Čeští stihači na Marcel Bloch

Bitva o Francii 1940

Diskuse

Tento můj příspěvek navazuje volně na mé předcházející příspěvky
" Čeští stihači na Curtissech " a " Čeští stihači na Dewoitinech ". Proto zde nebudu rozebírat struktůru Francouzského letectva, ani tzv. československý status, ani nerealizovanou podobu československého letectva ve Francii a odkazuji na výše zmíněné příspěvky.


V tomto článku bych chtěl na úvod zmínit nešťastné zásahy do struktůry francouzského letectva v předvečer vypuknutí války. První problém nastal v r. 1938 kdy ministr letectví Guy La Chambre zrušil letectvo jako samostatnou zbraň a podřídil ji pozemnímu vojsku. Hlavním cílem stihacího letectva se tak stala ochrana pozemního vojska na frontě. Druhým tragickým zásahem v únoru 1940 bylo rozhodnutí vrchního velitele francouzské armády gen.Gamelina o rozpuštění tří leteckých armád / dvě se nacházely ve Francii, jedna v Africe / a přiřazeni menších leteckých uskupení / Grupement / jednotlivým armádám. Tím ztratilo jinak velmi silné francouzské letectvo schopnost pružně reagovat na vzniklou situaci. Tuto situaci nezvrátil ani jinak schopný gen.Tétu, velitel leteckých sil pro spolupráci s armádou.
( M.Šnajder: Pád Paříže )



A nyní se vrátim k českým pilotům létajících na strojích Marcel Bloch M.B.152. V červnu 1940 měla Francie celkem devět perutí / Groupe de Chasse / vyzbrojených tímto průměrně kvalitním strojem / GC I/1, GC II/1, GC II/10, GC III/10 tvořící komletní 21. Groupement de Chasse, GC I/8, GC II/9, GC II/6, GC III/2 a GC III/9 /. Čeští piloti byli zařazeni u pěti z nich.


GC I/1 počet sestřelů / jistě+pavděp.=celkem /
npor. J. Král +* 1+0=1
ppor. R. Fiala 0+2=2
čet. J. Krákora +
čet. J. Poštolka 1+0=1
čet. J. Pípa 1+1=2
des. C. Nováček


GC I/8
npor. J. Dekastelo + 1+0=1
npor. J. Žerovnický 1+0=1
npor. S. Zimprich
por. R. Holeček
por. A. Navrátil 1+0=1
rtn. O. Špaček 2+0=2
rtn. E. Prchal 3+0=3
rtn. E. Morávek
čet. J. Řezníček
čet. B. Postřehovský
čet. A. Králík + 1+0=1
čet. J. Šika 3+0=3
des. Z. Kothera
( Morávek, Řezníček a Kothera přešli 1.6. ke GC I/5 a Postřehovský ke GC III/9 )


GC III/9
npor. F.Fajtl
čet. J. Šodek
čet. B. Postřehovský
( Všichni tři přešli 6.6. ke GC III/7 )


GC II/10
por. B. Kimlička
čet. M. Štandera
čet. F. Mlejnecký
( Všichni přešli 6.6. ke GC I/6 )


GC III/10
por. A. Velebnovský
čet. F. Novotný
des. V. Brejcha
( Všichni přešli 4.6. ke GC I/4 )


*+ - pilot padl
( Uvedené hodnosti je opět nutno brát orientačně, u použitých zdrojů se někdy lehce liší .)



Jak je vidno, čestí piloti létající na strojích M.B.152 nebyli zdaleka tak úspěšní jako jejich kolegové na Curtissech a Dewoitinech. Nikdo z nich se nestal ve Francii leteckým esem. E.Prchal přidal ke svým třem sestřelům ve Francii další tři ve V.B. a stal se našim sedmnáctým nejúspěšnějším stihacím esem, F.Fajtl se pak stal legendárním velitelem. Od tří GC byli naši piloti úplně převeleni, většinou k elitnějším jednotkám.


( J.Rajlich: Na nebi sladké Francie, M.Šnajdr: Pád Paříže, E.Čejka: Bitva o Francii )
URL : https://www.valka.cz/Cesti-stihaci-na-Marcel-Bloch-t63632#226954 Verze : 1
Ještě přidám TTD M.B. 152:


Určení: stihací letoun
Koncepce: jednomístný jednomotorový samonosný dolnoplošník celokovové konstrukce se zatahovacím podvozkem a krytou kabinou.
Pohonná jednotka:hvězdicový motor Gnome-Rhone 14N25 či 14N49 o výkonu 1110 k ( 808 kW )
Výzbroj: 2xK20 mm, 2xk7,5 mm / menší množství strojů mělo pouze 4xk7,5 mm /
Rozpětí: 10,54 m
Délka: 9,1 m
Max.rychlost: 482 km/h / 14N25 /, 520 km/h / 14N49 /
Dostup: 10 000 m
Dolet: 580 km / 540 km


Docela slušný stroj s motorem G-R 14N49, ve větších výškách ztrácel výkon.


( M.Šnajder: Pád Paříže )
URL : https://www.valka.cz/Cesti-stihaci-na-Marcel-Bloch-t63632#227006 Verze : 0
to welda, pro TTD je asi vhodnější to udělat takhle :
TTD typu jsou zde
obvykle tam je víc než jen TTD a pokud ne je zase vhodnější to doplnoit tam a odkázat na to. Podobně by stálo za to doplnit seznam pilotů odkazy na už existující témata (pokud samozřejmě jsou - třeba tak jak jsem to udělal u F. Fajtla).
URL : https://www.valka.cz/Cesti-stihaci-na-Marcel-Bloch-t63632#227020 Verze : 0
Jo, už mě to taky napadlo. Připravuji souhrné povidání o našich stihačích ve Francii 1940, včetně jmenného seznamu a profilu nejvýznamějších letců a jejich velitelů. Chci ho umístit jako fakt. příspěvek. Určitě se obrátim na někoho s Vás o radu, protože to budu dělat poprvé. Možná Tvůj typ, na koho konkrétniho se mám obrátit ? Dík.
URL : https://www.valka.cz/Cesti-stihaci-na-Marcel-Bloch-t63632#227074 Verze : 0
určitě na někoho kdo moderuje "Osobnosti" třeba RoBoT
URL : https://www.valka.cz/Cesti-stihaci-na-Marcel-Bloch-t63632#227110 Verze : 0
Dík za typ.
URL : https://www.valka.cz/Cesti-stihaci-na-Marcel-Bloch-t63632#227264 Verze : 0
welda:
Pokud budeš psát povídky, tak si najdi od Františka Fajtla:


Boje a návraty, Sestřelen, Vzpomínky na padlé kamarády.


Tam se píše o Francii, ostatní knihy jsou z východní fronty nebo Anglie.
URL : https://www.valka.cz/Cesti-stihaci-na-Marcel-Bloch-t63632#228375 Verze : 0
Smile , na povídky se nechystám, ale díky. Fajtla jsem četl.
URL : https://www.valka.cz/Cesti-stihaci-na-Marcel-Bloch-t63632#229042 Verze : 0
Stroj nejúspěšnějšího čs. stihače na MB - 152 - rtm. E. Prchala.
URL : https://www.valka.cz/Cesti-stihaci-na-Marcel-Bloch-t63632#245198 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více