Italské letectvo na straně Spojenců 1943 - 1945 - 4.díl

Autor : 🕔05.11.2004 📕9.542

Hledáme nové kolegy

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!

Seriál

  1. Italské letectvo na straně Spojenců 1943 - 1945 - 1.díl
  2. Italské letectvo na straně Spojenců 1943 - 1945 - 2.díl
  3. Italské letectvo na straně Spojenců 1943 - 1945 - 3.díl
  4. Italské letectvo na straně Spojenců 1943 - 1945 - 4.díl
  5. Italské letectvo na straně Spojenců 1943 - 1945 - 5.díl
  6. Italské letectvo na straně Spojenců 1943 - 1945 - 6.díl

Podobné články

Další články autora

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč
♡ Chci přispět

Operace v balkánské oblasti

Po 8.září začaly italské jednotky v Černé Hoře bojovat s Němci. Dvě italské divize, Taurinense a Venezia, se brzy připojily k osvobozenecké armádě maršála Tita. 8.října se divizi Venezia podařilo navázat kontakt s Itálií a s Italským Vrchním velením v Bari, které pomáhalo jak jen to bylo možné.

12.října, v důsledku vypršení německého ultimáta, začala Regia Aeronautica provádět útočné akce. 16.října, deset Re.2002 s doprovodem šesti Macchi C.202 a šesti C.205 zaútočili na letiště ve Scutari, kde bylo 25 německých letadel (Ju 88Bf 110 a Bf 109). V ten samý den, dvojplošník Fiat CR.42 vzlétl z letiště v Brindisi a přistál na letišti Berane, aby provedl první „spojovací“ let s italskými jednotkami v Jugoslávii. Po prověření vhodnosti letišť pro těžší transportní letadla, která by přepravovala zásoby, se CR.42 vrátil do Brindisi.

Italské Vrchní velení v té době už obdrželo několik naléhavých žádostí o jídlo, oblečení, lékařské potřeby a zbraně od italských jednotek v Černé Hoře a bylo jasné, že tyto zásobovací lety mají nejvyšší důležitost. 18.října, osamocený SIAI Marchetti S.73 vzlétl z Brindisi, aby provedl první zásobovací let, bohužel byl po vyložení v Berane zapálen dvěma Bf 109G-6IV/JG 27, které vzlétly z letiště v Podgoricy.

Němci se snažili zabránit používání letiště Berane a okamžitě zaútočili na italské pozice a 20.října se jim letiště podařilo obsadit. To a nepříznivé počasí, donutilo Regia Aeronautica přerušit zásobovací lety až do 1.listopadu. Během této přestávky italské jednotky často vyžadovaly podporu, ta byla alespoň občas opatřena Spojenci.

Mezi 22. a 24.říjnem provedly malé počty Re.2002 s doprovodem C.205V několik hloubkových bombardovacích letů, ztratily při nich jeden Re.2002. Během dalších pěti letů byly sestřeleny dvě německá letadla, Ju 52 a Bf 109 oproti dvojici Re.2002, jeden padl za oběť flaku a druhý Messerschmittům. Od té doby co začaly bojové lety proti Němcům, tak 5° Stormo Tuffatori ztratila tři piloty.

Přítomnost Bf 109 na letištích v Albánii donutila Comando Raggruppamento Caccia, italské velení stíhacích perutí, aby používala svoje jednotky hloubkových bombardérů s větší opatrností.

1.listopadu se konečně zlepšilo počasí, což umožnilo pokračování zásobovacích letů se dvěma S.82 které provedly první shoz zásob v oblasti Plievlja, ještě předtím byl uskutečněn nálet na letiště Podgorica dvaceti C.202 a C.205V, které byly doprovázeny dvaceti P-38 Lightning.

Přetrvávající špatné počasí zabránilo dalšímu vzdušnému shozu až do 29.listopadu, kdy jedenáct S.82 a jeden S.81, které byly doprovázeny osmi P-38, protože italské stíhací letouny měly omezený dolet, shodilo 20 000 kg zásob. S.81 měl přistát v Plievlji, aby vyzvednul zraněný personál a posádky S.73, zničené v Berane 18.října.

Mezitím v Itálii byla 2° Gruppo Trasporti zformována do Raggruppamento Bombardamento e Trasporto, byla vyzbrojena letadly S.75, S.82, G.12, S.79 a S.84, z nichž dva poslední typy byly upraveny z původního bombardéru na transportní letadlo. Tato nová jednotka zaručovala Regia Aeronautica pravidelnou poštovní službu mezi městy v jižní a ostrovní Itálii.

Na začátku prosince byla obnovena německá ofenziva v Černé Hoře, spolu s prudkým a překvapivým útokem, který donutil Italy k opuštění letiště v Plievlji, což způsobilo přerušení leteckého zásobování až do 31.prosince. V této obtížné situaci, jen jeden z dvanácti S.82, které vzlétly 31.prosince z italských základen s doprovodem čtrnácti P-40, byl schopen shodit náklad a pět britských parašutistů nad Kolasinem.

Nepříznivé počasí, které v oblasti po týdny převládalo velmi omezilo shozy zásob, které byly nezbytné pro přežití italských jednotek v Černé Hoře. Velké sněhové bouře, nedostatek jídla, nemoci a přetrvávající tlak německých a místních jednotek učinily situaci Italů kritickou. Nicméně, Regia Aeronautica vyvíjela maximální úsilí, aby dopravilo dostatek zásob pro to, aby italské jednotky udržely na Balkáně svoje pozice. Proto byly denní průzkumné lety prováděny stíhacími letadly, zároveň s německým průzkumem prováděným z letišť na Balkáně.

První mise s doprovodem amerických stíhacích bombardérů, které útočily lodní provoz byla provedena 16.října v okolí řeckého ostrova Santa Maura. Podobné mise byly odlétány hloubkovými bombardéry 12., 14., 16., 17. a 18. listopadu.

31.prosince 1943 vzlétlo 24 stíhaček Macchi, aby zároveń zničili letiště Scutari a Podgorica ve spojení s italským vzdušným výsadkem v oblasti. Zatímco tento hrdinský čin zakončil válečné operace v roce 1943, ale italské letectvo  stále vykonalo méně než 190 bojových letů za více než dva a půl měsíce -140 stíhači a 45 transportní letadla.

Seriál

  1. Italské letectvo na straně Spojenců 1943 - 1945 - 1.díl
  2. Italské letectvo na straně Spojenců 1943 - 1945 - 2.díl
  3. Italské letectvo na straně Spojenců 1943 - 1945 - 3.díl
  4. Italské letectvo na straně Spojenců 1943 - 1945 - 4.díl
  5. Italské letectvo na straně Spojenců 1943 - 1945 - 5.díl
  6. Italské letectvo na straně Spojenců 1943 - 1945 - 6.díl

Podobné články

Další články autora

Autor : 🕔05.11.2004 📕9.542

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře

  • Anton Bero pozoruhodná zbierka klamstiev a právd

    Stalinův projev na zasedání Sovětu 6. listopadu 1941 · 6 days ago

  • RaS To formální odstoupení vládce z funkce ve prospěch syna bylo obvyklé bezpečnostní opatření, které mělo zabránit bezvládí v případě smrti jednoho z nich. Každý nepřítel věděl, že když zabije jednoho, ten druhý se pomstí. Tokugawové to dělali stejně.

    Daimjó Udžijasu Hódžó · 1 week ago

  • adrian grunert Prečítal som si na dúšok všetkých 10 pokračovaní.Môžem autorovi vysloviť len poďakovanie a uznanie.

    Nad Tatrou sa blýska - (10) · 1 week ago

  • RaS 1) V roce 1241 nešlo o vpád Tatarů ale Mongolů. To je častá chyba. Tataři v té době sloužili uherskému králi. 2) Mogolové po bitvě u Lehnice neprošli ze Slezska do Uher přes Kladsko, ale přes Moravu. Pak se spojili s Bátúem a zúčastnili se bitvy u...

    Tatarský vpád do Uhorska 1241 · 2 weeks ago

  • Letusak Tak Francouzi take meli pomerne presnou predstavu, ale vojska Wehrmachtu se jim zastavit nepodarilo. Cemu bychom si pomohli? Predstava, ze bychom meli nejaky "lepsi kredit" v ocich okupantu je mylna, staci se podivat na Polsko. Bojovalo, ale...

    Benešova Sofiina volba · 4 weeks ago

  • Ivo Bukovsky Ve skutečnosti měli čs generálové poměrně přesnou představu o síle wehrmacht a doporučovali přijmout boj. Beneš se už tím že jednal o odstoupení pohraničí podle godesberských požadavků dopustil vlastizrady - podle tehdejší ústavy. Bohužel...

    Benešova Sofiina volba · 4 weeks ago

  • Letusak A on tehdy nekdo vedel, jake budou nebojove ztraty ceskych obcanu, kdyz zadna valka nebyla (a nebyl vcelku duvod se domnivat, ze Hitler pristoupi k vyhlazeni slovanskych narodu s takovym gustem)? A ona kvalitativni prevaha v technice neznamena...

    Benešova Sofiina volba · 4 weeks ago

  • Ivo Bukovsky Skutečnost že nebojové ztráty na lidech, českosvenských občanů, byly vyšší než předpokládané ztráty bojové, nehledě na sekundární efekt zavlečení sovětského vlivu do střední Evropy a katastrofální vliv na společenské a majetkové poměry se stále...

    Benešova Sofiina volba · 1 month ago

  • Radek Novák Pohádky kremelské babičky nebo tlachy ze Západu?Já nejsem žádný bolševik ani příznivec Ruska ale cizí území si přisvojovaly všechny státy.Jen jsem poukazoval na možné okolnosti,pravda,že v detailech se nevyznám.Na finské hranici se opírám o...

    Besarábie 1940-1941 · 1 month ago

  • CzechMirco Lháři. Žádný "důsledek doby" přisvojení si cizího území nelegitimizuje a už vůbec ne to, co na svém území dotyčná strana dělala. Moldavané rozhodně Rusy v roce 1940 jako osvoboditele nevítali, protože národnostní a náboženský útlak z dob carského...

    Besarábie 1940-1941 · 1 month ago