Stanislav Plzák

Autor : 🕔12.10.2003 📕11.702

Hledáme nové kolegy

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!

Podobné články

Další články autora

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 55.755,- Kč
♡ Chci přispět

Tento Plzeňák se narodil 13.11.1914. Základní pilotní výcvik získal v Západočeském aeroklubu na letišti Plzeň-Bory. Poté se dobrovolně přihlásil k letectvu a v letech 1932-34 absolvoval výcvik ve Škole pro odborný dorost letectva ve VLU v Prostějově. Službu nastoupil u 1.leteckého pluku a v době mobilizace sloužil u 32.stíhací letky. Jednotka působila na jižní Moravě, odkud se přesunula na Slovensko a Podkarpatskou Rus. Nesmířil se s okupací a 8.6.1939 uprchl u Radvanic do Polska. V té době měl již nalétáno 850 hodin.

V Polsku se však moc neohřál a 31.7.1939 připlouvá do Francie. Dne 12.9.1939 je s dalšími 50 čs. letci poslán do Akordu, kde se měli přeškolit na francouzskou techniku. Létal zde na mnoha, většinou zastaralých, typech letounů a 12.1. 1940 jsou všichni čs. letci posláni do Chartres na přeškolení na stíhačky MS-406. Po vypuknutí německé ofenzivy je 17.5.1940 přidělen k GC II/2. Do konce bojů u ní nalétal 38,1 operačních hodin (=33 boj. letů) a získává 3 vzdušná vítězství. První z nich 1.6.1940.

Jeho jednotka tehdy po 13.00 vzlétla proti velkým skupinám německých bombardérů, které útočily na oblasti Lyon, Le Creusot, St.Etienne a Marseille. Plzákův roj, který s ním tvořily Francouzi P.Dorcy a A.Deliste, během hlídky narazil na osamělý He 111 a společně ho sestřelili u obce Bannans.

Poslední úspěch ve Francii pak zaznamenal 5.6.1940, kdy se jeho skupina podílela na vyčištění prostoru Chaulnes-Nesles-Marchelport před příletem vlastních bombardérů. Vypukla zde velká bitva stíhačů, do které zasáhli i Curtissy GC II/5. Spojenečtí stíhači pak ohlásili sestřelení tří stodevítek, dvě z nich GC II/2 a na obou měl podíl Plzák. Německá jednotka I./JG 1 však utrpěla jen jednu ztrátu.

Pak už byl jen svědkem trpkého zhroucení Francie a čs. příslušníci museli opět prchat před Němci. Nejprve odletěli na palubě dopravního Lockheedu 12 do Perpignanu, odkud se dostali do přístavu Port Vendres. Zde se 24.6.1940 nalodili na loď do Oranu, odkud se přes Gibraltar dostali do Velké Británie, kam dorazili 12.7.1940.

Dne 6.8. byl přidělen k formující se 310. čs. peruti. Peruť ale měla v té době nadbytek pilotů tak byl společně s dalšími třemi piloty přeložen k 19. peruti. Stali se tak prvními Čechy, kteří bojovali na slavných stíhačkách Spitfire. Plzák s jednotkou strávil skoro rok a dobyl 4 jistá a jedno pravděpodobné vítězství.

První získal 5.9., kdy se jedenáct Spitfirů jeho jednotky v prostoru Hornchurch utkalo se skupinou bombardérů Do 17Z, které chránili stíhací Bf 109E. Plzák se dostal do souboje s jedním německým stíhačem, kterého pronásledoval v piké. Několikrát svého soka zasáhl, ale ten mu nakonec zmizel v hloubce a byl mu přiznán jako pravděpodobně zničený.

Další úspěch získal 18.9. odpoledne. Šlo již o třetí akci Big Wingu z Duxfordu, kterému velel legendární Souhlas Bader ( skládal se z 19. a 611. sq. Spitfirů a 242., 302. polské a 310. čs. sq. Hurricanů). Všichni mířili naproti bombardérům, které letěli nad Londýn. V 17.50 došlo k boji s bombardéry, které Plzák mylně identifikoval jako He 111, ale ve skutečnosti se jednalo o Ju 88A. Plzák si vybral svůj cíl a z 50 m mu vyřadil levý motor. Poté zaútočil ještě jednou, ale to již německá osádka začala vyskakovat na padácích. Zachránili se však jen dva K.Burkant a H.Glaeseker. Zbylí dva letci našli smrt v troskách svého letadla Ju 88A-1 3Z+DT (W.Nr.5104) jednotky 9./KG 77, který se zřítil u Coolingu.

Další úspěšný souboj svedl 27.9. Wing tentokrát tvořený 19.,242.,310. a 616. perutí vzlétl v 11.45 a směřoval opět do prostoru Londýna. Mezi Doveden a Canterbury se však utkali s asi třiceti stodevítkami, které zde čekaly na přílet vlastních bombardérů. Plzák, letící na novém Spitfiru Mk.II, se okamžitě vrhl, společně s F/Sgt H.Steerem,DFM (6+5-2-0 vítězství), na německé stíhačky a třemi dávkami poslal jednu z nich v plamenech k zemi. Jeho obětí se pravděpodobně stal Anton Schön z 8./JG 54, jenž našel v plamenech svého Bf 109E-4 (W.Nr.1538) smrt.

Následujícím Plzákovým protivníkem byl Bf 110C-5, pravděpodobně pilotovaný Heinzem Vekajobem z 1.(F)/22. Stalo se tak 15.11. Ten den byl společně s další stodesítkou vyslán k průzkumu nad Anglii, ale nad ústím Temže narazili na zde hlídkující Spitfiry 19. perutě. Oba německé letouny během chvilky skončily v moři a Plzák se o vítězství rozdělil s L.A.Hainesem, A.F. Vokesem, G.C.Unwinem a D.Fulfordem.

Dne 28.11. 1940 se devatenáctka utkala s Messerschmitty z I./JG 26. Po boji nahlásila tři vítězství a sama měla jen jeden poškozený letoun. A ten právě pilotoval Plzák. Nejprve zaútočil na čtyři Bf 109, které obtěžovali jeho přítele H.Sterea. Rozprášil je, ale v tom byl jeho letoun zasažen a on na chvilku ztratil vědomí. Probral se až v balonové baráži nad Londýnem, které se jen tak tak vyhnul, a s poškozeným letounem nouzově přistál na poli u Dunstable. Stal se pravděpodobně obětí vlastní protiletadlové palby, protože Němci nenárokovali žádné vítězství.

Další úspěch zaznamenal až po půl roce, dne 27.6.1941, a byl zároveň jeho posledním. Duxfordský wing, ve složení 19.,65. a 266. peruť, vzlétl v 21.00 na sweep do prostoru Boulogne-Calais-St.Omer. Zde došlo ke krátké potyčce s Bf 109F od JG 26. Plzák jednoho protivníka zasáhl třemi dávkami, načež se mu Messerschmitt ztratil v hloubce. Byl mu přiznán jako jistě sestřelený.

V té době byl Plzák jedním s nejdéle operačně sloužících pilotů u perutě a cítil se již velmi unaven. Dne 7.8.1941 měl provést svůj poslední operační let a hned pak odejít na odpočinek. V 17.20 tak nasedl do svého Spitfiru Mk.IIA P7771 a odstartoval do akce. Devatenáctka se připojila k 257. a 401. kanadské peruti a pod vedením slavného R.S. Tucka (27+2-6-7 vítězství) se celý wing vydal do prostoru Mardyck-St.Omer. Po překročení francouzského pobřeží došlo k bitvě s Messerschmitty z JG 26. Bitva však pro RAF neskončila úspěchem, protože ztratila pět letounů. Mezi těmi, kdo se nevrátili, byl i Plzák. Původně se myslelo, že byl sestřelen protiletadlovou palbou, ale dnes je pravděpodobnější, že padl za oběť německým stíhačům. Ti totiž po přistání nahlásili pět sestřelů.

Jeho tělo nebylo nikdy nalezeno a proto je jeho jméno uvedeno na 34. listu kamenné knihy v památníku RAF v Runnymede, kde jsou jména všech letců RAF jejichž hroby nejsou známy. Za své válečné úspěchy byl Stanislav Plzák vyznamenán třikrát Hs.válečným křížem, Hs. medailí Za chrabrost, Hs.medailí Za zásluhy I.st.,Pamětní medailí čs.zahraniční armády (štítky F-VB), francouzským Croix de Guerre s dvěma palmami a stříbrnou hvězdou, britským The 1939-45 star with Battle of Britain Clasp, Air Crew Europe Star a Defence Medal. Zahynul jako poručík čs. letectva a v roce 1991 byl posmrtně povýšen na plukovníka.

Autor : 🕔12.10.2003 📕11.702

Komentáře Disqus

Komentáře Facebook

Sociální sítě

Reklama

Poslední komentáře

  • Letusak Tak Francouzi take meli pomerne presnou predstavu, ale vojska Wehrmachtu se jim zastavit nepodarilo. Cemu bychom si pomohli? Predstava, ze bychom meli nejaky "lepsi kredit" v ocich okupantu je mylna, staci se podivat na Polsko. Bojovalo, ale...

    Benešova Sofiina volba · 21 hours ago

  • Ivo Bukovsky Ve skutečnosti měli čs generálové poměrně přesnou představu o síle wehrmacht a doporučovali přijmout boj. Beneš se už tím že jednal o odstoupení pohraničí podle godesberských požadavků dopustil vlastizrady - podle tehdejší ústavy. Bohužel...

    Benešova Sofiina volba · 1 day ago

  • Letusak A on tehdy nekdo vedel, jake budou nebojove ztraty ceskych obcanu, kdyz zadna valka nebyla (a nebyl vcelku duvod se domnivat, ze Hitler pristoupi k vyhlazeni slovanskych narodu s takovym gustem)? A ona kvalitativni prevaha v technice neznamena...

    Benešova Sofiina volba · 1 day ago

  • Ivo Bukovsky Skutečnost že nebojové ztráty na lidech, českosvenských občanů, byly vyšší než předpokládané ztráty bojové, nehledě na sekundární efekt zavlečení sovětského vlivu do střední Evropy a katastrofální vliv na společenské a majetkové poměry se stále...

    Benešova Sofiina volba · 3 days ago

  • Radek Novák Pohádky kremelské babičky nebo tlachy ze Západu?Já nejsem žádný bolševik ani příznivec Ruska ale cizí území si přisvojovaly všechny státy.Jen jsem poukazoval na možné okolnosti,pravda,že v detailech se nevyznám.Na finské hranici se opírám o...

    Besarábie 1940-1941 · 2 weeks ago

  • CzechMirco Lháři. Žádný "důsledek doby" přisvojení si cizího území nelegitimizuje a už vůbec ne to, co na svém území dotyčná strana dělala. Moldavané rozhodně Rusy v roce 1940 jako osvoboditele nevítali, protože národnostní a náboženský útlak z dob carského...

    Besarábie 1940-1941 · 2 weeks ago

  • Letusak Je to opraveno, dekujeme za upozorneni, ale vezte, ze to jde i bez tech zbytecnych invektiv, na to tady uplne nejsme zarizeny.

    Blesky na obloze 03 - P-38 Lightning - Jaký byl? · 3 weeks ago

  • Jiří Kříž Junkersy 86 měly zajímavou kariéru u SAAF - viz třeba https://www.saairforce.co.za...
    nebo jiné zdroje.

    Na španělském nebi - Junkers Ju 86 D-1 · 3 weeks ago

  • pilot.pirx "přeplňovaných turbokompresory na kompresní poměr 9,6 : 1" To by mne zajímalo, co má společného kompresor (turbo nebo mechanický) s kompresním poměrem, když "Kompresní poměr, neboli stupeň stlačení směsi ε, je poměr celého pracovního objemu válce...

    Blesky na obloze 03 - P-38 Lightning - Jaký byl? · 3 weeks ago

  • Ladislav Matisko Kto to pise? Ta gramatika je strasna.

    Bitka pri Vozokanoch · 4 weeks ago