Pavel Wechsberg-Vranský XX.

Autor : 🕔01.11.2005 📕6.790

Hledáme nové kolegy

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!

Seriál

  1. Pavel Wechsberg-Vranský I.
  2. Pavel Wechsberg-Vranský II.
  3. Pavel Wechsberg-Vranský III.
  4. Pavel Wechsberg-Vranský IV.
  5. Pavel Wechsberg-Vranský V.
  6. Pavel Wechsberg-Vranský VI.
  7. Pavel Wechsberg-Vranský VII.
  8. Pavel Wechsberg-Vranský VIII.
  9. Pavel Wechsberg-Vranský IX.
  10. Pavel Wechsberg-Vranský X.
  11. Pavel Wechsberg-Vranský XI.
  12. Pavel Wechsberg-Vranský XII.
  13. Pavel Wechsberg-Vranský XIII.
  14. Pavel Wechsberg-Vranský XIV.
  15. Pavel Wechsberg-Vranský XV.
  16. Pavel Wechsberg-Vranský XVI.
  17. Pavel Wechsberg-Vranský XVII.
  18. Pavel Wechsberg-Vranský XVIII.
  19. Pavel Wechsberg-Vranský XIX.
  20. Pavel Wechsberg-Vranský XX.
  21. Pavel Wechsberg-Vranský XXI.

Podobné články

Další články autora

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč
♡ Chci přispět

Praha

S vnitřním rozechvěním jsem zasedl k rádiu při startu 1. srpna 1945, kdy jsem po více než šesti letech měl znovu vstoupit na půdu domova. S plnou bombovnicí  osob a zavazadel jsme v 7:56 startovali z Manstonu  Liberatorem Z-985 a za 3 hodiny 15 minut dosedli na letišti v Ruzyni. Protože jsem byl v Praze poprvé v životě a  nikoho jsem zde neznal a také proto, že jsme měli ještě téhož dne startovat zpět, souhlasil jsem, že zůstanu hlídat u letadla. Taková povinnost čekala některého člena posádky při každém letu do Prahy. Další let do Prahy se konal až 5. 8., avšak mezi tím 3.8. jsme znovu letěli do Tainu, což časově a vzdálenostně je zhruba stejné jako let do Prahy, a dopravili další osoby a materiál 311. perutě do Manstonu.

Při druhé návštěvě Prahy jsem se dopravil na Václavák a snažil se vstřebat poválečnou atmosféru. Setkal jsem se zde s kamarády z pozemní armády, kteří mě informovali o místech, kde je možno zjišťovat jména a informace o osobách, které se vrací z koncentráků. Bohužel čas odletu v 15 hodin mi nedovolil něco podniknout a musel jsem hledat dopravu zpět na letiště. Při dalším letu do Prahy 12.8. jsme zůstali přes noc a  ubytovali nás v hotelu Alcron, stejně jako ostatní zahraniční vojáky, kteří byli v Praze služebně a neměli byt nebo možnost bydlet u někoho v soukromí. Do Prahy jsme přiletěli až k večeru a tak k návštěvě úřadů nebyla možnost. Trávil jsem večer a část vlahé noci s kamarády v centru Prahy, částečně v ulicích a částečně v různých lokálech. Takové lety s přenocováním v Praze se uskutečnily ještě několikrát.

Potom jsem dostal měsíc dovolené, abych si mohl urovnat své záležitosti, ale v dopravních letech jsem měl pokračovat nyní ze základny z Ruzyně.

Zatím se vrátil otec a společně jsme začali pátrat po osudu matky a dalších příbuzných. Otce jsem nastěhoval k sobě do pokoje v hotelu, avšak nyní jsme museli za pokoj něco platit. Tím nám vznikl další úkol, najít si byt.

Ještě dopravní létání

Byl jsem znovu přidělen jako radiotelegrafista k svému kapitánovi R. Protivovi  a pokračovali jsme v dopravních letech mezi Prahou a Velkou Británií. Byl jsem v permanenci, provedli jsme celkem 13 letů za tento měsíc, ne však již na letiště Manston ale na letiště Blackbush, které bylo také v jižní Anglii.  Při posledním letu v měsíci bylo v Praze špatné počasí a proto jsme se vraceli a přistáli v Bruselu, kde jsme museli zůstat 3 dny, než se počasí v Praze umoudřilo.

V listopadu lety pokračovaly, i když nyní byly často omezeny počasím, takže to bylo jen 6 letů, stejně jako před tím do Blackbushu. Protože se v té době začínaly již Liberatory, které jsme užívali podle amerického projektu Lend-Lease (o půjčce a pronájmu), pomalu vracet, letěli jsme 16. 11. zpět s jiným letadlem  jako cestující a naše letadlo jsme v Anglii po letové zkoušce předali příslušným orgánům.

V prosinci moje činnost u RAF Transport Command pomalu končila. 11. 12. jsme letěli z Prahy do Valley, kde jsme měli naše letadla, v tom případě Liberator  E,   odevzdávat, ale z důvodu, který si nepamatuji jsme druhý den stejným letadlem přelétli na letiště  Blackbush a potom 15.12. znovu do Prahy. Dvoudenní pobyt v Anglii jsem použil k cestě do Londýna, abych se rozloučil se všemi známými. 15. prosince jsme znovu provedli dopravní let do Prahy  s Liberatorem E a 17. 12.  jsme jej již definitivně předali ve Valley. Ještě 19. 12. jsme dostali úkol přelétnout Liberator M z letiště Blackbush na letiště Valley a to byl můj poslední let s mým dlouholetým kapitánem Rudolfem Protivou. Loučení bylo dost dojemné a nikdy bych nevěřil, že pragmaticky a dost netečně se chovající Protiva je schopen takových citových emocí. Slíbili jsme si, že se doma navštívíme, ale k tomu již nikdy nedošlo. Protiva zahynul jako pilot při letecké havárii u některé holandské společnosti brzy po válce.

Z letiště Blackbush jsem letěl zase ve funkci telegrafisty s jiným kapitánem Liberatorem F zpět z Valley na letiště Blackbush a stejný den jsme startovali s obvyklým nákladem do Prahy. Počasí v Praze však nedovolovalo přistání a po několika pokusech o přiblížení jsme byli odeslání do Berlína. Ze vzduchu jsem se zadostiučiněním pozoroval spoušť rozbitého a téměř mrtvého hlavního města "tisícileté říše."

Tento let jsme ukončili 21.12. přeletem z Berlina do Prahy. Bylo to poslední letadlo, které jsme ještě u squadrony měli a k jeho poslednímu letu jsem byl povolán zase já. Dne 22. 12. 1945 jsem se svým válečným létáním rozloučil při letu z Prahy do Valley Liberatorem F, který pilotoval S/Ldr Šedivý. Let trval 5 hodin 35 minut.

Do Prahy jsem se vracel na Štědrý den britským Lancasterem jako cestující a pamatuji si jen na velmi špatné počasí v Praze, nízká základna mraků a špatná viditelnost a přistání goniometrickým měřením se muselo čtyřikrát opakovat, než letadlo dosedlo.

Seriál

  1. Pavel Wechsberg-Vranský I.
  2. Pavel Wechsberg-Vranský II.
  3. Pavel Wechsberg-Vranský III.
  4. Pavel Wechsberg-Vranský IV.
  5. Pavel Wechsberg-Vranský V.
  6. Pavel Wechsberg-Vranský VI.
  7. Pavel Wechsberg-Vranský VII.
  8. Pavel Wechsberg-Vranský VIII.
  9. Pavel Wechsberg-Vranský IX.
  10. Pavel Wechsberg-Vranský X.
  11. Pavel Wechsberg-Vranský XI.
  12. Pavel Wechsberg-Vranský XII.
  13. Pavel Wechsberg-Vranský XIII.
  14. Pavel Wechsberg-Vranský XIV.
  15. Pavel Wechsberg-Vranský XV.
  16. Pavel Wechsberg-Vranský XVI.
  17. Pavel Wechsberg-Vranský XVII.
  18. Pavel Wechsberg-Vranský XVIII.
  19. Pavel Wechsberg-Vranský XIX.
  20. Pavel Wechsberg-Vranský XX.
  21. Pavel Wechsberg-Vranský XXI.

Podobné články

Další články autora

Autor : 🕔01.11.2005 📕6.790

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře

  • Anton Bero pozoruhodná zbierka klamstiev a právd

    Stalinův projev na zasedání Sovětu 6. listopadu 1941 · 1 week ago

  • RaS To formální odstoupení vládce z funkce ve prospěch syna bylo obvyklé bezpečnostní opatření, které mělo zabránit bezvládí v případě smrti jednoho z nich. Každý nepřítel věděl, že když zabije jednoho, ten druhý se pomstí. Tokugawové to dělali stejně.

    Daimjó Udžijasu Hódžó · 1 week ago

  • adrian grunert Prečítal som si na dúšok všetkých 10 pokračovaní.Môžem autorovi vysloviť len poďakovanie a uznanie.

    Nad Tatrou sa blýska - (10) · 1 week ago

  • RaS 1) V roce 1241 nešlo o vpád Tatarů ale Mongolů. To je častá chyba. Tataři v té době sloužili uherskému králi. 2) Mogolové po bitvě u Lehnice neprošli ze Slezska do Uher přes Kladsko, ale přes Moravu. Pak se spojili s Bátúem a zúčastnili se bitvy u...

    Tatarský vpád do Uhorska 1241 · 2 weeks ago

  • Letusak Tak Francouzi take meli pomerne presnou predstavu, ale vojska Wehrmachtu se jim zastavit nepodarilo. Cemu bychom si pomohli? Predstava, ze bychom meli nejaky "lepsi kredit" v ocich okupantu je mylna, staci se podivat na Polsko. Bojovalo, ale...

    Benešova Sofiina volba · 4 weeks ago

  • Ivo Bukovsky Ve skutečnosti měli čs generálové poměrně přesnou představu o síle wehrmacht a doporučovali přijmout boj. Beneš se už tím že jednal o odstoupení pohraničí podle godesberských požadavků dopustil vlastizrady - podle tehdejší ústavy. Bohužel...

    Benešova Sofiina volba · 4 weeks ago

  • Letusak A on tehdy nekdo vedel, jake budou nebojove ztraty ceskych obcanu, kdyz zadna valka nebyla (a nebyl vcelku duvod se domnivat, ze Hitler pristoupi k vyhlazeni slovanskych narodu s takovym gustem)? A ona kvalitativni prevaha v technice neznamena...

    Benešova Sofiina volba · 1 month ago

  • Ivo Bukovsky Skutečnost že nebojové ztráty na lidech, českosvenských občanů, byly vyšší než předpokládané ztráty bojové, nehledě na sekundární efekt zavlečení sovětského vlivu do střední Evropy a katastrofální vliv na společenské a majetkové poměry se stále...

    Benešova Sofiina volba · 1 month ago

  • Radek Novák Pohádky kremelské babičky nebo tlachy ze Západu?Já nejsem žádný bolševik ani příznivec Ruska ale cizí území si přisvojovaly všechny státy.Jen jsem poukazoval na možné okolnosti,pravda,že v detailech se nevyznám.Na finské hranici se opírám o...

    Besarábie 1940-1941 · 1 month ago

  • CzechMirco Lháři. Žádný "důsledek doby" přisvojení si cizího území nelegitimizuje a už vůbec ne to, co na svém území dotyčná strana dělala. Moldavané rozhodně Rusy v roce 1940 jako osvoboditele nevítali, protože národnostní a náboženský útlak z dob carského...

    Besarábie 1940-1941 · 1 month ago