vše o Slovensko Maďarském konfliktu, všeobecně i boje na Podkarpatské rusy.
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#1874
Verze : 0
vzdušné boje
SLOVAK REPUBLIC Hungarian-Slovak Conflict
NAME VICTORIES AIRFORCE
Danihel, Martin 1 Slovak Air Force Hanovec, Frantisek 1 Slovak Air Force
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#1875
Verze : 0
Reklama
HUNGARY Hungarian-Slovak Conflict
NAME CONFIRMED AIRFORCE
Negró, Aladár (Szobránczy, Aladár) 2 Magyar Királyi Légierö Szajak, Sandor (Szobránczy, Sándor) 2 Magyar Királyi Légierö Békássy, Antal 1 Magyar Királyi Légierö Csekme, Béla 1 Magyar Királyi Légierö Kertész, Árpád 1 Magyar Királyi Légierö Palkó, László 1 Magyar Királyi Légierö Pririty, Mátyás 1 Magyar Királyi Légierö Pongrácz, László 1 Magyar Királyi Légierö
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#1876
Verze : 0
volalo sa to malá vojna a nemala veľký význam, o oboch krajinách sa rozhodovalo v Nemecku a podporovala sa tam rivalita medzi nimi
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#4003
Verze : 0
když mě právě zajímají i ty malé konflikty. a lidské osudy jimi ovlivněné. i v tomhle konfliktu bylo zapojeno docela dosti Čechů.
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#5954
Verze : 0
Reklama
Jakých vzdušných vítězství dosáhli slovenští letci? Já vždy četl jen o uspěších Maďarů. Jen jednou o dvou nepotvrzených sestřelech Fiatů cr-32 v L+K, ale považoval jsem to za omyl. Jak to tedy bylo?
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#7114
Verze : 0
Válka mezi Maďarskem a Slovenskem začala 22.3.1939. Hlavní základnou Slovenského letectva na východním Slovensku bylo letiště ve Spišské Nové Vsi, kde se na počátku bojů nacházela 12. a 13. pozorovací letka s Š–328 a 45. a 49. stíhací letka s Aviemi B–534. Tyto letky od rána 24. března posilovaly piloti a letouny z 37., 38. a 39. stíhací letky z Piešťan a od 15. pozorovací letky ze Žiliny. Z této základny slovenské letouny podporovaly pozemní jednotky. Již 23.3. byli při průzkumných letech sestřeleny dvě B-534 a jeden Š-328. Přitom byl jeden letec zraněn a dva zabiti – poručík Svetlý a desátník Devan byli prvními letci slovenského letectva, kteří zahynuli v boji. K největšímu boji došlo 24.3. v prostoru Sobrance a Pavlovice nad Uhom. Během dvou dopoledních soubojů s maďarskými Fiaty CR-32 bis byly sestřeleny čtyři B-534 a přitom jeden pilot zahynul a jeden byl zajat, bez maďarských ztrát. Další boj se odehrál odpoledne, kdy tříčlenný roj Š-328 doprovázený třemi B-534 napadlo 9 Fiatů CR-32bis. Tři B-534 musely nouzově přistát s prostřílenými motory, ale předtím prý četař Hanovec a desátník Danihel údajně sestřelili dva CR-32 bis. Dále byly sestřeleny dva Š-328, přičemž jedna posádka zahynula. Mezi tím útočilo třináct Ju-86K s doprovodem devíti CR-32 na letiště ve Spišské Nové Vsi. Slováci však útok čekali a přeletěli své letouny na záložní letiště u Mečedelovců. Při startu však jeden Š-328 narazil do B-534, který uvázl v bahně. Oba piloti zahynuli. Když Maďaři zaútočily, byla většina letounů v bezpečí. Navíc některé pumy nevybuchly a letiště nebylo moc poškozeno. Zahynulo sedm vojáků a v přilehlé továrně šest dělníků. Poškozeny byly čtyři letouny, jedna B-534, jedno AP-32 a dva Š-328. jeden Junkers byl poškozen protiletadlovou palbou. Boje trvaly do začátku dubna, kdy došlo k dohodě.
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#9054
Verze : 0
ty data byl hladkej vycuc z HPM č. 5 / 1991 co sem nasel doma
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#9092
Verze : 0
Zajímavé. Nevíte co bylo s těmi Fiaty? Maďaři ztrátu nepřiznávají?
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#9490
Verze : 0
Air Enthusiast ročník 1971 č.9 str. 180-183 Conflict over the Carpatians uvádza, bez upresnenia zdrojov, straty oboch strán takto: 23.3.39- 2 slovenké lietadlá 24.3.39- 6 slovenských lietadiel 2 maďarské CR-32 Ten časopis nemám a tak aj toto je len info z tretej ruky.
V dostupnej maďarskej literatúre je len jedna zmienka o zostrelení lietadla a to 23.3.1939 bol po zásahu vlastnej PVO prinútený núdzovo pristáť Fiat CR-32 pilotovaný desiatnikom Árpádom Kertészom. Lietadlo s poškodeným chladičom pristálo na maďarskom území. Pilot nebol zranený, stroj bol opravený a zaradený späť do služby.
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#29418
Verze : 0
Našiel som eštš jednu zaujímavosť z tejto malej vojny. Maďari totiž získali aj dve Avie B-534. Prvou bolo lietadlo čatára Zachara, ktorý po strate orientácie s poškodeným strojom núdzovo pristál na maďarmi obsadenom území. Pilot bol zajatý. Lietadlo previezli do Budapešti, kde bol uvedený do letuschopného stavu. Dostal označenie G-192 a v Leteckom Výskumnom Ústave (RKI) ho podrobili porovnávacím skúškam s Fiatom CR-32. Porovnanie ukázalo, že Avia technologicky prekonáva Fiat, má silnejšiu výzbroj výkonnejší motor a vyššiu maximálnu rýchlosť. Obratnosť CR-32 bola posúdená ako výrazne lepšia. V roku 1943 bola B-534 odovzdaná, s civilnou imatrikuláciou HA-VAB, na používanie aeroklubu. Využívali juna pilotný výcvik a vlek vetroňov. Posledné záznamy ju spomínajú vo februári 1945 na letisku v Győri. Druhú, značne poškodenú, získali v ten istý deň, ale nič bližšie o nej nie je známe.
Zdroj: Légiháború Magyarország felett Pataki I.;Rozsos L.;,Sárhidai Gy. Zrínyi kiadó1992
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#29750
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/Slovensko-Madarsko-brezen-1939-t344#245013
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.