MiG-21 / Ve znamení Delty / 2. část

Autor: Radim Špalek / Bery 🕔︎︎ 👁︎ 48.757

III. Služba v československém a českém letectvu

Přehled jednotlivých strojů:

Mig-21F-13

Číslo Zařazen Vyřazen Služba (od – do) Kam. Poznámky
0001       s Lámací zkouška ve VZLÚ.
0002 7.11.1963 1973 11/63- 11. slp s V roce 1973 prodán do Sýrie.
0003 7.11.1963 1965/66? 11/63- 11. slp s V polovině 60. tých let prav. zničen požárem u 1. slp.
0004 7.11.1963 1973 11/63- 11. slp s V roce 1973 prodán do Sýrie.
0005 7.11.1963   11/63- 11. slp s V roce 1992 ve VLU Prešov jako učební pomůcka. Poté dopravní muzeum Prešov.
0101 4.5.1964 1973 5/64- VSL 12/65- 9. slp s V roce 1973 prodán do Sýrie.
0102 6.4.1964 1973 4/64- 11. slp s V roce 1973 prodán do Sýrie.
0103 9.4.1964 1973 4/64- 11. slp-4/87 9. slp s 4/87 zrušen u 9. slp v Bechyni. Sešrotován v roce 1993.
0104 28.4.1964   4/64- 11. slp s V roce 1992 jako učební pomůcka ve VLU Prešov. V roce 1996 v Trenčíně.
0105 5.6.1964 3/1988 6/64- VSL 87/88-3/88 9. slp s, č+z Při SO okolo 1980 černo-zelená kamufláž. Zrušen 3/88 u 9. slp v Bechyni. Kabina předána do VLU Prešov jako učební pomůcka.
0106 15.5.1964 1973 5/64-73 1. slp s V roce 1973 prodán do Sýrie.
0107 10.7.1964   7/64- 11. slp s V roce 1992 jako učební pomůcka v Brně.
0108 10.7.1964 18.3.1970 7/64- VSL-3/70 9. slp s Havárie 18. 3. 1970 u 9. slp v Bechyni – kpt. Michal Škvarka.
0109 15.1.1965   1/65- 1. slp s V roce 1993 ve VLU Prešov jako učební pomůcka, v roce 1996 v Trenčíně.
0110 6.8.1964 7/1977-3/1988 8/64- VSL -7/77 9. slp s 8/64 pro předvádění na veřejnosti červený nátěr vrchních ploch. 7/77 shořel na stojánce u 9. slp v Bechyni. Fyzicky zrušen prav. až 3/88 tamtéž.
0111 9.9.1964 26.9.1964 9/64-9/64 11. slp s 26. 9. 1964 sestřelen omylem sovětským stíhačem při “čajce” do NDR. Pilot pplk. Václav Ohem se katapultoval.
0201 12.10.1964 12/1988 10/64- 11. slp 1988-12/88 5. slp s 16. 12. 1988 prodán do Maďarska. Odtud dále do USA do muzea na Mc Clellan AFB.
0202 13.11.1964   11/64- 11. slp 5. slp s  
0203 15.1.1965 3/1988 1/65- 11. slp 1. slp 85/88-3/88 9. slp s Při revizi upraven na fotoverzi. Na začátku 80. tých let dostal černo-zelenou kamufláž. Zrušen u 9. slp v Bechyni 3/1988, byl zde sešrotován.
0204 15.1.1965   1/65- 11. slp s 26. 2. 1965 poškozen při přistání v Českých Budějovicích. V roce 1990 jako učební pomůcka ve VLU Prešov.
0205 15.1.1965 1990/91 1/65- 1. slp s Zlikvidován ve VLU Prešov v letech 1990-91.
0206 26.2.1965 27.4.1978 2/65- 1. slp-4/78 4. slp s Katastrofa dne 27. 4. 1978 u 4. slp v Pardubicích. Zahynul por. Pavel Málek.
0207 31.3.1965 12/1988 3/65- VSL 87/88-88 9. slp s Na začátku 80. tých let během SO černo-zelená kam. V roce 1988 prodán do Maďarska.
0208 22.10.1965 27.6.1987 10/65- 1. slp-6/87 4. slp s Na začátku 80. tých let během SO černo-zelená kam. Katastrofa dne 27. 6. 1987 u 4. slp v Pardubicích. Zahynul por. Petr Hajda.
0209 3.5.1965 3/1988 5/65- VSL 85/88-3/88 9. slp s Na začátku 80. tých let během SO černo-zelená kam. 3/1988 zrušen u 9. slp v Bechyni, tamtéž sešrotován.
0210 5.4.1965   4/65- VSL 1. slp s  
0211 5.4.1965 27.4.1967 4/65- VSL s Katastrofa dne 27. 4. 1967 u VSL v Mladé. Zahynul pilotní žák ppor. Jaroslav Kohout.
0212 5.4.1965 1988 4/65- VSL 5. slp 87/88-88 9. slp s Zrušen v roce 1988 u 9. slp v Bechyni. Vrak přesunut do depozitáře LM Kbely.
0213 5.4.1965 1973 4/65- VSL 67- 4. slp s V roce 1973 prodán do Sýrie.
0214 12.7.1965 1973 7/65- VSL 12/65- 9. slp s V roce 1973 prodán do Sýrie.
0215 3.5.1965 23.8.1965 5/65- VSL 5-8/65-8/65 4. slp s Havárie dne 23. 8. 1965 u 4. slp v Pardubicích. Pilot mjr. Vladimír Starý.
0216 14.5.1965 28.10.1970 5/65- VSL - 10/70 9. slp s Havárie dne 28. 10. 1970 u 9. slp v Bechyni. Pilot mjr. Václav Kvítek.
0217 31.5.1965   5/65- 4. slp 5. slp s  
0218 6.5.1965 27.3.1968 5/65-3/68 4. slp s Havárie dne 27. 3. 1968 u 4. slp v Pardubicích. Pilot npor. Jaroslav Eichelman, srážka s č. 0503.
0219 9.6.1965 10.7.1969 6/65-7/69 4. slp s Havárie dne 10. 7. 1969 u 4. slp v Pardubicích. Pilot kpt. Miroslav Hudec.
0220 9.6.1965 16.12.1988 6/65- 4. slp 88-12/88 5. slp s 16. 12. 1988 prodán do Maďarska.
0301 10.7.1965 12/1988 7/65- 4. slp 12/65- 9. slp 11/85- 4. slp 88-12/88 9. slp s Zrušen u 9. slp v Bechyni 12/1988. Prodán do Maďarska. Odtud dále do USA na Wright-Patterson AFB v Ohiu. Dostal “vietnamskou” kamufláž s č. 5063.
0302 10.7.1965 1973 7/65- 4. slp 12/65- 9. slp s V roce 1973 prodán do Sýrie.
0303 12.7.1965 1.4.1985 7/65- VSL 12/65-4/85 9. slp s Letoun působil u akrobatické skupiny “Box” u 9. slp. Katastrofa dne 1. 4. 1985 u 9. slp v Bechyni. Zahynul mjr. Jindřich Hašlar.
0304 12.7.1965 4/1989 7/65- VSL 12/65- 9. slp 11/85-4/89 4. slp s 4/1989 od 4. slp do LOK jako památník.
0305 26.7.1965   7/65- VSL 1. slp s Depozitář LM Kbely
0306 13.8.1965 6/1986 8/65-VSL 12/65-6/86 9. slp s Zrušen u 9. slp v Bechyni 6/1986. Používán v akrobatické skupině “Box.” Kabina po zrušení předáno do LM Kbely.
0307 27.9.1965 21.3.1991 9/65- 1. slp -3/91 1. lšp s 21. 3. 1991 přesun od 1. lšp do Vodochod (pilot Kment). Zde zlikvidován 19. 5. 1993.
0308 7.9.1965 6.1.1966 9/65- VSL 12/65- 9. slp s Havárie dne 6. 1. 1966 u 9. slp v Bechyni. Pilot kpt. Karel Sukup.
0309 8.9.1965 1989 9/65- VSL 12/65- 9. slp74- 1. slp 79-89 9. slp s U 9. slp létal v akrobatické skupině “Box.” V roce 1989 přelétnut do Pardubic pro uvažované muzeum. 1991 převzat LM Kbely, ponechán v PCE. Nyní v Air Park Zruč u Plzně.
0310 8.9.1965 3/1988 9/65- VSL 12/65-3/88 9. slp s U 9. slp létal v akrobatické skupině “Box.” V Bechyni zrušen 3/1988, prodán Aeroklubu Sobě- slav. Odtud 9. 8. 1993 do muzea v Bad Ischl.
0311 27.9.1965 18.5.1971 9/65-5/71 1. slp s Havárie dne 18. 5. 1971 u 1. slp v Českých Budějovicích. Pilot por. Vladimír Havel.
0312 1.10.1965 1988 10/65- VSL 12/65- 9. slp 11/85-88 4. slp 88-88 9. slp s U 9. slp létal v akrobatické skupině “Box.” V roce 1988 v Bechyni zrušen. Jako památník na podsta- vec v Líních. Poté Air Park Zruč.
0313 6.10.1965   10/65- VSL s Nyní depozitář LM Kbely.
0314 12.10.1965 17.1.1990 10/65- 9. slp 11/85-6/89 4. slp 6/89- 5. slp s Od 4. slp k 5. slp předán na zrušení. Ještě 17. 1. 1990 letoun přelétnut plk. Hlavničkou (Vodocho-dy?) s určením k prodeji. Definitivně zrušen 15. 11. 1992. Poté údajně jako školní pomůcka v Košicích.
0315 1.11.1965   11/65-74 1. slp s  
0316 27.12.1965 1991 12/65- 9. slp 1. slp 79-11/85 9. slp 11/85-6/89 4. slp 6/89-90 5. slp 90-91 1. lšp s U 9. slp létal v akrobatické skupině “Box.” Od 4. slp předán 6/89 k 5. slp na zrušení, ale ještě předán 90 do Přerova. Zlikvidován v Přerově v roce 1992. Pravděpodobně tento letoun nosil u 9. slp v Bechyni po nějaký čas kresbu čerta s vidlemi na levé straně přídě.
0317 26.11.1965 20.3.1991 11/65- 1. slp-3/91 1. lšp s 20. 3. 1991 odlet z Přerova do Vodochod (plk. Hlavnička). Zde zlikvidován 26. 5. 1993.
0318 26.11.1965 20.7.1967 11/65-7/67 1. slp s Havárie dne 20. 7. 1967 u 1. slp v Českých Budějovicích. Pilot kpt. Ladislav Zika.
0319 22.12.1965   12/65- 11. slp s  
0320 22.12.1965 25.11.1968 12/65-11/68 11. slp s Havárie dne 25. 11. 1968 u 11. slp v Žatci. Pilot mjr.Jaroslav Novák.
0321 22.12.1965 9.7.1968 12/65-7/68 9. slp s Havárie dne 9. 7. 1968 u 9. slp v Bechyni. Pilot mjr. Josef Diblík.
0401 22.12.1965   12/65- VSL 5. slp 9. slp s  
0402 20.6.1966 22.9.1981 6/66- VZS-031-9/81 5. slp s Prototyp fotoverze “FR” s kontejnery pod křídly. Havárie dne 22. 9. 1981 u 5. slp v Líních. Pilot pplk. Josef Švejda (exploze FAB-100 za letu).
0403 10.3.1966 6/1986 3/66- 11. slp 68-6/86 9. slp s U 9. slp létal v 60. tých letech u akrobatické skupiny “Box.” 6/86 tamtéž zrušen.
0404 12.4.1966 8.6.1979 4/66- 11. slp -6/79 1. lšp s Havárie dne 8. 6. 1979 u 1. lšp v Přerově. Pilot Jiří Pohnán. Srážka s č. 0405.
0405 18.3.1966 8.6.1979 3/66- 11. slp-6/79 1. lšp s Havárie dne 8. 6. 1979 u 1. lšp v Přerově. Pilot posluchač Zdeněk Bielik. Srážka s č. 0404.
0406 1.4.1966 22.3.1991 4/66- 11. slp-3/91 1. lšp s 22. 3. 1991 odsun od 1. lšp z Přerova do Vodochod (pilot Beneš ). Zde zlikvidován 24. 8. 1993.
0407 1.4.1966   4/66- 11. slp 2/67-3/73 8. slp 3/73- 4. slp 5. slp s Od 4. slp z Pardubic předán k 5. slp do Líní prav. v letech 1988-89 na zrušení. Později určen k pro-dej i. Zrušen 15. 11. 1992.
0408 12.4.1966 27.3.1991 4/66- 11. slp -3/91 1. lšp s 27. 3. 1991 přelétnut od 1. lšp z Přerova do Vo-dochod (pilot Kment). Zde zlikvidován 25.5.1993.
0409 12.4.1966 20.8.1968 4/66-8/68 11. slp s Havárie dne 20. 8. 1968 u 11. slp v Žatci. Pilot kpt. Ladislav Valentin.
0410 12.4.1966 27.3.1991 4/66- 11. slp 79-10/85 9. slp 10/85-5/89 4. slp 5/89-3/91 1. lšp s U 9. slp v Bechyni působil v akrobatické skupině “Box.” 27. 3. 1991 přelet od 1. lšp z Přerova do Vodochod (pilot Beneš). Zde zlikvidován 25. 5. 1994.
0411 30.4.1966 21.3.1991 4/66- 1. slp-11/85 9. slp 11/85-5/89 4. slp 5/89-3/91 1. lšp s 21. 3. 1991 přelétnut od 1. lšp z Přerova do Vodochod (pilot Sýkora). Zde zlikvidován k 24. 8.1993.
0412 28.4.1966   4/66- 1. slp 5. slp s Na začátku 80. tých let dostal při SO černo-zelenou kam. V 90. tých letech prav. v LO Trenčín, kde byl zřejmě také zlikvidován.
0413 12.5.1966 25.11.1968 5/66-11/68 1. slp s Katastrofa dne 25. 11. 1968 u 1. slp v Českých Budějovicích. Zahynul pilot npor. František Kvapil.
0414 12.5.1966 11/1990 5/66- 1. slp s Zrušen 11/1990 v Prešově.
0415 31.5.1966 19.11.1975 5/66- 1. slp-11/75 1. lšp s Havárie dne 19. 11. 1975 u 1. lšp v Přerově. Pilot mjr. Milan Pecha.
0416 31.5.1966 22.3.1991 5/66- 1. slp-11/83 9. slp 11/83- 5. slp-3/91 1. lšp s 9/1974poškozen u 1. slp při vzletu, opraven. 22. 3. 1991 přelétnut od 1. lšp z Přerova do Vodochod (pilot Šenk). Při rozdělení ČSFR přidělen Slovensku. Odsun vlakem dne 9. 6. 1993 na Sliač.
0417 8.6.1966 22.3.1991 6/66- 1. slp-3/91 1. lšp s 22. 3. 1991 přelétnut od 1. lšp z Přerova do Vodochod (pilot Valchař). Zde zlikvidován 24. 8.1993.
0418 8.6.1966 1991 6/66- 1. slp-91 1. lšp s V roce 1991 vyřazen od 1. lšp v Přerově. 12/1992 zrušen tamtéž. Poté jako učební pomůcka v Mošnově.
0419 8.7.1966   7/66- VSL 1. slp 5. slp s  
0420 8.7.1966 27.3.1991 7/66- VSL 1. slp-3/91 1. lšp s 27. 3. 1991 přelétnut od 1. lšp z Přerova do Vodochod (pilot Pavlíček). Při rozdělení ČSFR při- dělen na Slovensko. Odsun 25. 6. 1993 vlakem na Sliač.
0501 11.7.1966 21.3.1974 7/66-3/74 1. slp s Havárie dne 21. 3. 1974 u 1. slp v Českých Budějovicích. Pilot mjr. Miroslav Martenek.
0502 11.7.1966 22.3.1991 7/66- 1. slp-3/91 1. lšp s 22. 3. 1991 přelétnut od 1. lšp z Přerova do Vodochod (pilot Sýkora). Při rozdělení ČSFR při- dělen na Slovensko. Odsun 9. 6. 1993 vlakem na Sliač.
0503 27.8.1966 27.3.1968 8/66-3/68 4. slp s Katastrofa dne 27. 3. 1968 u 4. slp v Pardubicích. Zahynul pilot mjr. Václav Hejda, srážka s č. 0218.
0504 27.8.1966 12/1988 8/66- 4. slp-12/88 9. slp s 12/1988 zrušen u 9. slp v Bechyni.
0505 27.8.1966 27.5.1988 8/66- 4. slp-5/88 5. slp s 22. 9. 1981 poškozen za letu explozí FAB-100 z letounu č. 0402. Pilot por. Jan Herzig s letounem přistál. Dne 27. 5. 1988 poškozen při nouzovém přistání v Líních. Pilot mjr. Václav Hosnédl. Opravitelný, ale byl zrušen.
0506 27.8.1966   8/66- 4. slp 5. slp s V 90. tých letech v LO Malešice, prav. dosud.
0507 8.9.1966 1988 9/66- 4. slp 5. slp s U 5. slp použit prav. v první polovině 80. tých let k požárnímu cvičení. Poté již samozřejmě nelétal. Fyzicky zrušen až v roce 1988.
0508 8.9.1966 30.11.1966 9/66-11/66 4. slp s Katastrofa dne 30. 11. 1966 u 4. slp v Pardubicích. Zahynul pilot kpt. Jaroslav Toman.
0509 22.10.1966 27.5.1969 10/66-5/69 4. slp s Havárie dne 27 5. 1969 u 4. slp v Pardubicích. Pilot por. Jaroslav Crha.
0510 22.10.1966 10.10.1967 10/66-10/67 4. slp s Havárie dne 10. 10. 1967 u 4. slp v Pardubicích. Pilot kpt. Miroslav Hudec.
0511     10/66- VSL s  
0512 10.10.1966   10/66- VSL 1. slp s Později učební pomůcka VAAZ Brno na letišti Brno-Slatina.
0513 11.11.1966 11.1.1990 11/66- 4. slp 5. slp s Poslední let 11. 1. 1990 (snad u 5. slp). 25. 6. 1990 návrh na zrušení u 32. LVO. Zrušen v Přerově 25. 1. 1991.
0514 31.10.1966 8/1989 10/66- 4. slp 5. slp s 8/1989 do leteckého muzea v Kunovicích. Zde dosud.
0515 17.11.1966   11/66- 11. slp s 1992/93 ve VLU Prešov jako učební pomůcka.
0516 27.3.1991   11/66- 11. slp -10/85 5. slp 10/85-5/89 4. slp 5/89-3/91 1. lšp s 27. 3. 1991 přelétnut od 1. lšp z Přerova do Vodochod (pilot Doležal). Při rozdělení ČSFR přidělen na Slovensko. Odsun na Sliač vlakem dne 25. 6. 1993.
0517 21.12.1966 1989? 12/66- 11. slp 1. lšp   Zrušen prav. 1989 u 1. lšp v Přerově. Poté památník u kasáren v Želatovicích. Od 1994 umístěn na základně v Přerově.
0518 21.12.1966 21.3.1991 12/66- 11. slp-3/91 1. lšp s 21. 3.1991 přelétnut od 1. lšp v Přerově do Vodochod (pilot Horký). Při rozdělení ČSFR přidě- len na Slovensko. Odsun vlakem na Sliač dne 9. 6. 1993.
0519 12.1.1967 18./14.6.68 1/67-6/68 8. slp s Katastrofa dne 18./14. 6. 1968 u 8. slp v Mošnově. Zahynul pilot por. Milan Vrtěl.
0520 30.12.1966   12/66- 1. slp-5/89 4. slp 5/89- 5. slp   5/1989 od 4. slp z Pardubic k 5. slp do Líní na zrušení. Určen k prodeji. Později předán do Tech. muzea v Brně. Uložen v depozitáři Líšeň.
0601 30.12.1966 25.9.1969 12/66- 1. slp-9/69 4. slp s Havárie dne 25. 9. 1969 u 4. slp v Pardubicích. Pilot kpt. Václav Jaroš.
0602 17.2.1967   2/67- 8. slp s V 90. tých letech v Air Park Zruč.
0603 21.3.1967   2/67- 8. slp   V 90. tých letech v Air Park Zruč. Prodán v roce 1996 do muzea v Bad Ischl v Rakousku.

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více