31.07.2008 - Při havárii stíhačky F-15D zahynul pilot

hm, zda se, ze se USA z tech padu F-15 nejak nemuzou vymotat Sad skoda ho, cest jeho pamatce !
URL : https://www.valka.cz/31-07-2008-Pri-havarii-stihacky-F-15D-zahynul-pilot-t74753#274916 Verze : 0
Holt jsou to vesměs už dost staré eroplány a všechny možné přestavby a generálky draků to neodstraní... Voda na mlýn (opodstatněná) velitelům USAF kteří požadují zvýšení objednávky F-22.
URL : https://www.valka.cz/31-07-2008-Pri-havarii-stihacky-F-15D-zahynul-pilot-t74753#274919 Verze : 0
v usa leta dost podstatne starsich letadel a stale leta ... konstrukce F-15 musi vykazovat nejake slabiny, vek sam o sobe jeste nemusi znamenat, ze to letadlo je na odpis.
URL : https://www.valka.cz/31-07-2008-Pri-havarii-stihacky-F-15D-zahynul-pilot-t74753#274924 Verze : 0
O problemech Eaglu se psalo v L+K 4/08, kdo by jste se chteli podivat. V tom Martyho odkazu je to strucne shrnuto.. V tom Decku byl asi pilot sam... stesti v nestesti. Sad
URL : https://www.valka.cz/31-07-2008-Pri-havarii-stihacky-F-15D-zahynul-pilot-t74753#274927 Verze : 0

Citace - Bronco :

V tom Decku byl asi pilot sam... stesti v nestesti. Sad

Byli tam dva, druhý pilot je v nemocnici.


Asi bude pravda, že problém strukturální pevnosti hlavního trupového nosníku se týká jenom některých sérií, protože například Izraelci s F-15 takovéhle problémy nemají (a nedá se říct, že by jejich mašiny byly využívané méně než americké).
URL : https://www.valka.cz/31-07-2008-Pri-havarii-stihacky-F-15D-zahynul-pilot-t74753#274929 Verze : 0
Tango: s tou pevnosti to bude jak rikas..


Jeden je v nemocnici ..takze se stacili vystrelit. Nevis proc jeden zahynul? Vysoka rychlost? ..Ta zabila uz jednoho pilota F-15, ktery se katapultoval pote, se se mu Eagle zacal rozpadat..myslim to bylo letos na jare.
URL : https://www.valka.cz/31-07-2008-Pri-havarii-stihacky-F-15D-zahynul-pilot-t74753#274934 Verze : 0
Nebylo to letos na jare, bylo to v rijnu 2002, byla to F-15C, pilot se strilel pri 1450km/h...
URL : https://www.valka.cz/31-07-2008-Pri-havarii-stihacky-F-15D-zahynul-pilot-t74753#274935 Verze : 0
no ony se komentare o "stari" americkeho letectva objevuji v ruznych podobach a v ruznych platcich, ale ne vzdy se s nimi da souhlasit ... nekteri novinari totiz nedavny pad B-52 komentovaly tak, jako by za to mohl fakt, ze toto letadlo leta po svete jiz padesat let. Modernizace, nebo ruzne faze vyroby stejneho typu, to uz pochopitelne v uvahu neberou, a na takovou zavadu, jaka se stala osudna posledni B-52 muzou spadnout i stroje mesic nebo rok stare ... A uprimne mi toto skatulkovani dle stari stroju docela vadi, protoze to vubec o nicem nevypovida, design F-4 Phantom II vydrzel take padesat let, a je to jeden z nejlepsich letadel vubec, zatimco jina letadla se na nebi neohrali ani petinu toho casu. Pokud ze 450 aktivne pouzivanych letadel F-15 americkych leteckych sil spadly tri nebo ctyri stroje, muze to znamenat chybu v konstrukci, nebo nekvalitni vyrobu urcite serie nebo v urcite tovarne, ale nesvaloval bych to na stari letadel, F-15ka ma pred sebou jeste dlouhou sluzbu, nez se o ni bude moci mluvit jako "starem" letadle Smile
URL : https://www.valka.cz/31-07-2008-Pri-havarii-stihacky-F-15D-zahynul-pilot-t74753#274947 Verze : 0
Tuším zrovna B-52 má sloužit někdy do roku 2040...
URL : https://www.valka.cz/31-07-2008-Pri-havarii-stihacky-F-15D-zahynul-pilot-t74753#274953 Verze : 0
presne tak, existuji proste konstrukce a design, ktery prezije mnohem vic, nez na co jsou otupeli novinari, zvykli kazdy mesic do nas tlacit potrebu koupit nove auto, novou televizi, novou lednicku, novy pocitac atd., ackoliv ty stare mame sotva rok nebo dva, zvykli. Stejne jako uz par desitek let letaji raketoplany, jako letaji nosne rakety (staci se podivat co Rusove strileji do vesmiru ted, ono se to od dob Sputniku nejak moc nezmenilo ...), jako letaji mnoha dopravni letadla (kdy asi tak letelo prvni Jumbo 747 huh - pred 38 lety !!!), tak letaji i F-15 nebo B-52, a jeste hodne dlouho letat budou ... Samozrejme existuji tlaky v americke armade (a co si budeme namlouvat, o penize jde take az v prvni rade, a nejaka ta zakazka za par miliard dolaru na nove ero se nekomu take jiste hodi do kramu ...) na obmenu, ale na druhou stranu, za jakou cenu ... myslim si, ze Amerika ma vyraznejsi problemy nez je zastaralost letoveho parku a nechat se zblbnout touto manii misto investovani penez tam, kde jsou skutecne potreba, by byla zasadni chyba. Lec novinar je ten, ktery drzi prst na tepu modernich dejin a volici i jimi voleni zastupci se casto musi prizpusobit tomu, co chce prave novinar. A to je tragedie tohoto celeho.
URL : https://www.valka.cz/31-07-2008-Pri-havarii-stihacky-F-15D-zahynul-pilot-t74753#274954 Verze : 0
Ono dalším takovým příkladem je třeba "jednadvacítka" novináři brali v potaz to že byly zařazeny do výzbroje před nějakými 40 lety, ale už ne to, že se jednalo o verzi F-13, které u nás dolétaly začátkem 90tých let Prostě když jsou novináři blbí nebo chvou tak si dané údaje intepretují podle svého, ale s tím nic nenaděláme - bohužel.
Navíc co se počtu letounů týče je nutné uvědomit si, že dnešní letoun vydá za několik starších, nehledě na stále stoupající ceny. Není zapotřebí mít jeden typ ve verzích vic jak 2 - normální bojový a cvičný. dnešní letouny plní víceméně skoro všechny na ně kladené požadavky - průzkum, stíhání, bombardování atd. není tedy zapotřebí mít jich tolik. Také si je třeba uvědomit že studená válka je ta tam a americké letectvo svými počty i moderností ostatní převyšuje. není tudíž myslím zapotřebí nahradit staré letouny stejným nebo nevýrazně sníženým počtem letounů nových.
URL : https://www.valka.cz/31-07-2008-Pri-havarii-stihacky-F-15D-zahynul-pilot-t74753#274975 Verze : 0
to Admin:Tak v tomhle bych s tebou moc nesouhlasil.Ono uvést jako příklady konstrukce přežívající věky právě F-15 a B-52 není zrovna moc objektivní protože právě ty jsou příkladem obou možností.B-52 je příkladem toho jak se modernizacemi dá dosáhnout přežití konstrukce na velmi dlouhou dobu.Upgrady a modernizacemi avioniky, pasivních obranných systémů, zbraňových systémů a dalších konstrukčních částí se je daří udržet na velmi dobré úrovni přičemž největší problém, tedy zastarávání konstrukce se příliš neprojevuje protože nároky na konstrukci tohoto letounu nejsou při víceméně rovném letu z bodu A do bodu B a zpět nejsou příliš velké (o tom že při přímém napadení by se dnes B-52 neubránila se doufám přít nebudeme) a základní požadavek, velká nosnost, je zachována.


Problém je v tom že u stíhačky jakou je F-15 se v reálném boji (mám namysli boj jeden na jednoho a ne jeho jugoslávsko-iráckou férovou obdobu dvacet na jednoho+AWACS, kterou by v tomto stylu dokázaly proti kterémukoli dnešnímu letounu vyhrát i podstatně starší letouny jako třeba MiGy-19) prověřuje podstatně více hledisek než jen avionika.V dnešní době kdy moderně konstruované letouny dokáží manévrovat doslova na pětníku již prostě konstrukce F-15 ve chvíli kdy dojde ke střetu na malou vzdálenost (řekněme se Su-27) neobstojí (nejsem zastánce teorií o samospasitelnosti PLŘS) a efekt modernizací se tak ztrácí (když to přeženu, přirovnal bych to k trabantu, který se vyráběl ve stejné době co F-15 - taky do něj můžeš nacpat motor z Ferrari, kompletně modernizovat vnitřek ale stejně to bude v porovnání s dnešními auty stále Trabant se všemi nectnostmi a zastaralostí jeho konstrukce, které sice úpravami můžeš částečně anulovat ale nikdy se ti to nepodaří úplně).Vývoj jde prostě dopředu a ať se nám to líbí nebo ne, F-15 (a i zmíněné F-4) jsou dnes již prostě konstrukčně za zenitem a je načase aby čestně odešly do důchodu a byly nahrazeny moderními letouny.Sice mají ve velkém počtu stále dobré uplatnění ale v případě že by počty a zázemí bylo vyrovnáno, dopadlo by to pro ně asi dosti špatně.


to Standa:Pravdu máš ale jen částečně.Máš pravdu že MiGy-21MFN, které dolétaly v roce 2005 byly stáry jen asi 30 let (skoro stejně jako začátkem 90.let vyřazené MiGy-21F-13, které u nás sloužily od roku 1962) ale i tak byly vyřazeny ve chvíli kdy jim ke konci technické životnosti chyběly řádově měsíce takže tvrdit že byly staré nebylo zas až tak zcestné (přiznávám i přes mé velké sympatie k tomuto typu).


Co se kombinování úkolů pro jeden letoun týče tak jde o věc na kterou lze mít různý názor.Je faktem že je dnes jeden letouny bez problémů schopen plnit jak úlohu stíhačky tak i úlohu bitevníku ovšem je otázkou nakolik je podobné kombinování úkolů pro které jsou nutné naprosto odlišné předpoklady (tj.rychlost a obratnost pro stíhání, vysoká nosnost a těžké pancéřování pro bombardování) dobré.Protože nelze reálně dosáhnout 100 procent obou požadavků, vzniká tak při konsturkci kočkopes, který bude buď silně omezen při stíhání, nebo bude naopak mít naprosto nerentabilně nízkou nosnost pro bombardování.Osobně jsem zastáncem spíše druhého přístupu kdy se tyto kategorie neslučují a používají se samostatně čistokrevné stíhačky a samostatně čistokrevné bombardéry/bitevníky.


Nakonec drobná poznámka k argumentu o modernosti a přečíslení všech letectev Američany-bereš do úvahy taky Rusko a Čínu?Ono masakrovat malá letectva stovkami letounů je poměrně jednoduché (viz výše) ale v tomto případě by nastala minimálně rovnost počtů a už by to zas tak jednoznačné a snadné nebylo (nehledě k faktu že právě třeba Rusové přezbrojují kompletně na letouny o generaci dále než je F-15 či F-16 a toto by se projevilo zcela určitě).
URL : https://www.valka.cz/31-07-2008-Pri-havarii-stihacky-F-15D-zahynul-pilot-t74753#275021 Verze : 0
Chtěl bych se vrátit k tématu a přidávám další odkaz formerspook.blogspot.com


Celá záležitost je v šetření a potrvá měsíce než bude případ uzavřen. Údajně ale není zjevné že by šlo o únavu draku. K iniciaci záchraného systému zřejmě došlo na poslední chvíli neboť se zachránil jen druhý pilot jehož sedadlo jde ven jako první.
URL : https://www.valka.cz/31-07-2008-Pri-havarii-stihacky-F-15D-zahynul-pilot-t74753#275200 Verze : 0
Ty brdo, to je vecí k debeate :- ) K Janu M. : poradi katapultaze u sedadel Aces II co jsou v F-15 je uz libovolne, nemusi jit ven první ten v zadu. U starsich sedadel to bylo z duvodu ozehnuti, pravda, dnes uz je tento handicap odstranen. Tedy dnes – takovych 30let uz... a nejen u Aces II...


Darkfold: rikas ze F-15 neobstoji ..napr se Su-27. Videl jsem (ukrajinskou) Su-27 ve vzduchu... manevrovala jak lina vrana s jednim kridlem v orteze. S (belgickou) F-16 to vubec neslo srovnat. Kobra, pad po ocase... diskutabilni. Pro PLRS je takovy manevr myslim vitany. Mala rychlost, uhlova rychlost zadna... Ja jako pilot :- ) když uvidim jit v dogfightu Su-27 do kobry vim co bude nasledovat – pad po ocase, Flanker bude bez energie, jedine co svede nez ziska trochu rychlosti a ENERGIE k dalsimu manevru je klesani ...a samozrejme katapultaz na opravdu vynikajici sedacce K-36D. kdyz vim co bude nasledovat, mam vyhodu... ne?
URL : https://www.valka.cz/31-07-2008-Pri-havarii-stihacky-F-15D-zahynul-pilot-t74753#275267 Verze : 0
Ukoly bitevniku... pancerovani... je potreba novy bitevnik typu A-10, Su-25? Su-25 se modernizuje... A-10 taky stále lita... Ale ty masiny se stavely proti velkym armadam... studena valka a podobne. Stovky tanku, tisice BVP, urraa... Dnes citokrevny bitevnik (pancerovani, kanony,..) nenajde uplatneni (i kvuli cene), to jsou ale strasne zname a milionkrat probrane věci... proc o tom pisu?
Ke kombinovani ukolu: myslis, ze F-15E, F-16C/D jsou kockopsi? S GBU, JDAM? Nosi stejnou vyzbroj jako cistokrevny bitevnik A-10 ci cistokrevny bombardak B-2. O stihacich dovednostech u F-15, F-16 nemusime mluvit, ze ne?
URL : https://www.valka.cz/31-07-2008-Pri-havarii-stihacky-F-15D-zahynul-pilot-t74753#275268 Verze : 0
K moderne konstruovanym letounum. Třeba F-22. Cetl jsem v L+K, psal to nejaky amik, zkusebni pilot se mi zda, porovnavali F-16/F-15/F-22 ve vzdusnem boji. Mimo vizualni kontakt nemeli proti F-22 sanci. Ale pak uz to tak jednoznacne nebylo. Psal, ze F-16, F-15 Raptora v zatackach ,utoci, a nejen to, při odpoutani rychleji akceleruji – ziskavaji energii potrebnou k dalsimu manevrovani. Ja jsem na to cumel, jak tele na hangarova vrata!! F-15 utoci F-22... F-22 s vektrorovanym tahem!! Jak je to mozne?? .- ) Kdo udelali imperialisti z Úesá chybu?? :- )) Kdyby to psal nejaky turbanyr tak nereknu, ale americky vojensky pilot...


K trabantovi a jeho motoru. Srovnejme F-16 block 10 a block 60. Block 60 je jako trabant s novym motorem?
URL : https://www.valka.cz/31-07-2008-Pri-havarii-stihacky-F-15D-zahynul-pilot-t74753#275269 Verze : 0

Citace - Bronco :

Darkfold: rikas ze F-15 neobstoji ..napr se Su-27. Videl jsem (ukrajinskou) Su-27 ve vzduchu... manevrovala jak lina vrana s jednim kridlem v orteze. S (belgickou) F-16 to vubec neslo srovnat. Kobra, pad po ocase... diskutabilni. Pro PLRS je takovy manevr myslim vitany. Mala rychlost, uhlova rychlost zadna... Ja jako pilot :- ) když uvidim jit v dogfightu Su-27 do kobry vim co bude nasledovat – pad po ocase, Flanker bude bez energie, jedine co svede nez ziska trochu rychlosti a ENERGIE k dalsimu manevru je klesani ...a samozrejme katapultaz na opravdu vynikajici sedacce K-36D. kdyz vim co bude nasledovat, mam vyhodu... ne?



K té Su-27 asi toliko.Neviděl jsem Su-27 řízenou ukrajinským pilotem ale viděl jsem Su-27 řízenou A.Kvočurem a při vší úctě, líná vrána s křídlem v ortéze to rozhodně není.Předpokládám že srovnáváš s Belgickou předváděcí F-16.Ano, belgičani F-16 předvádět umí, o tom žádná, ale je otázkou zda stejná úroveň schopnosti pilotáže je u každého jednoho pilota v belgickém letectvu a nebo je záležitostí pouze hrstky vyvolených předváděcích letců (nejde pouze o Belgičany ale o všechna letectva protože pokud je mi známo, předvádí pokud možno elita).Co se týče tebou zmiňovaných obratů, je pravdou že je diskutabilní jaký dojem by udělaly na PLŘS ovšem musíš počítat s faktem že se bojuje taky kanony a ne jen PLŘS (to doufám názorně ukázal Vietnam) a tam už by se možnost provádět tyto obraty mohla hodit.


Citace - Bronco :

Ukoly bitevniku... pancerovani... je potreba novy bitevnik typu A-10, Su-25? Su-25 se modernizuje... A-10 taky stále lita... Ale ty masiny se stavely proti velkym armadam... studena valka a podobne. Stovky tanku, tisice BVP, urraa... Dnes citokrevny bitevnik (pancerovani, kanony,..) nenajde uplatneni (i kvuli cene), to jsou ale strasne zname a milionkrat probrane věci... proc o tom pisu?
Ke kombinovani ukolu: myslis, ze F-15E, F-16C/D jsou kockopsi? S GBU, JDAM? Nosi stejnou vyzbroj jako cistokrevny bitevnik A-10 ci cistokrevny bombardak B-2. O stihacich dovednostech u F-15, F-16 nemusime mluvit, ze ne?



Su-25 i A-10 jsou velmi specifická kategorie, která je dnes spíše mrtvá takže bych ji nechal stranou každopádně k tomu kombinování úkolů zkusím odpovědět protiotázkou (píšeš že jsi pilot tak se zkus vžít do situace)-myslíš že pilot F-16C/D nebo F-15E by ve chvíli kdy musí útočit na pozemní cíl víc ocenil fakt že má v čumáku radiolokátor prozi vzdušným cílům nebo spíš ocení fakt že radiolokátor sice nemá ale má motor uložený v pancéřové vaně, která jej ochrání proti flaku a střepinám?Stejně tak jako pilot stíhačky v boji proti stíhačům nepřítele asi víc oceníš menší váhu a větší obratnost než letoun zatížený pancéřováním a vybavením pro protizemní boj.Ono vždy je potřeba najít kompromis a technicky je poměrně obtížné zkombinovat vybavení pro oba tak značně odlišné úkoly.POkud chceš možnosti letounu pro stíhání zlepšit tak budeš muset ubrat na možnostech pro bombardování a naopak.Proto ti nikdy nevznikne ideální stíhač nebo ideální bombardér ale něco mezi a je otázkou nakolik je tento přístup správný.
Co se týče stíhacích schopností F-15 a F-16 tak rovněž odpovím otázkou-kde bereš jistotu že jsou tak dobré?Z bojového nasazení?Myslíš že je objektivní hodnotit kvalitu stíhačky podle nasazení kdy na jednoho nepřítele útočí mnohonásobná převaha s plnou podporou AWACS a REB letounů?Takhle to fungovalo v Iráku/Pouštní bouři a Jugoslávii a upřímě řečeno, tohle není a ani nemůže být objektivní srovnání.Jistě, můžeme poukázat na Izrael ale jsme zase u otázky nakolik se do výsledků promítne kvalita posádek (krásně je to vidět třeba na příkladu MiGu-21-u arabů to pro ně byla katastrofa, ve Vietnamu jejich výsledky byly dobré-je MiG-21 šrot nebo dobrá stíhačka?), která je u většiny arabských letectev spíše průměrná až podprůměrná.Navíc zde na serveru máme krásný příklad obtížnosti srovnání kvality letounů právě z Izraele-viz zde:


www.valka.cz


A teď si položme zásadní otázku-kdo na tom sestřelu má největší zásluhu-pilot F-15 který zmáčknul spoušť nebo pilot Daye, který ho navedl tak aby mohl na cíl pohodlně vystřelit?Lze na základě této modelové bojové situace prohlásit že F-15 je dobrá stíhačka a MIG-25 šrot nestojící za řeč?To asi těžko...


Citace - Bronco :

K moderne konstruovanym letounum. Třeba F-22. Cetl jsem v L+K, psal to nejaky amik, zkusebni pilot se mi zda, porovnavali F-16/F-15/F-22 ve vzdusnem boji. Mimo vizualni kontakt nemeli proti F-22 sanci. Ale pak uz to tak jednoznacne nebylo. Psal, ze F-16, F-15 Raptora v zatackach ,utoci, a nejen to, při odpoutani rychleji akceleruji – ziskavaji energii potrebnou k dalsimu manevrovani. Ja jsem na to cumel, jak tele na hangarova vrata!! F-15 utoci F-22... F-22 s vektrorovanym tahem!! Jak je to mozne?? .- ) Kdo udelali imperialisti z Úesá chybu?? :- )) Kdyby to psal nejaky turbanyr tak nereknu, ale americky vojensky pilot...


K trabantovi a jeho motoru. Srovnejme F-16 block 10 a block 60. Block 60 je jako trabant s novym motorem?



K tomuto porovnání se nabízí jedna leteckolatinová historka s Chuckem Yeagerem a MiGem-15 vs F-86 a vlivem pilotů na jejich obratnost, kterou jsem kdysi slyšel.Článek jsem nečetl takže spekulovat nebudu (můžeš mi sem prosím hodit číslo L+K abych tento nedostatek mohl napravit?) ale je možná otázkou nakolik dobrý je pilot sedící v Raptoru.Navíc pokud si dobře vzpomínám tak už při výběrovém řízení kdy se porovnávala YF-22 s YF-23 od Northropu měla YF-22 s manévry potíže údajně kvůli vlivu Stealth tvarování na manévrovací možnosti (měly to kompenzovat vektorovatelné trysky motorů).Ovšem jak je to doopravdy spekulovat nemůžu protože pro to nemám dostatek informací


Co se F-16 block 10 a block 60 týče tak to srovnání s Trabantem bylo jak už jsem psal trochu přehnané avšak pokud se základní konstrukce roky nemění, postupně zastará a nezabrání tomu ani zlepšení avioniky ani dílčí konstrukční úpravy.Nechci zde vyvolávat zbytečný flame ale toto je jedna ze základních konstruktérských pouček.
URL : https://www.valka.cz/31-07-2008-Pri-havarii-stihacky-F-15D-zahynul-pilot-t74753#275283 Verze : 0
tak uz jste si to vyrikali a muzeme se vratit k F-15, jo ? Very Happy
URL : https://www.valka.cz/31-07-2008-Pri-havarii-stihacky-F-15D-zahynul-pilot-t74753#275287 Verze : 0
Podle mych informaci zustava uzemneno jiz pouze nekolik letadel F-15 (snad 9) a nejedna se v zasade o ty nejstarsi kusy, ale o ty, u kterych byla zjistena vada pri vyrobe podelneho nosniku, ktery pak muze casem selhat. Pokud jsem tomu rozumel spravne, tak je nejak spatne riznuty nebo co.
Co se tyka stari, tak F-15C/D zase za tak stare povazovany nejsou (prumerne stari F-15 je asi 25 let), i kdyz uz by asi zaslouzily dalsi etapu rozsahle modernizace. Pro uplnost F-15E se problem vubec netyka, ty smely vesele letat.


Poznamka ke katapultazi - nevim presne, jaka je katapultovaci sekvence z F-15D (zkusim se nekde podivat), jestli ma nebo nema urcene poradi, ale je treba vzit v uvahu ze i dneska se muze stat, ze nekdo z posadky letounu katapultaz neprezije a nemusi to nutne souviset s tim, kdo byl vystrelen prvni nebo druhy.


A jeste poznamka ke zhave diskuzi na tema F-15, F-16, F-22, Su-27, coz si samozrejme nemohu odpustit (mimochodem - treba bychom mohli zalozit samostatne tema a tam se pohadat komplexne ? Smile ).
Videl jsem nazivo letat vsechna zminena letadla. Podle meho skromneho nazoru je Su-27 v manevrovani nekde zcela jinde nez F-15 a F-16, pricemz Raptor se k Su-27 docela solidne blizi. Je mozne, ze az budou k dispozici display stroje s vypinanim omezovace manevru a pilotem, ktery je se strojem dostatecne slitany, tak F-22 budou schopne predvest celkem stejne manevry. Ve Farnborough se pilot F-22 sice snazil, ale vypadalo to trochu jako Su-27 na sedativech. I kdyz to bylo porad o dost lepsi nez F15 a F-16 Smile .
F-15 a F-16 mi prijdou v obratnosti podstatne slabsi. Jenom bych zduraznil, ze je to muj celkovy dojem z pohybu letadla, protoze jsem nasledne nemeril s pomoci kruzitka a uhlomeru jaka presne byla uhlova rychlost pri kterem manevru Smile .


K porovnavani bitevnich vlastnosti jenom strucne - za prve to, ze na letadlo privesim JDAM nebo neco podobneho z neho nedela bitevni stroj. To by byl nejlepsi bitevnik B-52, protoze jich unese nejvic. Obecne je F-15E, stejne jako F-16, na bitevnika trochu prilis rychle, krome toho F-16 ma velmi malou vytrvalost nad bojistem. Navic F-16 skoro neni pancerovane a jako stroj pro blizkou podporu se tudiz v podstate nehodi. Mimochodem nazor letectva USA nejlepe ilustruje fakt, ze A-10 byli pred par lety v tichosti zmodernizovany a maji slouzit jeste nejakou dobu. Jako nahrada zjevne nebude slouzit F-35 (ktere ma v teto roli podobne parametry jako F-16), ale spise nejaky bezpilotni prostredek.
URL : https://www.valka.cz/31-07-2008-Pri-havarii-stihacky-F-15D-zahynul-pilot-t74753#275303 Verze : 0
V tom mnou odkazovaném článku, pokud se nepletu, se píše že zachráněný pilot se stačil jen jednou zhoupnout na padáku a přistál na zemi. Dál mám jen technickou k porovnávání letadel v manévrování. Ono každé éro má tu obálku obratů trošku jinou a pilot musí znát silné a slabé stránky svého a nepřátelského stroje. Pilot F-15 se bude asi držet na vyšších rychlostech než pilot MiGu-29 nebo F-18. Zajímavé je se podívat na záznamy vzdušných "bojůvek" mezi řeckými a tureckými piloty na Youtube, mnohdy soupeři končí na opravdu malých rychlostech.
URL : https://www.valka.cz/31-07-2008-Pri-havarii-stihacky-F-15D-zahynul-pilot-t74753#275323 Verze : 0
Darkfolt: Ja jsem taky nechtel vyvolavat flame, jen jsem se nachal unest k diskuzi .. mam rad ladadla :- )) Amatersky rad :- )


Pan pilot Kvocur je samozrejme pan Pilot. Toho jsem na vlastni oka nevidel... bohuzel pro me! Fnuk fnuuk. K predvadecim pilotum – samozrejme souhlasim, ale predpokladejme ze ten ukrajinsky mel naletano taky vic jak bezny ukrajinsky pilot...
Boj na kanony, jasne, kanony jsou stále ve hre. F-22 ma kanon. Tajfun ma kanon. Jasne. Vietnam – celkem jasne i s kanonovymi podvesy na bezkanonovych verzich. I když ,tam v Namu, byly ony problemy s AIM-7, jednak omezene pravidla pouziti, jednak to klima, ty otresy při startech a pristanich... ale to ty znas, nosim drevo do lesa.


Bitevnici – radar versus pancerovani – mas samozrejme pravdu. Ale zamysleme se nad tim, ze F-16/15 vyuzivaji stand off filosofii – resi to AGM kontejnery.. a tak nepotrebuji ochrany před strepinami...
Ferovka v Iraku a Yugoslavi... jasne. 30+AWACS : O Smile) Jasne, to manevrovatelnost neproveri..


O porovnani F-86 a MiG -15, jsem cetl... stoupavost, obratnost ve vetsich mensich vyskach... Yeagrovu historku si nevybavuju – mozes priblizit?


Pisu z verejne citarny pac Net doma nemam, nemam moc casu ke kvalitni odpovedi, musím pospichat... ale shrnu to: v zasade se shrnujeme, SAMOZREJME Smile)


Ke Snakeovi není co dodat.
Poradi katapultaze je uz libovolne, u zminovanych sedadel, na 98% procent.
URL : https://www.valka.cz/31-07-2008-Pri-havarii-stihacky-F-15D-zahynul-pilot-t74753#275600 Verze : 0
V zasade se shodujeme, ne shrnujeme – sorry :- )
To L+K s tim claneckem jak lita F-22: Casak si nekupuju, jen pucuju. Ted ti to rict nedokazu, ale zkusim to zjistit!
URL : https://www.valka.cz/31-07-2008-Pri-havarii-stihacky-F-15D-zahynul-pilot-t74753#275602 Verze : 0
Pokud by se ti to podařilo zjistit, byl bych ti velmi vděčný.L+K sice odebírám ale mám v tom bordel jak v tanku (navíc znásobený malováním) takže to v dohledné budoucnosti budu muset nějak zkulturnit.


Jinak k té historce s Yeagerem.Mělo jít o spor do kterého se dostal s jedním plukovníkem (jméno se mi nevybavuje) při porovnávacích zkouškách F-86 a kořistního MiGu-15.Plukovník, zastánce oficiální linie zastával názor že úspěchy F-86 jsou založeny na větší kvalitě F-86, Yeager se přikláněl k závěru že jsou způsobeny lepším výcvikem jejich posádek přičemž lepší výcvik posádek MiGů by mohl F-86 deklasovat.Nakonec to skončilo tak že oba sokové šli do cvičného souboje.Jednou Yeager na MiG-15 a plukovník na Sabru, podruhé naopak.Své tvrzení Yeager následne potvrdil výmluvným skore 2:0.
URL : https://www.valka.cz/31-07-2008-Pri-havarii-stihacky-F-15D-zahynul-pilot-t74753#275606 Verze : 0
Možno trochu pomôžem. Tiež si zvyknem požičiavať L+K z knižnice a pred časom som čítal nejaký článok o prvých skúsenostiach amíkov s Raptormi. Na stránke s obsahmi jednotlivých čísel som našiel toto: http://work.letectvi.cz/avizo/lk/2007/05/2.jpg - myslím že by to mohol byť článok ktorý spomínal Bronco. Je to v L+K 5/2007.
URL : https://www.valka.cz/31-07-2008-Pri-havarii-stihacky-F-15D-zahynul-pilot-t74753#275685 Verze : 0
Dik za tu Chuckovu historku. K tomu clanku o F-22 – je to v tom LK jak napsal Elvis – 5/07. To porovnani s F-16 a F-15 v tom clanecku není od pilota, ale od konstruktera a redaktora... v tom jsem se spletl. ...Cetl jsem v jinem L+K jiny clanek, kde proti F-22 operovali F-16 a v nem komentoval pilot F-16 jak se mu proti Raptoru litalo... spatne : -)
URL : https://www.valka.cz/31-07-2008-Pri-havarii-stihacky-F-15D-zahynul-pilot-t74753#276489 Verze : 0
Jeste k ,nemoci Orlů,: Jeden pilot, kteremu se rozpadla F-15A pod zadkem a on se musel katapultovat, pozaduje od Boeingu financni nahradu za zpusobenou ujmu ve vysi 75000 USD. ...To ja bych za moznost katapultovat se z F-15 rad zaplatil :- ))
URL : https://www.valka.cz/31-07-2008-Pri-havarii-stihacky-F-15D-zahynul-pilot-t74753#276490 Verze : 0

Citace - Bronco :

...To ja bych za moznost katapultovat se z F-15 rad zaplatil :- ))



... no, myslím že podruhé by jsi to nezkoušel ani za těch 75 000 Smile
URL : https://www.valka.cz/31-07-2008-Pri-havarii-stihacky-F-15D-zahynul-pilot-t74753#276529 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více