Piranha III (kolový OT)

Přehled variant

Piranha III - varianty

- rozsáhlá modernizace Piranhy zaměřená na modulární konstrukci, lepší ochranu a mobilitu. Prototypy v roce 1994.

Piranha IIIC 10x10

1997, první sériová verze Trojky, jediná sériová desetikolová verze Piranhy. Všechny postaveny s motorem Scania DSJ9-48A.
- Piranha IIIC 10x10 ACV - velitelské vozidlo pro švédské pobřežní dělostřelectvo. 7 ks pod označením Pansarterrängbil 97.
- Piranha IIIC 10x10 ASV - nosič radaru Giraffe pro švédské pobřežní dělostřelectvo. 6 ks pod označením Radarpansarterrängbil ArtE 740.

Piranha IIIH 8x8

1996, osmikolová varianta s motorem MTU 6V182 a hydropneumatickým zavěšením kol.

- dánské varianty:
- Piranha IIIH - obrněný transportér s věží Krauss-Maffei Wegmann 1530 vyzbrojenou kulometem M2HB ráže12,7 mm; 29 ks.
- Piranha IIIH CP - velitelské vozidlo, shodná věž, 2 ks.
- Piranha IIIH ARV - vyprošťovací vozidlo, 2 ks.
- Piranha IIIH Ambulance - sanitní varianta, 11 ks.

- irské varianty:
- Piranha IIIH - obrněný transportér s věží Thales FVT800 vyzbrojenou kulometem M2 QCB ráže 12,7 mm a spřaženým kulometem FN ráže 7,62 mm. 54 ks.
- Piranha IIIH CP - velitelské vozidlo, 8 ks.
- Piranha IIIH Ambulance - sanitní varianta s korbou normálních rozměrů, 2 ks.
- Piranha IIIH Maintenance and Recovery - pojízdná dílna, 1 ks.
- Piranha IIIH MRV - střední průzkumné vozidlo s věží využívající systém řízení palby Hitfist FCS a vybavenou kanonem Bushmaster II ráže 30 mm se spřaženým kulometem ráže 7,62 mm. 6 ks.
- Piranha IIIH CRV - vozidlo pro blízký průzkum s dálkově ovládanou věží Kongsberg s kulometem ráže 12,7 mm. 9 ks.

Piranha IIIC 8x8

2003?, osmikolová varianta s motorem Caterpillar C9 a nezávislým zavěšením kol, světlomety zabudované do přídě.

- dánské varianty:
- Piranha IIIC - obrněný transportér, věž pravděpodobně KMW 1530. 42 ks.
- Piranha IIC CP - velitelské vozidlo, pravděpodobně s výrazně zvětšenou zadní částí korby, 6 ks.
- Piranha IIIC Ambulance - sanitní vozidlo, zvýšená zadní část korby. 5 ks.
- Piranha IIIC Recon - průzkumné vozidlo, neznámá podoba, 6 ks.
- Piranha IIIC CIS - spojovací varianta s výrazně zvětšenou krabicovitou zadní částí korby a teleskopickým stožárem; snad jde o některá z vozidel objednaných jako velitelská, nebo dodatečná přestavba.

- belgické varianty:
- Piranha IIIC Fuselier - obrněný transportér, dálkově ovládaná věž s kulometem ráže 12,7 mm, 99 ks.
- Piranha IIIC CP - velitelské vozidlo s standardní korbou, stejná věž. 24 ks.
- Piranha IIIC Recovery - vyprošťovací vozidlo se standardní korbou, radlicí a vybavením vezeným na korbě. 17 (24?) ks.
- Piranha IIIC Genie - ženijní vozidlo, standardní korba a věž, dvě různě odminovací radlice. 18 ks.
- Piranha IIIC Ambulance - sanitní, pravděpodobně stejné jako dánské. 12 ks.
- Piranha IIIC DF30 - bojové vozidlo pěchoty s dálkově ovládanou věží ORCWS 30 s kanonem ráže 30 mm. 32 ks.
- Piranha IIIC DF90 - bojové vozidlo pěchoty/ vozidlo palebné podpory s věží LCTS90 a kanonem Cockerill Mk.8 ráže 90 mm. Objednáno 40, doručeno pravděpodobně jen 18 a zbytek stornován.

- švýcarské varianty:
- Piranha IIIC FHR Pz - velitelské vozidlo systému FIS HE, velká krabicová korba (společná pro skoro všechny švýcarské varianty), 6 ks.
- Piranha IIIC FHR Pz FIS/HE INTAFF - vozidlo řízení dělostřelecké palby, 6 ks.
- Piranha IIIC RAP Pz - spojovací vozidlo s teleskopickým stožárem a dvěma směrovými anténami. 36 ks.
- Piranha IIIC KOMM Pz - podobné spojovací vozidlo, 8 ks.
- Piranha IIIC Mzs Pz SE-630 - vozidlo elektronického boje, 8 ks.
- Piranha IIIC KOMPAK Pz - nástupce RAP Pz se čtyřmi směrovými anténami a dodatečným vybavením. 12 ks.
- Piranha IIIC ABC Aufkl Fz 08 - vozidlo radiačního a chemického průzkumu, standardní korba s dodatečným vybavením (senzory atd.) vzadu. 12 ks.

- španělské varianty:
- Piranha IIIC - obrněný transportér s věží Cadillac Gage-Textron vybavenou kulometem M2HB ráže 12,7 mm a granátometem Mk.19 ráže 40 mm. 26 ks.
- Piranha IIIC BCP - velitelské vozidlo praporu, věžička KMW s kulometem ráže 12,7 mm, pomocný zdroj energie, skládací stan. 1 ks.
- Piranha IIIC CCP - velitelské vozidlo roty, věž CGT, 1 ks.
- Piranha IIIC SCP - velitelské vozidlo sekce, až na radiové vybavení shodné s předchozím. 3 ks.
- Piranha IIIC Ambulance - 2 ks.
- Piranha IIIC ARV - 1 ks.
- Piranha IIIC ženijní - 4 ks.
- Piranha IIIC Recon - průzkumné vozidlo s věží Lance a kanonem Mauser ráže 30 mm. 4 ks.

- rumunské varianty:
- Piranha IIIC - obrněný transportér s dálkově ovládanou věží Elbit a kulometem ráže 12,7 mm. 31 ks.
- Piranha IIIC CP - velitelské vozidlo, podobna neznámá; objednáno 12 ks této a následujících verzí.
- Piranha IIIC Ambulance
- Piranha IIIC minometný
- Piranha IIIC pro radiační a chemický průzkum
- Piranha IIIC ARV

- brazilské varianty:
- Piranha IIIC - obrněný transportér, kulomet ráže 12,7 mm, 25 ks.
- Piranha IIIC CP - velitelské vozidlo, 2 ks.
- Piranha IIIC Ambulance - korba standardní s dodatečným vybavením vzadu1 ks.
- Piranha IIIC ARV - 2 ks.

- kanadské varianty:
- LAV III Kodiak - bojové vozidlo pěchoty, licenční varianta s motorem Caterpillar a hydropneumatickým zavěšením kol pro kanadské ozbrojené síly.
- Stryker - varianty vyráběné pro americké ozbrojené síly.
- NZLAV - varianty vyráběné pro Nový Zéland.
URL : https://www.valka.cz/Piranha-III-kolovy-OT-t33525#748803 Verze : 3
Piranha III


Piranha III je, jak již napovídá název, třetí generací švýcarských kolových obrněných transportérů Piranha, jejichž sága se začala psát v sedmdesátých letech. Nové vozidlo se oproti svým předchůdcům odlišuje především rozměrněší korbou, která umožňuje instalaci větších a těžších věžových kompletů, dále pak zlepšenou balistickou ochranou a průchodivostí terénem. Korba by měla z přední hemisféry odolat zásáhům projektilů do ráže 14,5 mm, ostatní partie mají odolat rážím 7,62 mm. Po instalaci přídavného pancéřování se může odolnost zvýšit až na ráži 30 mm, respektive 14,5 mm.


Konstrukční uspořádání je klasické koncepce. Korba spočívá podle verze na podvozku 6x6, 8x8 nebo 10x10 s hydropneumaticky odpruženými koly. Řidič sedí v její levé přední části, nad ním je průlez s poklopem a perikopy, napravo od řidiče se nachází motor-převodový prostor. Ve střední části může být nainstalována věž s kanonovou výzbrojí od ráže 25 až po 105 mm. Pohonnou jednotku mohou tvořit motory MTU 6V183TE22, Scania DSJ9-48A nebo Caterpillar 3126. K dispozici je i řada převodovek. Pěší roj sedí v zadní části korby čelem k sobě. Podle verze ho může tvořit maximálně 10 (6x6), 14 (8x8) nebo 16 vojáků (10x10). Většina vozidel je obojživelná, což umožňuje dvojice vodometů v zadní části korby. Součástí vybavení je systém centrálního huštění pneumatik umožňující měnit tlak v pneumatikách v závislosti na povaze terénu.


První předériové stroje sjely z výrobní linky v roce 1996. Na jaře 1997 vypsala dánská armáda požadavky na nový obrněný transportér. Po zkouškách, které probíhaly od srpna do října 1997, byl v prosinci vyhlášen vítěz konkurzu, jímž se stala společnost MOWAG s typem Piranha IIIH. Celkem bylo objednáno 22 vozidel (18 obrněných transportérů, 2 velitelské, 2 vyprošťovací). První dva kusy byly dodány na konci května 1998, zbylých dvacet bylo vyrobeno v Dánsku místní společností Falck-Schmidt. V únoru 2001 bylo 11 těchto vozidel vysláno do mírové mise KFOR na území Kosova. V červnu 2003 následovala objednávka na dalších 22 vozidel (11 obrněných transportérů, 11 zdravotnických vozů). V říjnu 2004 byl podepsán další kontrakt na 68 vozidel ve verzích obrněný transportér, průzkumné vozidlo, velitelské stanoviště a ambulance.


Na konci devadesátých let také irská armáda vypsala výběrové řízení na nový kolový obrněný transportér, přičemž v roce 1999 byla za vítěze označena Piranha III. Bylo objednáno 40 vozidel, první z nich bylo dodáno v červnu 2001. Vozidla jsou vybavena střeleckými věžemi Thales FVT 800 s kulometem M2HB ráže 12,7 mm a spřaženým kulometem ráže 7,62 mm. V prosinci bylo objednáno dalších 25 vozů, jejich dodávky měl být dokončeny do roku 2005.


Dalším zákazníkem se stala švédská armáda, jež v srpnu 2000 nakoupila třináct vozidel ve variantě 10x10. Pět exemplářů bylo ve velitelské verzi, zbylé pak byly průzkumné stoje s výsuvným senzorovým ramenem pro pobřežní dělostřelectvo.


V lednu 2003 nakoupila švýcarská armáda 36 vozidel Piranha III ve spojařské verzi. Posledním evropským uživatelem těchto vozidel je španělská námořní pěchota, která má od roku 2003 ve svém inventáři 18 strojů ve verzích obrněný transportér, průzkumné a zdravotnické vozidlo.


Vozidla Piranha III varianty 8x8 jsou vyráběna v Kanadě u společnosti General Dynamics Land Systems - Canada, která pro ně používá označení LAV III. Transportéry z kanadské produkce používá pod označením Kodiak kanadská armáda, s názvem Stryker US Army a pod jménem NZLAV Nový Zéland.


Výrobce: MOWAG Motorwagenfabriken (součást General Dynamics European Land Combat Systems), Kreuzlingen, Švýcarsko



Technicko-taktická data


Piranha III 6x6
Bojová hmotnost: 12 500 kg
Hmotnost prázdného vozu: 9 500 kg
Užitečné zatížení: 3 000 kg


Rozměry:
- délka: 6 250 mm
- šířka: 2 660 mm
- výška korby: 1 985 / 2 170 mm
- světlá výška: 595 mm


Nájezdový úhel:
- vpředu: 42°
- vzadu: 37°


Stoupání: 60%
Boční náklon: 30%


Překročivost: 2 m
Výstupnost: 0,6 m


Brodivost: 1,5 m


Pohonná jednotka a převodovky (všechny automatické):
- MTU 6V183 TE 22, vznětový šestiválec o maximálním výkonu 400 k + ZF ECOMAT 7 HP 600, 7 + 1 rychlostí
- Caterpillar 3126, vznětový šestiválec o maximálním výkonu 350 k + Allison MD 3066P, 6 + 1 rychlostí
- Scania DS19-48A, vznětový šestiválec o maximálním výkonu 340 k + ZF ECOMAT 7 HP 600, 7 + 1 rychlostí



Maximální rychlost:
- na silnici: 100 km/h
- plavby: 10 km/h


Jízdní dosah: 500 - 800 km



Piranha IIIC 8x8
Bojová hmotnost: 16 500 kg
Hmotnost prázdného vozu: ? kg
Užitečné zatížení: 5 000 kg


Rozměry:
- délka: 7 300 mm
- šířka: 2 660 mm
- výška korby: 1 985 / 2 170 mm
- světlá výška: 595 mm


Nájezdový úhel:
- vpředu: 42°
- vzadu: 37°


Stoupání: 60%
Boční náklon: 30%


Překročivost: 2 m
Výstupnost: 0,6 m


Brodivost: 1,5 m


Pohonná jednotka a převodovky (všechny automatické):
- MTU 6V183 TE 22, vznětový šestiválec o maximálním výkonu 400 k + ZF ECOMAT 7 HP 600, 7 + 1 rychlostí
- Caterpillar 3126, vznětový šestiválec o maximálním výkonu 350 k + Allison MD 3066P, 6 + 1 rychlostí
- Scania DS19-48A, vznětový šestiválec o maximálním výkonu 340 k + ZF ECOMAT 7 HP 600, 7 + 1 rychlostí


Maximální rychlost:
- na silnici: 100 km/h
- plavby: 10 km/h


Jízdní dosah: 500 - 800 km



Piranha IIIH 8x8
Bojová hmotnost: 18 500 kg
Hmotnost prázdného vozu: 12 500 kg
Užitečné zatížení: 4 600 kg


Rozměry:
- délka: 6 900 mm
- šířka: 2 660 mm
- výška korby: 1 985 / 2 170 mm
- světlá výška: 595 mm


Nájezdový úhel:
- vpředu: 42°
- vzadu: 37°


Stoupání: 60%
Boční náklon: 30%


Překročivost: 2 m
Výstupnost: 0,6 m


Brodivost: 1,5 m


Pohonná jednotka a převodovky (všechny automatické):
- MTU 6V183 TE 22, vznětový šestiválec o maximálním výkonu 400 k + ZF ECOMAT 7 HP 600, 7 + 1 rychlostí
- Caterpillar 3126, vznětový šestiválec o maximálním výkonu 350 k + Allison MD 3066P, 6 + 1 rychlostí
- Scania DS19-48A, vznětový šestiválec o maximálním výkonu 340 k + ZF ECOMAT 7 HP 600, 7 + 1 rychlostí


Maximální rychlost:
- na silnici: 100 km/h
- plavby: 10 km/h


Jízdní dosah: 500 - 800 km



Piranha III 10x10
Bojová hmotnost: 20 000 kg
Hmotnost prázdného vozu: 12 500 kg
Užitečné zatížení: 7 500 kg


Rozměry:
- délka: 7 450 mm
- šířka: 2 660 mm
- výška korby: 1 985 / 2 170 mm
- světlá výška: 595 mm


Nájezdový úhel:
- vpředu: 42°
- vzadu: 37°


Stoupání: 60%
Boční náklon: 30%


Překročivost: 2 m
Výstupnost: 0,6 m


Brodivost: 1,5 m


Pohonná jednotka a převodovky (všechny automatické):
- MTU 6V183 TE 22, vznětový šestiválec o maximálním výkonu 400 k + ZF ECOMAT 7 HP 600, 7 + 1 rychlostí
- Caterpillar 3126, vznětový šestiválec o maximálním výkonu 350 k + Allison MD 3066P, 6 + 1 rychlostí
- Scania DS19-48A, vznětový šestiválec o maximálním výkonu 340 k + ZF ECOMAT 7 HP 600, 7 + 1 rychlostí


Maximální rychlost:
- na silnici: 100 km/h
- plavby: 10 km/h


Jízdní dosah: 500 - 800 km
URL : https://www.valka.cz/Piranha-III-kolovy-OT-t33525#121780 Verze : 2
Vozidla španělské námořní pěchoty
Piranha III (kolový OT) -


Piranha III (kolový OT) - (RevistaNaval)

(RevistaNaval)
URL : https://www.valka.cz/Piranha-III-kolovy-OT-t33525#121799 Verze : 0
Piranha III pro irskou armádu
Piranha III (kolový OT) - (MOWAG)

(MOWAG)
URL : https://www.valka.cz/Piranha-III-kolovy-OT-t33525#121806 Verze : 0
Stroje španělské námořní pěchoty.
Piranha III (kolový OT) -


URL : https://www.valka.cz/Piranha-III-kolovy-OT-t33525#134993 Verze : 1
zdroj:
www.reddit.com



Brazílsky námorný zbor prevádzajúci bezpečnostnú operáciu v Favela
Piranha III (kolový OT) -


URL : https://www.valka.cz/Piranha-III-kolovy-OT-t33525#549137 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více