F-35B Lightning II dnes uskutečnil první zkušební let s použitím pohonu pro svislé přistání.
Zkušební pilot BAE Systems Graham Tomlinston dnes s letounem ve 13:53 místního času vzlétl a vystoupal do výšky 1500m kde při rychlosti 390 km/h uvedl do činnosti systém pro visení LiftFan (hřídelí poháněné dmychadlo) a zpomalil až na rychlost 340 km/h. Následně opět zrychlil na 390 km/h s přechodem do normálního letového režimu. Systém STOVL byl v činnosti celkem po dobu 14 minut. Tomliston přistál ve 14:41 místního času.
Zkoušky budou postupně pokračovat při nižších rychlostech, režimu visení a završené budou vertikálním přistáním. Většina zkoušek v režimu STOVL bude probíhat na základně námořního letectva v Patuxent River.
Letoun F-35B je kategorie STOVL Short TakeOff/Vertical Landing (krátký vzlet/svislé přistání). Motor F-135, v normálním režimu letounu dodává tah o síle 191 kN. Motor je pro visení vybaven otočnou tryskou a hřídelí poháněným zdvihovým dmychadlem. V režimu visení dává výstupní tryska tah 80,1 kN. Trysky pro podélnou stabilizaci přispívají tahem 8,67 kN každá, a dmychadlo má tah 89 kN. Celkem tedy 186 kN.
F-35B má nahradit u USMC letouny AV-8B, F/A-18 Hornet a EA-6B pro elektronický boj.
Stejně tak má být letoun nasazen u RAF, Royal Navy a italského pozemního a námořního letectva.
Zdroj:
http://www.f-16.net/news_article3960.html
K motoru:
en.wikipedia.org
Zkušební pilot BAE Systems Graham Tomlinston dnes s letounem ve 13:53 místního času vzlétl a vystoupal do výšky 1500m kde při rychlosti 390 km/h uvedl do činnosti systém pro visení LiftFan (hřídelí poháněné dmychadlo) a zpomalil až na rychlost 340 km/h. Následně opět zrychlil na 390 km/h s přechodem do normálního letového režimu. Systém STOVL byl v činnosti celkem po dobu 14 minut. Tomliston přistál ve 14:41 místního času.
Zkoušky budou postupně pokračovat při nižších rychlostech, režimu visení a završené budou vertikálním přistáním. Většina zkoušek v režimu STOVL bude probíhat na základně námořního letectva v Patuxent River.
Letoun F-35B je kategorie STOVL Short TakeOff/Vertical Landing (krátký vzlet/svislé přistání). Motor F-135, v normálním režimu letounu dodává tah o síle 191 kN. Motor je pro visení vybaven otočnou tryskou a hřídelí poháněným zdvihovým dmychadlem. V režimu visení dává výstupní tryska tah 80,1 kN. Trysky pro podélnou stabilizaci přispívají tahem 8,67 kN každá, a dmychadlo má tah 89 kN. Celkem tedy 186 kN.
F-35B má nahradit u USMC letouny AV-8B, F/A-18 Hornet a EA-6B pro elektronický boj.
Stejně tak má být letoun nasazen u RAF, Royal Navy a italského pozemního a námořního letectva.
Zdroj:
http://www.f-16.net/news_article3960.html
K motoru:
en.wikipedia.org