket jsou uvedeny v tabulce:

  9M22  9M22U  9M22U-1  9M28  9M22K
 Ráže rakety [mm]

122,4

 Druh hlavice

tříštivotrhavá se zvýšeným střepinovým účinkem

kazetová
 Max. dostřel [km]

20,127

10,8 20
 Min. dostřel [m]

500

 Hmotnost [kg]
  - rakety
65,72 66,78 66,6 45,8 66,6
 - hlavice

40

 - náplně

6,4

14
 Typ náplně/submunice

TGAF - 5

PTM-1 / PFM-1S
 - počet

-

6 ks / 32 ks
 Zasažená plocha salvou [m2]

do 400 000

do 180 000


Submunice je charakterizovaná v následující tabulce

 Typ submunice  Charakteristika
 PTM – 1  protitanková, protipásová mina, autodestrukce 6, 12, 20, 40 hodin
 PFM – 1S  protipěchotní mina, kapalná trhavina VSZ-6, autodestrukce 1 až 40 hodin

Minové pole zřízené na vzdálenost 20 km má rozměr až 600 x 300 m.

Vlastní stavebnice je uložena v rozměrné krabici  a je doplněna poměrně přehledným stavebním návodem ( 12 stran ) v anglickém, německém, ruském a ukrajinském jazyku. V závěru návodu je barevné schéma a tabulka doporučených barev Humbrol. Jednotlivé stavební díly vozidla jsou z tmavě zeleného a z průhledného plastiku, díly členů obsluhy jsou z bílého. Pneumatiky jsou z tvrdé černé gumy s věrně vyznačeným taktickým vzorkem. Kvalita výlisků je dobrá. Všechny díly  uspořádány do přehledných rámečků. Celkový počet dílů je 388.

Velmi kvalitně je propracován rám a podvozek vozidla – jednotlivé nápravy, zavěšení kol, spojovací hřídele a nosníky. Návod je přehledný a umožňuje postupné sestavení jednotlivých uzlů,  agregátů a celkovou kompletaci modelu. V návodu jsou uvedeny barvy jednotlivých dílů. Doporučená kamufláž vozidla odpovídá standartu  Ruských ozbrojených sil. Jsou možné i další kamufláže armád, které BM-21 využívají v různých regionech světa, to je však již záležitost každého modeláře.

Jedná se o kvalitní model, který rozhodně obohatí sbírku fandů současné bojové techniky v měřítku 1:35, může tvořit i základ dalších zajímavých konverzí a diorám.

Materiály: archiv autora, foto autor, Internet

Podobné články

Další články autora

Autor : 🕔01.08.2003 📕27.547

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře

  • Kohy Ano spoustu příslušníků policie jen dělalo svojí práci nehledě na ideologii ale spoustu znich bohužel viděli na ideologii i své obohacení a nezdráhali se mučit nevinné popřípadě je střílet mlátit atd . v této situaci je to těžké říct kdo a nebo...

    Bratři Mašínové - fakta · 1 week ago

  • RaS Doporučuji knihu pana Karla Pacnera Atomoví špioni. Je tam velmi podrobně a fundovaně popsáno, jak se ten který stát dobral své jaderné bomby a jak se tomu světové společenství snažilo (neúspěšně) zabránit.

    Operace Opera – předehra · 1 week ago

  • CZjak radiostanice byly však nee v takovém počtu jakým si žádalprolém byl v tom, že v roce 1941 měli pouze velitelské však od Prosince při protiofenzívě měl výhradně každý v 1942 byly již z 82% kvůli i dodávkám spojenců zjisti si informace pro příště a...

    Obranná válka SSSR??? díl 3. · 2 weeks ago

  • jikjik Pokud je mi známo, maršál G.I. Kulik byl náčelníkem správy DRRA dělostřelectva, ne tanků.

    Americké kořeny sovětského tanku T-34 · 2 weeks ago

  • volado1 Sprosti vrahovia,nic ine

    Bratři Mašínové - fakta · 2 weeks ago

  • jikjik 25. ledna 1935 ... V zemi zuřil hlad organizovaný soudruhem Stalinem a jinými soudruhy. - a tím jsem skončil. Dál to nemá cenu číst. 1) Hladomor byl v roce 1933. 2) Stalin se jako jeden z mála staral ten hlad zlikvidovat. 3) Většina zemřelých na...

    Výcvik sovětských letců pro 2. světovou válku · 2 weeks ago

  • jikjik Ano, autor má naprostou pravdu. Sovětská armáda převyšovala německou početně i kvalitou výzbroje. Například tank T34 byl tak dobře pancéřován, že velitel neviděl ven a ani neměl radiostanici. podobně ta skvělá letadla, která sice dosahovala...

    Obranná válka SSSR??? díl 3. · 3 weeks ago

  • R Dobrý den, nevím zda to již někomu dnes pomůže, ale připojím svůj názor. Igor byl veselý a hodný kluk. Osudnou se mu stala láska k jeho psímu kamarádovi, který byl vystrašený pod buňkou a Igor se pro něj vracel z již nastartovaného OT-64. Provádět...

    Úmrtia vojakov OS SR v zahraničných operáciách · 1 month ago

  • seky Článek ucházející, ale je tu jeden obrovský, vemi podstatný nesmysl. Motor V2 rozhodně nevychází z Liberty ani omylem. Nemá ani podobnou koncepci a ani podobný design dílů. Jsou to dva naprosto odlišné motory v každém směru. Ve zkratce:...

    Americké kořeny sovětského tanku T-34 · 1 month ago

  • Patrik Novák Velice poučné čtení. Děkuji

    Českoslovenští letci v polské kampani 1939  · 1 month ago