Joaquin Garcia-Morato

Autor : 🕔03.12.2004 📕10.615

Joaquin Garcia Morato se narodil v roce 1904 ve městě Mellila. V 19 letech byl povolán do armády k pěchotě. V dubnu 1925 se zapsal do civilní letecké školy a 6.srpna obdržel pilotní licenci. Poté absolvoval výcvik s dvojplošníkem Avro 504a obdržel odpovídající vojenskou kvalifikaci, na jejímž základě byl přidělen k průzkumné a bombardovací letecké jednotce, vyzbrojené letadly DH9A. Jednotka byla poslána do Maroka, kde bojovala proti zbouřencům. Dobrovolně se přihlásil do stíhací jednotky s letadly Bristol v Mellile, u které vykonal 57 letů o délce více než 100 letových hodin. Potom byl poslán k jednotce hydroplánů se základnou v Mar Chica a později k průzkumné jednotce v Getafe. V roce 1929 byl jmenován leteckým instruktorem na škole pro přeškolení pilotů. Učil se létat na vícemotorových letadlech, stíhačích a hydroplánech a také vynikal v letecké akrobacii. V roce 1932 získal ke svým kvalifikacím i leteckého mechanika. Zůčastnil se mnoha akrobatických soutěží a některé z nich i vyhrál.

Občanská válka ho zastihla, když byl na dovolené ve Velké Británii. První akce, které se za války zůčastnil byla obrana Cordóby. 3.srpna dokázal nad městem vyvolat zmatek v nepřátelské formaci a donutit jí k ústupu. 12.srpna dosáhl prvního vítězství, když nad Antequerou sestřelil bombardér Vickers Vildebeest. Morato se stal jedním z prvních španělských pilotů, kteří začali létat na německých He 51, 18.srpna na něm sestřelil jeden Potez-54 a Nieuport. Další Nieuport sestřelil 2.září. Někdy také pilotoval Ju 52 při bombardovacích misích.  

Když do Španělska dorazily Fiaty CR.32, tak byl Morato prvním španělským pilotem, který je vyzkoušel, spolu se dvěma dalšími piloty byl přidělen k jedné z italských jednotek. 11.září dosáhl 5.vítězství, prvního, kterého dosáhl na Fiatu CR.32 a do konce měsíce další tři přidal, další tři sestřelil i v říjnu, v listopadu se nad madridem dostal do boje s ruskými I-15, tři z nich sestřelil a ještě poškodil jeden Potez-54.

V prosinci měli Nacionalisté k dispozici již dostatek Fiatů, aby mohli vytvořit samostatnou skupinu, kterou vedl Morato. Na oblast kolem města Cordoby útočily sovětské bombardéry SB-2, které byly moderní, rychlé a těžko sestřelitelné. 3.ledna 1937 napadl z velké výšky dvojci bombardérů SB-2 a oba sestřelil. V února se vrátil na frontu u Madridu, kvůli podpoře ofenzívy Jarama.

18.února měl Morato spolu se svojí jednotkou a Italy doprovázet Ju 52. Kvůli utrpěným ztrátám měli Italové zakázáno přelétat bojovou linii. Když bombardéry tuto linii bez doprovodu překročili, zaútočilo na ně velké množství nepřátelských stíhačů. Morato a další dva piloti, Salvador a Bermadez de Castro, však bojovali, to přesvědčilo Italy k tomu, aby porušili rozkazy a pomohli jim. V ten den ztratili nacionalisté jen jeden stroj, ale sami sestřelili několik nepřátelských.

17. května 1937 byl vyznamenán španělským vyznamenáním Cruz Laureada de San Fernando za jeho výkony v boji do 18.února 1937. Doté doby vykonal 150 bojových letů, zůčastnil se 46 leteckých bojů, při kterých sestřelil 18 letadel.

Moratova jednotka vybavená Fiaty CR.32 byla rozšířena na peruť a později na skupinu složenou ze dvou perutí. V září 1937, když měl na kontě 27 vítězství, byl Morato poslán do Itálie, ze které se vrátil v prosinci téhož roku. Byl jmenován velitelem Hispánské letecké brigády, která združovala všechny letecké jednotky na severu. V červenci 1938 byl jmenován velitelem nové stíhací skupiny 3-G-3, ve které zvýšil počet svých vítězství na 35.

3. října se Salvador ani Morato nevrátili na základnu, oba byli sestřeleni, ale jen Salvador byl zajat.

24.prosince se Moratově jednotce podařilo úspěšně zaútočit a devět nepřátelských bombardérů R-5, z nichž se třem podařilo dostat na vlastní letiště a šest letadel bylo sestřeleno, z šesti sestřelených se třem se štěstím podařilo nouzově přistát za vlastními liniemi, v tomto boji byly Moratovi přiznány tři sestřely.

Celkem ztratila jednotka bombardérů R-5 3 mrtvé, 8 zraněných a 2 zajaté. Moratova jednotka ztratila jeden Fiat, jehož pilot byl zajat, další Fiat byl kvůli poškození donucen přistát v Almenaru. Posledního 40.sestřela dosáhl Morato 19.ledna 1939, kdy sestřelil I-15.

Na konci války byl náčelníkem operací (Chief of Operations) Nacionalistického letectva. Vykonal 511 bojových letů o celkové délce 1012 letových hodin, zůčastnil se 56 leteckých bojů, při kterých sestřelil 40 letadel.

4.dubna 1939 se účastnil předváděním vzdušných bojů pro filmaře, po jejich skončení chtěl předvést trochu akrobacie, ale na vrcholu strmého stoupání spadl jeho letoun do vývrtku, narazil na zem, Morato se zabil. Byl posmrtně vyznamenán a povýšen na majora.

V roce 1950 mu byl posmrtně udělen titul hrabě z Jaramy.

Zdroj
https://www.elknet.pl/acestory/index.htm
Autor : 🕔03.12.2004 📕10.615

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře

  • Kohy Ano spoustu příslušníků policie jen dělalo svojí práci nehledě na ideologii ale spoustu znich bohužel viděli na ideologii i své obohacení a nezdráhali se mučit nevinné popřípadě je střílet mlátit atd . v této situaci je to těžké říct kdo a nebo...

    Bratři Mašínové - fakta · 1 week ago

  • RaS Doporučuji knihu pana Karla Pacnera Atomoví špioni. Je tam velmi podrobně a fundovaně popsáno, jak se ten který stát dobral své jaderné bomby a jak se tomu světové společenství snažilo (neúspěšně) zabránit.

    Operace Opera – předehra · 1 week ago

  • CZjak radiostanice byly však nee v takovém počtu jakým si žádalprolém byl v tom, že v roce 1941 měli pouze velitelské však od Prosince při protiofenzívě měl výhradně každý v 1942 byly již z 82% kvůli i dodávkám spojenců zjisti si informace pro příště a...

    Obranná válka SSSR??? díl 3. · 2 weeks ago

  • jikjik Pokud je mi známo, maršál G.I. Kulik byl náčelníkem správy DRRA dělostřelectva, ne tanků.

    Americké kořeny sovětského tanku T-34 · 2 weeks ago

  • volado1 Sprosti vrahovia,nic ine

    Bratři Mašínové - fakta · 2 weeks ago

  • jikjik 25. ledna 1935 ... V zemi zuřil hlad organizovaný soudruhem Stalinem a jinými soudruhy. - a tím jsem skončil. Dál to nemá cenu číst. 1) Hladomor byl v roce 1933. 2) Stalin se jako jeden z mála staral ten hlad zlikvidovat. 3) Většina zemřelých na...

    Výcvik sovětských letců pro 2. světovou válku · 2 weeks ago

  • jikjik Ano, autor má naprostou pravdu. Sovětská armáda převyšovala německou početně i kvalitou výzbroje. Například tank T34 byl tak dobře pancéřován, že velitel neviděl ven a ani neměl radiostanici. podobně ta skvělá letadla, která sice dosahovala...

    Obranná válka SSSR??? díl 3. · 3 weeks ago

  • R Dobrý den, nevím zda to již někomu dnes pomůže, ale připojím svůj názor. Igor byl veselý a hodný kluk. Osudnou se mu stala láska k jeho psímu kamarádovi, který byl vystrašený pod buňkou a Igor se pro něj vracel z již nastartovaného OT-64. Provádět...

    Úmrtia vojakov OS SR v zahraničných operáciách · 1 month ago

  • seky Článek ucházející, ale je tu jeden obrovský, vemi podstatný nesmysl. Motor V2 rozhodně nevychází z Liberty ani omylem. Nemá ani podobnou koncepci a ani podobný design dílů. Jsou to dva naprosto odlišné motory v každém směru. Ve zkratce:...

    Americké kořeny sovětského tanku T-34 · 1 month ago

  • Patrik Novák Velice poučné čtení. Děkuji

    Českoslovenští letci v polské kampani 1939  · 1 month ago