Edward Lister Gimbel

Autor : 🕔09.03.2005 📕14.949

Edward L. Gimbel byl jedním z mnoha Američanů, kteří se po vypuknutí druhé světové války zapojil do bojů po boku Britů.

Narodil se 28. prosince 1916 v Chicagu. Tak jako mnoho jeho krajanů vstoupil do RCAF – Královského kanadského letectva a to 9. října 1940. V řadách RCAF prodělal pilotní i bojový výcvik, který ukončil 24. 9. 1941. Poté se přesunul do Velké Británie a v létě 1942 sloužil jako Sergeant u 401. perutě. U ní také získal svých šest prvních vítězství. Na podzim 1942 byl povýšen na důstojníka a v únoru 1943 byl poslán k 403. peruti. během vzdušného boje 4.4.1943 se srazil nedaleko Rouenu s útočící stíhačkou FW 190 A a musel svůj Spitfire Mk.IX BS110 opustit na padáku. Podařilo se mu ale vyhnout zajetí a již na počátku srpna byl zpět v Británii. Mezitím byl v květnu dekorován Záslužným leteckým křížem – DFC. Následně se stal velitelem letky u 421. perutě, u které získal i své poslední vzdušné vítězství.

V následujícím roce, přesněji 24. června, byl poslán k USAAF a zařazen k 336. stíhací peruti (FS) slavné 4. stíhací skupiny (FG), kde létal na známé stíhačce P-51 Mustang. Zde ale již neměl tolik štěstí. Čtvrtého března 1945 havaroval nedaleko Bruselu a strávil několik dní v nemocnici, osudnou se mu ale stala akce z 16. dubna 1945.

Toho dne poslali Američané své stíhače k útokům na letiště v Protektorátu Čechy a Morava. Zde soustředila Luftwaffe mnoho svých přeživších letounů, mimo jiné z Ruzyně operovaly proudové Me 262. Jako první se nad naším územím odpoledne objevily Thunderbolty 386. FG od 9.letecké armády, hlavní slovo ale měly Mustangy sesterské 8. AF. Jednalo se o letouny stíhacích skupin 4., 78., 339., 357. a 364., které se před tím podílely na doprovodu bombardérů, které útočily na komunikační uzle v Bavorsku. Poté stíhači napadli více jak 40 letišť u nás i v Německu a nahlásili neuvěřitelných 724 zničených a 373 poškozených letounů Luftwaffe. Sami ale přišli o 31 Mustangů a dalších pět muselo být odepsáno po jejich návratu do Velké Británie. Šlo o zatím největší ztráty, jaké stíhači 8. AF utrpěli od obávaného flaku. V Čechách se jejich cílem stala letiště Kbely, Letňany, Klecany, Ruzyně, Kralupy nad Vltavou, Cheb, Klatovy či Mariánské Lázně. Zde ohlásili 261 zničených letounů (Němci přiznali 150), ale také ztratili 10 vlastních Mustangů. A jeden z nich pilotoval právě Edward L. Gimbel.

Cílem pro Mustangy 4. FG, vedené Lt.Col. Sidney S. Woodsem, se stala letiště v okolí Prahy. Američané se zde objevili kolem třetí hodiny odpoledne a nárokovali celkem 61 zničených letadel. Nejlépe si vedl 2/Lt Douglas P. Pederson, který sám nárokoval osm vítězství. Na druhou stranu ale 4. FG utrpěla své největší ztráty během útoků na pozemní cíle. Celkem osm jejích Mustangů skončilo svůj let v okolí našeho hlavního města.

Nejhůře postiženou se shodou okolností stala Gimbelova 336. FS, přišla o šest svých letounů. Jako první se obětí flaku stal Capt. Leroy A. Carpenter Jr., jehož P-51D 44-13831 se zřítil u Dobříče. Pokus o nouzové přistání u obce Hrobec se nezdařil Capt. Carlu R. Alfredovi, jenž zahynul při výbuchu svého letounu P-51D 44-72523. Více štěstí měl 1/Lt Maurice W. Miller Jr., který se svým P-51D 44-14527 (VF-A) nouzově přistál u Vinoře, ale byl ihned zajat. Zajat byl i 1/Lt Eilliam H. Ayer, který ze svého P-51D 44-13375 vyskočil u Kyjí. Služeb svého padáku využil i náš Capt. Edward L. Gimbel. Jeho stíhačka P-51D-25NA 44-72769 byla nad jedním z letišť těžce poškozena a Gimbel byl nucen mezi čtvrtěmi Zahradní město a Hostivař vyskočit. Poslední obětí z 336. FS se stal Mustang 44-1427 (VF-H) 1/Lt Benjamina L. Griffina, který byl také zajat. O jednoho pilot přišla i 335.FS, ale největší ztrátou byl sám velitel akce Sidney S. Woods (8 vízězství ve vzduchu, 1 na zemi). Jeho Mustang 44-72254 (QP-A) byl nad Ruzyní, těžce zasažen flakem a pilot byl nucen nouzově přistát. To se mu ale nepovedlo a jeho letoun havaroval poblíž Hostivic. Woods se tak stal hodnostně nejvyšším důstojníkem zajatým na našem území.

Největší škody způsobili piloti 4. FG na letišti v Klecanech, kde se zrovna přeškolovali členové slavné III./SG 2 Immelmann ze Stuk na bitevní Fw 190 F. Sedm jejich nových stodevadesátek bylo úplně zničeno a několik dalších poškozeno.

Také Gimbel byl po seskoku zajat Němci a pár zbývajících týdnů války strávil v jejich zajetí. O jeho poválečné kariéře není nic bližšího známo, jen to že se vrátil do USA a zde také v roce 1977 zemřel.

DATUM ČAS Peruť TYP PROTIVNÍK MÍSTO
17.8.1942 401. Spitfire Mk.IX BS176 FW 190A pr. 10 mil Z Rouen
401. Spitfire Mk.IX BS176 ½ FW 190A pr. ústí Sommy
6.9.1942 401. Spitfire Mk.IX BS176 FW 190A pš. ústí sommy
9.10.1942 401. Spitfire Mk.IX BS176 ½ FW 190A Lille
10.11.1942 401. Spitfire Mk.IX BS176 ½ FW 190A 3 mile W Fecamp
17.1.1943 401. Spitfire Mk.IX BS104 FW 190 Goderville
27.2.1943 403. Spitfire Mk.IX BR623 FW 190 10-15- mil SSZ Dunkirk
4.4.1943 403. Spitfire Mk.IX BS110 FW 190 oblast Pouilly
20.12.1943 421. Spitfire Mk.IX EN398 FW 190 Oblast Merville-Douai

Celkem: 4+2-1+1-1 vítězství

Prameny:
Shores C., Williams C.: Aces High, Grub Street , London, 1994
Shores C.: Aces High, volume 2, Grub Street , London, 1999
Rajlich J.: Mustangy nad Protektorátem, MBI, Praha, 1997
Autor : 🕔09.03.2005 📕14.949

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře

  • Kohy Ano spoustu příslušníků policie jen dělalo svojí práci nehledě na ideologii ale spoustu znich bohužel viděli na ideologii i své obohacení a nezdráhali se mučit nevinné popřípadě je střílet mlátit atd . v této situaci je to těžké říct kdo a nebo...

    Bratři Mašínové - fakta · 1 week ago

  • RaS Doporučuji knihu pana Karla Pacnera Atomoví špioni. Je tam velmi podrobně a fundovaně popsáno, jak se ten který stát dobral své jaderné bomby a jak se tomu světové společenství snažilo (neúspěšně) zabránit.

    Operace Opera – předehra · 1 week ago

  • CZjak radiostanice byly však nee v takovém počtu jakým si žádalprolém byl v tom, že v roce 1941 měli pouze velitelské však od Prosince při protiofenzívě měl výhradně každý v 1942 byly již z 82% kvůli i dodávkám spojenců zjisti si informace pro příště a...

    Obranná válka SSSR??? díl 3. · 2 weeks ago

  • jikjik Pokud je mi známo, maršál G.I. Kulik byl náčelníkem správy DRRA dělostřelectva, ne tanků.

    Americké kořeny sovětského tanku T-34 · 2 weeks ago

  • volado1 Sprosti vrahovia,nic ine

    Bratři Mašínové - fakta · 2 weeks ago

  • jikjik 25. ledna 1935 ... V zemi zuřil hlad organizovaný soudruhem Stalinem a jinými soudruhy. - a tím jsem skončil. Dál to nemá cenu číst. 1) Hladomor byl v roce 1933. 2) Stalin se jako jeden z mála staral ten hlad zlikvidovat. 3) Většina zemřelých na...

    Výcvik sovětských letců pro 2. světovou válku · 2 weeks ago

  • jikjik Ano, autor má naprostou pravdu. Sovětská armáda převyšovala německou početně i kvalitou výzbroje. Například tank T34 byl tak dobře pancéřován, že velitel neviděl ven a ani neměl radiostanici. podobně ta skvělá letadla, která sice dosahovala...

    Obranná válka SSSR??? díl 3. · 3 weeks ago

  • R Dobrý den, nevím zda to již někomu dnes pomůže, ale připojím svůj názor. Igor byl veselý a hodný kluk. Osudnou se mu stala láska k jeho psímu kamarádovi, který byl vystrašený pod buňkou a Igor se pro něj vracel z již nastartovaného OT-64. Provádět...

    Úmrtia vojakov OS SR v zahraničných operáciách · 1 month ago

  • seky Článek ucházející, ale je tu jeden obrovský, vemi podstatný nesmysl. Motor V2 rozhodně nevychází z Liberty ani omylem. Nemá ani podobnou koncepci a ani podobný design dílů. Jsou to dva naprosto odlišné motory v každém směru. Ve zkratce:...

    Americké kořeny sovětského tanku T-34 · 1 month ago

  • Patrik Novák Velice poučné čtení. Děkuji

    Českoslovenští letci v polské kampani 1939  · 1 month ago