Safonov Boris Feoktistovič

Autor: Michal Rak 🕔︎︎ 👁︎ 21.013

26.8.1915 Sergijevskoje – 30.5.1942

Vyučil se zámečníkem-opravářem parních lokomotiv v Tulském závodě a stal se zde předsedou Osoaviachimu. V zimě 1931 vstoupil do kroužku plachtařů v tulském aeroklubu. V srpnu 1933 nastoupil do Kačinské vojenské školy pilotů. Výcvik ukončil v listopadu 1934 a byl přidělen ke 40.letecké brigádě vyzbrojené stíhačkami I-15. V roce 1938 byl založen 15.IAP a on se stal členem 4.eskadrily. V prosinci 1939 se letka stala součástí 72.smíšeného leteckého pluku umístěného v okolí přístavu Murmansk. Od ledna 1940 pak velel letce vyzbrojené jednoplošníky Polikarpov I-16. Jednotka bránila severní oblast u hranic s Finskem a hlavně důležitý přístav Murmansk. Zasáhl do bojů Zimní války, ale první vítězství získal až v nové válce,dva dny po napadení SSSR Německem, když sestřelil jeden He 111. Další vítězství pak získal 27.6., když pokořil pozorovací Hs 126. Dne 29.6.1941 pak dostal své dva první Bf 109 a v noci z 8./9. 8.1941 sestřelil Ju 88. Často se z bojů vracel s více než jedním sestřelem a zavedl v sovětském letectvu nové prvky jako např. čtyř členný roj.

Dne 16.10.1941 získal za 17 sestřelů první titul Hrdina Sovětského svazu.

Reklama

Koncem října 1941 se stal velitelem nového 78.IAP, který byl vyzbrojen Hurricany, které pocházely jak z britských dodávek tak od 81. a 134.perutě RAF, které s nimi v SSSR bojovaly. Safonov byl prvním sovětským pilotem, který na této stíhačce létal, a z jeho iniciativy také došlo k upravení jejich výzbroje, když britské kulomety byly nahrazeny dvěma kanóny ŠVAK ráže 20 mm a dvěma kulomety UBK ráže 12,7 mm. Své první vítězství na tomto typu získal 27.10.1941, kdy se jeho obětí stal Ju 88. Dne 23.1.1942 se stal velitelem 2.GIAP, což byl původně 72.smíšený letecký pluk. Dne 19.3.1942 obdržel od Britů Záslužný letecký kříž - DFC a zároveň začal pluk přebírat americké Curtissy P-40. Dne 30.5.1942 vzlétl v čele své jednotky k ochraně konvoje a nad ním zaútočili na skupinu Ju 88, které byly chráněny stodevítkami. Sestřelil sice tři Ju 88, ale on sám se z letu nevrátil. Co přesně se tehdy stalo se dodnes neví. Možná byl jeho Curtiss sestřelen obranou palbou bombardérů, nebo došlo k poruše motoru jeho stíhačky, což se zde na severu stávalo poměrně často.

Do své smrti 30.5.1942 provedl 234 bojových letů, získal 25+8 sestřelů1) a byl nejúspěšnějším sovětským stíhačem.

Dne 14.6.1942 podruhé dostal titul Hrdina Sovětského svazu. Jednotka, které velel, pak nosila jeho jméno.

 

1) Někdy je mu připisován odlišný počet vítězství – 25+14, 30+3 nebo 41

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více