Avro Lancaster Mk.I

Avro Lancaster B Mk.I
     
Název:
Name:
Avro Lancaster B Mk.I Avro Lancaster B Mk.I
Originální název:
Original Name:
Avro Lancaster B Mk.I
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1941-DD.MM.194R A. V. Roe & Co. Ltd., Manchester
DD.MM.1941-DD.MM.1943 A. V. Roe & Co. Ltd., Chadderton
DD.10.1942-DD.03.1945 A. V. Roe & Co. Ltd., Yeadon
DD.06.1944-DD.09.1945 Vickers-Armstrongs (Aircraft) Ltd., Chester
DD.10.1943-DD.08.1945 Castle Bromwich Aircraft Factory, Castle Bromwich
DD.11.1943-DD.MM.1945 Sir W. G. Armstrong Whitworth Aircraft, Ltd.
DD.03.1944-DD.MM.1945 Austin Motor Co. Ltd., Longbridge
DD.09.1942-DD.MM.1945 Metropolitan-Vickers Ltd., Manchester
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1941-DD.MM.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
33483):
257 Avro Manchester
336 Chadderton
276 Yeadon
224 Chester
300 Castle Bromwich
921 Coventry
150 Longbridge
884 Metrovick Manchester
První vzlet:
Maiden Flight:
31.10.1941
Osádka:
Crew:
7
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
16783 kg 37000 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
29484 kg 65000 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
31.090 m 102ft
Délka:
Length:
21.180 m 69ft 6in
Výška:
Height:
6.250 m 20ft 6in
Plocha křídla:
Wing Area:
120.50 m2 1297 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
244,680 kg/m2 50.11 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
4
Typ:
Type:
Rolls-Royce Merlin XX kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 955,5 kW (1 298 k), bojový výkon I. rychlost kompresoru: 1 104 kW (1 460 k) v h= 1 830 m a
II. rychlost kompresoru: 1 111 kW (1 511 k) v h= 3 810 m,
později
Rolls-Royce Merlin 22 o vzletovém výkonu 1,037 kW (1 409 k) při 3 000 ot/min a 1 070 kW (1 455 k) při 3 000 ot/min při plnícím tlaku 1,103 barů (827,442 mm Hg) v h= 3 353 m,
nebo ještě později
Rolls-Royce Merlin 24 kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 1 201 kW (1 632 k) při 3 000 ot/min, 1 126 kW (1 531 k) při 3 000 ot/min při plnícím tlaku 1,241 barů (930,872 mm Hg) v h= 2 819 m.
Vrtule trojlisté de Havilland 5/40 s konstantní rychlostí otáček.
Rolls-Royce Merlin XX twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine rated at 1,280 hp for take-off, 1,480 hp at 6,000 ft for combat power MS gear and 1,490 hp at 12,500 ft for combat power FS gear,
later
Rolls-Royce Merlin 22 rated at 1,390 hp at 3,000 rpm for take-off and 1,435 hp at 3,000 rpm, boost +16 psi at 11,000 ft
or later
Rolls-Royce Merlin 24 rated at 1,610 hp at 3,000 rpm for take-off, 1,510 hp at 3,000 rpm, boost +18 psi at 9,250 ft,
driving a three-blade constant-speed propellers Type de Havilland Type 5/40
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
9792 l, 100 oktanů
později 2x 1818 l pomocná nádrž v pumovnici
2154 UK gal, 100 octane
later 2x 400 gal auxiliary fuel tank in the bomb bay
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
442.6 km/h v 4572 m 275 mph in 15000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
321.9 km/h v 4572 m 200 mph in 15000 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
1.3 m/s 250 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
5791 m 19000 ft
Dolet:
Range:
2784.21) km 17301) mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
4071.62) km 25302) mi
Výzbroj:
Armament:
Přední věž - Nash & Thomson FN-5, 2x 7,7mm kulomet Browning Mk.II
hřbetní věž - Nash & Thomson FN-50, 2x 7,7mm kulomet Browning Mk.II
(od ledna 43 FN-79, 2x 20mm kanon Hispano, or FN-150, 2x 7,7mm kulomet Browning Mk.II)
zadní věž - Nash & Thomson FN-20, 4x 7,7mm kulomet Browning Mk.II
(později FN-84 nebo FN-121, 2x 12,7mm kulomet Browning Mk.2
břišní věž (u prvních strojů) - Nash & Thomson FN-64, 2x 7,7mm kulomet Browning Mk.II


Bomby: celkem 6350 kg (obvykle 227kg až 1814kg bomby)
část strojů měla rozšířenou pumovnici schopnou pojmout i 3629kg a 5443kg pumu HC
Front turret - Nash & Thomson FN-5, 2x .303 Browning Mk.II machine gun
Upper turret - Nash & Thomson FN-50, 2x .303 Browning Mk.II machine gun
(by Jan 43- FN-79, 2x 20mm Hispano cannon, or FN-150, 2x .303 Browning Mk.II machine gun)
Rear turret - Nash & Thomson FN-20, 4x .303 Browning Mk.II machine gun
(late production- FN-82 or FN-121, 2x .50 Browning Mk.2 machine gun
Ventral turret (few early ships) - Nash & Thomson FN-64, 2x .303 Browning Mk.II machine gun


Bombs: 14,000 lbs top (500-lb to 4,000-lb bombs)
certain aircraft have extended bomb-bay to take 8,000lb and 12,000lb HC bomb
Uživatelské státy:
User States:








Poznámka:
Note:
1) s 5443 kg pum
2) s 3175 kg pum

určitý počet upraven na verzi FE (Far East-Dálný východ) pro útok na Japonsko - nové navigační vybavení pro dálkové lety (LORAN Mk.I, Rebecca Mk.II, H2S Mk.IIIG), tropické vybavení
1) with 12000lb bomb load
2) with 7000lb bomb load

some aircrafts modified to FE (Far East) standard for attack against Japan - new navigation equipment (LORAN Mk.I, Rebecca Mk.II, H2S Mk.IIIG), tropical equipment
Zdroje:
Sources:
3)Franks, Richard A. The Avro Lancaster - Manchester And Lincoln. A Comprehensive Guide For The Modeller, SAM Publications, Bedford 2000. ISBN 9780953346530
Mason, Francis K. The British Bomber since 1914. Putnam Aeronautical Books, London 1994. ISBN 0-85177-861-5
Goulding, Brian, Garbett, M.The Avro Lancaster I, Profile No.65, Profile Publications, Leatherhead, 1966.
Jackson, A.J. Avro Aircraft since 1908, Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-834-8
Mackay, R.S.G. Lancaster in action. Squadron/Signal Publications, Carrollton, Texas 1982. ISBN 0-89747-130-X
URL : https://www.valka.cz/Avro-Lancaster-Mk-I-t6572#337444 Verze : 0
Perutě používající Lancaster B Mk.I/ Mk.I (FE)

PeruťKódová písmena Období PeruťKódová písmenaObdobí
7 XU/MG 05.1943-01.1950 170 TC 10.1944-11.1945
9 WS 09.1942-12.1945
05.1946-07.1946
186 XY, AP 10.1944-07.1945
12 PH, GZ 11.1942-07.1946 189 CA 10.1944-11.1945
15 LS, DJ 12.1943-03.1947 195 A4, JE 10.1944-08.1945
35 TL 03.1944-09.1949 214 QN 11.1946-04.1950
44 KM 12.1941-09.1947 218 HA 08.1944-08.1945
49 EA 06.1942-03.1950 227 9J 10.1944-09.1945
50 VN 05.1942-10.1946 300 BH 03.1944-01.1947
57 DX 09.1942-11.1945 405 LO 08.1943-05.1945
61 QR 04.1942-06.1946 424 QB 05.1945-08.1945
70 - 05.1946-05.1947 427 ZL 04.1945-05.1946
75 AA, JN 03.1944-10.1945 429 AL 04.1945-05.1946
83 OL 05.1942-07.1946 433 BM 01.1945-10.1945
90 WP 05.1944-09.1947 434 IP, WL 12.1944-09.1945
97 OF 01.1942-07.1946 460 UV, AR 10.1942-10.1945
100 HW 01.1943-05.1946 463 PO/JO 11.1943-09.1945
101 SR 11.1942-09.1946 467 PO 11.1942-09.1945
103 PM 10.1942-11.1945 514 JI, A2 06.1944-08.1945
106 ZN 05.1942-02.1946 550 BQ 10.1943-10.1945
109 - 03.1942-12.1942 576 UL 11.1943-09.1945
115 KO, A4, IL 03.1944-11.1949 582 60 04.1944-09.1945
138 AC,NF 03.1945-09.1947 617 AJ, KC, YZ 03.1943-06.1945
148 AU 11.1946-02.1950 619 PG 04.1943-07.1945
149 OJ, TK 08.1944-11.1949 622 GI 12.1943-08.1945
150 IQ 11.1944-11.1945 625 CF 10.1943-10.1945
153 P4 10.1944-09.1945 626 UM 11.1943-10.1945
156 GT 01.1943-09.1945 630 LE 11.1943-06.1945
166 AS 09.1943-11.1945 635 F2 03.1944-09.1945



Další stroje létaly u 1677. letky, Nos.230 a 236 Operational Conversion Units, Bomb Ballistics Unit, Radio Warfare Establishment, Central Bombing Establishment, Central Gunnery School, Empire Air Navigation School

Zdroj:
Goulding, Brian, Garbett, M.The Avro Lancaster I, Profile No.65, Profile Publications, Leatherhead, 1966
Delve, Ken. Avro Lancaster, The Crowood Press, Ramsbury 1999. ISBN 1-86126-222-1
Franks, Richard A. The Avro Lancaster - Manchester And Lincoln. A Comprehensive Guide For The Modeller, SAM Publications, Bedford 2000. ISBN 9780953346530
www.valka.cz
URL : https://www.valka.cz/Avro-Lancaster-Mk-I-t6572#337448 Verze : 0
Zahraniční uživatelé Lancasteru B Mk.I a B Mk.I (FE)
Foreign users of Lancaster B Mk.I and B Mk.I (FE)


ZeměRok zavedení PočetJednotky
Francie195232* 2F, 9S, 10F, 10S, 11F, 52S, 55S, 56S
Argentina 1948 15II Gruppo de Bombardeo, III Brigada Aerea
Egypt 1950 9 ?
Švédsko 1951 1** Försökscentralen

*Mk.I (FE) upravené na standard ASR- odstraněná hřbetní věž, protilodní radar, přídavné nádrže v pumovnici, pod trupem úchyty pro záchranný člun
**původně záloha pro argentinskou objednávku, pak prodán do Švédska jako testovací stroj proudového motoru Stal Dovern

Zdroj
Goulding, Brian, Garbett, M.The Avro Lancaster I, Profile No.65, Profile Publications, Leatherhead, 1966 
Jackson, A.J. Avro Aircraft since 1908, Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-834-8 
URL : https://www.valka.cz/Avro-Lancaster-Mk-I-t6572#337853 Verze : 0
V roce 1944 byly zahájeny pokusy se dvěma Mk.I, HK541 a SW244, o prodloužení doletu kvůli předpokládanému britskému leteckému úderu na Japonsko v rámci sil dálněvýchodního velitelství RAF "Tiger Force". Na oba stroje byly umístěny makety 1200galonových nádrží, "saddle tanks", které zabíraly prostor nad a mezi zadní částí pilotní kabiny a hřbetní věže. Letové testy v Indii prokázaly značné zhoršení vlastností letadla, což společně s velkou zranitelností obrovských nádrží vedlo ke zrušení programu. Místo toho vznikla modifikace řadových Mk.I (a také Mk.VII) Mk.I (FE), kde FE znamenalo Far East, Dálný východ. Dolet měly obstarat standardní přídavné nádrže, umisťované v pumovnici, a od standardních Mk.I se tak tyto stroje lišily hlavně řadou zařízení pro usnadnění navigace nad mořskými prostorami Pacifiku. To představovala např. zařízení LORAN Mk.I, modernější verze v té době už standardně používaných naváděcích radarů H2S Mk.IIIG, a Rebbeca Mk.II. Kromě toho byly tyto letouny také upraveny pro provoz v horkém a vlhkém prostředí. Navenek se Mk.I (FE) odlišovaly pouze zbarvením, které tvořily bílé horní a černé dolní plochy.
Válka ovšem skončila dříve, než byly upravené letouny nachystané, takže naprostá většina strojů Lancasterů Mk.I (FE) zůstala na základnách v Británii nebo Blízkém východě.

Zdroj:
Franks, Richard A. The Avro Lancaster - Manchester And Lincoln. A Comprehensive Guide For The Modeller, SAM Publications, Bedford 2000. ISBN 9780953346530
Goulding, Brian, Garbett, M.The Avro Lancaster I, Profile No.65, Profile Publications, Leatherhead, 1966.
Jackson, A.J. Avro Aircraft since 1908, Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-834-8
Mackay, R.S.G. Lancaster in action. Squadron/Signal Publications, Carrollton, Texas 1982. ISBN 0-89747-130-X
http://www.airwar.ru/enc/bww2/lankast.html
www.sonsofdamien.co.uk

Avro Lancaster Mk.I - Jeden ze dvou strojů s hřbetní nádrží

Jeden ze dvou strojů s hřbetní nádrží
Avro Lancaster Mk.I - Boční kresba Mk.I(FE) MG-B, No.20 Maintenance unit, cca 1946

Boční kresba Mk.I(FE) MG-B, No.20 Maintenance unit, cca 1946
URL : https://www.valka.cz/Avro-Lancaster-Mk-I-t6572#338497 Verze : 0
.
Avro Lancaster Mk.I - Stroj patřící 195. peruti RAF, kapitán letounu F/O S. C. Josling. Dne 22. 12. 1944 se denního náletu na Trier s tímto letounem ve funkci druhého bombometčíka účastnil F/Lt. Václav Kadaně od 311. bomb. perutě (čs.). Kadaně byl k 195. peruti odeslán k výcviku na novém pumovém zaměřovači. V rámci této stáže absolvoval se 195. perutí celkem 7 bojových letů. Stroj nese obvyklé noční schéma RAF, horní plochy kryjí nepravidelná pole tmavé zelené a zemité hnědé, spodní a boční plochy matná černá. Poznámka na závěr - v HPM 1/94 se jak v popisce obrázku, tak v textu článku hovoří o volacím kódu letounu A4-E. Na internetu lze dokonce nalézt obtiskový aršík s tímto kódem a odpovídajícím sériovým číslem HK686. Fotografii tohoto stroje se mi nepodařilo nalézt, nedokážu tudíž vysvětlit proč stroj na obrázku má kód A4-F.

Stroj patřící 195. peruti RAF, kapitán letounu F/O S. C. Josling. Dne 22. 12. 1944 se denního náletu na Trier s tímto letounem ve funkci druhého bombometčíka účastnil F/Lt. Václav Kadaně od 311. bomb. perutě (čs.). Kadaně byl k 195. peruti odeslán k výcviku na novém pumovém zaměřovači. V rámci této stáže absolvoval se 195. perutí celkem 7 bojových letů. Stroj nese obvyklé noční schéma RAF, horní plochy kryjí nepravidelná pole tmavé zelené a zemité hnědé, spodní a boční plochy matná černá. Poznámka na závěr - v HPM 1/94 se jak v popisce obrázku, tak v textu článku hovoří o volacím kódu letounu A4-E. Na internetu lze dokonce nalézt obtiskový aršík s tímto kódem a odpovídajícím sériovým číslem HK686. Fotografii tohoto stroje se mi nepodařilo nalézt, nedokážu tudíž vysvětlit proč stroj na obrázku má kód A4-F.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Avro-Lancaster-Mk-I-t6572#398296 Verze : 1
Lancaster Mk.I NG240 (CF-F2) od 625. perutě RAF, sestřelený nočním stíhačem v noci 5./6.3.1945 poblíž Měděnce v Krušnohoří. Osádka vyskákala na padácích.
Avro Lancaster Mk.I -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Avro-Lancaster-Mk-I-t6572#398493 Verze : 0
Lancaster Mk.I / Tp80, číslo 80001, s prototypem švédského proudového motoru STAL RM 4 Dovern II


Zdroj:
http://www.sunnersberg.com/flygplan/tp80.htm

Avro Lancaster Mk.I -


URL : https://www.valka.cz/Avro-Lancaster-Mk-I-t6572#337881 Verze : 0
Asi najznámejší Lancaster B Mk I s označením S ako Sugar, umiestnený dnes v múzeu RAF v Hendone. Pod kabínou má namaľovaný počet absolvovaných náletov nad Nemecko a pod tým chvastavé vyjadrenie Hermana Göringa zo začiatku vojny: "Žiadne nepriateľské lietadlo nebude lietať nad územím Ríše".


www.air-defense.net

Avro Lancaster Mk.I - Personál RAF pripíja pivom po 100 misiách na ďalšie úspechy Lancasteru S ako Sugar.
Pripili dobre, pretože ako vidieť na fotke nižšie, bombardér absolvoval úspešne ešte ďalších 37 misií.

Personál RAF pripíja pivom po 100 misiách na ďalšie úspechy Lancasteru "S ako Sugar".
Pripili dobre, pretože ako vidieť na fotke nižšie, bombardér absolvoval úspešne ešte ďalších 37 misií.

Avro Lancaster Mk.I - múzeum RAF v Hendone

múzeum RAF v Hendone
URL : https://www.valka.cz/Avro-Lancaster-Mk-I-t6572#536991 Verze : 2
Avro Lancaster B Mk.I (reg. PA474) společnosti Battle of Britain Memorial Flight nad La Manche u Beachy Head.
Na levé straně nese zbarvení stroje s označením HW-R 100. perutě RAF (na druhé straně nese označení 550. perutě a písmena BQ-B).
Avro Lancaster Mk.I - vlastní foto

vlastní foto
Avro Lancaster Mk.I - vlastní foto

vlastní foto
URL : https://www.valka.cz/Avro-Lancaster-Mk-I-t6572#323771 Verze : 0
Avro Lancaster B Mk.I (R5868) "S-Sugar"
Muzeum RAF, 17.11.2017
Avro Lancaster Mk.I -


URL : https://www.valka.cz/Avro-Lancaster-Mk-I-t6572#588514 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více