Letov, vojenská továrna na letadla, Praha - Letňany

Autor: Jan Flieger / Dav 🕔︎︎ 👁︎ 36.998

Znak Letova

Založen počátkem roku 1919 jako "Letecký arzenál" v jehož čele stál setník Adamec. Ve svých počátcích se zabývá především opravou a kompletací strojů shromážděných na Pražském výstavišti. Práci zde začal řídit por. Alois Šmolík k němuž se časem přidali František a Břetislav Novotný, Josef Feigl a o něco později i Jaroslav Šlechta a Karel Tomáš. V této době, kdy se ministerstvo národní obrany (dále jen MNO) rozhodovalo zda za standardní výzbroj našeho letectva použít francouzské stroje a nebo jít cestou vlastních konstrukcí, se právě práce por. Aloise Šmolíka stala hlavním argumentem pro československou cestu.
V létě 1919 por. Alois Šmolík pracoval na prototypu dvoumístného dvojplošníku Š.A. Tento stroj byl zalétán v dubnu 1920 a jeho úspěch vedl MNO k objednávce sériových strojů pod označením Šm - 1(postaveno 26ks). Právě tato objednávka se stala důvodem přeměny "Leteckého arzenálu" na Hlavní letecké dílny jako státního podniku, což vedlo zaměstnance k nutnosti opustit buď armádu nebo Hlavní letecké dílny. Zároveň dochází k přestěhování do dřevěných baráků ve Kbelích u silnice, kde byly umístněny i dřevěné hangáry demontované na Chebském letišti. Tyto změny se uskutečnily v letech 1920 - 22. Z důvodů nedostatečných výrobních kapacit musí být stavba dalšího typu Šm - 2 převedena do Aera, které jich vyrobilo 40ks z 64 objednaných MNO.

Reklama

Letov Šm - 1
Letov Šm - 1

Letov Šm - 2
Letov Šm - 2

Na základě tzv. Rašínova zákona z roku 1922 dochází k přejmenování "Hlavních leteckých dílen" na "Československou vojenskou továrnu na letadla", později používající obchodní značku "Letov". Tato továrna je i nadále podřízena III. odboru MNO. Dalším úspěšným typem se stal Š - 6, který byl postaven v sérii 36ks. Tento letoun pilotovaný pilotem Ježkem dosáhl v květnu 1924 náš výškový rekord a zároveň i vytrvalostní rekord v čase 10hod. 34min. a 20sek. V roce 1923 A.Šmolík dokončil stíhací Š - 4, který byl stavěn v malé sérii. Po několika neúspěšných konstrukcích je stíhací Š - 20 objednán v počtu 96ks. Tento letoun se vyráběl v několika motorových variantách a pod označením Š - 21 sloužil jako cvičná stíhačka, u tohoto typu byly kulomety nahrazeny fotokulomety.

Letov Š - 6
Letov Š - 6

Letov Š - 20
Letov Š - 20

V Letovu se stejně jako v Aeru stavěla replika v té době už značně zastaralého Phönix 51, který naše armáda využívala jako školní letadlo. V roce 1921 jej vyráběli pod označením Š - 10. Už v roce 1925 však může A.Šmolík poskytnout našemu letectvu nové školní letadlo Š - 18, celkově naše armáda odebrala 36ks. Kvalita tohoto letounu přivedla Bulharsko, ale i Finsko po převzetí jedné série k zakoupení licenčních práv. Pokračováním této úspěšné konstrukce se staly Š - 118 (13ks)a Š - 218(44ks). O kvalitě Šmolíkovi konstrukce svědčí i to, že Finské letectvo vyřadilo poslední kus až v roce 1959 (jednalo se o typ Š -218).

Letov Š - 10
Letov Š - 10

Reklama

Letov Š - 218
Letov Š - 218

V roce 1925 došlo k dalším změnám v Letovu a to přestěhováním do nově postavených prostor v Letňanech, kde bylo zároveň zřízeno nové vlastní letiště. Už rok nato přichází A.Šmolík ze svojí nejúspěšnější konstrukcí s průzkumným a bombardovacím Š - 16. Zpočátku byl vyráběn hlavně na export (Lotyšsko 22ks, Turecko 16ks a do Jugoslávie). Naše letectvo projevilo zájem o tyto stroje až na jaře 1928 a do ukončení výroby odebralo 115ks všech verzí. "Šestnácta" si dobyla na různých mezinárodních soutěžích značný respekt. Do roku 1930 byly vyrobeny motorové varianty Š - 116 až Š - 916. Už během vývoje Š - 16 zkonstruoval A.Šmolík stíhací Š - 31, který vznikl zabudováním hvězdicového motoru do trupu Š -20J . V letech 1931/32 bylo vyrobeno 32ks těchto letadel a jak bylo u nás obvyklé došlo i na další verze pod označením Š - 131, Š - 231, Š - 331 A Š - 431, z nichž do stádia sériové výroby dospěl pouze Š -231 (25ks).

Letov Š - 16
Letov Š - 16

Letov Š - 31
Letov Š - 31

Roku 1929 začal vývoj dalšího velice úspěšného typu Š - 28. Z této řady se v sérii stavěl Š - 128 (pro naše letectvo 19ks), Š - 228 E (pro Estonsko 4ks). Největší úspěchy Letovu ovšem přinesla verze Š -328 F, kterých si MNO postupně objednalo 445ks. Čtyři letadla tohoto typu byly vybaveny plováky a měly sloužit na střelnici v Boce Kotorské. Po této verzi došlo k dalšímu vývoji v podobě motorových verzí Š - 428 a Š - 528.V roce 1937 na národní letecké výstavě představila nový dvoumotorový jednoplošník Š - 50. Stejně jako ostatní moderní konstrukce této doby přichází i Š - 50 pozdě a k jeho zavedení k leteckým útvarům před 15.3.1939 už nedošlo.

Letov Š - 328
Letov Š - 328

Letov Š - 50
Letov Š - 50

Z dopravních letadel vlastní konstrukce, které vznikly v Letovu v období let 1919 až 1939, se sériové výroby dočkaly Š - 19 (7ks) a Š - 32 (4ks). Úspěšným pro Letov se ukázal být i Š - 39(23ks) a jeho varianty Š -139(6ks) a Š - 239(15ks). Šlo o letadlo určené pro sportovní létání a bylo využíváno v našich aeroklubech a v organizacích Masarykovy letecké ligy.

Letov Š - 19
Letov Š - 19

Reklama

Letov Š - 39
Letov Š - 39

Takticko-technická data typů vyráběných v Letovu mezi roky 1918 až 1939

Typ: Š - 1

Rok vzniku: 1920
Použití: pozorovací
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 2 + 120
Rozpětí (m): 13,23
Délka (m): 8,31
Nosná plocha (m2): 33,89
Váha - prázdná (kg): 861
Startovní (kg): 1375
Plošné zatížení (kg/m2): 40,6
Počet motorů: 1
Typ motoru: Hiero L
Jmenovitá výkonost (k): 230
Nejvyšší rychlost (km/h): 194
Nejvyšší rychlost (km/h): 168
Dostup (m): 6000
Stoupavost (min/výška nebo m/s): 52' na 5000m
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): 751
Počet a uspořádání nosných ploch: 2pl.
Poznámka: série

Typ: Š - 2

Rok vzniku: 1921
Použití: pozorovací
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 2 + 120
Rozpětí (m): 13,02
Délka (m): 8,52
Nosná plocha (m2): 36,17
Váha - prázdná (kg): 970
Startovní (kg): 1492
Plošné zatížení (kg/m2): 41,4
Počet motorů: 1
Typ motoru: Maybach Mb-IVa
Jmenovitá výkonost (k): 260
Nejvyšší rychlost (km/h): 190
Nejvyšší rychlost (km/h): 165
Dostup (m): 6500
Stoupavost (min/výška nebo m/s): 29'30" na 5000m
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): 667
Počet a uspořádání nosných ploch: 2pl.
Poznámka: série

Typ: Š - 3

Rok vzniku: 1922
Použití: stíhací
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 1
Rozpětí (m): 10,13
Délka (m): 7,08
Nosná plocha (m2): 17,6
Váha - prázdná (kg): 662
Startovní (kg): 928
Plošné zatížení (kg/m2): 52,7
Počet motorů: 1
Typ motoru: BMW IIIa
Jmenovitá výkonost (k): 185
Nejvyšší rychlost (km/h): 225
Nejvyšší rychlost (km/h): 190
Dostup (m): 8400
Stoupavost (min/výška nebo m/s): 15'54" na 5000m
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): 472
Počet a uspořádání nosných ploch: 1h
Poznámka: -

Typ: Š - 4

Rok vzniku: 1922
Použití: stíhací
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 1
Rozpětí (m): 8,1
Délka (m): 6,43
Nosná plocha (m2): 16,43
Váha - prázdná (kg): 673
Startovní (kg): 983
Plošné zatížení (kg/m2): 60
Počet motorů: 1
Typ motoru: Hispano Suiza 8Ba
Jmenovitá výkonost (k): 220
Nejvyšší rychlost (km/h): 230
Nejvyšší rychlost (km/h): 190
Dostup (m): 5500
Stoupavost (min/výška nebo m/s): 21'50" na 5000m
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): 500
Počet a uspořádání nosných ploch: 2pl.
Poznámka: série

Typ: Š - 5

Rok vzniku: 1923
Použití: pozorovací
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 2
Rozpětí (m): 12,7
Délka (m): 8,3
Nosná plocha (m2): 35,9
Váha - prázdná (kg): 955
Startovní (kg): 1447
Plošné zatížení (kg/m2): 40,3
Počet motorů: 1
Typ motoru: Hiero L
Jmenovitá výkonost (k): 230
Nejvyšší rychlost (km/h): 195
Nejvyšší rychlost (km/h): 152
Dostup (m): 5000
Stoupavost (min/výška nebo m/s): 18' na 3000m
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): 614
Počet a uspořádání nosných ploch: 2pl.
Poznámka: -

Typ: Š - 6

Rok vzniku: 1923
Použití: bombardovací
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 2 + 120
Rozpětí (m): 15,69
Délka (m): 8,85
Nosná plocha (m2): 42,97
Váha - prázdná (kg): 1152
Startovní (kg): 2008
Plošné zatížení (kg/m2): 46,3
Počet motorů: 1
Typ motoru: Maybach Mb-IVa
Jmenovitá výkonost (k): 260
Nejvyšší rychlost (km/h): 186
Nejvyšší rychlost (km/h): 160
Dostup (m): 6250
Stoupavost (min/výška nebo m/s): 31'30" na 5000m
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): 780
Počet a uspořádání nosných ploch: 2pl.
Poznámka: série

Typ: Š - 7

Rok vzniku: 1923
Použití: stíhací
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 1
Rozpětí (m): 9,3
Délka (m): 6,97
Nosná plocha (m2): 22,15
Váha - prázdná (kg): 763
Startovní (kg): 1050
Plošné zatížení (kg/m2): 47,4
Počet motorů: 1
Typ motoru: Škoda HS 8Fb
Jmenovitá výkonost (k): 300
Nejvyšší rychlost (km/h): 235
Nejvyšší rychlost (km/h): 200
Dostup (m): 8000
Stoupavost (min/výška nebo m/s): 13'30 na 5000m
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): 580
Počet a uspořádání nosných ploch: 2pl.
Poznámka: -

Typ: Š - 8

Rok vzniku: 1923
Použití: závodní
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 1
Rozpětí (m): 11,4
Délka (m): 8,3
Nosná plocha (m2): 16,5
Váha - prázdná (kg): 1030
Startovní (kg): 1230
Plošné zatížení (kg/m2): 74,8
Počet motorů: 1
Typ motoru: Napier "Lion"
Jmenovitá výkonost (k): 450
Nejvyšší rychlost (km/h): 360
Nejvyšší rychlost (km/h): 330
Dostup (m): 7000
Stoupavost (min/výška nebo m/s): -
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): 400
Počet a uspořádání nosných ploch: 1h
Poznámka: -

Typ: Š - 10

Rok vzniku: 1921
Použití: školní
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 2
Rozpětí (m): 12,3
Délka (m): 8,4
Nosná plocha (m2): 36,52
Váha - prázdná (kg): 668
Startovní (kg): 966
Plošné zatížení (kg/m2): 26,5
Počet motorů: 1
Typ motoru: Mercedes B.D."Blesk"
Jmenovitá výkonost (k): 100
Nejvyšší rychlost (km/h): 130
Nejvyšší rychlost (km/h): 90
Dostup (m): 3500
Stoupavost (min/výška nebo m/s): 9'30" na 1000m
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): 400
Počet a uspořádání nosných ploch: 2pl.
Poznámka: série, licence Phônix 276

Typ: Š - 12

Rok vzniku: 1924
Použití: cvičné - stíhací
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 1
Rozpětí (m): 9,4
Délka (m): 6,58
Nosná plocha (m2): 15,55
Váha - prázdná (kg): 673
Startovní (kg): 983
Plošné zatížení (kg/m2): 63,2
Počet motorů: 1
Typ motoru: Hispano Suiza 8Ba
Jmenovitá výkonost (k): 220
Nejvyšší rychlost (km/h): 220
Nejvyšší rychlost (km/h): 180
Dostup (m): 6000
Stoupavost (min/výška nebo m/s): 19' na 5000m
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): 470
Počet a uspořádání nosných ploch: 1h
Poznámka: -

Typ: Š - 13

Rok vzniku: 1924
Použití: stíhací
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 1
Rozpětí (m): 9
Délka (m): 6,97
Nosná plocha (m2): 20
Váha - prázdná (kg): 790
Startovní (kg): 1166
Plošné zatížení (kg/m2): 55
Počet motorů: 1
Typ motoru: Škoda HS 8Fb
Jmenovitá výkonost (k): 300
Nejvyšší rychlost (km/h): 230
Nejvyšší rychlost (km/h): 200
Dostup (m): 4600
Stoupavost (min/výška nebo m/s): 18'50" na 5000m
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): 550
Počet a uspořádání nosných ploch: 2pl.
Poznámka: -

Typ: Š - 14

Rok vzniku: 1924
Použití: stíhací
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 1
Rozpětí (m): 8,1
Délka (m): 6,43
Nosná plocha (m2): 10,5
Váha - prázdná (kg): 664
Startovní (kg): 896
Plošné zatížení (kg/m2): 85,4
Počet motorů: 1
Typ motoru: Škoda HS 8Fb
Jmenovitá výkonost (k): 300
Nejvyšší rychlost (km/h): 246
Nejvyšší rychlost (km/h): 230
Dostup (m): 7000
Stoupavost (min/výška nebo m/s): 18'30" na 5000m
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): 495
Počet a uspořádání nosných ploch: 1h
Poznámka: -

Typ: Š - 16

Rok vzniku: 1926
Použití: bombardovací
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 2 + 300
Rozpětí (m): 35,1
Délka (m): 10,22
Nosná plocha (m2): 46,4
Váha - prázdná (kg): 1230
Startovní (kg): 2280
Plošné zatížení (kg/m2): 49,2
Počet motorů: 1
Typ motoru: Lorraine Dietrich
Jmenovitá výkonost (k): 450
Nejvyšší rychlost (km/h): 230
Nejvyšší rychlost (km/h): 190
Dostup (m): 7000
Stoupavost (min/výška nebo m/s): 25' na 5000m
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): 5,5
Počet a uspořádání nosných ploch: 2pl.
Poznámka: série

Typ: Š - 616

Rok vzniku: 1930
Použití: bombardovací
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 2 + 500
Rozpětí (m): 15,3
Délka (m): 10,4
Nosná plocha (m2): 46,4
Váha - prázdná (kg): 1850
Startovní (kg): 2850
Plošné zatížení (kg/m2): 62,7
Počet motorů: 1
Typ motoru: Hispano Suiza 12Nbr
Jmenovitá výkonost (k): 650
Nejvyšší rychlost (km/h): 260
Nejvyšší rychlost (km/h): 225
Dostup (m): 6800
Stoupavost (min/výška nebo m/s): 19' na 5000m
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): 6
Počet a uspořádání nosných ploch: 2pl.
Poznámka: série

Typ: Š - 18

Rok vzniku: 1925
Použití: školní
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 2
Rozpětí (m): 10
Délka (m): 6,68
Nosná plocha (m2): 16,3
Váha - prázdná (kg): 345
Startovní (kg): 555
Plošné zatížení (kg/m2): 34
Počet motorů: 1
Typ motoru: Water NZ 60
Jmenovitá výkonost (k): 60
Nejvyšší rychlost (km/h): 140
Nejvyšší rychlost (km/h): 105
Dostup (m): 3500
Stoupavost (min/výška nebo m/s): 10' na 1000m
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): 325
Počet a uspořádání nosných ploch: 2pl.
Poznámka: série

Typ: Š - 218

Rok vzniku: 1926
Použití: školní
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 2
Rozpětí (m): 10
Délka (m): 6,9
Nosná plocha (m2): 16,3
Váha - prázdná (kg): 510
Startovní (kg): 742
Plošné zatížení (kg/m2): 36,5
Počet motorů: 1
Typ motoru: Water NZ 120
Jmenovitá výkonost (k): 120
Nejvyšší rychlost (km/h): 150
Nejvyšší rychlost (km/h): 120
Dostup (m): 4000
Stoupavost (min/výška nebo m/s): 5'30" na 1000m
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): 375
Počet a uspořádání nosných ploch: 2pl.
Poznámka: série

Typ: Š - 19

Rok vzniku: 1924
Použití: dopravní
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 1 + 4
Rozpětí (m): 14,1
Délka (m): 8,85
Nosná plocha (m2): 45
Váha - prázdná (kg): 1404
Startovní (kg): 2004
Plošné zatížení (kg/m2): 53,2
Počet motorů: 1
Typ motoru: Mazbach mb-IVa, Walter W-IV
Jmenovitá výkonost (k): 260
Nejvyšší rychlost (km/h): 178
Nejvyšší rychlost (km/h): 146
Dostup (m): 4900
Stoupavost (min/výška nebo m/s): 7' na 1000m
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): 770
Počet a uspořádání nosných ploch: 2pl.
Poznámka: malá série

Typ: Š - 20

Rok vzniku: 1925
Použití: stíhací
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 1
Rozpětí (m): 9,7
Délka (m): 7,44
Nosná plocha (m2): 18,4
Váha - prázdná (kg): 728
Startovní (kg): 1048
Plošné zatížení (kg/m2): 58
Počet motorů: 1
Typ motoru: Škoda HS 8 Fb
Jmenovitá výkonost (k): 300
Nejvyšší rychlost (km/h): 256
Nejvyšší rychlost (km/h): 225
Dostup (m): 7200
Stoupavost (min/výška nebo m/s): 13'50" na 5000m
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): 528
Počet a uspořádání nosných ploch: 2pl.
Poznámka: série

Typ: Š - 21

Rok vzniku: 1926
Použití: cvičné - stíhací
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 1
Rozpětí (m): 10,1
Délka (m): 7,53
Nosná plocha (m2): 19,6
Váha - prázdná (kg): 641
Startovní (kg): 863
Plošné zatížení (kg/m2): 43,5
Počet motorů: 1
Typ motoru: Hispano Suiza 8 Aa
Jmenovitá výkonost (k): 180
Nejvyšší rychlost (km/h): 210
Nejvyšší rychlost (km/h): 180
Dostup (m): 4000
Stoupavost (min/výška nebo m/s): 18' na 5000m
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): 420
Počet a uspořádání nosných ploch: 2pl.
Poznámka: -

Typ: Š - 22

Rok vzniku: 1926
Použití: stíhací
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 1
Rozpětí (m): 10,18
Délka (m): 7,65
Nosná plocha (m2): 15,59
Váha - prázdná (kg): 934
Startovní (kg): 1285
Plošné zatížení (kg/m2): 83,1
Počet motorů: 1
Typ motoru: Škoda L
Jmenovitá výkonost (k): 450
Nejvyšší rychlost (km/h): -
Nejvyšší rychlost (km/h): -
Dostup (m): -
Stoupavost (min/výška nebo m/s): -
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): -
Počet a uspořádání nosných ploch: 1h
Poznámka: -

Typ: Š - 25

Rok vzniku: 1930
Použití: cvičné
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 2
Rozpětí (m): 11,35
Délka (m): 9,45
Nosná plocha (m2): 19,4
Váha - prázdná (kg): 960
Startovní (kg): 1180
Plošné zatížení (kg/m2): 59,5
Počet motorů: 1
Typ motoru: Škoda HS 8 Fb
Jmenovitá výkonost (k): 300
Nejvyšší rychlost (km/h): 197
Nejvyšší rychlost (km/h): 165
Dostup (m): 4700
Stoupavost (min/výška nebo m/s): 25' na 4000m
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): 600
Počet a uspořádání nosných ploch: 2pl.
Poznámka: -

Typ: Š - 28

Rok vzniku: 1929
Použití: pozorovací
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 2
Rozpětí (m): 13,2
Délka (m): 9,9
Nosná plocha (m2): 40
Váha - prázdná (kg): 942
Startovní (kg): 1585
Plošné zatížení (kg/m2): 39,85
Počet motorů: 1
Typ motoru: Walter "Castor"
Jmenovitá výkonost (k): 240
Nejvyšší rychlost (km/h): 195
Nejvyšší rychlost (km/h): 160
Dostup (m): 5300
Stoupavost (min/výška nebo m/s): 3' na 1000m
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): 650
Počet a uspořádání nosných ploch: 2pl.
Poznámka: -

Typ: Š - 228

Rok vzniku: 1931
Použití: pozorovací
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 2
Rozpětí (m): 13,2
Délka (m): 9,5
Nosná plocha (m2): 40
Váha - prázdná (kg): 1478
Startovní (kg): 2121
Plošné zatížení (kg/m2): 53
Počet motorů: 1
Typ motoru: Gnôme Rhôme "Mercury" VII
Jmenovitá výkonost (k): 500
Nejvyšší rychlost (km/h): 258
Nejvyšší rychlost (km/h): 230
Dostup (m): 7700
Stoupavost (min/výška nebo m/s): 11'15" na 4000m
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): 800
Počet a uspořádání nosných ploch: 2pl.
Poznámka: série

Typ: Š - 328

Rok vzniku: 1932
Použití: pozorovací
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 2 + 350
Rozpětí (m): 13,71
Délka (m): 10,36
Nosná plocha (m2): 39,4
Váha - prázdná (kg): 1680
Startovní (kg): 2640
Plošné zatížení (kg/m2): 67,1
Počet motorů: 1
Typ motoru: Walter "Pegas" II-M2
Jmenovitá výkonost (k): 580
Nejvyšší rychlost (km/h): 280
Nejvyšší rychlost (km/h): 250
Dostup (m): 7200
Stoupavost (min/výška nebo m/s): 17' na 5000m
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): 700
Počet a uspořádání nosných ploch: 2pl.
Poznámka: série

Typ: Š - 528

Rok vzniku: 1935
Použití: pozorovací
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 2 + 400
Rozpětí (m): 13,71
Délka (m): 10
Nosná plocha (m2): 39,4
Váha - prázdná (kg): 1820
Startovní (kg): 2900
Plošné zatížení (kg/m2): 73,7
Počet motorů: 1
Typ motoru: Walter 14 Krsd
Jmenovitá výkonost (k): 800
Nejvyšší rychlost (km/h): 330
Nejvyšší rychlost (km/h): 300
Dostup (m): 9600
Stoupavost (min/výška nebo m/s): 13' na 5000m
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): 1000
Počet a uspořádání nosných ploch: 2pl.
Poznámka: série

Typ: Š - 31

Rok vzniku: 1929
Použití: stíhací
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 1
Rozpětí (m): 9,8
Délka (m): 7,15
Nosná plocha (m2): 21,8
Váha - prázdná (kg): 830
Startovní (kg): 1254
Plošné zatížení (kg/m2): 57,4
Počet motorů: 1
Typ motoru: Walter "Jupiter"
Jmenovitá výkonost (k): 450
Nejvyšší rychlost (km/h): 254
Nejvyšší rychlost (km/h): 225
Dostup (m): 8000
Stoupavost (min/výška nebo m/s): 10' na 5000m
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): 320
Počet a uspořádání nosných ploch: 2pl.
Poznámka: série

Typ: Š - 131

Rok vzniku: 1929
Použití: stíhací
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 1
Rozpětí (m): 9,8
Délka (m): 7,15
Nosná plocha (m2): 21,8
Váha - prázdná (kg): 970
Startovní (kg): 1392
Plošné zatížení (kg/m2): 63,9
Počet motorů: 1
Typ motoru: BMW "Hornet"
Jmenovitá výkonost (k): 525
Nejvyšší rychlost (km/h): 292
Nejvyšší rychlost (km/h): 270
Dostup (m): 10000
Stoupavost (min/výška nebo m/s): 6'50" na 5000m
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): 450
Počet a uspořádání nosných ploch: 2pl.
Poznámka: série

Typ: Š - 231

Rok vzniku: 1933
Použití: stíhací
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 1
Rozpětí (m): 10,06
Délka (m): 7,8
Nosná plocha (m2): 21,5
Váha - prázdná (kg): 1280
Startovní (kg): 1770
Plošné zatížení (kg/m2): 82,5
Počet motorů: 1
Typ motoru: Bristol "Mercury"
Jmenovitá výkonost (k): 560
Nejvyšší rychlost (km/h): 348
Nejvyšší rychlost (km/h): 310
Dostup (m): 9300
Stoupavost (min/výška nebo m/s): 8'28" na 5000m
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): 450
Počet a uspořádání nosných ploch: 2pl.
Poznámka: série

Typ: Š - 331

Rok vzniku: 1935
Použití: stíhací
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 1
Rozpětí (m): 10,06
Délka (m): 7,9
Nosná plocha (m2): 21,5
Váha - prázdná (kg): 1450
Startovní (kg): 1950
Plošné zatížení (kg/m2): 91
Počet motorů: 1
Typ motoru: Walter K-14 II
Jmenovitá výkonost (k): 900
Nejvyšší rychlost (km/h): 405
Nejvyšší rychlost (km/h): 385
Dostup (m): 11200
Stoupavost (min/výška nebo m/s): 6'44" na 5000m
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): 410
Počet a uspořádání nosných ploch: 2pl.
Poznámka: -

Typ: Š - 431

Rok vzniku: 1936
Použití: stíhací
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 1
Rozpětí (m): 10,06
Délka (m): 7,9
Nosná plocha (m2): 21,5
Váha - prázdná (kg): 1310
Startovní (kg): 1805
Plošné zatížení (kg/m2): 84
Počet motorů: 1
Typ motoru: Armstrong Siddelez "Tiger"
Jmenovitá výkonost (k): 680
Nejvyšší rychlost (km/h): 370
Nejvyšší rychlost (km/h): 345
Dostup (m): 9500
Stoupavost (min/výška nebo m/s): 6'58" na 5000m
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): 450
Počet a uspořádání nosných ploch: 2pl.
Poznámka: -

Typ: Š - 32

Rok vzniku: 1931
Použití: dopravní
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 2 + 5
Rozpětí (m): 17,24
Délka (m): 11,6
Nosná plocha (m2): 39,92
Váha - prázdná (kg): 1850
Startovní (kg): 2760
Plošné zatížení (kg/m2): 69
Počet motorů: 3
Typ motoru: Walter "Mars"
Jmenovitá výkonost (k): 145
Nejvyšší rychlost (km/h): 203
Nejvyšší rychlost (km/h): 175
Dostup (m): 3500
Stoupavost (min/výška nebo m/s): -
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): 600
Počet a uspořádání nosných ploch: 1h
Poznámka: série

Typ: Š - 33

Rok vzniku: 1930
Použití: bombardovací
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 2 nebo 3
Rozpětí (m): 21,7
Délka (m): -
Nosná plocha (m2): -
Váha - prázdná (kg): -
Startovní (kg): 4400
Plošné zatížení (kg/m2): -
Počet motorů: 1
Typ motoru: Praga"Asso"
Jmenovitá výkonost (k): 800
Nejvyšší rychlost (km/h): 270
Nejvyšší rychlost (km/h): -
Dostup (m): -
Stoupavost (min/výška nebo m/s): -
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): -
Počet a uspořádání nosných ploch: 1s
Poznámka: -

Typ: Š - 39

Rok vzniku: 1931
Použití: sportovní
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 2
Rozpětí (m): 10
Délka (m): 6,14
Nosná plocha (m2): 14
Váha - prázdná (kg): 270
Startovní (kg): 470
Plošné zatížení (kg/m2): 33
Počet motorů: 1
Typ motoru: Orion LL-50
Jmenovitá výkonost (k): 50
Nejvyšší rychlost (km/h): 160
Nejvyšší rychlost (km/h): 140
Dostup (m): 3300
Stoupavost (min/výška nebo m/s): 9' na 1000m
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): 480
Počet a uspořádání nosných ploch: 1h
Poznámka: -

Typ: Š - 39

Rok vzniku: 1932
Použití: sportovní
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 2
Rozpětí (m): 10
Délka (m): 6,14
Nosná plocha (m2): 14
Váha - prázdná (kg): 315
Startovní (kg): 515
Plošné zatížení (kg/m2): 36,8
Počet motorů: 1
Typ motoru: Walter "Polaris"
Jmenovitá výkonost (k): 55
Nejvyšší rychlost (km/h): 150
Nejvyšší rychlost (km/h): 130
Dostup (m): 3300
Stoupavost (min/výška nebo m/s): 8' na 1000m
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): 480
Počet a uspořádání nosných ploch: 1h
Poznámka: série

Typ: Š - 139

Rok vzniku: 1933
Použití: sportovní
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 2
Rozpětí (m): 10
Délka (m): 6,14
Nosná plocha (m2): 14
Váha - prázdná (kg): 321
Startovní (kg): 531
Plošné zatížení (kg/m2): 36,9
Počet motorů: 1
Typ motoru: Pobjoy R
Jmenovitá výkonost (k): 85
Nejvyšší rychlost (km/h): 174
Nejvyšší rychlost (km/h): 154
Dostup (m): 5000
Stoupavost (min/výška nebo m/s): 6'10" na 1000m
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): 480
Počet a uspořádání nosných ploch: 1h
Poznámka: -

Typ: Š - 239

Rok vzniku: 1933
Použití: sportovní
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 2
Rozpětí (m): 10
Délka (m): 6,14
Nosná plocha (m2): 14
Váha - prázdná (kg): 375
Startovní (kg): 580
Plošné zatížení (kg/m2): 40,5
Počet motorů: 1
Typ motoru: Walter "Minor" 4
Jmenovitá výkonost (k): 85
Nejvyšší rychlost (km/h): 174
Nejvyšší rychlost (km/h): 140
Dostup (m): 4700
Stoupavost (min/výška nebo m/s): 5'16" na 1000m
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): 420
Počet a uspořádání nosných ploch: 1h
Poznámka: série

Typ: Š -50

Rok vzniku: 1938
Použití: pozorovací
Osádka + náklad (osoby/ pumy) (os/kg): 3
Rozpětí (m): 17,3
Délka (m): 12,6
Nosná plocha (m2): 43
Váha - prázdná (kg): 2475
Startovní (kg): 5708
Plošné zatížení (kg/m2): 86
Počet motorů: 2
Typ motoru: Avia Rk-17
Jmenovitá výkonost (k): 420
Nejvyšší rychlost (km/h): 305
Nejvyšší rychlost (km/h): 260
Dostup (m): 6200
Stoupavost (min/výška nebo m/s): 9'30" na 3000m
Dolet nebo vytrvalost (km nebo h): až 1300
Počet a uspořádání nosných ploch: 1d
Poznámka: -

Jan Flieger, Příbram 2003

Použitá literatura:
Němeček V.,Československá letadla, NV 1968

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více