SMS Emden

Autor: Valeccom / valeccom 🕔︎︎ 👁︎ 21.215

2. Válka

Spolu s Emdenem byly v přístavu ještě 4 dělové čluny a starší torpedoborec S90. Jeden velký dělový člun Cormoran byl právě v suchém doku na dlouhodobějších opravách. V případě války nemohl Emden zůstat v Čhing-tao, protože bylo jasné, že Británie na přístav zaútočí. V něm by byl Emden prakticky bezbranný bez možnosti manévrování.Nemluvě o tom, že Britské lodě měly silnější výzbroj nežli ty německé.

Reklama

V pátek 31.července 1914 v 19:00 odplul Emden z přístavu spolu s dříve pronajatým uhelným parníkem Elsbeth. Elsbeth plul po 4 hodiny s Emdenem jižním směrem a pak se stočil k ostrovu Jap, kde měl čekat na eskadru. Prvním válečným aktem bylo trojí provolání slávy císaři v neděli 2.srpna a ještě ten den přišla z Berlína zpráva, že o den dříve zahájilo německo mobilizaci a vyhlásilo válku Rusku.

Dne 3. srpna vyhlásilo Německo válku Francii a o den později vyhlásila válku Německu Británie.

Ráno 4.srpna Emden spatřil na rozbouřeném moři velkou černou loď. Po krátké honičce šlo rozpoznat parník s dvěma komíny se žlutým pruhem.Tato loď patřila Rusku a kapitán Müller se rozhodl ji zajmout.Okamžitě na stožár vylétly vlajky signalizující zastavení lodě a Emden vypálil varovný výstřel. Ruský parník zastavil až poté, co německý křižník vypálil 12 ostrých salv.Na loď byla vyslána abordážní skupina pod velením nadporučíka Julia Lauterbacha, který se později stal kořistním důstojníkem na Emdenu. Ruská loď se ukázala být poštovní parník Rjazaň o výtlaku 3500 BRT a vezla 80 cestujících a něco málo nákladu. Pod kapitánem Ausanem měla namířeno z Nagasaki do Vladivostoku.

Dne 5.srpna se Emden s Rjazaní vrátily do Čching-taa, což bylo vzhledem k válečnému stavu mezi Británii a Německem dosti nebezpečné,neboť kousek severněji se nacházela britská základna Wej-chaj-wej.V Čching-tau se měl Rjazaň přestavět na pomocný křižník, neboť se jednalo o celkem rychlou a moderní loď.Rjazaň dostal 4 děla ráže 105mm od dělového člunu Cormoran a byl přejmenován na Cormoran II. Během nepřítomnosti Emdenu v přístavu byl přestavěn císařský poštovní parník Prinz Eitel Friedrich na pomocný křižník, který dostal výzbroj 3 dělových člunů, které v přístavu byly.

Ještě 5.srpna v 18.00 odplul Emden s přístavu spolu s S90, Prinz Eitel Friedrichem a Markomanii, což byla moderní zásobovací loď o výtlaku 4500 BRT a kapitánem Faassem. Torpedoborec S 90 se později od ostatních lodí odpojil aby hlídkoval před přístavem (S90 17.října torpedoval japonský křižník Takačihó a pak najel na břeh kde ho kapitán nechal vyhodit do povětří,aby nepadl do rukou nepříteli). Malá flotila měla za cíl německý ostrov Pagan v Marianském souostroví. Zde se měla spojit se Speem. Během první noci přesunu dostaly obě lodě novou kamufláž.

Markomannia napodobovala lodě společnosti Blue Funnel Line a Prinz Eitel Friedrich byl natřen bílo-žlutě po vzoru společnosti Peninsula and Oriental.

Reklama

Večer 12.srpna dorazil Emden spolu s pomocným křižníkem Prinz Eitel Fridrich na Pagan a zakotvili vedle Scharnhorstu, Gneisenau a Nürbergu. Markomannia měla doplout nasledující den. Bylo zde i 8 zásobovacích lodí eskadry. Chyběla zde jen Elsbeth, která opustila Čching-tao spolu s Emdenem 31.července. Elsbeth potopila vlastní posádka na Japu, kde měla čekat na eskadru, neboť tam připlul viceadmiral Jerram s obrněnými křižníky HMS Minotaur, HMS Hampshire a lehkým křižníkem Newcastle, pátrající po eskadře viceadmirala von Spee. Poté co zničili stožár německé radiové stanice odpluli.

Ráno 13.srpna sezval von Spee kapitány na svou vlajkovou loď Scharnhorst na poradní schůzku ohledně dalšího postupu.Na ní povolil Müllerovi, aby s Emdenem plul do Indického oceánu, kde měl provádět křižníkovou válku.Emdenu byl přidělen uhelný parník Markomannia s 5000 tunami uhlí a následujícího dne v 8:00 ráno vyplul jižním směrem. Zbytek Eskadry se vydal k západnímu břehu jižní Ameriky.

Zdroj:
Dan van der Vat - Poslední korzár

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více