Tento můj příspěvek navazuje volně na mé předcházející příspěvky " Čeští stihači na Curtissech " a " Čeští stihači na Dewoitinech ". Proto zde nebudu rozebírat struktůru Francouzského letectva, ani tzv. československý status, ani nerealizovanou podobu československého letectva ve Francii a odkazuji na výše zmíněné příspěvky.
V tomto článku bych chtěl na úvod zmínit nešťastné zásahy do struktůry francouzského letectva v předvečer vypuknutí války. První problém nastal v r. 1938 kdy ministr letectví Guy La Chambre zrušil letectvo jako samostatnou zbraň a podřídil ji pozemnímu vojsku. Hlavním cílem stihacího letectva se tak stala ochrana pozemního vojska na frontě. Druhým tragickým zásahem v únoru 1940 bylo rozhodnutí vrchního velitele francouzské armády gen.Gamelina o rozpuštění tří leteckých armád / dvě se nacházely ve Francii, jedna v Africe / a přiřazeni menších leteckých uskupení / Grupement / jednotlivým armádám. Tím ztratilo jinak velmi silné francouzské letectvo schopnost pružně reagovat na vzniklou situaci. Tuto situaci nezvrátil ani jinak schopný gen.Tétu, velitel leteckých sil pro spolupráci s armádou. ( M.Šnajder: Pád Paříže )
A nyní se vrátim k českým pilotům létajících na strojích Marcel Bloch M.B.152. V červnu 1940 měla Francie celkem devět perutí / Groupe de Chasse / vyzbrojených tímto průměrně kvalitním strojem / GC I/1, GC II/1, GC II/10, GC III/10 tvořící komletní 21. Groupement de Chasse, GC I/8, GC II/9, GC II/6, GC III/2 a GC III/9 /. Čeští piloti byli zařazeni u pěti z nich.
GC I/1 počet sestřelů / jistě+pavděp.=celkem / npor. J. Král +* 1+0=1 ppor. R. Fiala 0+2=2 čet. J. Krákora + čet. J. Poštolka 1+0=1 čet. J. Pípa 1+1=2 des. C. Nováček
GC I/8 npor. J. Dekastelo + 1+0=1 npor. J. Žerovnický 1+0=1 npor. S. Zimprich por. R. Holeček por. A. Navrátil 1+0=1 rtn. O. Špaček 2+0=2 rtn. E. Prchal 3+0=3 rtn. E. Morávek čet. J. Řezníček čet. B. Postřehovský čet. A. Králík + 1+0=1 čet. J. Šika 3+0=3 des. Z. Kothera ( Morávek, Řezníček a Kothera přešli 1.6. ke GC I/5 a Postřehovský ke GC III/9 )
GC III/9 npor. F.Fajtl čet. J. Šodek čet. B. Postřehovský ( Všichni tři přešli 6.6. ke GC III/7 )
GC II/10 por. B. Kimlička čet. M. Štandera čet. F. Mlejnecký ( Všichni přešli 6.6. ke GC I/6 )
GC III/10 por. A. Velebnovský čet. F. Novotný des. V. Brejcha ( Všichni přešli 4.6. ke GC I/4 )
*+ - pilot padl ( Uvedené hodnosti je opět nutno brát orientačně, u použitých zdrojů se někdy lehce liší .)
Jak je vidno, čestí piloti létající na strojích M.B.152 nebyli zdaleka tak úspěšní jako jejich kolegové na Curtissech a Dewoitinech. Nikdo z nich se nestal ve Francii leteckým esem. E.Prchal přidal ke svým třem sestřelům ve Francii další tři ve V.B. a stal se našim sedmnáctým nejúspěšnějším stihacím esem, F.Fajtl se pak stal legendárním velitelem. Od tří GC byli naši piloti úplně převeleni, většinou k elitnějším jednotkám.
( J.Rajlich: Na nebi sladké Francie, M.Šnajdr: Pád Paříže, E.Čejka: Bitva o Francii )
URL : https://www.valka.cz/Cesti-stihaci-na-Marcel-Bloch-t63632#226954
Verze : 1
Ještě přidám TTD M.B. 152:
Určení: stihací letoun Koncepce: jednomístný jednomotorový samonosný dolnoplošník celokovové konstrukce se zatahovacím podvozkem a krytou kabinou. Pohonná jednotka:hvězdicový motor Gnome-Rhone 14N25 či 14N49 o výkonu 1110 k ( 808 kW ) Výzbroj: 2xK20 mm, 2xk7,5 mm / menší množství strojů mělo pouze 4xk7,5 mm / Rozpětí: 10,54 m Délka: 9,1 m Max.rychlost: 482 km/h / 14N25 /, 520 km/h / 14N49 / Dostup: 10 000 m Dolet: 580 km / 540 km
Docela slušný stroj s motorem G-R 14N49, ve větších výškách ztrácel výkon.
( M.Šnajder: Pád Paříže )
URL : https://www.valka.cz/Cesti-stihaci-na-Marcel-Bloch-t63632#227006
Verze : 0
Reklama
to welda, pro TTD je asi vhodnější to udělat takhle : TTD typu jsou zde obvykle tam je víc než jen TTD a pokud ne je zase vhodnější to doplnoit tam a odkázat na to. Podobně by stálo za to doplnit seznam pilotů odkazy na už existující témata (pokud samozřejmě jsou - třeba tak jak jsem to udělal u F. Fajtla).
URL : https://www.valka.cz/Cesti-stihaci-na-Marcel-Bloch-t63632#227020
Verze : 0
Jo, už mě to taky napadlo. Připravuji souhrné povidání o našich stihačích ve Francii 1940, včetně jmenného seznamu a profilu nejvýznamějších letců a jejich velitelů. Chci ho umístit jako fakt. příspěvek. Určitě se obrátim na někoho s Vás o radu, protože to budu dělat poprvé. Možná Tvůj typ, na koho konkrétniho se mám obrátit ? Dík.
URL : https://www.valka.cz/Cesti-stihaci-na-Marcel-Bloch-t63632#227074
Verze : 0
určitě na někoho kdo moderuje "Osobnosti" třeba RoBoT
URL : https://www.valka.cz/Cesti-stihaci-na-Marcel-Bloch-t63632#227110
Verze : 0
Reklama
Dík za typ.
URL : https://www.valka.cz/Cesti-stihaci-na-Marcel-Bloch-t63632#227264
Verze : 0
welda: Pokud budeš psát povídky, tak si najdi od Františka Fajtla:
Boje a návraty, Sestřelen, Vzpomínky na padlé kamarády.
Tam se píše o Francii, ostatní knihy jsou z východní fronty nebo Anglie.
URL : https://www.valka.cz/Cesti-stihaci-na-Marcel-Bloch-t63632#228375
Verze : 0
, na povídky se nechystám, ale díky. Fajtla jsem četl.
URL : https://www.valka.cz/Cesti-stihaci-na-Marcel-Bloch-t63632#229042
Verze : 0
Stroj nejúspěšnějšího čs. stihače na MB - 152 - rtm. E. Prchala.
URL : https://www.valka.cz/Cesti-stihaci-na-Marcel-Bloch-t63632#245198
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.