Co se týká "správného označení", pro mně osobně má psaní Mk.V, B Mk.V nebo jenom V stejný význam jako psaní Bf-109G-6 nebo Bf 109 G-6.
Citace :
a možná by bylo dobře ujednotit způsob, jakým se označení typů píše... Už kvůli zbytečnému zdvojování témat
To už tady je - nepíše se Mk.
Ad 1) Správné označení (viz. kupř. archivní materiály) je Mk.I (fakticky ovšem na takovémto náčrtku nerozeznáme rozdíl mezi Mk.I a Mk.III, neb ty se lišily pouze motory - což ovšem není jak poznat...) ))
Ad 2) Asi (...) bychom se měli přidržet správného označení, které se vyskytovalo kupř. v oficiálních dokumentech..? Jinak, díky „kvalitě“ práci mnohých redaktorů za chvíli budeme mít i Spitfire F.1 aj...
A proč se nepíše Mk, pokud to je součástí označení..? Ehm.... To by vážně stálo za objasnění.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#89659
Verze : 0
Ad 1 - nevím jestli jsem tě správně pochopil, mně šlo jen o formální stránku zápisu (tedy I nebo Mk.I) a ne jaká verze je přesně na tom obrázku.
Někde jsem četl, že v dobových (WWII) britských dokumentech se "Mk." prý nepoužívalo, takže jak to tedy bylo doopravdy?
V literatuře se běžně Mk. uvádí pro typy WWII, kdežto dnes se nové typy (Tornado F.3, Harrier GR.7) uvádí bez onoho Mk. Tak co si o tom mám myslet?
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#89678
Verze : 0
Citace - Martin Smíšek :
Ad 1 - nevím jestli jsem tě správně pochopil, mně šlo jen o formální stránku zápisu (tedy I nebo Mk.I) a ne jaká verze je přesně na tom obrázku.
Někde jsem četl, že v dobových (WW II) britských dokumentech se "Mk." prý nepoužívalo, takže jak to tedy bylo doopravdy?
V literatuře se běžně Mk. uvádí pro typy WWII, kdežto dnes se nové typy (Tornado F.3, Harrier GR.7) uvádí bez onoho Mk. Tak co si o tom mám myslet?
1) Formální stránka zápisu je jasná - jiná věc je, jak byla (resp. nebyla) dodržována v časopisech (třeba viz. dobová ilustrace z The Aeroplane, pokud se nemýlím - autorská práva nic, že ano...)
2) Viz 1 - jedna věc je časopis, (či třeba zápis v bojovém hlášení), a druhá věc je správné (formálně správné) typové označení...
3) Není nutrno si myslet nic, stačí trochu sledovat... ) Označení Mk. zmizelo již po válce, nekdy v roce 1946, tedy nikoliv že by se tento způsob zápisu objevil až u současných typů... Stejně „zmizelo“ i používání římského číslování, resp. došlo k jeho nahrazení číslováním arabským. Jenomže k tomu nedošlo ze dne na den všude, nýbrž postupně - první na Mosquitech, kde ještě máme NF Mk.XXX, a PR Mk.32 je zapisováno již číslicemi arabskými. JENOMŽE - poté nedošlo ke ZPĚTNÉ změně starších, již existujících typových označení. Proto zůstaly Spitfiry Mk.V, Mk.IX či Mk.XIV, a nestaly se z nich Spitfiry Mk.5, 9 či 14. Obdobně Mosquita, Spitfiry, a také další typy... Čili, kupř., Spitfiry, které jsou nyní, v současnosti, ve stavu BBMF (Battle of Britain Memorial Flight) jsou pořád Mk.IX (či Mk.V), nikoliv Mk.9 či Mk.5 (či F.9 a F.5).
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#89684
Verze : 0
Reklama
Ovšem, pokud jde o nějaké formální sjednocení zápisu... Možná by se skutečně spíše vyplatilo věnovat se nějakému sjednocení formy zápisu, třeba už jen kvůli řazení témat. Kupř. »Bristol 142M Blenheim I« (tj. i s interním firemním označením Model 142) na straně jedné, a na straně druhé »Bristol Blenheim IF«... Čili buď systematicky používat i interní tovární označení (Model), třeba Avro 694 Lancaster B Mk.IV, a nebo jen jméno výrobce (bez čísla modelu) a bojovým jménem stroje??
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#89704
Verze : 0
V sekcii SSSR pri lietadlách Mig by bolo dobré zjednotiť názov výrobcu, lebo niekde je Mikojan-Gurevič a niekde Mikojan-Gurjevič, pričom pri niektorých typoch MiG-ov sú rôzne verzie pod jedným alebo druhým názvom a je to trochu neprehľadné (napr. hľadal som prehľadové fórum k MiG-23 a nenašiel som ho pri jednotlivých verziách, ale o pôl strany nižšie).
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#98467
Verze : 0
to Elvis: sjednotil jsem to na Gurevič.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#98473
Verze : 0
U názvů ve fóru je s psaním "Mk I" nebo "I" nebo "Model ... Mk I" ještě další problém. Kromě toho, že u některých typů se oficiální označení téměř nepoužívalo, nebo daleko méně než jiná (zkrácená) verze, ještě vstupují do hry i změny oficiálního označování - např. přečíslování a překódování v USA (např u UAV) i v jiných zemích. Osobně si myslím, že je sice víceméně jedno jaké přesné bylo formální označení (protože v některých (vyjímečných) případech to již ani není jasné, u některých variant také oficiální odlišné označení chybí vůbec) a nezáleží na zápisu Lancaster Mk.V nebo Lancaster V. Ve fóru je ten problém spíš v tom, že se musí dodržet jednotný formát, takže všechny verze musíme mít zapsané stejnou maskou a také v tom, že název fóra má omezenou délku. Čili pokud tam začneme přidávat jména modelů od výrobce (a to bych velice nedoporučoval, protože třeba u sovětských "izdělie" bychom dopadli brzo velmi špatně) tak nejenže bude problém, kde to sehnat (u méně známých letadel to dost těžko dohledáme), ale nevejdeme se délkově. Tenhle problém reálně nastal u balistických raket SSSR, kde se prostě nevejdeme do názvu kvůli výpisům rozdílných značení více verzí.
Takže - názvy musí mít jednotný a také stručný formát, žádné modely výrobce apod. bych tam nedával. Nicméně zrovna diskutovaný případ - Lancaster Mk. V (a tady poznámka - oficiálně je s tečkou za "Mk" nebo bez ?) a jemu podobné - zavedený zápis je s Mk, takže bych to ponechával, protože asi všichni budou primárně hledat Lancaster Mk V a ne Lancaster V.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#98477
Verze : 0
Citace :
To už tady je - nepíše se Mk.
Martine, nejsem si jist, zdali to tu opravdu nekde je, zadnou takovou zminku jsem v pravidlech pro letadla nenasel. Myslim si, ze Algernon a Snake maji pravdu v tom, ze tam, kde se oznaceni Mk. pouzivalo, bychom jej meli zavest, protoze potom ten nazev neni presny, a to zhola v nicem. neni to ani zkraceny nazev bez modelu, tovarni oznaceni, ani nic podobneho. Je mi jasny, ze to nebude vsude stejny, ze nektera letadla budou mit Mk, nektera ne, ale bude to alespon odpovidat dobovemu oznaceni toho stroje. Navrhuji psat Mk. (tedy Em Ka tecka mezera).
Zaroven bych navrhoval pouzivat obecnejsi jmena, nikoliv plne, napr. tovarni oznaceni vcetne modelu, viz algiho priklad celeho znaceni Lancasteru B ... to je podle me moc, stacilo by dat tam Avro Lancaster Mk. II a teprve do fora pridat toto plne oznaceni stroje.
Nechapu co presne mysli Snake "pridavat jmena modelu od vyrobce", jestli to je to same, jako McDonnel Douglas F-4 Phantom ? V USA to funguje, delka nazvu prispevku neni takovy problem.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#98485
Verze : 0
to Admin: Nikoli. Myslím: Bristol !!"142M"!! Blenheim I. Tedy číslo, kterým si označuje interně výrobce své letadlo, obvykle je to pořadí projektu od vzniku projekční kanceláře/společnosti, někdy (SSSR) to mívá "politický" význam. To značení je odlišné od armádního ("Blenheim"), které je přidělené později. Zpravidla potom výrobce převezme armádní značení, ale není to pravidlem.
Nejhorší by to bylo u strojů SSSR, protože všechno se u výrobce jmenovalo "izdělie XX", jiný kód používala projekční kancelář, jiný kód výrobní továrna (která se občas také podílela na následných projekčních pracích při výrobě/stavbě prototypu). Navíc - tahle označení (i u USA či GB) jsou prakticky neznámá a kromě podrobnějších monografií se ani nikde nevyskytují a nepoužívají, takže je uvádět do názvu fóra je zbytečné přidělávání si práce s jejich hledáním. To je práce pro přispěvovatele, aby to do nějakého příspěvku vložili...
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#98486
Verze : 0
Ještě poznámku - s těmi označeními od výrobců (Model 142) bychom taky narazili brzo na to, že výrobci občas číslují jednu armádní verzi (např. Boeing E-3C Sentry) více vlastními čísly, protože jednotlivé výrobní série se liší. Pokud by se do názvu psali i označení od výrobce, tak by tam musela být všechna.. A to bychom brzo všichni zešedivěli.
Ještě s tím místem - u letounů to v podstatě nevadí. Problém je spíš u jiných zbraní (balistické rakety, radary), kde se například hodí dopisovat druh zbraně (co je to za radar..) nebo máme pro více verzí společné téma (balistické rakety) protože je nesmysl zakládat pro každou verzi vlastní téma, když tam je stejně jediný příspěvek ode mě .
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#98487
Verze : 0
ne, tak to je jasny, ty "142M" bych tam taky nedaval, to je to co jsem psal, ze bych dal spise dovnitr toho fora, pokud je to vubec znamo ...
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#98488
Verze : 0
OK,
ty britská letadla jsem předělal.
Teď už jenom zbývá vyřešit kauzu Gurjevič - Gurevič.
A ještě něco - nalinkujte někdo tohle forum na odkaz, který je přímo v sekci Letadla - nefunguje to.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#102067
Verze : 0
Mal by som ďalší nápad na zjednocovanie označení - práve teraz som si prezeral sekciu Letadla - Německo a všimol som si, že sú v nej názvy niektorých lietadiel písané s pomlčkou a niektoré bez nej - ako to teda vlastne má byť správne?
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#113630
Verze : 0
V literatuře se to ve většině případů uvádí takto:
např. Bf 109G-6
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#113633
Verze : 0
Ja som tiež väčšinou videl túto formu bez pomlčky, ale na valke je to väčšinou s pomlčkou, preto sa pýtam. A tiež sa prikláňam skôr k forme zápisu bez pomlčky.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#113636
Verze : 0
Mě by prozměnu zajímalo, má-li cenu uvádět i projekty- případně jaké jsou přípustné a jaké ne, zda letadlo rozestavěné jo nebo ne, a podobně. Ne že bych se chystal sem naházet tunu projektů, ale je tu třeba už Messerschmitt 1111, což je čistě papírová záležitost.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#113729
Verze : 0
Chtělo by to uvádět jen věci, které byly alespoň skutečně postavené a pokud možno zalétané.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#113735
Verze : 0
Martine ty čs. motory jsou z mé strany hotové - časem to budu nějako doplňovat. Prolinkování je hotové směrem motor - letadlo opačný směr dodělám postupně. Tedy nebude-li některý z moderátorů rychlejší. Fotky mám slídeny od Bitaxe a Herra tak snad se tam časem doplní.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#137633
Verze : 0
Dobře, díky.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#137666
Verze : 0
Ahoj. Potřeboval bych si pokecat s někým, kdo moderuje (či upravuje) příspěvky v tomto fóru Myslím, že se začíná do tohoto fóra vnášet trochu zmatek Viz moje poslední vložené příspěvky o Corsairu Potřebuji konzultaci, abychom se vyvarovali dalších zmatků Havran
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#139621
Verze : 0
To jsem byl já. Myslím, že ty příspěvky jsou teď OK.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#139623
Verze : 0
Díky. Teď už není co konzultovat. Akorát bych se zeptal: V přehledovém fóru jaksi vysí Adminův příspěvek o F4U-5NL. Nedal by se přesunout do fóra s detaily a já bych tam přehodil ty výrobní čísla NL a upravil název mého příspěvku jen na F4U-5N místo původního F4U-5N (NL) :
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#139626
Verze : 0
Koukal jsem na to a Adminovi fotky jsou v obou příspěvcích stejné. Takže zde je smažu a přesunu jen příspěvek od Dosého.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#139627
Verze : 0
Právě jsem na TO taky koukal . Máš pravdu. To bude nejlepší.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#139628
Verze : 0
Prosím o přejmenování Letadla/Německo/DFS 39 IVc na DFS 39 (Delta IVc), a Letadla/Německo/Blohm & Voss 155 na Blohm & Voss BV 155.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#148439
Verze : 0
to Aubi
Hotovo.
Dovolil som si odskočiť od ruských lietadiel k nemeckým a zaskočiť za kolegov z tejto sekcie. Dúfam, že ma za to nebudú biť.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#148457
Verze : 0
Danke. A když už jsem tak otravnej, chtělo by to i odkazové fórum Letadla/Německo/Messerschmitt Me-155, které by odkazovalo na toho Blohm und Vosse Bv 155 (já k tomu nemůžu dát správnou ikonku).
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#148500
Verze : 0
Ještě k problematice přepisu ruských jmen. Pro přepis slov z jazyků, které neužívají latinku, má čeština jednoduchou pomůcku. Vychází ze zvukové podoby slova. Komplikuje to ovšem fakt, že některá cizí slova nám znějí přátelsky, neboť znějí podobně či shodně jako slova česká. A pak zvuk může splynout. Pravidla českého pravopisu říkají poměrně jednoznačně, že např ruské e se na začátku slova přepisuje jako je. Stejně tak po předcházejícím měkkém jeru. Jako e se přepisuje pouze v neruských slovech. Takže např. jméno spolukonstruktéra MiGů by mělo znít česky Gurjevič. Vsouladu s dnešní módou hrát si s cizími slovy se nám vkrádají prvky anglické či německé transkripce, což vyhlíží poněkud komicky. Už se "těším", až mi některý "světově se tvářící" mudrc nabídne např. významného ukrajinského spisovatele Tarase Shauchenka.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#157806
Verze : 0
Citace - Aubis :
Pravidla českého pravopisu říkají poměrně jednoznačně, že např ruské e se na začátku slova přepisuje jako je. Stejně tak po předcházejícím měkkém jeru. Jako e se přepisuje pouze v neruských slovech. Takže např. jméno spolukonstruktéra MiGů by mělo znít česky Gurjevič.
V tomto s tebou súhlasím a sám takto prepisujem mená do slovenskej transkripcie. Problém však vzniká vtedy, keď takto poslovenčené/počeštené meno chce niekto použiť pre účely napr. googlovania. Nedôjde totiž ďalej ako za naše humná.
Preto je podľa mňa najlepší spôsob, ktorý používam ja (však ako inak ). Meno v slovenskej/českej podobe a v zátvorke ruský ekvivalent - V.S.Molokov (В.С.Молоков).
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#157812
Verze : 0
Panzer - souhlas. Ono pro účely googlování je - specielně s cyrilicí - značná potíž. Člověk musí brát ohled na různé transkripce. Takže obvykle googluji navíckrát - s transkripcí anglickou, německou a francouzskou. Popřípadě si vložím originální znění v cyrilici. Přesto si myslím, že metoda použít přepis, nejlépe český/slovenský, a k němu přidat originální znění je super. Jen u nás, prostých smrtelníků, nemajících patřičnou klávesnici je to operace, protože jednotlivé znaky nutno vkládat systémem "vložit symbol". Takže ruská jména, složená z křesrtního, otěčestva a příjmení dávají člověku dost zabrat.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#158190
Verze : 0
Vždyť lze použít transkriptor - netřeba tedy datlovat po jednom symbolu. Dav vložil na forum i odkaz na jeden z nich. Bude to někde v odkazech.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#158191
Verze : 0
Malá pomůcka pro přepis jmen psaných cyrilicí. Jde o výňatek z Pravidel českého pravopisu, tedy materiál normativní.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#158498
Verze : 0
Ja používam na písanie tento slovník, na ktorom sa dá prepínať klávesnica z latinky do cyriliky a opačne a potom už len ctrl c a ctrl v
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#158531
Verze : 0
Pěkný slovníček. Já ale potřebuju češtinu, což řeším touto výše uvedenou tabulkou. O slovenštině si stále ještě naivně myslím, že pro ni žádné slovníky nepotřebuji.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#158543
Verze : 0
Ja to nepoužívam na prekladanie, na tom mám kvalitnejšie slovníky
Ten slovník používam pre jeho ruskú klávesnicu, ktorá sa dá prepnúť tlačítkom РУС vpravo dole. Teda napíšem si myškou potrebný text - napr. Аубис a potom si ho skopírujem do textu, s ktorým pracujem. Čím odpadá tebou popisovaná pracná metóda "vložit symbol" Понял?
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#158547
Verze : 0
to Panzer: Понял. Спасибо. Merci beaucoup. Thanks. Danke a vůbec.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#158615
Verze : 0
2 Aubis: Super, super, super. Tohle je přesně to, co jsem kdysi hledal (kvůli přepisu ruských jmen) a nenašel. Můžeš to hodit někam do samostatného topiku ? Obávám se, že tady se to za chvíli ztratí, utopí.
Asi bych na to dokonce chtěl udělat časem i odkaz z pravidel Osobností.
Díky, díky, super, super.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#158621
Verze : 0
Link na slovník som dal do Pravidla psaní do fóra v sekci OSOBNOSTI .
Pôvodný topic k tomu bol tu, ale je to tam trocha stratené a nenašiel som miesto kam by sa to dalo dať, aby to opäť nezaniklo.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#158624
Verze : 0
Myslím že tohle se netýká jen osobností, ale všech faktografických fór, mělo by to být podobně závazné jako třeba zkratky států a možná by tedy patřilo i do stejného místa. (ať už slovník nebo Aubisova pravidla)
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#158630
Verze : 0
to robot - rád bych, ale nejsem si jist jednak jak to učinit , jednak kam. Abych se zase neseknul, což je u mě věc poměrně snadno proveditelná .
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#159025
Verze : 0
A čo takto mapa znakov (program ktorý je súčasťou Windows)? Ten stačí len otvoriť, naťukať si potrebné znaky, dať kopírovať a je to.....(a niele pre cyriliku....)
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#159105
Verze : 0
Jo, ale v tom, co vložil Aubis je i vysvětleno, jakou variantu kdy použít. Některá písmenka se třeba různě transliterují v závislosti na předchozím písmenku a tak.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#159111
Verze : 0
Největším problémem rozličných programů (i Woknowých ) je fakt, že volbu znaku provádějí buď nahodile, nebo to musí udělat člověk. No a právě tady je nutná znalost těch transliteračních pravidel. Anebo praktická znalost jazyka. Prostě si to přeříkat a pak foneticky zapsat. Bohužel znalost ruštiny je dnes skromná, a tak se objevují všelijaké zhůvěřilosti. Je to škoda. Stejně jako nelze odmítat němčinu, protože tak mluvil Hitler a jeho banda, je blbostí odmítat ruštinu, protože tak mluvil Stalin a jeho banda. A ruskojazyčný svět je obrovský a zajímavý. Kdyby nebyl, tak nám tento problém nevznikl .
Ale já osobně mám jiný problém. Týká se sekce vzducholodi a balóny. Zde je možné přejít jen na jeden článek. Mám něco materiálů o americké vzduchoplavbě, konkrétně k Akronu a Maconu, a rád bych je nabídl.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#159165
Verze : 0
Citace - Aubis :
Ale já osobně mám jiný problém. Týká se sekce vzducholodi a balóny. Zde je možné přejít jen na jeden článek. Mám něco materiálů o americké vzduchoplavbě, konkrétně k Akronu a Maconu, a rád bych je nabídl.
Predpokladám, že sa to tu zíde. Vzducholode sú síce dosť špecifická, ale určite veľmi zaujímavá oblasť letectva o ktorej je tu zatiaľ (až na ten pomerne rozsiahly článok) skutočne dosť málo informácií.
Už sme sa o tom niekedy dávno bavili, že by sa táto časť mohla nejako rozšíriť, ale okrem toho jedného článku sa asi nenašiel nikto, kto by sa do tejto sekcie pustil, taže je dobré, že sa konečne niekto taký našiel.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#159201
Verze : 0
Já osobně bych uvítal, kdyby se spíš rozšiřovaly informace ve stávající sekci Letadla (myslíím, že na práci je tam toho pořád víc než dost) než tady tříštit úsilí ještě v části Vzducholodi.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#159234
Verze : 0
Myslím že už tu niekde je nejaký sovietsky balón (v ČSĽA, slúžil na výcvik zoskokov) - pôvodne som ho videl v technika ČSĽA, kde zostal aj zatiaľ zaradený (teda jeho fotka).
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#159298
Verze : 0
To je pravda, zatím však netuším, co s ním budeme dělat.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#159329
Verze : 0
Letadla - ostatní, zatím nezařazeno?????????
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#159336
Verze : 0
To radši ne - sekce Letadla je členěná podle států a ne podle typu letadel. V části Letadla-Ostatní zatím nezařazeno je jeden nebo dva bezpilotní letouny a to by chtělo taky nějak vyřešit. Pokud už by se mělo zakládat něco nového pak jedině Bezpilotní bojové prostředky (nebo jak to vlastně nazvat).
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#159337
Verze : 0
Já na ty vzducholodě také narazil díky letadlům - ony ty mršky měly fungovat jako vzdušný ekvivalent letadlových lodí. Ale přeci jen - jsou to létající aparáty lehčí než vzduch, tak by se ke konkurenci - strojů těžších vzduchu - cpát neměly. A těch materiálů je mi zase líto nevyužít .
K bezpilotním letadlům - přimlouval bych se za jejich ponechání v sekci Letadla a vytvořit pro ně podsekci Bezpilotní bojové prostředky. Je to oblast dnes velmi se rozmáhající, takže určitě se příspěvky najdou. A já bych si skromně dovolit nabízet tvrzení, že "co má křídla ku létání, patří mezi létající aparáty a nikdy jinak". (Ptáci a netopejři se nepočítají )
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#159345
Verze : 0
Čo sa týka bezpilotných prostriedkov, tak nejaké materiály by sa našli........
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#159400
Verze : 0
Tak jsem si prohlídl své poznámky k americké meziválečné vzduchoplavbě. Jen ztužené vzducholodi - bez obrázků a palubních letadel - dávají cca 10 stran Wordu. Takže to dávám do figury a podle situace nakouskuji do článků.
to buko1- bezzpilotní jsou zajímavá, jen houšť.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#159960
Verze : 0
K těm bezpilotním. Dovoluji si upozornit PT. obecenstvo, že ke staršímu materiálu - Chronologický přehled konstrukcí S. A. Lavočkina jsem doplnil poslední část - forum.valka.cz Jsou to právě jeho bezpilotní letounky, stavěné pro VVS SSSR.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#160876
Verze : 0
Nebylo by lepší to dát zvlášť do nové sekce, kterou jsem zřídil?
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#160896
Verze : 0
to Martin Smíšek - přemýšlel jsem o tom. Jenomže to je víceméně integrální součást toho textu - CHronologický přehled...- a tady se líčí závěr "letecké" kariéry pana Lavočkina. Do sekce Bezpilotní prostředky na to přidám odkaz.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#160959
Verze : 0
Od vzducholodí, balónov a a bezpilotných prostriedkov sa vraciam späť k lietadlám:
Citace - Elvis :
Mal by som ďalší nápad na zjednocovanie označení - práve teraz som si prezeral sekciu Letadla - Německo a všimol som si, že sú v nej názvy niektorých lietadiel písané s pomlčkou a niektoré bez nej - ako to teda vlastne má byť správne?
Citace - Martin Smíšek :
V literatuře se to ve většině případů uvádí takto: např. Bf 109G-6
Za ten rok, čo sme sa tým zaoberali sa s tým nič neurobilo, tak som sa pustil do toho zjednocovania označenia nemeckých lietadiel do tejto formy sám. Ani to netrvalo tak dlho a je to hotové
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#163161
Verze : 0
Super práce Díky.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#163203
Verze : 0
Mohol by niekto založiť fórum o vrtuľníku Mi-171? Mám vyníkajúce foto, ale nechcem zakladať fórum len s fotkami.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#163862
Verze : 0
Citace - koba :
Mohol by niekto založiť fórum o vrtuľníku Mi-171? Mám vyníkajúce foto, ale nechcem zakladať fórum len s fotkami.
Tak to daj do galérie a neskôr, keď bude fórum tak tam dáš link na galériu.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#163870
Verze : 0
Hej, chcem to dať do galérie, ale až bude to fórum. Veď ja počkám.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#163885
Verze : 0
Poraďte chlapi. kam mám píchnout MiG-15SB a MiG-15bisSB??? Do Sovětského svazu pod MiG nebo do Československa pod Aero??? : : : : : : : : : : : : : : : : : : :
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#199332
Verze : 0
Moje stanovisko: Kdo ich vyrábal? Ak Aero tak je to jasné.... Aj keď boli iba ako licenčná výroba (máme tu už licenčné tanky T-55, T-72, T-34...) A uvedú sa prehľade verzií MiG-15.
Aj ja mám otázku - kto vyrábal S-102 a S-103 (vyrábali sa aj v Československu, alebo ide iba o označenie, ako u Spitfirov?)
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#199334
Verze : 0
Teď z hlavy si nejsem jistý jak S-102 (MiG-15), ale S-103 (MiG-15bis) se ve Vodochodech vyráběly určitě, stejně jako CS-102 (MiG-15UTI).
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#199351
Verze : 0
Takže by mali byť vytvorené aj odkazové témy Aero S-103 a Aero CS-103 vedúce na MiG-15bis a MiG-15UTI....
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#199359
Verze : 0
Vykonám pán generálmajor!
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#199438
Verze : 0
U Vickerse Vancouver je šipečka, přestože je dávno doplněný : forum.valka.cz .
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#221674
Verze : 0
Díky za upozornění, už jsem to opravil.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#221675
Verze : 0
Prosím o zrušení Nieuportu Nightjar a přesměrování odkazů na něj na Gloster Nightjar - protože Nightjar vycházel z produkce Nieuportu, někdo ho uvádí jako nieuport, přestože vznikl už u Glosteru.
Podobně chci zrušit Westland Wapiti IV, protože tento typ existoval jen jako projekt, nemohl být tedy nikde nasazen, a přesměrování odkazů z něj buď na Wapiti IIA, což je nejrozšířenější a tudíž nejpravděpodobnější verze (pro odkazovanou letku mi jí navíc uváděl i jeden netový pramen), nebo na přehled verzí Wapiti.
Mimochodem, zkoušel jsem, co se odkazuje na tu hromadu MiGů (SD, SU, ...) v příslušném chlívku letadel, a nějak to blbne- hází mi to odkazy z československých stíhaček 20. let.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#223260
Verze : 0
Aubi: mohol by si do textu svojho príspevku Gloster Nightjar doplniť svoju informáciu o tom, že lietadlo je v niektorých zdrojoch nesprávne označované ako Nieuport Nightjar? Príspevok Nieuport Nightjar som doplnil o túto informáciu a do príspevki odkiaľ sa linkovalo som doplnil odkaz na Gloster Nightjar.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#224314
Verze : 0
Hned jdu na to.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#224317
Verze : 0
Nechal som ho založený hlavne preto, že na internete som našiel zopár stránok ktoré Nieuport Nightjar spomínajú.... Tak aby nám ho niekto znovu nezaložil....
(hlavne ide o rôzne jazykové mutácie wikipedie, takže jeho založenie v budúcnosti by bolo docela možné, potom answer.com, navigator.rafmuseum.org a navigator.rafmuseum.org aj s fotografiami dvoch lietadiel...)
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#224319
Verze : 0
To téma Wapiti IV jsem přejmenoval na správné Wapiti VI.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#225049
Verze : 0
objevilo se několik příspěvků o UFO : forum.valka.cz Myslím že to do sekce zabývající se fakty nepatří.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#227843
Verze : 0
Dobrý den,
Mám nějaké staré vrtule a jsou mi úplně na nic. Chtěl bych se zeptat jestli by šly např. prodat a jakou mají popřípadě cenu. Poradit třeba nějaká jina místa na webu než je aukro.cz. Byl by rád i za popis těch vrtulí. nevim o nich vubec nic. Jak sou treba stare apod.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#229247
Verze : 0
Dovoluji si upozornit na diskuzi forum.valka.cz , konkrétně na forum.valka.cz , kde na Adminovu výzvu navrhuju standardní tabulku (jaká tu někde je zavedená), která by v budoucnu byla vkládatelná formou "tlačítka" v editaci příspěvku - takže okomentujte, co byste chtěli jinak. Je taky potřeba pořešit, které údaje by měly být označeny jako důležité a které méně důležité.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#240338
Verze : 0
Obávám se, že uvedená témata se nachází sekci pro "vyvolené", takže většina lidí se tam stejně nedostane.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#240339
Verze : 0
Nu vot, ti vyvolení si aspoň mohou vše pořešit, aniž by jim do toho mluvil plebs ...
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#240341
Verze : 0
Nechcem rozbiť nejakú zabehanú štruktúru v oddelení "Technika ČSLA/Naše letadla", tak sa pýtam:
Ako riešiť pridávanie fotiek modernizovaných strojov (L-39CM, MiG-29AS, MiG-21MFN.....)? LEBO: Keď vznikli slovenské L-39CMky, tak sa stroje prečíslovali a fotky sa pridávali k fóram modernizovaných verzií, aj keď boli tiež prelinkované na materský stroj. Podobný postup som iniciatívne spravil u MiG-29 A/AS a UB/UBS teda fotky modernizovaných som presunul pod topic modernizovaných. Ale teraz pozerám na MiG-21 MF/MFN a zisťujem, že tie fóra modernizovaných by mali byť prázdne, bo tam vždy je iba link na materskú verziu, ale z materskej na modernizovanú u 99% prípadov neni. A fotky oboch verzii su iba vo fore materskej.
Ako teda? Lebo by som sa s tym pohral a popresuval, podľa potreby, aby vlastne bolo jasné, aké fotky nám chybaju a ake nie, ale ak to je takto zabehane...nechcem liezť do kapusty dakomu a robiť kopec zbytočnej roboty.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#247648
Verze : 0
No ten link u modernizovaných je tam hlavne kvôli tomu, aby bola nadväznosť. A u strojov ktoré som zakladal ja som sa snažil dať link aj na modernizovanú verziu.
Čiste môj osobný názor je že to čo sa týka pôvodnej verzie by malo byť tam a čo sa týka modernizovanej, tak by malo byť u tej modernizovanej...
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#247660
Verze : 0
jj souhlas, fotky modernizovaných verzí by měly být v jejich "tématech" ... jedná se o nové verze. Domlouvali jsme se tam i s Darkfoldem, ale přiznám se, že jsem to už nějakou dobu nekontroloval.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#247664
Verze : 0
OK, takže vzhůru do práce...
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#247709
Verze : 0
Maritne prosím mrkni do čs. letadel - Aero doplnil jsem trochu témata A-1, Ae-02, Ae-03 a Ae-04 mzslím že je v takovéto podobě můžeme pokládat za 100% . Postupně se pokusím doplňovat i další - chci ale vědět zda to takto opravdu mám dělat.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#249045
Verze : 0
Jo, takhle by to mohlo být OK.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#249100
Verze : 0
Nechci zaplevelovat Pravidla pro sekci letadla, proto to nakousnu tady:
Citace - dav :
Typ letadla
-
kluzák
sail plane
kurýrní
tourer
pozorovací
spotter
Pro tyhle kategorie bych určitě použil jiné názvy: kluzák = glider kurýrní = liaison pozorovací = observation
Možná bych doplnil ještě jednu kategorii: obojživelný = amphibian
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#255898
Verze : 0
a není glider především větroň , mě na kluzák právě nejčastěji vypadne ten výraz co jsem uvedl to samé u observation zná jen ve spojení z balónem - observation plane jsem ve slovníku vůbec nenašel - no nechám to ještě na diskusi. Pokud k tomu má někdo další připomínky tak ať se vyjádří.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#256111
Verze : 0
No můj slovník zná třeba observation aircraft - pozorovací letoun docela normálně (obecně je to pro letouny provádějící trvalé sledování třeba pro dělostřelectvo) a pro tyhle letouny bylo později používáno i air observation post (třeba pro austery AOP)alespoň u britů. A glider je podle slovníku jak větroň tak kluzák (a třeba glider bomb je kluzáková bomba) možná to v angličtině je stejné a není to rozlišeno jako v češtině na dvě kategorie.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#256114
Verze : 0
tak aircraft jsem nezkoušel to se přiznám
ok upravím to i když asi by to mělo být jedno - jak chcete
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#256116
Verze : 0
Nějak mi tak napadá že o bojových letadlech je to spíš aircraft, kdysi jsem se kdesi učil že plane je spíš pro velká letadla (tedy ne pro nějaký prcek kroužící nad polem ale možná si to špatně pamatuju. Ale určitě se častěji setkávám s termínem aircraft než plane.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#256119
Verze : 0
zdroj: Slovenský letecký terminologický a výkladový slovník (Nedelka, M. a kol., Magnetpress,1998, ISBN 80-968073-0-7)
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#256125
Verze : 0
Jinak pro Martina S. prosím tě při opravě témat v kategorii Avie jsem si uvědomil, že ty letadla nesou (a jsou v různých materiálech použity) dvě různé označení tovární BH-XY a pokud bylo letadlo přijato to armády tak armádní označení B-XY . Prozatím jsem to vyřešil tak že jako název tématu používám tovární označení a do druhé řádky vkládám armádní označení. Je to z důvodu že to BH bylo použit u více typů a je to tak i přehlednější. Pokud náš jiný názor tak to předělám.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#256133
Verze : 0
Všechny velké mrchy, jako je Horsa, Hamilcar apod. jsou označovány jako glider. Observation aircraft je třeba letoun pro řízení dělostřelecké palby, jak psal Bitaxe, záležitost spíš 1. světové. Jinak půjde spíš o průzkumný, recconaisance aircraft. A když už jsme u toho, aircraft je obecnější, a proto podle mě správnější, je to prostě létadlo, kdežto plane už je pouze stroj těžší vzduchu s pevným křídlem.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#256134
Verze : 0
Dav: OK
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#256136
Verze : 0
Lietadlo (Letadlo) - aspoň čiastočne riaditeľné zariadenie, ktoré je spôsobilé lietať, bezpečne uskutočniť vzlet a pristátie a niesť na palube osoby alebo iný užitočný náklad
Letún (Letoun) - motorové lietadlo ťažšie ako vzduch s nosnou plochou, ktorá je v danej konfigurácii voči trupu nepohyblivá (pevná) a počas letu vytvára potrebnú vztlakovú silu na aerodynamickom princípe
zdroj: Slovenský letecký terminologický a výkladový slovník (Nedelka, M. a kol., Magnetpress, 1998, ISBN 80-968073-0-7)
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#256138
Verze : 0
Co znamená pozorovací v češtině vím - nemám problém z terminologií v češtině , ale v angličtině.
Add kluzák hledal jsem to pro označení kluzáku z dvacátých a třicátých let - tedy takových těch kluzáků co startovali z kopce - mimochodem velmi populární sport v Německu
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#256139
Verze : 0
Jinak observation se používalo i mezi válkami (amíci měli třeba přímo takovou třídu) a samozřejmě i za WWII, Pro tohle frontové pozorování (a navedení palby) se používaly na straně spojenců třeba lehká letadla prioritně určená za spojovací a pro spolupráci(liaison) s pozemními jednotkami třeba Stinson, Piper a řada dalších, na německé pak třeba známé Storchy a rovněž řada dalších. Vzhledem k tomu že nebylo dělostřelectvo používáno pro dlouhodobé palby (jako ve WWI) byly samozřejmě jejich mise kratší a odpadlo kroužení nad cílem, ale fungovaly dál a k ondobné službě používaly američané lehké stroje ještě ve Vietnamu. Ostatně řada typů byla původně konstruována právě pro takovou činnost (Lysander, HS 126...) Obvykle se krom observer tedy pozorování označovali právě tím liaison tedy spolupráce (opět šlo o podporu pěchoty a spolupráci s ní, včetně pozorování pro dělostřelectvo).
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#256142
Verze : 0
Pozorovací letoun určitě Observation. Souvisí to s kategorií letounu typu Hs 126, Lysander, v USA např. O-46. Víeméně vlastně víceúčelové letouny, něco jako náš Š-328.Po dost neuspěšném nasazení v prvním roce války byla katagorie víceméně zavrhnuta a začala se používat normální průzkumná letadla. Na konci války pak USA pro řízení děl. palby používali lehčí typy kategorie L, spojovací.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#256143
Verze : 0
No ona kategorie O nezanikla, byla znovu zavedena v roce 1962 a první letoun téhle kategorie byla známá Cessna Bird Dog, v armádním označení O-1 (Marines ji označovali OE a to už od padesátých let)Další O-2 tedy Cessna Super Skymaster. Přiznám se že nevím co je míněno tím "normální průzkumná letadla" ta se pro tyto účely nepoužívala, ono to totiž ani nejde, průzkumný letoun je obvykle rychlý stroj (i na úkor výzbroje) a působí běžně z větších výšek, pozorovací stroj je naopak spíše pomalý (hledá detaily) a působí z nízké výšky, třeba německý FW189 byl určen právě k pozorování (proto snaha o co nejlepší výhled a nevelká rychlost) a nejde určitě o typ ojedinělý, britové své Lysandery použili v poušti i v Barmě, koneckonců je vyráběli docela dlouho. Spíš je to o tom že na západě bylo málo příležitostí pro pozorování (nebyla zde pozemní fronta) a později se používaly lehké stroje (jedním z důvodů byla i schopnost přistání na malých plochách a nenáročnost na obsluhu). Jen tak na okraj, britové pro tuhle práci vyráběli Austery Mk.I - Mk.V a koncem války měli 19 squadron právě pro observation výroba skončila až hluboko v padesátých letech a služba až koncem let šedesátých (tehdy je označovali jako Air Observation Post).
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#256148
Verze : 0
Letadla se používala (a asi i používají) i po tom co vrtulníky byly zavedeny masově, jsou prostě provozně levnější a mnohdy výhodnější (třeba právě ve Vietnamu ) Dnes jsou to obvykle bezpilotní stroje, aspoň u těch kdo na to mají.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#256149
Verze : 0
Z jiného soudku - zrovna jsem vytvořil přehledy pro Douglas C-47 a DC-3. Všechny armádní stroje, jako je C-53, C-117 a R4D jsem nacpal do přehledu C-47, ale dal jsem tam i přehled označení pro zabavené DC-3 používané armádou (např. C-48 atd.). Neměl bych to přehodit do přehledu DC-3? Nebo dokonce oddělit i C-53 a C-117?
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#256151
Verze : 0
Já bych se ještě vrátilk definicím: Především, ten slovenský výkladový slovník je sice celkem good, ale vychází ze staré normy, takže brát s rezervou. Momentálně platná je ČSN 31 0001, která v souladu s ICAO říká:
- letadlo (aircraft) je zařízení schopné vyvozovat síly nesoucí jej v atmosféře, z reakcí vzduchu, které nejsou reakcemi vůči zemskému povrchu
co z toho vyplývá? Letadlo je nejobecnější definice strojů určených k létání mezi letadly nepatří draky (používané před a během WWI), ekranoplány (WIG planes) a vznášedla, protože fungují jen v blízkosti země. Ale patří sem bezpilotní letadla, které nemusejí nutně nést osádku nebo náklad
- letoun (aeroplane) je motorové letadlo, těžší než vzduch, u něhož je vztlak potřebný k letu vytvářený aerodynamickými silami na nosných plochách, které jsou v dané konfiguraci vůči letadlu nepohyblivé
letounem tedy není kluzák (glider) ani větroň (sailplane), což je kluzák s vysokou hodnotou klouzavosti
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#256236
Verze : 0
Kategorie O - Observation zdaleka neskončila válkou v Namu viz: www.valka.cz jen se "trochu" upravily požadavky v souladu s technickými možnostmi... dalším adeptem je OV-10 Bronco
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#256237
Verze : 0
Citace - bitaxe :
No ona kategorie O nezanikla, byla znovu zavedena v roce 1962
Já jsem přece nenapsal, že by zanikla, ale že byla zavrhnuta (ve ww2)
Citace - bitaxe :
Přiznám se že nevím co je míněno tím "normální průzkumná letadla"
Tím normální jsem myslel (a možná bylo lepší použít jiných kategorií), letouny, které nebyly stavěny s požadavky kategorie O, že jejich funkce přebíraly letouny jiných koncepcí a úlohy kategorie O si rozdělily. Podporu pozemních jednotek přebraly stíhací bombardéry, které někdy i řídily dělostřeleckou palbu (Normandie), navádění dělostřelectva pak letouny lehčí (L), které však na nepřítele neútočily. A samozřejmě jsem jen ve ww2
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#256291
Verze : 0
No já myslím, že bavit se o kategoriích a jejich překladě do angličtiny u latedal z anglicky mluvících států je tak trochu zbytečné - mě šlo o překlad letadel naší výroby. A rozdíl mezi průzkumné a pozorovací je opravdu vedlejší debata, protože ten celkem dobře chápu.
Add zanikla x nezanikla - Bitaxe asi zachytil můj příspěvek, který jsem nísledně smazal. Tady byla návazvost pouze a jedině na naše letectví.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#256313
Verze : 0
Na DC-3 jsem se odpovědi nedočkal, takže jinak: Hraju si s přehledy amerických letadel, a dovolil jsem si nejprve doplnit, potom nacpat do tabulky Capssmanův příspěvek s bombardéry: /topic/postview/85400/ Líbí/nelíbí, mám podobně udělat další?
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#258019
Verze : 0
Mě líbí a klidně pokračuj A myslím, že i ta DC-3 a spol je tak ok. Přímo u té DC-3 je odkaz na vojenské verze, takže podle mě žádný problém.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#258026
Verze : 0
To Aubi: Je to dost dobré, pokud budeš pokračovat, SUPER! Nezapomeň: "Nikdo Tě nepochválí tak dobře, jako se pochválíš sám."
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#258038
Verze : 0
Pro nás egomaniaky není chvály nikdy dost! Jinak stejně jsem už udělal většinu stíhaček, zbytek a námořní letadla budou následovat. S pozorovacími, kurýrními a podobnými éry to bude horší, ty jsem zatím nikde vypsané nenašel, takže se budou muset dávat dohromady ručně.
mimochodem, jak se obvykle překládá utility aircraft, případně utility transport aircraft? Zatím jsem psal víceúčelový.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#258040
Verze : 0
Utility v tomhle významu je co se pamatuju "pomocný" (letoun) běžně je to třeba UC - Utility Cargo (třeba Norseman) kde byla řada typů původně civilních a později militarizovaných. Paradoxně je jako Utility označen i známý U-2 údajně z důvodu utajení. Takže "utility transport aircraft" je letoun pro pomocnou dopravu (myšleno mimo hlavní dopravní spoje) a pro pomocný transport materiálu. Česky by to možná nejvíce vystihla podpůrná doprava, ale správně je to pomocná. Někdy se objevuje i překlad užitkový ale ten je obvykle v civilním významu, ale třeba UH je Utility Helicopter a jde třeba o původně transportní Iroquis UH-1 (zde by se spíš hodilo "podpůrný)
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#258045
Verze : 0
Hm. Tak to v těch seznamech potom upravím.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#258055
Verze : 0
pro "utility transport aircraft" by byl možná nejpřesnější překlad "pomocný transportní letoun"
V některých slovnících používají přímo pro termín "utility aircraft" překlad "víceúčelový letoun", takže ten Aubiho překlad je dá se říct přesný.
Ovšem i Bitaxeho překlad "Utility" jako užitkový nebo pomocný je správný, takže spíš záleží, co si Aubi vybere
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#258056
Verze : 0
Aubi sám neví, Aubi na to hází bobek a jde spát.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#258058
Verze : 0
Aubi já bych asi (nechci ti radit ) postupoval tak že bych český překlad dával podle české terminologie, tedy třeba pro Nrseman "lehký transportní letoun", pro U-2 "výškový průzkumný letoun" a podobně. sice by asi bylo správné se striktně držet překladu, ale občas by z toho mohly být pěkné paskvily oni ti amíci a britové to mají občas označené podle svých zvyků a ty nemusí odpovídat u nás vžité terminologii.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#258060
Verze : 0
Takhle, nikam jsem nepsal tyhle popisy přímo k letadlům, jde mi o správné obecné definice k přehledu kategorií - A- Attack - bitevní, B - bomber - bombardovací, atd. A ono to je někdy dcela sranda, odlišit Unammed Drone od Drone, nebo co to je kategorie Rotorcycle. Ale kiks v nějaké takovéhle okrajové kategorii nebude vadit tak, jako u běžného označení typu U, C apod.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#258091
Verze : 0
pokud to potřebuješ jako překlad obecné kategorie pak je to jednoznačně pomocné, česky to sice nevyjadřuje přesně ten účel co v angličtině ale je to ten správný název pro kategorii Utility.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#258093
Verze : 0
Rotorcycle není to tak náhodou virník
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#258095
Verze : 0
Nee, je to v podstatě takový ten druh vrtulníku, co o něm snili v padesátých letech, prostě motor a rotor, co si voják připne na záda a letí do akce, místo aby přistával na padáku nebo se nechal dovést kluzákem. Nanejvýš nějaká základní konstukce a sedadlo. Přeložil jsem to prostě jako lehký vrtulník.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#258096
Verze : 0
Rororcycle vyvíjely nejméně dvě firmy, Girodyne a Hiler (možná i víc ale tyhle dvě pokud vím dostali věc do stavu letuschopného ) dokonce to bylo nabízeno i na civilní trh (pod heslem odstartuj z trávníku před domem a přistaneš na střeše svého úřadu - vyhni se dopravním zácpám ) myslím že dokonce několik podobných věcí sestavila v Anglii firma Saunders Roe. Navíc jsem někde viděl ještě minimalističtější verzi kdy to měl chlap jako ruksak na zádech, ale nejsem si jist jestli to reálně postavili a vyzkoušeli. pokud jo tak by to byl "závěsný vrtulník" dle vzoru závěsný kluzák
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#258112
Verze : 0
Když odkážu i na druhou fotku ze stejných stránek: davidszondy.com Tak to je zrovna Hiller, a je dokonce skládací (Rotorcycle - the scooter of the air).
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#258126
Verze : 0
Jak se tak přehrabuju v tom seznamu amerických letadel, zdá se mi, že už to téma dost nabobtnalo a ztratilo přehlednost. Navrhuju jeho rozdělení na tři části - - Přehled amerických letadel - Označení amerických letadel - Jména a přezdívky amerických letadel (původní téma).
Něco podobného udělali Vláďa a Daniel Nemes u japonského letectva. Přehled a jména jsou v podstatě hotové (u námořnictva chybí seznam kluzáků a podobné "důležité" věci a chybí seznam strojů před rokem 1922), označení také, jen bych nahradil dosud oddělená témata značení bombardérů, stíhačů atd. klasickým rozdělením podle období a systému uživatele. Zároveň bych prolinkoval pojem z každého systému na příslušný příspěvek v seznamu (např. Fighter, Water-cooled na příspěvek s přehledem stíhačů). Co vy na to?
(jinak je tu možnost od sebe oddělit také témata námořnictva a letectva/armády, ale osobně bych to nechal pohromadě)
P.S.: Vše dám klidně dohromady sám, dostanu-li požehnání.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#275147
Verze : 0
OK.
Pripájam sa (buko1)
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#275150
Verze : 0
Tak jsem si dovolil nečekat na další ohlasy a přistoupil k činu. Udělal jsem, co jsem schopen, nyní ovšem musím poprosit někoho znalého, aby do sekce Letadla/USA doplnil kromě stávajícího odkazu Označování letadel USA (který je nutno také přejmenovat na Přehled letadel USA), založil odkazy na Značení letadel USA a Přehled jmen a přezdívek letadel USA. Postupně provedu další potřebné změny a kosmetické úpravy, případně doplním prameny.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#275193
Verze : 0
Značení letadel USA a Přehled jmen a přezdívek letadel USA jsem založil, tak se na to mrkněte, jestli to funguje (je to poprvé, co v novém foru zakládám novou sekci, tak doufám, že jsem nic nepodělal ).
Jak přejmenovat již existující sekci netuším, takže bude muset posloužit někdo zdatnější.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#275211
Verze : 0
Výborně. Co možná vytvořit rovnou novou sekci Přehled letadel USA a tu starou smazat?
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#275218
Verze : 0
Označování letadel USA (který je nutno také přejmenovat na Přehled letadel USA) - už o niekdo spravil....
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#275221
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#275225
Verze : 0
malo by to byť. Ako sa to povie anglicky? (aby som to opravil aj v anglčtine).
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#275234
Verze : 0
Asi List of US Aircraft.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#275236
Verze : 0
Technický dotaz. Nebude problémem založit příspěvek zhruba ve formě:
"další zdroje
Monografie, autor, L+K xx-xx/xxxx, pokud bude tak i ISSN Letadla 39-45, autor, L+K xx/xxxx, ISSN... revi č. xx-xx, ISSN... atd."
popřípadě ještě doplnit číslo stránky? Něco jsem již odeslal, ale sichr je sichr.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#275241
Verze : 0
Aubi: dik, doplnil som aj uvedený preklad.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#275255
Verze : 0
Agnes:
Nevím, jestli je to skutečně nezbytně nutné. Odkazy na literaturu můžou být sice pro některé lidi užitečné, ale já si myslím, že pokud někdo hledá nějakou konkrétní informaci, měl by ji nalézt přímo zde. Řekl bych, že nejsme rozcestník, ani PR agentura čs. vydavatelství.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#275264
Verze : 0
A ještě jednou. Mohl by prosím někdo doplnit do anglické verze firmy Republic, Sikorski a Vultee?
Edit: aha, ono toho chybí po různých zemích mnohem víc. Může tohle doplňovat každý moderátor (a když, jak?), nebo je to jenom pro vybrané osoby?
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#275266
Verze : 0
To Martin Smíšek: Šlo mi spíš o doplnění zdrojů, které se dají sehnat v místní (městské, technické...) knihovně, ne o aktuální čísla periodik. Navíc u některých nepříliš rozšířených typů mnoho informací, a to i na netu, není.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#275279
Verze : 0
Citace - Aubi :
A ještě jednou. Mohl by prosím někdo doplnit do anglické verze firmy Republic, Sikorski a Vultee?
Edit: aha, ono toho chybí po různých zemích mnohem víc. Může tohle doplňovat každý moderátor (a když, jak?), nebo je to jenom pro vybrané osoby?
Tie tri sú doplnené. Na zmeny v sekciách musíš mať rzšírené oprávnenia.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#275296
Verze : 0
Tak zase já . Máme duplicitu v letadlech Anglie, konkrétně de Havilland a Airco. DH.2 je dvakrát, DH.5, DH.6 a další taky. Co s tím? Navíc, jak vlastně psát DH? Při linkování to vídám s tečkami za oběma písmeny (D.H.2), v obou sekcích je to ale s jednou tečkou (DH.2), ale třeba letadla RAF ze stejné doby mají také tečku za oběma písmeny (F.E.2).
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#280515
Verze : 0
Airco a de Havilland sú dve rôzne firmy? Ak áno, tak potom by to malo byť OK - sú to rôzne lietadlá, aspoň označením nie?
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#280523
Verze : 0
Problém je v tom, že Geoffrey de Havilland za 1. sv. války působil jako konstruktér u firmy Airco, kde vytvořil např. DH.2, ale po válce se osamostatnil. A ty prvoválečné stroje jsou v obou firmách, navíc některé z nich vyráběla jak Airco, tak jeho vlastní firma po válce.
Mám pocit, že de Havilland byl přímo šéfkonstruktérem Airca, takže by se tyhle dvě témata asi mohla sloučit (jednotlivá letadla taky) a všechno by se tak vyřešilo.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#280524
Verze : 0
Slučování by asi nebylo nejlepším řešením, de havilland nemá s aircem moc splečného. Rozdělil bych to tak jak to je na této stránce www.britishaircraft.co.uk/company.php tedy ty prvoválečné (přesněji do roku 1920) do Airca a u de havillandu dát odkazy na příslušné letouny, třeba pod názvem Airco/de Havilland.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#280529
Verze : 0
Tak jsem všechny dotčené de Havillandy přesunul a sloučil, vytvořil místo nich odkazy a přelinkoval.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#280547
Verze : 0
Potřeboval bych poradit jestli je tento Il-76 verze MD nebo MF (azbuku bohužel neovládám). Děkuji.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#283151
Verze : 0
Já jo. MD.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#283153
Verze : 0
Citace - Aubi :
Já jo. MD.
Díky moc
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#283176
Verze : 0
Citace - Aubi :
Navíc, jak vlastně psát DH? Při linkování to vídám s tečkami za oběma písmeny (D.H.2), v obou sekcích je to ale s jednou tečkou (DH.2), ale třeba letadla RAF ze stejné doby mají také tečku za oběma písmeny (F.E.2).
Na túto otázku som hľadal otázku aj ja ale v podstate všade sa používa iné označovanie, videl som už okrem variantov D.H. alebo DH. aj verziu DH- prípadne bez bodky.
Ako najpoužívanejší sa mi zdá byť ten prvý variant D.H. s bodkami ktorý som našiel napríklad aj v monografii Hornetu v Letectví + Kosmonautika, v knihe De Havilland Aircraft since 1909 od A. J. Jacksona alebo v zozname lietadiel múzea RAF. Preto som zvolil tento variant ktorý som použil aj pri vytvorení prehľadu lietadiel De Havilland a zároveň som doplnil ďalšie odkazy na lietadlá Airco. Ak to ostatným nebude vadiť tak upravím aj zvyšné príspevky do tejto podoby.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#284277
Verze : 0
Zdravím! Mám jeden zvídavý dotaz... (jsem tady na fóru bažant , tak se předem omlouvám za případné "primitivní" dotazy...). Všiml jsem si, že v sekci "letadla" je pro uvedení TTD u některých typů použitá velice pěkná a přehledná tabulka. Můžu se, prosím, zeptat, jak lze podobnou tabulku při vytváření nového příspěvku udělat? Děkuji.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#291506
Verze : 0
Ahoj Bing, vitaj na fóre aj v hodnostnej skupine RAF.
Vloženie tabuľky je jednoduché. Po kliknutí na Nové téma v príslušnej sekcii sa dostaneš na stránku kde môžeš pridať nový príspevok. V jej pravej časti nájdeš kolónku pomocou ktorej môžeš vložiť šablónu a písať priamo do nej - viď obrázok.
Poprípade odporúčam uložiť si text šablóny niekde u seba, vyplniť tabuľku v textovom editore a až potom ho skopírovať do príspevku aby si sa vyhol strate údajov napríklad keď sa vyskytne nejaká chyba pri odosielaní príspevku alebo aspoň si ho skopírovať do schránky pomocou Ctrl + C. Ak by bol nejaký problém tak sa kľudne ozvi.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#291510
Verze : 0
V sekci letadla ještě není automatické vkládání tabulky zprovozněné, ale pracuje se na tom. Tabulku samotnou posílám v příloze v txt, stačí dopisovat za značku (col) text, který jsi chtěl vložit.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#291512
Verze : 0
Takže vkládání tabulky by mělo být zprovozněno, kdyby to někde nechodilo, tak mi dejte vědět. Zároveň prosím o používání té verze tabulky, která je uložená v systému (udělal jsem tam jen nicotné kosmetické úpravy, aby to ladilo k ostatním tabulkám v jiných sekcích).
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#291514
Verze : 0
Perfektní! Tisíckrát vám oběma děkuju za rady, ochotu a skvělou tabulku. Díky!
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#291515
Verze : 0
Mohl by prosím někdo přejmenovat americkou sekci Republic na Republic / Seversky? Severských už je asi šest. Přesunu to sám.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#328993
Verze : 0
Hotovo.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#328994
Verze : 0
Teď bych prozměnu potřeboval vytvořit u Amíků sekci Thomas-Morse.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#330747
Verze : 0
Thomas-Morse hotovo.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#330765
Verze : 0
Malá inspirace, co jde pomocí šablon - na to, že to jsou žabožrouti...
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#338017
Verze : 0
a vo vo vo vo tom to je
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#338019
Verze : 0
Ještě jim tam chybí ty háčky z Dogfights
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#338021
Verze : 0
Proč je vlastně V-1 u letadel? Nemělo by tohle téma být někde u operačně taktických raketových systémů?
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#353415
Verze : 0
V-1 je u letadel, protože jde o letounovou střelu a nikoli raketu. Pulzační motor není raketový . Podle mého je umístění v sekci "Ostatní" naprosto v pořádku. Jinak ta francouzská porovnávačka je móóóc a móóóc pěkná.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#353481
Verze : 0
Nejde mi o pohon, ale o určení (hromada protizemních a protilodních raket má proudový nebo náporový motor). Tomahawk taky není mezi letadly.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#353483
Verze : 0
Na druhou stranu mi není znám jediný případ pilotovaného Tomahawku.U V-1 jedna verze pilotovaná byla (byť to moc slavné nebylo) takže bych se též přiklonil k ponechání.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#353484
Verze : 0
Ano, čtyři kusy z 20000. To je silný důvod.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#353485
Verze : 0
Ne že bych vám chtěl kazit hru, ale kde by byly umístěny třeba americké kopie V-1? Pochybuji že do letadel. Jde jasně o taktickou střelu a nikoli o letadlo. To že bylo několik střel DODATEČNĚ, nikoli původně, přestavěno na pilotované není důležité. Úmysl i použití je jasné, jde o prostředek obdobný pozdějším taktickým střelám.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#353487
Verze : 0
Asi podobně silný jako třeba u QF-4, které máme v letadlech i když by měly správně být v Bezpilotních prostředcích (kde ostatně také jsou).
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#353488
Verze : 0
Jenže QF-4 je přesně opačný případ.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#353489
Verze : 0
Vyprávění o pilotované verzi je v podstatě nesmysl. Jednotka vznikla v září a v říjnu byla zrušena. Není dokonce ani znám jediný let této jednotky. Znám je naopak pokud vím jen zkušební program kde na střele při hledání příčin nestability létala Hanna Reitsch, to bylo ale v počátcích vývoje, a nikterak to neměnilo užití zbraně, šlo o střelu a nikoli letadlo. Tak je ostatně všude uváděna, nápad s letadlem je tedy poněkud bizarní, je to asi jako by Mi-24 byl v letadlech neb má křídla je to tedy letadlo a nikoli vrtulník.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#353491
Verze : 0
V letadlech může být tak akorát zmínka o pilotované verzi, a v letecké výzbroji v řízených protizemních střelách by mohla být zmínka o verzích vypouštěných z letadel.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#353500
Verze : 0
Je to očividně pozůstatek doby, kdy tu byly nějaké tři sekce (Letadla, Lodě a Jednotky SS ). Už to někdo přemístil.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#353501
Verze : 0
Pekná diskusia o príspevku z roku 2004... Myslím že Aubiho vysvetlenie je správne.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#353507
Verze : 0
2 Aubi - Tady asi bude jádro pudla - V-1 bylo oficielně vnímáno a označováno jako "letounová střela", tedy nikoli raketa. Tomahawky jsou, jestli se nemýlím, označovány jako "rakety s plochou dráhou letu", tedy nikoli letouny. Toho bych se držel při zařazování. Ale je to jen můj osobní názor a mohu se mýlit. Jestliže mi někdo dá lepší argument, pak se nechám ukecat . Ale zaatím to vidím takhle.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#353530
Verze : 0
To znamená dávat vzdušná torpéda mezi torpéda? V-1 jako jeden z prvních zástupců svého druhu byl na světě dřív, než moderní terminologie, podle té ale v podstatě o střelu s plochou dráhou letu jde. (vzdušné torpédo je mimochodem to samé)
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#353532
Verze : 0
Držel bych se toho letounu. Stroj se totiž opravdu choval jako letadlo - tedy letěl zhruba předem určeným směrem, neměnil rychlost, nemanévroval, prostě letěl, dokud mu časovač neřekl dost a on spadl (nebo mu k tomu pomohli stíhači nebo protiletadlovci ). Střely s plochou dráhou letu jsou schopny reagovat na měnící se terén, manévrovat... Jde pravda o sofistikovanější technologii, ale přeci jen.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#353533
Verze : 0
Predpokladám že pokiaľ by V-1 dostala navigačný systém a riadiaci počítač z Tomahawku, dokázala by tak isto manévrovať a meniť dráhu letu.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#353535
Verze : 0
Ještě jedna věc - V-1 možná operačně - taktický systém je - tedy spíše takticky než operačně - ale rozhodně není RAKETOVÝM systémem. Pohon obstarává pulzační motor a vztlak nutný pro let vytvářejí křídla - tedy chová se jako letadlo. Ale je to hnidopíchání, podstatné je, že Véčka máme pod kontrolou . A kam je zařadíme, to je tak trochu akademická debata.
A když už tak o tom hovoříme - zdá se mi, že navzdory mému "svatému přesvědčení" o letadlovitosti V-1 to patří do operačně taktických systémů. ICEho charakteristika složky je dosti návodná. Ale rád si rýpnu, tak ať to nikdo nebere osobně .
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#353536
Verze : 0
Hezký je argument "Stroj se totiž opravdu choval jako letadlo - tedy letěl zhruba předem určeným směrem, neměnil rychlost, nemanévroval, prostě letěl, dokud mu časovač neřekl dost a on spadl" to je totiž přesně chováni střely, letadlo je naopak řiditelný stroj který dle potřeby mění svůj směr. Právě naopak různé dělostřelecké komplety (a řada jich není raketová ale má náporový motor) se chovají přesně popsaným způsobem. Nakonec i ten Tomahawk, se chová dle předem zadaných prametrů byť je jeho řídící systém sofistikovanější. Letí totiž po určené dráze a když doletí tak spadne Vítám tedy aubise mezi ty kdo vidí V-1 jako dělostřelecký systém a nikoli letadlo. Pokud vím sověti používali křídlatou střelu dokonce s tryskovým motorem, i tak to byla střela a nebyla považovýna za letadlo.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#353547
Verze : 0
A kam bys Aubisi zařadil třeba střely S-2 ze systému SOPKA ? Letadlu se podobají mnohem víc než V-1. A jen tak mimochodem, Němci V-1 měly zařazenu u dělostřelectva, asi netušili že je to letadlo a že tedy patří pod Luftwaffe
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#353556
Verze : 0
Citace - bitaxe :
A jen tak mimochodem, Němci V-1 měly zařazenu u dělostřelectva, asi netušili že je to letadlo a že tedy patří pod Luftwaffe
Aniž bych chtěl řešit, kam V-1 zařadit, tak V-1 používaly jednotky flaků (respektive Flak-Regiment 155(W)) a ty pod Luftwaffe patřily
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#353565
Verze : 0
Používal je sice Flak regiment, což je ale stále dělostřelectvo a hlavně jako řada dalších byl přidělen k pozemním operacím (stejně jako řada Flak jednotek které sloužily pouze k pozemním bojům v druhé polovině války). Pod LW patřil pouze organizačně, velením spadal pod velitelství west. Rozhodně nikoli pod velení LW West. Původně se ostatně Fi 103 vyvíjela pod krycím účelem jako terč. To ale nic nemění na tom že šlo o střelu a nikoli letadlo (stejně jako Me 163 nebyl raketa).
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#353570
Verze : 0
Citace :
Sem vkládejte údaje o vlečených, samohybných nebo stacionárních ze země odpalovaných prostředcích určených k úderům na pozemní cíle s doletem 100 km - 1000 km, nezávisle na zemi vzniku a na použitém pohonu (raketový nebo proudový motor).
konvence zápisu
stát - označení prostředku
SOV - 8K11
Tak, tak ... když jsem řešil dělení sekcí, snažil jsem se postihnout všechny varianty. Tím neříkám, že mi nemohlo něco uniknout, ale myslím, že v tomto případě je to křišťálově jasné
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#353571
Verze : 0
Upozorňuji na konec svého posledního příspěvku, kde jsem se nakonec "přiznal". A - konec konců - hezky jsem si zarýpal, a - jak jste si mohli všimnout - právě na ICEho charakteristiku jsem odkazoval, proč se nechávám "ukecat" k ústupu . Ta bitaxem zmiňovaná ruská(tedy vlastně sovětská) okřídlená zařízení byla více typů. Část z nich - ta z dílny konstruktéra Lavočkina byla vlastně bezpilotními prostředky - viz. /topic/view/20531/ ,ta další, z dílny konstruktéra Tupoleva jimi byla také - viz /topic/postview/48371/. To, že nejsou v příslušné skupině je dáno logikou textu - oboje je součástí pokusu o nástin chronologie činnosti příslušných OKB .
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#353621
Verze : 0
já si taky pěkně rýpnul a ty sovětské mne napadly protože jsem je kdysi kdesi viděl jako pobřežní baterie, přiznám se že kdo je konstruoval jsem nikdy nepátral a jestli jsou na válce jsem nezjišťoval Bral jsem je jako hezký příklad, nahrazovaly totiž dělostřelectvo. Stejně tak amíci pokud vím měli podobné potvory a myslím že i modifikovanou V-1
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#353629
Verze : 0
Na milé Amíky mám už nějaký čas spadeno - ty trofejní V-1 se vyráběly u firmy Ford, posléze Republic jako JB - 2 "Loon" (jet bomb) poté, kdy Northropův projekt JB-1 začal váznout, a je hrdě prezentována jako "první do řadové služby nasazená americká letadlová střela". Mám na toto téma již něco rozpracováno, takže vbrzku se to objeví. Zatím jako závdavek malé pokoukáníčko: http://www.youtube.com/watch?v=skLTMziYQow nebo také www.youtube.com
bte. v dobovém žargonu se tomuto postupu - tak říkajíc Reverse Engineering - říkalo A China Copy. Ale vážně - JB vznikla řada verzí, dokonce i pro vystřelování z ponorek, ale nakonec vše skončilo zavedením první opravdu americké letounové střely Matador.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#353662
Verze : 0
Protože vrtulníky nemají vlastní poradní forum, rozhodl jsem se dát žádost sem. Může někdo z moderátorů přesunout příspěvek uživatele pažout s fotkou vrtulníku 5137 z Mi-14PL do Mi-14PS, kam patří? Kurňa tohle jediný mi chybí z moderátořiny (moci to udělat hned a sám)
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#360103
Verze : 0
Přesunuto.
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#360104
Verze : 0
PS: Bylo by ještě možné dodat tam tento text?
Citace :
Stroj Mil Mi-14PS 5137, 29 Darłowska eskadra lotnicza Marynarki Wojennej od 01.01.2003
Předchozí jednotky: 7 Pułk Lotnictwa Specjalnego Marynarki Wojennej (23.11.1990-01.04.1991) 40 Eskadra Zwalczania Okretow Podwodnych i Ratownictwa (01.04.1991-01.07.1995) 2 Darłowski Dywizjon Lotniczy (01.07.1995-01.01.2003)
a 29 Darłowska eskadra lotnicza Marynarki Wojennej prolinkovat
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#360114
Verze : 0
Dobrý den chtěl bych se zeptat jestli mi někdo může pomoct s nalezením kvalitnějších snímků kabiny letadla sopwith triplane, konkrétně bych potřeboval hlavně přístrojovou desku. stavím papírový model a asi "zapomněli" na podrobnější návody
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#377702
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/Poradni-forum-pro-sekci-letadla-t24183#377728
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.