S/Ldr Ian Willoughby Bazalgette, V.C., D.F.C.

Autor : 🕔20.01.2001 📕13.465

Podobné články

Další články autora

Squadron Leader Ian Willoughby Bazalgette, V.C., D.F.C.
Acting Squadron Leader Ian Willoughby BAZALGETTE, V.C., D.F.C., RAFVR, 118131
(* 19. 10. 1918, Calgary – provincie Alberta, Kanada, † 4. 8. 1944),
Bomber Command, 8th (Path Finder Force) Group RAF, 635 Sqn.

Ian Willoughby Bazalgette na začátku války nastoupil k Royal Artillery (královské dělostřelectvo) v hodnosti Second Lieutenant (podporučík). V roce 1941 vstoupil do Royal Air Force Volunteer Reserve (dobrovolnické zálohy Královského letectva). První operační túru započal u 115. squadrony na Wellingtonech (stanice Mildenhall), počátkem roku 1943 byla squadrona přezbrojena na Lancastery Mk.II. V červenci byl vyznamenán DFC. V srpnu 1943 ukončil první operační túru, potom působil jako instruktor u No. 20 OTU (stanice Lossiemouth). Znovu začal operačně létat v dubnu 1944 u 635. squadrony (PFF), tehdy operující ze stanice Downham Market.

V pátek 4. srpna 1944 byl cílem náletu 61 Lancasterů 8. skupiny (PFF) sklad létajících bomb V-1 v Trossy-St-Maximin. Tento cíl již byl bombardován 2. a 3. srpna, takže obrana byla skvěle připravena. Z 14 strojů 635. squadrony bylo osm poškozeno palbou flaku a dva byly sestřeleny. Stroj vedoucího náletu (Master Bomber), Wg Cdr D. W. S. Clarka, měl palbou flaku poškozenou pravou výškovou plochu, rovněž trup letounu byl poškozen střepinami explodujících granátů; jeho zástupce (Deputy Master Bomber), Flt Lt R. W. Beveridge, DFC, byl sestřelen. Flt Lt F. W. Healey viděl Lancaster Flt Lt Beveridge, jak byl zasažen flakem nad cílem, právě ve chvíli, kdy měl shodit záložní značkovací pumy přes cílové indikátory svržené podle údajů Oboe čtyřmi z pěti Mosquit; Lancaster byl v okamžiku doslova obalen plameny a pravděpodobně již neovládaný stroj vzápětí přešel do strmého klesání.[1]

Sqn Ldr Bazalgette, DFC, vzlétl se svým Lancasterem Mk.III (s/n ND811, F2-T) v 11:15 z letiště Downham Market. Jejich letoun byl před cílem poškozen v přehradné palbě flaku, zásah vyřadil oba dva pravé motory (číslo 3 a 4), pravá polovina křídla a trup byly zapáleny a bombometčík Flt Lt I. A. Hibbert, DFC, byl těžce zraněn. Pilot přesto pokračoval k cíli, zatímco posádka se snažila uhasit požáry. Okamžitě po odhození bomb letoun přešel do nekontrolovaného pádu. Za využití veškerého svého umění a s vynaložením mimořádného úsilí dokázal pilot znovu získat nad strojem kontrolu. Požár na pravém křídle se ale nepodařilo zcela uhasit a nápor vzduchu jej znovu rozdmýchal. Pilot s těžce poškozeným strojem zvládl 30 mil zpátečního letu, ale potom se začal levý vnitřní motor (číslo 2) přehřívat a ztrácet výkon. Pilot přikázal posádce opustit letoun. Vážně zraněný bombometčík Flt Lt Hibbert, DFC, ani hřbetní střelec Flt Sgt V. V. R. Leeder, RAAF, nebyli schopni vyskočit padákem, proto ostatní členové osádky odmítli opustit stroj. Až v poslední chvíli, ve výšce asi tisíc stop, opustili čtyři muži poškozený letoun na padácích. Sqn Ldr Bazalgette zůstal v zmrzačeném Lancasteru, aby se pokusil téměř o nemožné, přistát s hořícím strojem, aby zachránil své dva zraněné kamarády. Dokázal se přitom vyhnout blízké francouzské obci Senantes (Eure-et-Loir, 2 km na východo-severovýchod od Nogent-le-Roi) a pokusil se o nouzové přistání v okolních polích. S vynaložením veškerého svého umění předvedl skvělé přistání. Bohužel Lancaster explodoval jen několik okamžiků po dosednutí, aniž se komukoli podařilo letoun opustit. Všichni tři muži na palubě letounu zahynuli.

Squadron Leader Bazalgette je pochován na hřbitově kostela v Senantes. Poté, co se zbylí členové posádky vrátili zpět do Británie, dostal Squadron Leader Bazalgette posmrtně nejvyšší vyznamenání, které může britský voják obdržet, Victoria Cross. Jeho udělení bylo zveřejněno v London Gazette 17. srpna 1945. [2]

Posádka Lancasteru Mk.III F2-T (s/n ND811) 635. squadrony RAF:

S/Ldr I. W. Bazalgette, V.C., D.F.C. (†)

Sgt G. R. Turner

F/Lt G. Goddard

F/Lt I. A. Hibbert, D.F.C. (†)

F/O C. R. Godfrey, D.F.C.

F/Sgt V. V. R. Leeder, R.A.A.F. (†)

F/O D. Cameron, D.F.M.[3]

Poznámky:

[1] Flight Lieutenant R. W. Beveridge, D.F.C., letěl na Lancasteru Mk.III (s/n PA983, F2-A). Jeho letoun byl druhým strojem 635. squadrony, sestřeleným toho dne nad cílem. F/Lt Beveridge, D.F.C., ani nikdo jiný z jeho posádky nepřežil.

[2] Citace k jeho V.C. uveřejněná v London Gazette uvádí, že při tomto náletu byl Squadron Leader Bazalgette „Master bomber“. V návrhu na udělení vyznamenání je ale uvedeno, že mj. již několikrát letěl jako „Master bomber“, což bylo v citaci zkrácením zkresleno. Skutečnost, že při této příležitosti nebyl vedoucím náletu ale nijak nesnižuje míru jeho odvahy, statečnosti a sebeobětování.

[3] F/O Cameron byl členem posádky F/Sgt Middletona, který rovněž posmrtně obdržel Victoria Cross (Flight Sergeant Rawdon Hume Middleton, V.C., R.A.A.F., sloužil u 149. squadrony, zahynul 29. 11. 1942 při návratu z náletu na Turin – The REGISTER of the VICTORIA CROSS, page 223, Bomber Command Losses, Vol. 3, page 266).

Prameny:
The REGISTER of the VICTORIA CROSS, page 23.
Martin Middlebrook, Chris Everitt: The BOMBER COMMAND WAR DIARIES — An operational reference book 1939-1945, page 555.
William R. Chorley: Bomber Command Losses, Volume 5, 1944, page 369.
Gordon Musgrove: PATHFINDER FORCE — A History of 8 Group, page 129.
Francis K. Mason: The Avro Lancaster, Ashton Publications Limited, 1989, page 315 (citation from THE LONDON GAZETTE, 17th August, 1945).
Peter Jacobs: The LANCASTER STORY, page 151.
Bruce Robertson: LANCASTER — The Story of a Famous Bomber, Harleyford Publications Limited, Letchworth (Herts), 1964, page 29.

Podobné články

Další články autora

Autor : 🕔20.01.2001 📕13.465

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře

  • Kohy

    Ano spoustu příslušníků policie jen dělalo svojí práci nehledě na ideologii ale spoustu znich bohužel viděli na ideologii i své obohacení a nezdráhali se mučit nevinné popřípadě je střílet mlátit atd . v této situaci je to těžké říct kdo a nebo...

    Bratři Mašínové - fakta · 4 days ago

  • RaS

    Doporučuji knihu pana Karla Pacnera Atomoví špioni. Je tam velmi podrobně a fundovaně popsáno, jak se ten který stát dobral své jaderné bomby a jak se tomu světové společenství snažilo (neúspěšně) zabránit.

    Operace Opera – předehra · 1 week ago

  • CZjak

    radiostanice byly však nee v takovém počtu jakým si žádalprolém byl v tom, že v roce 1941 měli pouze velitelské však od Prosince při protiofenzívě měl výhradně každý v 1942 byly již z 82% kvůli i dodávkám spojenců zjisti si informace pro příště a...

    Obranná válka SSSR??? díl 3. · 1 week ago

  • jikjik

    Pokud je mi známo, maršál G.I. Kulik byl náčelníkem správy DRRA dělostřelectva, ne tanků.

    Americké kořeny sovětského tanku T-34 · 1 week ago

  • volado1

    Sprosti vrahovia,nic ine

    Bratři Mašínové - fakta · 1 week ago

  • jikjik

    25. ledna 1935 ... V zemi zuřil hlad organizovaný soudruhem Stalinem a jinými soudruhy. - a tím jsem skončil. Dál to nemá cenu číst. 1) Hladomor byl v roce 1933. 2) Stalin se jako jeden z mála staral ten hlad zlikvidovat. 3) Většina zemřelých na...

    Výcvik sovětských letců pro 2. světovou válku · 1 week ago

  • jikjik

    Ano, autor má naprostou pravdu. Sovětská armáda převyšovala německou početně i kvalitou výzbroje. Například tank T34 byl tak dobře pancéřován, že velitel neviděl ven a ani neměl radiostanici. podobně ta skvělá letadla, která sice dosahovala...

    Obranná válka SSSR??? díl 3. · 2 weeks ago

  • R

    Dobrý den, nevím zda to již někomu dnes pomůže, ale připojím svůj názor. Igor byl veselý a hodný kluk. Osudnou se mu stala láska k jeho psímu kamarádovi, který byl vystrašený pod buňkou a Igor se pro něj vracel z již nastartovaného OT-64. Provádět...

    Úmrtia vojakov OS SR v zahraničných operáciách · 4 weeks ago

  • seky

    Článek ucházející, ale je tu jeden obrovský, vemi podstatný nesmysl. Motor V2 rozhodně nevychází z Liberty ani omylem. Nemá ani podobnou koncepci a ani podobný design dílů. Jsou to dva naprosto odlišné motory v každém směru. Ve zkratce:...

    Americké kořeny sovětského tanku T-34 · 1 month ago

  • Patrik Novák

    Velice poučné čtení. Děkuji

    Českoslovenští letci v polské kampani 1939  · 1 month ago