Patrick Bernard George Davies

Autor : 🕔27.09.2005 📕7.214

Hledáme nové kolegy

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!

Podobné články

Další články autora

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč
♡ Chci přispět

Patrick „Dizzy“ Davies se narodil v Rhodésii a do RAF byl odveden v říjnu 1939. Po ukončení pilotního výcviku byl zařazen k 19. peruti, která létala se Spitfiry Mk.I. Dne 12.12. 1940 byl poslán k 310. čs.stíhací peruti, kde zastupoval ve velení letky A nemocného F/Lt Gordona L. Sinclaira, DFC. Od 24. ledna 1941 pak velel letce definitivně a to až do 29.8.1941. Vedl tak letku při přezbrojení na novější Hurricany Mk.IIA v březnu 1941 a během prvních útočných operacích nad okupovaným územím. Ta úplně první se odehrála 5.2.1941.

Davies také dosáhl posledního vítězství perutě během jejího působení z letiště Duxford. Stalo se tak 15. května 1941. Ve 12:00 vzlétla dvojice Hurricanů, které pilotovali velitel perutě S/Ldr J.Jefferies-Latimer, DFC a F/Lt Davies, k patrole nad konvoj u města Harwich. Po hodině letu narazili nedaleko od francouzského pobřeží na nepřátelský letoun identifikovaný jako Do17. Když je nepřítel spatřil, odhodil pumy a začal prchat do mraků. Stíhači ho však rychle dostihli a jako první zaútočil Davies, který nepříteli zapálil pravý motor. Poté zaútočil i druhý pilot a hořící letoun se zřítil do moře. Toto vítězství bylo ovšem přiznáno jen Daviesovi, jehož obětí se ve skutečnosti stal Messerschmitt Bf 110E-1 (W.Nr.3972, S9+GH) od I./SKG210. Pilot letounu Lt.Wolfgang Raffel se pokoušel zachránit pod vrchlíkem padáku, ale stejně jako jeho střelec zahynul.

Dne 29.8.1941 Davies peruť opustil a stal se tak posledním britským spoluvelitelem letky A u jednotky.

Informace o jeho dalších osudech jsou dost chudé, ale odchodem od třistadesítky pravděpodobně ukončil operační turnus a k bojové jednotce se vrátil až v březnu 1942, kdy se stal velitelem své staré 19. perutě vyzbrojené nyní Spitfiry Mk.VB. Peruť pak vodil na ofenzivní akce nad okupované území a zúčastnil se i krytí invaze u Dieppe, kde dosáhl svého posledního vítězství.

Stalo se tak již při první akci toho dne, ke které peruť odstartovala v 8:41 ze Southendu. Nad kanálem se k ní přidala 121. a u Dieppe se k nim ještě připojila 111. peruť pod vedením F/Lt Františka Vancla. Nad městem spojenečtí stíhači narazili na osm Fw 190, se kterými se okamžitě pustili do boje piloti z devatenáctky, protože k nim byli nejblíže. Na jednu ze stodevadesátek se pověsil i S/Ldr Davies a společně ze svým číslem Sgt. I.M. Mundayem ji těžce zasáhli. Nepřítel byl naposledy spatřen jak padá kolmo k zemi. Toto vítězství je uváděno buď jako jisté nebo jen jako poškození. Jedeno pravděpodobné vítězství přidal P/O J. Henderson, ale peruť přišla o Sgt. E.A.Bloreho, který zahynul, a Sgt. E.R.Daviese, který byl zraněn. Podobně se vedlo i americké 121. peruti, která ohlásila 4 vítězství (1-2-1), ale přišla o dva piloty. Poslední peruť hlídky, slavná stojedenáctka, narazila jako první na německé bombardéry, ale odnesla si jen jedno pravděpodobné vítězství, na kterém se podílel F/Lt F. Vancl a Sgt. B.A.C. Spranger, a také jednu ztrátu, když byl Sgt. F.H.Tyrrell sestřelen protiletadlovým dělostřelectvem.

Devatenáctka se nad Dieppe vrátila krátce po poledni, ale tentokrát vše proběhlo bez ztrát. Naposled se peruť do prostoru bojů dostala deset minut před sedmnáctou hodinou, v době kdy se již spojenecké pozemní síly vracely do Anglie. Asi dvacet mil od anglického pobřeží se peruť dostala do souboje s Focke-Wulfy, dva z nich byli poškozeny Sgt. I.M. Mundayem a F/Lt C.F.Bradleyem. Jeden ze Spitfirů jednotky byl poškozen a jeho pilot lehce zraněn.

Za účast v operaci Jubilee a další bojovou činnost byl S/Ldr Davies 22.9.1942 vyznamenán Záslužným leteckým křížem – DFC.

Jeho další osudy se mi nepodařilo nalézt, jisté je, že přežil válku a v padesátých letech létal jako kapitán dopravního letounu Viking u Central African Airways.

DATUM ČAS Peruť TYP soupeř MÍSTO
15.5.1941 13:00 310. Hurricane Mk.IIA Z2766 Bf 110E-1 Kanál J Goodwind Sands
22.6.1942   19. Spitfire Mk.VB Fw 190A pš.  
19.8.1942 9:20 19. Spitfire Mk.VB AR364 ½ Fw 190A 1) okolí Dieppe

Celkem: 2-0-1 vítězství
1) – Shores uvádí jen poškození

Franks, N.: Operace Jubilee, Dieppe 1942, Mustang, Plzeň 1997
Rajlich, J.: Na nebi hrdého Albionu, 2.část, Svět křídel, Cheb 2000
Rajlich, J.: 310. stíhací peruť, Mustang, Plzeň 1994
Shores, C.: Those Other Eagles, Grub Street, London 2004
Autor : 🕔27.09.2005 📕7.214

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře

  • Letusak Tak Francouzi take meli pomerne presnou predstavu, ale vojska Wehrmachtu se jim zastavit nepodarilo. Cemu bychom si pomohli? Predstava, ze bychom meli nejaky "lepsi kredit" v ocich okupantu je mylna, staci se podivat na Polsko. Bojovalo, ale...

    Benešova Sofiina volba · 11 hours ago

  • Ivo Bukovsky Ve skutečnosti měli čs generálové poměrně přesnou představu o síle wehrmacht a doporučovali přijmout boj. Beneš se už tím že jednal o odstoupení pohraničí podle godesberských požadavků dopustil vlastizrady - podle tehdejší ústavy. Bohužel...

    Benešova Sofiina volba · 1 day ago

  • Letusak A on tehdy nekdo vedel, jake budou nebojove ztraty ceskych obcanu, kdyz zadna valka nebyla (a nebyl vcelku duvod se domnivat, ze Hitler pristoupi k vyhlazeni slovanskych narodu s takovym gustem)? A ona kvalitativni prevaha v technice neznamena...

    Benešova Sofiina volba · 1 day ago

  • Ivo Bukovsky Skutečnost že nebojové ztráty na lidech, českosvenských občanů, byly vyšší než předpokládané ztráty bojové, nehledě na sekundární efekt zavlečení sovětského vlivu do střední Evropy a katastrofální vliv na společenské a majetkové poměry se stále...

    Benešova Sofiina volba · 3 days ago

  • Radek Novák Pohádky kremelské babičky nebo tlachy ze Západu?Já nejsem žádný bolševik ani příznivec Ruska ale cizí území si přisvojovaly všechny státy.Jen jsem poukazoval na možné okolnosti,pravda,že v detailech se nevyznám.Na finské hranici se opírám o...

    Besarábie 1940-1941 · 2 weeks ago

  • CzechMirco Lháři. Žádný "důsledek doby" přisvojení si cizího území nelegitimizuje a už vůbec ne to, co na svém území dotyčná strana dělala. Moldavané rozhodně Rusy v roce 1940 jako osvoboditele nevítali, protože národnostní a náboženský útlak z dob carského...

    Besarábie 1940-1941 · 2 weeks ago

  • Letusak Je to opraveno, dekujeme za upozorneni, ale vezte, ze to jde i bez tech zbytecnych invektiv, na to tady uplne nejsme zarizeny.

    Blesky na obloze 03 - P-38 Lightning - Jaký byl? · 3 weeks ago

  • Jiří Kříž Junkersy 86 měly zajímavou kariéru u SAAF - viz třeba https://www.saairforce.co.za...
    nebo jiné zdroje.

    Na španělském nebi - Junkers Ju 86 D-1 · 3 weeks ago

  • pilot.pirx "přeplňovaných turbokompresory na kompresní poměr 9,6 : 1" To by mne zajímalo, co má společného kompresor (turbo nebo mechanický) s kompresním poměrem, když "Kompresní poměr, neboli stupeň stlačení směsi ε, je poměr celého pracovního objemu válce...

    Blesky na obloze 03 - P-38 Lightning - Jaký byl? · 3 weeks ago

  • Ladislav Matisko Kto to pise? Ta gramatika je strasna.

    Bitka pri Vozokanoch · 4 weeks ago