major Helmut Wick

Autor: Karl Schlange / Schlange 🕔︎︎ 👁︎ 29.855


Joachim Seegert, Helmut WickErich Leie, 6 října1940
commons.wikimedia.org

Cesta k letectvu

Helmut Wick se narodil 5. srpna 1915 v Mannheimu jako syn stavebního inženýra jménem Carl Wick. Povolání otce bylo příčinou mnohých stěhování, a tak vyrůstal Helmut a jeho oba sourozenci mezi jinými v Heidelbergu, Hannoveru, Danzigu a Königsbergu.

Reklama

Tam v bydlišti blízkosti letiště se probudilo okouzlení létáním. Toto jenom zesílilo, když mu otec zaplatil vyhlídkový let.

V tomto čase chodil Helmut Wick do učení jako pomocník lesníka, ale když se nabídla možnost, tak učení přerušil a roku 1935 vstoupil do Luftwaffe.

Mírové létání

V dubnu 1936 se stal Fahnenjunkerem, v červnu 1937 Fähnrichem a v listopadu následujícího roku konečně poručíkem (zde se mé podklady rozchází, někde je uvedeno září, jinde listopad 1938).

Na stíhací škole byl jeho učitelem Werner Mölders a brzy se stal jeho blízkým přítelem. Do skončení pilotního výcviku byl zařazen do II./ JG 134 , kde pod velením nadporučíka Maxe Ibela létal na dvojplošníku Arado Ar 68. Svého prvního seznámení se stíhačkou Bf 109 se dočkal v lednu 1939 po přeložení ke I./JG 53. V březnu převzal velení jeho letky Werner Mölders, a tak se jejich cesty opět spojily. Další přeložení, tentokráte k 3. letce I./JG 2 „Richthofen“, následovalo  30. srpna. Během polské kampaně v září 1939 skupina létala v obraně Berlína, ale k žádné nepřátelské aktivitě tu nedošlo.

Západní fronta

Během "podivné války" otevřel 22. 11. 1939 poblíže Strasbourgu skore své Geschwader sestřelem francouzského Curtissu Hawk 75, jenž pilotovalo eso se 14 sestřely Adjutant Camille Plubeau od GC II/4, který se při nouzovém přistání zranil.

Reklama

Konečně 10. května 1940 byla I./JG 2 přeložena z obrany říše na západní frontu. Ale toho se Wick nezúčastnil, protože jeho letoun měl poruchu motoru a potřeboval dlouhodobou opravu. Přes noční směny mechaniků dorazil na frontu až 21. května.

Jeho prvním úkolem byl doprovodný let  průzkumnému letounu Henschel Hs 126. Objevení se francouzských stíhačů nesvedlo Wicka k útoku na ně a zůstal u doprovázeného letounu.

Do vzdušného boje se dostal až následující den, kdy jeho letka narazila na 24 francouzských bombardérů LeO 451 a doprovodné stíhače. Wick dva bombardéry sestřelil. Na konci měsíce května sestřelil Wick na solovém letu dva torpédové bombardéry Fairey Swordfish. Tyto sestřely mu ale nebyly uznány, pouze započítány jako pravděpodobné, protože chyběli svědci těchto vítězství. Jeho další vítězství následovala 5. června (čtyřnásobné) nad Bloch 151/152 (v jiných pramenech 3 × Bloch 151/152 a 1 × M.S. 406) a 6. června a 8. června (dvojnásobná). Po dosažení 12 vítězství se stal nejúspěšnějším pilotem své eskadry a náasledně se stal velitelem 3. letky a obdržel Železný kříž I. třídy. (vyznamenani)

Mölders ze mě udělal to, co dneska jsem,“ prohlásil Wick při rozhovoru s reportérem německých novin, když jako jeden z vedoucích čtyř expertů Luftwaffe francouzské kampaně mluvil o svých soubojích. Na rozdíl od ostatních v čele žebříčku úspěšných neměl žádné zkušenosti ze španělské občanské války, na které by mohl navázat.

Ve svých úspěších pokračoval i v bitvě o Británii, kde 27. srpna po dosažení 22. vítězství obdržel Rytířský kříž Železného kříže (vyznamenani).

4. září byl povýšen na kapitána a převzal 9. září velení 6. letky II./JG 2 „Richthofen“.


Železný kříž I. třídy Helmuta Wicka a jeho odznak s dubovou ratolestí z rodinné pozůstalosti
Mememe2222, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org

Do 5. října přidal dalších 20 vítězství, když tento den v souboji nad ostrovem Wight sestřelil 5 stíhaček RAF při jednom letu. Za tento výkon (41 sestřelů) byl jako třetí příslušník Luftwaffe (po W. Möldersovi a A. Gallandovi) vyznamenán Dubovými ratolestmi k Rytířskému kříži Železného kříže (vyznamenani). Již 19. října byl ve 25 letech povýšen na majora (nejmladší major v Luftwaffe) a následujího dne se stal Komodorem I./JG 2.

Jeho bojové skore stále rostlo, až stanul s 55 vítězstvími ráno 28. listopadu 1940 v čele jako nejúspěšnější stíhač Luftwaffe (ten den měl Mölders 54 a Galland 52 sestřelů). V odpolední misi  odstartoval štábní roj (maj. H. Wick, kap. R. Pflanz, npor. E. Leie a por. Fiby)   k volnému lovu. Nad ostrovem Wight narazili na skupinu Spitfirů a Wick dosáhl svého 56. vítězství. Z důvodu poklesu paliva se Němci brzy stáhli z boje. Hauprmann Pflanz (52 sestřelů, Rytířský kříž, padl 31. července 1942) viděl, tehdy odkázaný sám na sebe, dvě letadla, která měl za Lieho a Fibyho. Viděl také, jak najednou vzadu letící letoun začal střílet. Pflanz přiletěl blíže a konečně mohl poznat, že to byl Spitfire, který stroj s označením Wicka sestřelil. Pflanz britské eso (Flight Lieutenant John Dundas se 13,333 jistými, 2 pravděpodobnými a 4,5 poškozenými vítězstvími) sestřelil a viděl, jak major Wick ze svého stroje vyskočil a na padáku dopadl do moře. Pflanz kroužil kolem a volal rádiem záchrané služby obou zemí (Podle jiné verze volal: „Spitfire sestřelen!“ v naději, že se budou Britové snažit o záchranu). Pflanz pokračoval v kroužení, dokud jeho palivo nebylo skoro na nule, a potom odletěl na východ, kde musel nouzově přistát pro nedostatek benzínu.


Stroj Helmuta Wicka, Stab I./JG 2, Mardyck/Belgie, 6. říjen 1940

Helmut Wick, v době své smrti německé nejlepší stíhací eso s 56 potvrzenými vítězstvími a 168 bojovými lety, nalezl dle svého přání  smrt v boji s nepřítelem. Jeho tělo nebylo nikdy nalezeno.

Číslo Datum Čas Typ Jednotka Umístění/komentáře
1 22.11.1939 12:20 Hawk-75 3./JG 2 Bitsch-Phalsbourg-Saare /  H-75A (No 95) ze GC II/4, pilot Adj. Camille Plubeau (14 vítězství), nouzové přistání, zraněn
2 23.5.1940 14:00 LeO 451 3./JG 2 Cambrai-St. Quentin
3 23.5.1940 14:05 LeO 451 3./JG 2 Cambrai-St. Quentin
4 5.6.1940 17:17 Bloch 151 3./JG 2 Ham-Péronne
5 5.6.1940 17:20 Bloch 151 3./JG 2 Ham-Péronne
6 5.6.1940 17:25 Bloch 151 3./JG 2 Ham-Péronne
7 5.6.1940 17:30 Morane 406 3./JG 2 Ham-Péronne
8 6.6.1940 12:17 Bloch 151 3./JG 2 Ham-Péronne
9 6.6.1940 12:26 Bloch 151 3./JG 2 Ham-Péronne
10 8.6.1940 21:00 Bloch 151 3./JG 2 SW Soissons
11 8.6.1940 21:10 Morane 406 3./JG 2 JZ Soissons
12 9.6.1940 21:35 Blenheim 3./JG 2 SV Soissons / Blenheim ze 107 Sqn, RAF
13 13.6.1940 21:10 Battle 3./JG 2 Montdidier-Provins
14 17.7.1940 15:07 Spitfire 3./JG 2 Hailsham (Brighton) / Spitfire (P9507) ze 64 Sqn, RAF pilot F/O D. Taylor, nouzové přistání
15 11.8.1940 11:30 Hawk-75 3./JG 2 V Weymouth / Hurricane I (V7233) “LV-K” ze 87 Sqn, RAF pilot P/O J. R. Cock (10.75/4/5 victories), seskok padákem
16 11.8.1940 11:34 Spitfire 3./JG 2 -
17 11.8.1940 11:45 Hurricane 3./JG 2 40 km před přístavem Portland
18 16.8.1940 14:35 Hurricane 3./JG 2 V Portsmouth
19 25.8.1940 18:25 Hurricane 3./JG 2 Portland
20 25.8.1940 18:30 Spitfire 3./JG 2 Portland
21 26.8.1940 17:30 Hurricane 3./JG 2 Portsmouth
22 26.8.1940 17:35 Hurricane 3./JG 2 Portsmouth
23 5.9.1940 16:10 Spitfire 6./JG 2 -
24 6.9.1940 9:50 Spitfire 6./JG 2 -
25 7.9.1940 18:25 Spitfire 6./JG 2 -
26 8.9.1940 13:20 Hurricane 6./JG 2 -
27 8.9.1940 13:30 Hurricane 6./JG 2 -
28 8.9.1940 13:40 Hurricane 6./JG 2 -
29 25.9.1940 14:30 Spitfire Stab I./JG 2 -
30 26.9.1940 17:40 Spitfire Stab I./JG 2 -
31 27.9.1940 13:00 Spitfire Stab I./JG 2 -
32 28.9.1940 14:40 Hurricane Stab I./JG 2 -
33 30.9.1940 12:30 Spitfire Stab I./JG 2 -
34 30.9.1940 12:35 Spitfire Stab I./JG 2 -
35 1.10.1940 11:40 Spitfire Stab I./JG 2 -
36 1.10.1940 11:45 Spitfire Stab I./JG 2 J Swanage
37 5.10.1940 14:58 Hurricane Stab I./JG 2 J Bournemouth / Hurricane ze 607 Sqn, RAF
38 5.10.1940 15:00 Hurricane Stab I./JG 2 Bournemouth / Hurricane ze 607 Sqn, RAF
39 5.10.1940 15:03 Hurricane Stab I./JG 2 Bournemouth / Hurricane ze 607 Sqn, RAF
40 5.10.1940 18:35 Spitfire Stab I./JG 2 V Isle of Wight / Hurricane ze 238 Sqn, RAF
41 5.10.1940 18:40 Spitfire Stab I./JG 2 V Isle of Wight / Hurricane ze 238 Sqn, RAF
42 15.10.1940 13:45 Spitfire Stab I./JG 2 Portsmouth
43 29.10.1940 15:29 Hurricane Stab/JG 2 Portsmouth
44 29.10.1940 15:33 Spitfire Stab/JG 2 Portsmouth
45 5.11.1940 14:35 Hurricane Stab/JG 2 SV Portland
46 5.11.1940 14:37 Hurricane Stab/JG 2 SV Portland
47 5.11.1940 14:40 Spitfire Stab/JG 2 SV Portland
48 6.11.1940 15:35 Hurricane Stab/JG 2 Southampton / Hurricane (V7602) “AD-D” ze 151 Sqn, RAF pilotovaný Sgt HH Adair, padl
49 6.11.1940 15:37 Hurricane Stab/JG 2 Southampton
50 6.11.1940 15:45 Spitfire Stab/JG 2 V Isle of Wight
51 6.11.1940 15:46 Spitfire Stab/JG 2 V Isle of Wight
52 6.11.1940 15:48 Spitfire Stab/JG 2 V Isle of Wight
53 7.11.1940 15:25 Hurricane Stab/JG 2 J Portsmouth
54 10.11.1940 15:43 Spitfire Stab/JG 2 V Portsmouth
55 28.11.1940 15:10 Spitfire Stab/JG 2 SV Isle of Wight
56 28.11.1940 17:13 Spitfire Stab/JG 2 Bournemouth / Spitfire I (R6631) “PR-O” ze 609 Sqn, RAF pilotovaný F/L J.Dundas (13.3 vítězství), padl
Zdrojem byly různé www stránky v AJ a NJ

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více