Il-28R 1911

     
Typ:
Type:
Il-28R
Výrobce:
Producer:
Irkutský letecký závod č. 39 J. V. Stalina, Irkutsk /
Datum výroby:
Date of Production:
DD.MM.1956
Výrobní číslo:
Construction Number:
41911
Sériové číslo / imatrikulace:
Serial Number / Registration Code:
DD.MM.1956-DD.MM.1956 1911
24.04.1956-01.07.1957 PU-14
01.07.1957-31.08.1973 1911
Datum vyřazení z provozu:
Date of Decommissioning:
28.01.1965 zničen při nehodě
28.01.1965 destroyed in crash
Poznámka:
Note:
Letoun havaroval krátce po nočním startu, kdy 2500 metrů od konce VPD zachytil o vršky stromů lesního porostu. Pilot kpt. AMBROS po vzletu se strojem nestoupal přestože krátce před nárazem nahlásil "stoupu 2000".Zahynula celá posádka kpt. Bohumil Ambros, kpt. Ján Hronec, rtm. Štěpán Ansorge. Přesnou příčinu se zjistit nepodařilo.Motory a všechny systémy letounu pracovaly bez závad. Možnou příčinou mohla být zdravotní indispozice pilota nebo chyba v technice pilotáže zapřičiněná letem do tmavého, neosvětleného prostoru.
-
Zdroje:
Sources:
Gordon, Y.; Komissarov, D. Ilyushin Il-28 Beagle: Light Attack Bomber. Airlife Publishing, Shrewsbury 2002. ISBN 1-84037-351-2.
Якубович, Николай. Первый реактивный бомбардировщик Ил-28: Атомный мясник Сталина. Яуза, Москва 2013. ISBN 978-5-699-68115-0.
Gordon, Y.; Komissarov, D.; Komissarov, S. OKB Ilyushin: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2004. ISBN 1-85780-187-3.
Егоров, Ю. А. Самолеты ОКБ С.В.Ильюшина. Русавиа, Москва 2003. ISBN 5-900078-20-5.
Якубович, Николай. Самолеты Ильюшина: Лучшие из лучших. ЯУЗА, Москва 2009. ISBN 987-5-699-33921-1.
Die Luftstreitkräfte der NVA, Wilfried Kopenhagen, Motorbuch Verlag, 2002, ISBN 3-613-02235-4
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/Il-28R-1911-t55605#203479 Verze : 1
     
Stát:
Country:
Československá republika (1944-1960) Czechoslovak Republic (1944-1960)
Datum převzetí:
Commissioned:
DD.MM.1956
Datum vyřazení:
Decommissioned:
28.01.1965
Provozovatel:
Operator:
DD.MM.1956-28.01.1965 47. průzkumný letecký pluk
DD.MM.1956-28.01.1965 47th Reconnaissance Air Regiment
Označení:
Marking:
 
Taktické označení:
Tactical Marking:
DD.MM.1956-DD.MM.1956 1911
24.04.1956-01.07.1957 PU-14
01.07.1957-28.01.1965 1911
Výsostné znaky:
Aircraft Insignia:
DD.MM.1956-28.01.1965 standardní (high visibility)
DD.MM.1956-28.01.1965 standard (high visibility)
Zvláštní a příležitostné označení:
Special and Occasional Marking:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Kamufláž a zbarvení:
Camouflage and Color Scheme:
 
Kategorie:
Category:
DD.MM.1956-28.01.1965 standardní vojenská
DD.MM.1956-28.01.1965 standard military
Barvy:
Colors:
DD.MM.1956-28.01.1965 kov, stříbrná
DD.MM.1956-28.01.1965 metalic, silver
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Gordon, Y.; Komissarov, D. Ilyushin Il-28 Beagle: Light Attack Bomber. Airlife Publishing, Shrewsbury 2002. ISBN 1-84037-351-2.
Якубович, Николай. Первый реактивный бомбардировщик Ил-28: Атомный мясник Сталина. Яуза, Москва 2013. ISBN 978-5-699-68115-0.
Gordon, Y.; Komissarov, D.; Komissarov, S. OKB Ilyushin: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2004. ISBN 1-85780-187-3.
Егоров, Ю. А. Самолеты ОКБ С.В.Ильюшина. Русавиа, Москва 2003. ISBN 5-900078-20-5.
Якубович, Николай. Самолеты Ильюшина: Лучшие из лучших. ЯУЗА, Москва 2009. ISBN 987-5-699-33921-1.
Die Luftstreitkräfte der NVA, Wilfried Kopenhagen, Motorbuch Verlag, 2002, ISBN 3-613-02235-4
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/Il-28R-1911-t55605#367783 Verze : 1
Děkuji panu Gustovi za potvrzení mé informace a dovolím si přidat dvě fotografie pomníku posádce tohoto letounu na místě katastrofy.Ono místo se nachází přibližně 2500m od konce VPD Milovice - Mladá.
Datum události: 28.1.1965 (vzlet21:20hod)
Místo události: Milovice
Letoun : IL - 28R v.č. 41911
Jednotka:47.pzlp
Posádka:
kpt.Bohumil AMBROS - pilot I.třídy
kpt.Ján HRONEC - letovod
rtm.Štěpán Ansorge - radista


Letoun havaroval krátce po nočním startu, kdy 2500metrů od konce VPD zachytil o vršky stromů lesního porostu. Pilot kpt.AMBROS po vzletu se strojem nestoupal přestože krátce před nárazem nahlásil "stoupu 2000".Zahynula celá posádka. Přesnou příčinu se zjistit nepodařilo.Motory a všechny systémy letounu pracovaly bez závad. Možnou příčinou mohla být zdravotní indispozice pilota nebo chyba v technice pilotáže zapřičiněná letem do tmavého, neosvětleného prostoru.


Foto:Ondřej Knotek Zdroj:VÚA Praha ,archiv uživatele Gusto,Libor Režňák - Ocelový Hřebec,
Il-28R 1911  - Pomníček na místě katastrofy

Pomníček na místě katastrofy
Il-28R 1911  - Pomníček na místě katastrofy

Pomníček na místě katastrofy
URL : https://www.valka.cz/Il-28R-1911-t55605#367818 Verze : 1
Nové umístění pomníčku 50°14'53.230"N 14°51'28.339"E
Il-28R 1911  - Pomníček v areálu tankodromu /foto www.pomnikyletcu.cz/

Pomníček v areálu tankodromu /foto www.pomnikyletcu.cz/
URL : https://www.valka.cz/Il-28R-1911-t55605#432003 Verze : 0

Diskuse

Zdravím pánové. Datum vyřazení je podložené nebo jde jen o dohad? Domnívám se, že by mohlo jít o IL-28R od 47.pzlp snad výrobního čísla 41911 zničený při katastrofě u Milovic dne 28.1.1965
URL : https://www.valka.cz/Il-28R-1911-t55605#367683 Verze : 0
Dobrý den, tento pomníček k mému překvapení už tak půl roku není. Na místě zůstala paseka a pomníček asi někomu překážel.
URL : https://www.valka.cz/Il-28R-1911-t55605#431988 Verze : 0
Dobrý den, pomníček byl přemístěn o několik set metrů jinam. Snad z důvodu rozšíření vjezdu do areálu tankodromu. Je v udržovaném stavu na čestném místě v areálu tankodromu. Bohužel tedy není volně přístupný veřejnosti což osobně považuji za nešťastné řešení. Myslím, že se dalo najít vhodnější místo v terénu nedaleko původního umístění nicméně mi nejsou známé podrobnosti takže je možné, že to jinak nešlo.


foto nového umístění na www.pomnikyletcu.cz
URL : https://www.valka.cz/Il-28R-1911-t55605#432002 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více