ILA 2004

Autor: Ing. Radek ˝ICE˝ Panchartek / ICE 🕔︎︎ 👁︎ 18.254

Veletrh probíhal od 10. do 16. května a dával o sobě po městě patřičně vědět. Sportovní letadla s vlečným transparentem lákajícím k návštěvě nás sice nechávala vcelku chladnými, konec konců byla určena především laické veřejnosti. Ale protože jsme jednu noc strávili v hotelu na předměstí Berlína, aby jsme byli na otevření včas a čerství, navštívili jsme „před spaním“ technické muzeum, kde se chystá nová expozice letectva, která bude otevřená od ledna příštího roku a Check Point Charlie, památku na doby studené války.

Nečekaná upoutávka

Najednou se v běžné kulise prolétávajících dopravních letounů ozvalo charakteristické chrchlání hvězdicového motoru. „Ne, jsou dva ... čtyři, tři směrovky to je „Conie“! Legendární Lockheed „Super Constellation na jehož základě byly postaveny letouny včasné výstrahy EC-121. To už se začali ošívat nedočkavostí skoro všichni. A když se po chvíli objevila nezaměnitelná silueta létajicího člunu Dornier Do-24 ATT jehož jedinou chybičkou na kráse bylo „odporné kvílení“ tří turbohřídelových motorů, které takovému hezkému letadlu vůbec neslušelo (nahradily původní hvězdicové BMW Fafnir), bylo jasné že se bude na co dívat.

Reklama

Ráno se otvíralo v 10.00. Vyrazili jsme s dostatečným předstihem. Nakonec se ukázalo, že obavy z dopravního kolapsu byly neopodstatněné. Spolková policie pracovala velmi dobře. Doprava na letiště měla přednost, kyvadlové autobusy téměř absolutní, a policie je nekompromisně poháněla kupředu na určená parkoviště. Stejně dobře byla zvládnutá organizace u vstupu. Přestože ráno přijel konvoj 30 kloubových autobusů, nacpaných návštěvníky, téměř naráz, podařilo se nám projít početnými detektory bez zdržení.

Po tom, co jsme minuli, pro nás relativně nezáživnou, expozici kolejových vozidel jsme dorazili na centrální plac (z německého ILA Plaza). Od začátku bylo jasné kdo je hostitelskou zemí. Největší část ploch zabíraly letouny a technika, které měly nějaký vztah k Německu a když ne k Německu tak k alespoň k Evropským programům.

Na první pohled upoutala pozornost „létající stodola“ obří transportér A-300-600 ST Beluga, postavený na trupu dopravního letounu Airbus A-300. Beluga slouží mimo jiné k přepravě dílů Airbusů mezi jednotlivými závody v Evropě, ale „svezly“ se v něm i díly rakety Ariane a jiné mimořádně rozměrné náklady. Davy lidí proudící po visutém můstku umístěném pod otevřenou přídí se uvnitř celkem s přehledem ztrácely.

Na druhé straně přečníval ostatní „menší“ exponáty disk radomu „naťáckéhoE-3A Sentry s celoevropskou osádkou (což bylo patřičně zdůrazňováno). Kdo si vystál frontu mohl se kouknout i dovnitř. E-3A byl obsypaný návštěvníky a obložený všemi možnými letouny od obstarožního Saabu-105, přes J-35 OE Draken rakouského letectva, francouzské Mirage 2000, italsko-brazilský AMX, nizozemskou F-16 MLU s „kill markem“ srbského MiGu-29 (byla k vidění i na loňském CIAFu v Brně) po Harrier a jiné letouny.

O kus dál byl „americký koutek“ jemuž dominoval Boeing/MDD C-17 GlobemasterThe Spirit of Berlin“, vedle se krčil „starý dříčLockheed C-130E „Herky bird, který absolvoval snad všechny konflikty od začátku šedesátých let, sestavu doplňoval KC-135R Stratotanker a F-15E „Beagle. A chybět nemohl samozřejmě ani „louskáček na tankyA-10 Thunderbolt II. Nosným tématem byla možnost zásahu kdekoli na světě.

Euro, Euro, Eurofighter

Reklama

Rozsáhlá byla společná expozice Luftwaffe, Bundesmarine a složek PVO Bundeswehru. Představeny byly všechny verze Tornada i s širokou paletou výzbroje od postarších střel Kormoran, přes běžné AIM-9 Sidewinder, po nové průzkumné kontejnery. Zajímavá byla ukázka krásně „pomalovanéhoTornada od JaboG 31 „Boelcke“ postaveného na „kozách“ a napojeného na pomocné zdroje. Technici a piloti předvedli každou hodinu kompletní „mechanizaci“ v činnosti. Od hypotetického vzletu po přistání s odborným komentářem (bohužel jen v němčině). Ale stranou pozornosti nezůstal ani MiG-29 zděděný po východních sousedech.

Sestavu doplňovaly vrtulníky Eurocopter BO-105 PAH vyzbrojené střelami HOT, EC-120, EC-350 a AS 532 Cougar.

Marína prezentovala humanitárnější část své práce. Vrtulníky GKN Westland Sea King Mk.41 používané k operacím SAR, s kompletním záchranářským vybavením a možnosti CH-53G při hašení požárů. Lodě se nevešly, takže se návštěvníci museli spokojit s maketami, zato perfektně zpracovanými.

PVO předvedlo lehké vozidlo Ocelot vzorně dodržující starou tradici šelmích jmen. Postavily ho firmy Rheinmetall a Krauss-Maffei-Wegmann, je vybavené střelami Stinger, IR detektorem, kamerou pro denní světlo a laserovým dálkoměrem. Pro sledování nízkoletících cílů byl vystaven relativně jednoduchý systém Skyguard vybavený přehledovým a sledovacím radiolokátorem a kamerou pro optické sledování cíle.

Při této příležitosti si svou „polívčičku“ samozřejmě přihřálo i Wehrmacht werbungzentrum, kde seržantky s lecos slibujícími úsměvy rozdávaly propagační materiály každému, kdo šel okolo.

Ovšem absolutní hvězdou byl EF-2000 Eurofighter ať na zemi nebo ve vzduchu. Kromě samotného letounu byla prezentována nová výzbroj zahrnující například „stand off“ kontejnery Taurus nebo střely Meteor a všechny systémy a komponenty. Vlastně všechny firmy, které se jakkoli podílejí na dodávkách pro Eurofighter měly jedinou marketingovou strategii ve smyslu „dodáváme pro Eurofighter a kromě toho děláme ještě tohle..“.

Reklama

Vše v Euroduchu. Prezentován byl Europatriot, Eurocopter, Euromodul mezinárodní vesmírné stanice, dokonce i bezpilotní Grumman RQ-4A Global Hawk byl představen jako Eurohawk.

Škoda jen, že podobný Euroduch neosvítil i organizátory a některé zatvrzelé vystavovatele. Často totiž byly na orientační tabule nebo popisy na exponátech jen v němčině, což vedlo k tomu, že cizinci a bylo jich na výstavě požehnaně občas tápali a jen nechápavě krčili rameny. V rozhovorech převládala angličtina. Ať se to komu líbí nebo ne angličtina je letecký jazyk a dříve či později bude druhým jazykem všech Evropanů.

Pastva pro oči a objektivy

Největším lákadlem pro objektivy novinářů i laickou veřejnost byly letové ukázky na dráze 07/25. Pochvalu mají organizátoři za to, že bariéry byly pár metrů od pojížděcí dráhy, takže každý pilot si mohl vychutnat bezmála 2 km dlouhý špalír tleskajících diváků a ti měli možnost pořídit poměrně pěkné záběry, což podle kadence cvakajících spouští patřičně využívali.

Prezentován byl především nový EF-2000 Eurofighter a Airbus A-340-642 jehož pilot podle všeho zběhl od stíhačů, soudě podle manévrů, které se čtyřmotorovým letounem se vzletovou hmotností kolem 300 t (i když aktuální byla mnohem nižší) předváděl.

Čest svému jménu dělala Tornáda. Hlavně když se na maximální rychlosti, těsně nad dráhou přehnal čtyřčlenný roj od námořnictva a s plnou forsáží přešel do svíčky, byla zvuková kulisa, která dorazila o sekundu později impozantní.

Britové předvedli Harrier, který svými „poklonkami“ publiku sklidil jako obvykle potlesk a nadšení i malých diváků, kteří se předtím spíš báli pekelného řevu motoru pracujícího ve visu v extrémním režimu.

Na uklidněnou byla vystoupení moderních letounů proložena staršími kusy, takže si na své přišli i milovníci historie. Kromě výše zmíněných letounů byly k vidění staré „hadrákyFokker Dr.I, Etrich Taube, legendární Dakoty“ DC-3, Junkersy Ju 52/3m nebo Jak-3 mezi zážitky patřil let dvojice Mustangů v sevřené formaci doprovázený nezaměnitelným bručením dvojice Merlinů, Vought F-4 Corsair, který provedl několik letů ve formaci s neméně populárním Mitchelem (B-25) nebo De Havilland DH-100 Vampire, který reprezentoval první generaci letounů vybavených bachratými proudovými motory s radiálním kompresorem a trubkovými spalovacími komorami.

Vietnamskou generaci letadel zastupovaly Phantomy F-4, i když v modernější verzi F-4F a stejně nesmrtelné F-5E Tiger II v excelentním podání švýcarského display teamu Patrouille Suisse.

Trochu stranou pozornosti laiků

Ale výstava nebyly jen letové a statické ukázky, to podstatné, alespoň pro obchodníky, kvůli kterým se to všechno dělá, se ukrývalo ve 12 halách, kde své výrobky nebo služby nabízely firmy pracující v leteckém a kosmickém průmyslu.

Po tom, co loni zabraly největší výstavní plochu, se letos firmy z bývalého Sovětského svazu uskromnily. Jejich stánky byly soustředěny v hale 9. Asi nejvíc zaujal stánek Berjevovců, kde byla představena maketa obří amfibie Berjev 2500, nebo její malá kolegyně Be-103 nabízená v různých variantách přímořským státům především kolem Středozemního moře.

Zajímavý byl stánek letecké zkušebny, která na modelu Airbusu předváděla do jakých oblouků nahoru a dolů, se na stendu prohýbají křídla při cyklických únavových zkouškách. Budilo to dojem, že letoun mává křídly. I když je otázka jestli manžeři napříště zvolí podobný způsob prezentace, protože jsem zaslechl nejednu poťouchlou poznámku, o tom, že je to poslední zoufalý pokus jak „dopravákům“ zvýšit výkon.

Pokud by jste si chtěli někdy postavit letadlo, v jednotlivých halách by jste našli vše potřebné od podvozků, motorů, komponentů draků, avioniky, trenažérů až po výzbroj. Asi nemá cenu jmenovat všechny firmy, které vystavovaly.

Za zmínku ale určitě stojí expozice evropského kosmického programu, kde byly k vidění moduly Mars Express, Beagle, makety nosné rakety Ariane a moduly navigačního systému Galileo. Část haly zabírala maketa části povrchu Marsu po které se proháněl demonstrátor roverů Spirit a Oportunity.

Co říci na závěr? Výstava byla rozsáhlá a byl docela problém ji během jednoho dne ve zdraví absolvovat. V každém případě by ji měl navštívit každý, komu není vůně spáleného kerosinu cizí. Ale je dobré si návštěvu rozvrhnout na dva dny. Jeden vyhradit prohlídce statických expozic a druhý se nerušeně věnovat letovým ukázkám. Ostatně kdo pravidelně navštěvuje letecké dny ví o čem mluvím.

Poděkování určitě patří všem organizátorům, především stovkám těch, které není přímo vidět, ale bez kterých by podobná výstava nemohla fungovat...a nashledanou na ILA 2006.


Maketa obří amfibie Berjev Be-2500


GKN Westland Sea King Mk.41 používaný Bundesluftwaffe k SAR operacím

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více