Dle zpravodajství TV Nova došlo při návratu dvojice letounů L-159 z 212.tl (dislokována na 21.ztl Čáslav) k předpokladu vzniku letecké nehody kdy letouny letící ve dvojici při sklesaly na rizikovou výšku nad terénem (let dle informací ź reportáže probíhal za ZPP).Situaci se však podařilo s pomocí varovné signalizace zvládnout a oba letouny následně bezpečně přistály na VPD letiště Čáslav.
URL : https://www.valka.cz/01-04-2009-Diky-chybe-pilotaze-vzniknul-predpoklad-letecke-nehody-dvojice-letounu-L-159-t83219#305377
Verze : 0
To Darkfold: podľa správy prakticky každé 2 roky spadne 1 lietadlo, nie je to nejako veľa?! Aké boli príčiny alebo je to dané špecifikáciou základne?
URL : https://www.valka.cz/01-04-2009-Diky-chybe-pilotaze-vzniknul-predpoklad-letecke-nehody-dvojice-letounu-L-159-t83219#305383
Verze : 0
Reklama
No, on je v té zprávě jeden drobný problém-ani jeden z jmenovaných typů už u nás (tedy jak v ČR tak i v SR) nelétá (MiGy-21 dolétaly 2005 v Čáslavi, poslední MiG-23 dolétal 2000 v ČB).Poslední havárií u nás byla katastrofa L-159 při nácviku střeleb v prostoru VVP Jínce v roce 2003.Od té doby není zaznamenána ani jedna vojenská havárie či katastrofa (několik předpokladů ale vzniklo-viz málem havárie L-39 v Náměšti pro únik oleje z motoru).
Co se četnosti havárií a katastrof týče tak pan Klíma to tam shrnul velmi pěkně-je to o síle provozu a intenzivnosti výcviku.Když to vezmu hodně obecně tak prakticky největší jatka mezi letci probíhaly v padesátých letech kdy se u nás masově zaváděl MiG-15 (u nás doposud nejpočetnější typ v letectvu).Potom s tím jak se zvyšovala vycvičenost posádek a personálu a hlavně snižovaly stavy techniky (ze směru kvantitativního se přešlo na kvalitativní) tak ten počet postupně klesal.Samozřejmě s určitým procentem havárií a katastrof se musí počítat a dalo by se asi spočítat i statisticky (byť nikdy nemůžeš předpovědět třeba holuba v motoru apod) ale právě proto je dnes v době kdy máme cca 40 (spíš méně) provozovaných vojenských letadel mimořádných událostí tak málo protože piloti si dávají podstatně větší pozor i na sebevětší průšvihy protože na letadla je jich dost a možnost "dolítat" i kvůli dříve prominutelné a sprdnutím vyřešitelné prkotině (kterou však novináři řádně nafouknou) je vysoce reálná.
Mimochodem zmíním jednu drobnou perličku a tou je skutečnost že i když dnes novináři obecně tvrdí že za většinu katastrof a havárií od roku 1989 mohl špatný technický stav ruských letounů tak opak je pravdou-většina průšvihů totiž vznikla kvůli letecké nekázni.
Tabulkově to vychází asi takto (beru od ledna 1990, vždy letadla/vrtulníky): Zničeno či poškozeno letadel a vrtulníků - 48 Z toho havárií 11/3 (+jedna v Bosně) Z toho katastrof 16/3 Z toho poškozeno 6/5
a teď zavinění: Díky lidskému faktoru (chyba pilotáže, letecká nekázeň,chyba řídících...) - 37 (+2 nezaviněné pilotem zničeného letounu) Technické závady - 6 Nezjištěno - 3
URL : https://www.valka.cz/01-04-2009-Diky-chybe-pilotaze-vzniknul-predpoklad-letecke-nehody-dvojice-letounu-L-159-t83219#305395
Verze : 0
Dík za obsiahle info. tie nehody až do r.1994 mám v knihe Zrušená křídla (od M.Lorenca a S.Rogla,2000,n. Votobia). Zaujíma ma tých 7 lietadiel od r.1995 v článku.
URL : https://www.valka.cz/01-04-2009-Diky-chybe-pilotaze-vzniknul-predpoklad-letecke-nehody-dvojice-letounu-L-159-t83219#305407
Verze : 0
Takže já si trošku ušetřím práci a půjdeme chronologicky
19.11.1996 Herálec MiG-23UB 8327 Při záletu letounu po opravě u 31.LOZ a provádění prvků vyšší pilotáže letoun díky chybě pilotáže narazil do země.Posádka, pplk. Jiří Trunečka a pplk. Drahoslav Mládek zahynula aniž se pokusila o katapultáž
V článku je chybě uvedena katastrofa dvou letounů.Ve skutečnosti jde o pád spárky v níž zahynuli dva piloti - ať žije televize
19.5.1998 Herálec MiG-23U 8325 V průběhu nácviku vzdušného boje s MiG-23ML došlo k samovolnému pádu letounu do vývrtky kterou se nepodařilo zvládnout.Posádka, mjr. Jiří Kareš a mjr. Ján Skládanyi,opustila letoun katapultáží.
I zde se televize předvedla protože havárii uvádí již v roce 1995 tedy o tři roky dříve
17.6.1999 Macourov MiG-21MF 5209 MiG-21UM 9342 Při návratu z cvičného letu v zóně u Havlíčkova Brodu, došlo při výměně pozic k nárazu přídě MiGu-21MF 5209 do spodní části zádě MiGu-21UM 9342. Mjr.Kaiser zahynul v troskách svého stroje. Oba piloti ze “spárky″ se katapultovali. Mjr.Zbrankovi se však nestačil dostatečně otevřít padák a také zahynul. Mjr.Svoboda vyvázl bez zranění. Dopad strojů u obce Macourov do lesa v 18.02 hod
V článku chybně uvedeno místo dopadu v České Bělé
12.10.2000 Bílek MiG-21MFN 3008 MiG-21MFN 4127 Chyba a nekázeň pilotů. Při návratu z cvičného letu narazily oba stroje klesající v sevřené skupině na ose VPD v Čáslavi za letu podle přístrojů v oblačnosti do země. Dopad v areálu muniční základny Chotěboř-Bílek. Prvotní příčinou bylo vypnutí varovné signalizace minimální výšky nad terénem, další pak svévolné snížení výšky letu pod 4 000 ft, kterou stanovil řídící létání (piloti se zřejmě chtěli dostat pod oblačnost, aby v přiblížení na přistání mohli pokračovat již vizuálně). Oba letci zůstali v troskách Migů. Mjr.Indrák (letící v MiGu-21MFN 4127) se v poslední chvíli zřejmě pokusil o katapultáž, ale ta byla zastavena destrukcí přídě o stromy. Mjr.Svoboda (letící v MiGu-21MFN 3008)se v roce 1999 jako jediný zachránil při katastrofě Migů-21 u Macourova.Tentokrát však tolik štěstí neměl a v troskách svého letounu zahynul.
Tak tentokrát se TV spletla jen o dva dny
Revize seznamu s nevědomou pomocí Beryho a databáze Naše letadla .Všem něvědomým přispívajícím děkuji.
URL : https://www.valka.cz/01-04-2009-Diky-chybe-pilotaze-vzniknul-predpoklad-letecke-nehody-dvojice-letounu-L-159-t83219#305419
Verze : 1
Reklama
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.