MiG-21MF 4306

     
Typ:
Type:
MiG-21MF
Výrobce:
Producer:
Moskevský strojírenský závod Prapor práce, Moskva /
Datum výroby:
Date of Production:
17.06.1971
Výrobní číslo:
Construction Number:
964306
Sériové číslo / imatrikulace:
Serial Number / Registration Code:
DD.08.1971-10.05.1985 4306
Datum vyřazení z provozu:
Date of Decommissioning:
10.05.1985 zničen při nehodě
10.05.1985 destroyed in crash
Poznámka:
Note:
Letoun MiG-21MF 4306 byl prvním letounem MiG-21MF, který byl dodán do ČSSR, Při vzletu z hotovosti u 9 slp. došlo v malé výšce k nasátí 3 racků a následnému vysazení motoru. Pilot Jirka Doležal dokázal s letounem znovu přistát na vyšší rychlosti. Rool stop nebyl aktivován úmyslně, SŘL měl pocit že po najetí letounu do rollstopu na této rychlosi by nosná lana mohla letoun převrátit. Po přejetí předpolí letoun přejel silnici Hodonice - Bechyně kde došlo k prodření PPN a vznícení paliva pak letoun pokračoval po poli při nárazu do plotu BPRNS došlo k odlomení kusů křídel se závěsnými body a závěsníky BD 3 60 21 R1 a D1, kde byli podvěšeny odpalovací zařízení APU 7D a APU 13M1. Na kterých byli střely RS 2US a R 3S. Díky tomuto nárazu se letoun zbzdil a zastavil se cca 10m od domku BPRNS -
Zdroje:
Sources:
Článek “MiG-21/Ve znamení delty“ autora Radima Špalka uveřejněný na serveru www.valka.cz
Gordon, Yefim; Dexter, Keith; Kommisarov, Dmitriy. Mikoyan MiG-21. Midland Publishing, Hinckley 2008. ISBN 978-1-85780-257-3.
Якубович, Николай. Истребитель МиГ-21: Руссжкий Дух против фантомов, миражей и громовержцев ISBN 978-5-699-58827-5.
Якубович, Николай. Боевые самолеты Микояна: Есть только МИГ... Яуза, Москва 2009. ISBN 978-5-699-34100-9.
Беляков, Р.А.; Мармен, Ж. Самолеты МиГ 1939-1995. Авико Пресс, Москва 1996. ISBN: 5-86309-033-2.
MiG-21, 4+ Publication, 1991
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/MiG-21MF-4306-t51787#196265 Verze : 1
     
Stát:
Country:
Československá socialistická republika (1960-1990) Czechoslovak Socialist Republic (1960-1990)
Datum převzetí:
Commissioned:
DD.08.1971
Datum vyřazení:
Decommissioned:
10.05.1985
Provozovatel:
Operator:
DD.08.1971-22.03.1973 4. stíhací letecký pluk
22.03.1973-10.05.1985 9. stíhací letecký pluk
DD.08.1971-22.03.1973 4th Fighter Air Regiment
22.03.1973-10.05.1985 9th Fighter Air Regiment
Označení:
Marking:
 
Taktické označení:
Tactical Marking:
DD.08.1971-10.05.1985 4306
Výsostné znaky:
Aircraft Insignia:
DD.08.1971-10.05.1985 standardní (high visibility)
DD.08.1971-10.05.1985 standard (high visibility)
Zvláštní a příležitostné označení:
Special and Occasional Marking:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Kamufláž a zbarvení:
Camouflage and Color Scheme:
 
Kategorie:
Category:
DD.08.1971-10.05.1985 standardní vojenská
DD.08.1971-10.05.1985 standard military
Barvy:
Colors:
DD.08.1971-09.08.1979 kov, stříbrná
09.08.1979-10.05.1985 zelená
09.08.1979-10.05.1985 šedá tmavá
09.08.1979-10.05.1985 šedá světlá
DD.08.1971-09.08.1979 metalic, silver
09.08.1979-10.05.1985 green
09.08.1979-10.05.1985 dark grey
09.08.1979-10.05.1985 light grey
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Článek “MiG-21/Ve znamení delty“ autora Radima Špalka uveřejněný na serveru www.valka.cz
Gordon, Yefim; Dexter, Keith; Kommisarov, Dmitriy. Mikoyan MiG-21. Midland Publishing, Hinckley 2008. ISBN 978-1-85780-257-3.
Якубович, Николай. Истребитель МиГ-21: Руссжкий Дух против фантомов, миражей и громовержцев ISBN 978-5-699-58827-5.
Якубович, Николай. Боевые самолеты Микояна: Есть только МИГ... Яуза, Москва 2009. ISBN 978-5-699-34100-9.
Беляков, Р.А.; Мармен, Ж. Самолеты МиГ 1939-1995. Авико Пресс, Москва 1996. ISBN: 5-86309-033-2.
MiG-21, 4+ Publication, 1991
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/MiG-21MF-4306-t51787#465513 Verze : 1
Dne 10.5. 1985 došlo k závadě na letounu během startu, při které byl stroj zničen, pilot přežil nezraněn. Stroj tehdy náležel k 9. slp, pilot kpt. Jiří Doležal, pilot 1 třídy, st. pilot 1. lt. Důvod nehody - při vzletu byl pilot donucen přistát, načež začal letoun hořet, poté co stroj zastavil jej pilot sám bez cizí pomoci opustil.


Literatura:
Lorenc, M., Rogl. S. Zrušená křídla : poznámky k československému a českému vojenskému letectvu v letech 1989 až 1994. Votobia, v Olomouci, 2000. ISBN 80-7198-405-1.
URL : https://www.valka.cz/MiG-21MF-4306-t51787#241852 Verze : 0
Oficiální verze této havárie je tato:
Při vzletu z pohotovosti č. 1 po odpoutání ve výšce 7 m uviděl pilot před sebou hejno racků. Pak uslyšel tři tupé údery. Po nich následoval prudký pokles tahu motoru a letoun začal klesat. Pilot usoudil, že se jedná o vysazení motoru, nekatapultoval se a rozhodl se přistát. Dosedl rychlostí 340 km/h na konci VPD se zasunutým podvozkem. Rolstop nestačil stálý řídící zvednout. Letoun dojel až do prostoru Bližné, kde narazil do ocelových sloupu oplocení. Nárazem byly uraženy části křídel a poškozeny nádrže paliva. Vytékající palivo se vzňalo a přes rychlý zásah dvou požárních vozidel letiště letoun shořel. Pilot opustil hořící letoun nezraněn po nouzovém otevření kabiny, kterou nebylo možno normálně otevřít.


Zdroj:
rozbory LN za měsíc červen 1985
URL : https://www.valka.cz/MiG-21MF-4306-t51787#359508 Verze : 0

Diskuse

Máte tady tři varianty nehody, ale pravda je takováto:
Při vzletu z OH u 9 slp. došlo v malé výšce k nasátí tří racků a následnému vysazení motoru. Pilot Jirka Doležal dokázal s letounem znovu přistát na vyšší rychlosti. Rollstop nebyl aktivován úmyslně, SŘL (stálý řídící létaní) měl pocit, že po najetí letounu do rollstopu na této rychlosi by nosná lana mohla letoun převrátit. Po přejetí předpolí letoun přejel silnici Hodonice - Bechyně, kde došlo k prodření PPN (přídavných palivových nádrží) a vznícení paliva. Pak letoun pokračoval po poli. Při nárazu do plotu BPRNS došlo k odlomení kusů křídel se závěsnými body a závěsníky BD3-60-21R1 a D1 ,kde byli podvěšeny odpalovací zařízení APU-7D a APU-13M1, na kterých byli střely RS-2US a R-3S. Díky tomuto nárazu se letoun zbrzdil a zastavil se cca 10m od domku BPRNS, z kterého utekla obsluha. Jeden voják základní služby chtěl letoun hasit ručním hasícím přístrojem, ale Jirka mu po nouzovém odhozu překrytu a nouzovém odpoutání od sedačky poměrně rychle vysvětlil, že 200ks nábojů ráže 23mm v ohni není moc dobrý nápad hasit tímto přístrojem a společně vzali roha. V deníku přípravy letounu ze dne 10.05.1985 je v kolonce předletová příprava i můj podpis.


40 dní před touto událostí došlo několik desítek metrů od této BPRNS k dopadu MiGu-21F-13 0303, v němž zahynul mjr. Jindra Hašlar - pak byl prý problém u RTZ s obsazením této BPRNS.
URL : https://www.valka.cz/MiG-21MF-4306-t51787#487803 Verze : 1
Zapoměl jsem napsat, že podvozek byl otevřený a vydržel až do konce. Jenom přeskočením silnice dost propružil a proto si ten bak škrtl o vozovku a v podstatě začal hořet. Z tohoto místa byli v poli 3 souvislé stopy doplněné černou šmouhou. Proto fičel tak daleko, po trupu by tak daleko nedokluzal a kdyby ho notně nezbrzdili betonové sloupky oplocení bližné, tak by fičel ještě dál a na Židově strouze by se pak asi divili vodáci, co jim to tam přijelo.
URL : https://www.valka.cz/MiG-21MF-4306-t51787#487840 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více