Katapultáž z F-16 v Čechách

Autor : 🕔07.02.2004 📕17.178

Letecký den CIAF ´95 (jeho 3. ročník) proběhl na vojenském letišti v Hradci Králové ve dnech 13. a 14. května 1995. Den před jeho zahájením, v pátek 12. května, došlo na letišti k mimořádné letecké události, při které byl zničen letoun F-16A belgického letectva. Událost si naštěstí nevyžádala žádné zranění.

V osudný den panovalo špatné počasí. Od rána vítal přilétávající letadla vytrvalý déšť. Chvíli před 12. hodinou se k hradeckému letišti přiblížila i trojice belgických letadel F-16A ze základny Kleine Brogel. Vektorována pardubickým radarovým dispečerem propíchla husté mraky a klesala k Hradci, který právě přečkal silnou přeháňku. Pod mraky, ve vzdálenosti 7 km od hradecké základny, ohlásil vedoucí skupiny vizuální kontakt s letištěm. O samotné navedení na přistání se z tamní věže staral místní ATC (Air Traffic Controller), který přebíral letouny od pardubického dispečera. Do této chvíle bylo - možná i trochu překvapivě - vše v naprostém pořádku. Piloti přesně plnili pokyny dispečerů, řízení sestupů a přiblížení probíhalo bez problémů. Radiokorespondence probíhala kompletně v angličtině, což úplně samozřejmé v roce 1995 pro vojenské dispečery nebylo.

Vedoucí belgické trojice zvolil dost netradiční způsob přistání. Namísto běžného průletu skupiny nad plochou s následným zařazením do okruhu se rozhodl jít na přistání přímo z kurzu, v předstihu před zbytkem skupiny. Důvodem k tomuto rozhodnutí byl nízký stav paliva jeho stroje. Samotné přistání proběhlo bez problémů. Zbylá dvojice si zalétla standardní přiblížení. Nový vedoucí byl možná trochu „rozhozen" postupem svého předchůdce, k čemuž se nejspíš přidal i fakt, že přistával na neznámém letišti. Jisté je, že nad prahem dráhy měl větší rychlost i výšku, než by mít měl. V důsledku této nepřesnosti dosedl až zhruba v polovině vzletové a přistávací dráhy. Stejně tak vedený letoun, za který odpovídá vedoucí skupiny. Oba piloti začali intenzivně brzdit. Za sucha by to byli zvládli, ne však za mokra. Tráva za betonem dráhy se rychle blížila a vedoucí se rozhodl přistání přerušit. Vražením páky plynové přípusti do krajní přední polohy zapnul přídavné spalování a s lehkou F-16 byl za chvilku opět ve vzduchu. Své číslo, letoun s trupovým označením FA-113, o svém postupu neinformoval.

V kokpitu „stotřináctky" sedící 27letý poručík Annemie Jansenová (s 300 hodinami na typu) o rozhodnutí svého vedoucího nevěděla. V rádiu ticho, navíc ho bohužel ani skrz oblak vodní tříště zvednuté z dráhy jeho motorem neviděla. Následovala ztráta orientace. Aby předešla možné srážce, přestala brzdit. Po vyjetí z vodního mraku, což bylo otázkou okamžiku, ji čekalo překvapení. Vedoucí letoun stoupá pryč, ona se nachází v poslední třetině VPD, brzdy nejsou použitelné, je ve smyku a začíná se ošklivě naklánět. V momentě (v 12.08 hodin), kdy se letoun ocitl částečně mimo dráhu a náklon se stále zvětšoval, zatáhla za katapultážní madlo svého „horkého křesla". Sedadlo ACES II ji i přes (vzhledem k náklonu) nepříznivou polohu letounu bezpečně vyneslo z kokpitu a za chvíli se poručík znovu, pro ten den již s konečnou platností, ocitla na ploše hradeckého letiště. Ihned byla v péči lékařů. Svezení na horkém křesle přestála bez zranění, byla jen otřesena.

Rozhodnutí pro katapultáž v takové situaci bylo rozhodnutím zcela správným, v belgickém letectvu je katapultáž po vyjetí letounu z dráhy dokonce přímo předepsána. Pozdější vyšetřování havárie ostatně korektnost rozhodnutí potvrdilo.

Podstatné je, že nikdo nebyl zraněn. Letoun byl ale zničen. Po vystoupení pilotky náklon (pravý) dále rostl, letoun vyjel z dráhy a převrátil se na záda. Vyšetřování za viníka této mimořádné události označilo vedoucího dvojice. Všechny tři letouny F-16 nesly na ocase nápis Fortuna Favet Fortibus (štěstí přeje odvážným). Poručík Jansenová štěstí měla. Ať se jí drží i nadále.

...good luck and check your six, lieutenant!

Zdroj: L+K, HPM, VJ (Vojenské letectvo)
Autor : 🕔07.02.2004 📕17.178

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře

  • Kohy

    Ano spoustu příslušníků policie jen dělalo svojí práci nehledě na ideologii ale spoustu znich bohužel viděli na ideologii i své obohacení a nezdráhali se mučit nevinné popřípadě je střílet mlátit atd . v této situaci je to těžké říct kdo a nebo...

    Bratři Mašínové - fakta · 4 days ago

  • RaS

    Doporučuji knihu pana Karla Pacnera Atomoví špioni. Je tam velmi podrobně a fundovaně popsáno, jak se ten který stát dobral své jaderné bomby a jak se tomu světové společenství snažilo (neúspěšně) zabránit.

    Operace Opera – předehra · 1 week ago

  • CZjak

    radiostanice byly však nee v takovém počtu jakým si žádalprolém byl v tom, že v roce 1941 měli pouze velitelské však od Prosince při protiofenzívě měl výhradně každý v 1942 byly již z 82% kvůli i dodávkám spojenců zjisti si informace pro příště a...

    Obranná válka SSSR??? díl 3. · 1 week ago

  • jikjik

    Pokud je mi známo, maršál G.I. Kulik byl náčelníkem správy DRRA dělostřelectva, ne tanků.

    Americké kořeny sovětského tanku T-34 · 1 week ago

  • volado1

    Sprosti vrahovia,nic ine

    Bratři Mašínové - fakta · 1 week ago

  • jikjik

    25. ledna 1935 ... V zemi zuřil hlad organizovaný soudruhem Stalinem a jinými soudruhy. - a tím jsem skončil. Dál to nemá cenu číst. 1) Hladomor byl v roce 1933. 2) Stalin se jako jeden z mála staral ten hlad zlikvidovat. 3) Většina zemřelých na...

    Výcvik sovětských letců pro 2. světovou válku · 1 week ago

  • jikjik

    Ano, autor má naprostou pravdu. Sovětská armáda převyšovala německou početně i kvalitou výzbroje. Například tank T34 byl tak dobře pancéřován, že velitel neviděl ven a ani neměl radiostanici. podobně ta skvělá letadla, která sice dosahovala...

    Obranná válka SSSR??? díl 3. · 2 weeks ago

  • R

    Dobrý den, nevím zda to již někomu dnes pomůže, ale připojím svůj názor. Igor byl veselý a hodný kluk. Osudnou se mu stala láska k jeho psímu kamarádovi, který byl vystrašený pod buňkou a Igor se pro něj vracel z již nastartovaného OT-64. Provádět...

    Úmrtia vojakov OS SR v zahraničných operáciách · 4 weeks ago

  • seky

    Článek ucházející, ale je tu jeden obrovský, vemi podstatný nesmysl. Motor V2 rozhodně nevychází z Liberty ani omylem. Nemá ani podobnou koncepci a ani podobný design dílů. Jsou to dva naprosto odlišné motory v každém směru. Ve zkratce:...

    Americké kořeny sovětského tanku T-34 · 1 month ago

  • Patrik Novák

    Velice poučné čtení. Děkuji

    Českoslovenští letci v polské kampani 1939  · 1 month ago