Morane-Saulnier L

Morane-Saulnier MoS.3
     
Název:
Name:
Morane-Saulnier Type L Morane-Saulnier Type L
Originální název:
Original Name:
Morane-Saulnier Type L
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1913-DD.MM.191R Aéroplanes Morane-Saulnier, Villacoublay /
DD.MM.1914-DD.MM.191R Akciová společnost Dux J. A. Meller, Moskva /
DD.MM.1915-DD.MM.191R Akciová společnost vzduchoplavectví V. A. Lebeděv, Petrohrad /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1913-DD.MM.191R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
Morane-Saulnier: stovky / hundreds
Duks: ~400
Lebeděv: ~30
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1913
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
384 kg 847 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
654 kg 1442 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,20 m 36ft 8,93in
Délka:
Length:
6,88 m 22ft 6,87in
Výška:
Height:
3,92 m 12ft 10,33in
Plocha křídla:
Wing Area:
18,3 m2 196.98 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Gnome 7 Lambda o výkonu 59 kW nebo
Le Rhône 9C o výkonu 59 kW
dvoulistá dřevěná vrtule
Gnome 7 Lambda, power 79 hp, or
Le Rhône 9C, power 79 hp
two-blade wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
115 km/h v 2000 m 71.5 mph in 6562 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
14 min do 2000 m 14 min to 6562 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
4000 m 13123 ft
Dolet:
Range:
450 km 279.6 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný 7,7mm kulomet Vickers nebo 8mm kulomet Hotchkiss
1x pohyblivý 8mm kulomet Hotchkiss v prostoru pozorovatele - u některých strojů


6x 9kg bomba
1x fixed .303 Vickers or 8 mm Hotchkiss machine gun
1x flexible 8 mm Hotchkiss machine gun - some machines only


6x 20 lb bomb
Uživatelské státy:
User States:


















Poznámka:
Note:
- těsně před vypuknutím války byla licenční výroba zahájena také u firmy Pfalz, která je stavěla ve variantách A.I a A.II, lišících se motorem, a také jako E.III, což byl jednomístný stíhací typ (Němci ovšem provozovali také několik kořistních strojů)
- je uváděno přibližně 600 postavených Moranů typ L, není mi známo zda to zahrnuje pouze stroje od mateřské firmy nebo i ruskou produkci
-
Zdroje:
Sources:
Bruce, J. M. Morane Saulnier Type L, Windsock Datafile No.16. Albatros Productions, Berkhamsted 1989. ISBN 0-948414-20-0.
Víšek, Ivan. Dvojí prvenství letounu Morane-Saulnier typ L, HPM 1995 / 07.
Lamberton, W. M. Fighter Aircraft of the 1914-1918 War. Harleyford Publications Ltd, Letchworth 1960.
Munson, Kenneth: Fighters, Attack and Training Aircraft 1914-19, Blandford Press, London 1976, ISBN 0-7137-0760-7.
www.aviafrance.com
URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-L-t18335#407043 Verze : 0
.
Morane-Saulnier L -


URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-L-t18335#67389 Verze : 0
.
Morane-Saulnier L - První stíhací letoun světa. Na tomto Morane-Saulnier L dosáhl u escadrilly MS 26 tří vítězství v dubnu 1915 Roland Garros, ale nakonec na něm byl sestřelen a zajat. Stroj je vyzbrojen pevným kulometem Hotchkiss před pilotem a vybaven ocelovými deflektory na vrtuli. Letoun byl poháněn devítiválcovým motorem Le Rhône a měl starší typ podvozku. Sériové číslo není známé. Stroj je celý v továrních barvách - lakovaný plátěný potah, dřevěné panely na trupu za motorem a všechny kovové části s výjimkou obruče za krytem motoru natřené na černo. Letoun nesl starší typ kokard s širokým modrým středem.

První stíhací letoun světa. Na tomto Morane-Saulnier L dosáhl u escadrilly MS 26 tří vítězství v dubnu 1915 Roland Garros, ale nakonec na něm byl sestřelen a zajat. Stroj je vyzbrojen pevným kulometem Hotchkiss před pilotem a vybaven ocelovými deflektory na vrtuli. Letoun byl poháněn devítiválcovým motorem Le Rhône a měl starší typ podvozku. Sériové číslo není známé. Stroj je celý v továrních barvách - lakovaný plátěný potah, dřevěné panely na trupu za motorem a všechny kovové části s výjimkou obruče za krytem motoru natřené na černo. Letoun nesl starší typ kokard s širokým modrým středem.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-L-t18335#403622 Verze : 0
.
Morane-Saulnier L - U ruského carského letectva sloužil tento Morane-Saulnier L. Stroj je vybaven novou SOP, používanou na více typech ruských letadel. Pohonnou jednotku tvořil pravděpodobně sedmiválec Gnôme. Netypický tvar přídě naznačuje, že celý kryt motoru i s dřevěnou paneláží za motorem byl převzat z typu Morane G. Stroj nosil výzbroj dvou pum v síťovkách na bocích trupu, to však obrázek nezachycuje. Letoun v továrním zbarvení, avšak bez černých lemů trupu a SOP.

U ruského carského letectva sloužil tento Morane-Saulnier L. Stroj je vybaven novou SOP, používanou na více typech ruských letadel. Pohonnou jednotku tvořil pravděpodobně sedmiválec Gnôme. Netypický tvar přídě naznačuje, že celý kryt motoru i s dřevěnou paneláží za motorem byl převzat z typu Morane G. Stroj nosil výzbroj dvou pum v "síťovkách" na bocích trupu, to však obrázek nezachycuje. Letoun v továrním zbarvení, avšak bez černých lemů trupu a SOP.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-L-t18335#403624 Verze : 0
.
Morane-Saulnier L - Morane-Saulnier type L, na němž 19. 7. 1915 dosáhl u escadrilly MS 3 svého prvního sestřelu budoucí nejslavnější francouzský stíhač Georges Guynemer. Spolu se svým mechanikem Charlesem Guerderem, jenž ovládal kulomet Lewis upevněný na důmyslné otočné lafetě v prostoru pozorovatele. Letoun v továrním zbarvení, poháněný 9válcem Le Rhône. Kryt motoru novějšího typu s rozšířenou spodní částí.

Morane-Saulnier type L, na němž 19. 7. 1915 dosáhl u escadrilly MS 3 svého prvního sestřelu budoucí nejslavnější francouzský stíhač Georges Guynemer. Spolu se svým mechanikem Charlesem Guerderem, jenž ovládal kulomet Lewis upevněný na důmyslné otočné lafetě v prostoru pozorovatele. Letoun v továrním zbarvení, poháněný 9válcem Le Rhône. Kryt motoru novějšího typu s rozšířenou spodní částí.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-L-t18335#403625 Verze : 0
.
Morane-Saulnier L - V červenci 1915 bylo šest Moranů type L britské RNAS odesláno do Středomoří k tvořícímu se 3. Wingu. Zobrazený stroj létal na základně Mudros vyzbrojený pumami na vzpěrách podvozku. Stroj byl poháněn patrně sedmiválcem Gnôme. Kokardy i trikolora jsou francouzské, neboť znaky britské RNAS a francouzské kokardy zpočátku vypadaly identicky.

V červenci 1915 bylo šest Moranů type L britské RNAS odesláno do Středomoří k tvořícímu se 3. Wingu. Zobrazený stroj létal na základně Mudros vyzbrojený pumami na vzpěrách podvozku. Stroj byl poháněn patrně sedmiválcem Gnôme. Kokardy i trikolora jsou francouzské, neboť znaky britské RNAS a francouzské kokardy zpočátku vypadaly identicky.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-L-t18335#403627 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více