Mikojan-Gurevič KM-1
Katapultážní sedačka KM-1 vznikla v sovětské konstrukční kanceláři OKB Mikojan-Gurevič počátkem 60.let jako moderní náhrada stávajících sedaček KK-1 a SK-1 pro letouny Mikojan-Gurevič MiG-21. Základní myšlenkou bylo zkonstruovat dostatečně jednoduchou a efektivní sedačku s co nejlepšími parametry včetně možnosti katapultovat pilota na zemi (tedy charakteristika 0-0). Sedačka musela být také co nejkompaktnější protože velikost kokpitu MiGu-21 již nebylo možné měnit. Vznikla tak poměrně jednoduchá sedačka s pyropatronovým pohonem a zádovým padákem a možností katapultáže z nulové výšky (do rychlosti 180 km/h). Prvním letounem ne kterém byla nová sedačka použita byl cvičný stíhací letoun Mikojan Gurevič MiG-21US a následně se dostala i na další typu OKB Mikojan Gurevič. Jmenovat lze především MiG-21 (od verze PFM dále), MiG-23 (všechny verze) a MiG-25. Krom letounů OKB Mikojan Gurevič sedačku KM-1 využívají například bombardéry Tupolev Tu-22M3 Backfire. Jedinou nevýhodou sedačky KM-1 je absence hlavového deflektoru čímž je znemožněna katapultáž přes uzavřený překryt kabiny.
Technický popis:
(popisována je modifikovaná sedačka KM-1 ze stíhacího letounu Mikojan GUrevič MiG-25)
Základ sedačky KM-1 je tvořen vertikální konstrukcí z vysokopevnostní oceli tvořené dvěma nosníky a pěti příčkami. Na této konstrukci je v horní části upevněn čalouněný záhlavník obsahující nouzovou vysílačku pilota a lékárničku.
Pod záhlavníkem je umístěn profilovaný pancéřovaný štít odolný proti zásahům projektilů do ráže 7,65 mm chránící pilotova záda. Na štítu jsou umístěny závěsy pro upevnění zádového padáku pilota a záložního padáku. Tento padák má samostatné poutací popruhy do kterých je pilot v sedačce upnut a slouží jako padákový postroj po oddělení sedačky od pilota v případě katapultáže. Padákové pouzdro obsahuje mimo padáků i dvě malé tlakové lahve pro pilota (kyslíková) a přetlakování obleku (vzduchová). Tyto lahve jsou umístěny na čalouněné přední části padákového pouzdra tvořícího zároveň opěrku zad pilota. Po stranách štítu jsou umístěny dva závěsy s utahovacími rollery pro hlavní poutací pásy sedačky.
Dolní část sedačky tvoří profilovaná kovová vana v níž je umístěna nouzová výbava pilota (přídavné potravinové dávky, vybavení pro přežití). Její horní kryt je tvořen čalouněným kovovým krytem. Po stranách přední strany vany jsou umístěny pevné omezovače pohybu pilota při katapultáži obsahující ovládací prvky sedačky. Pravý omezovač je navíc doplněn jednoduchým časovačem KPA-4, který obstarává správnou funkčnost a načasování katapultážní sekvence. Energii si časovač v průběhu letu odebírá z palubní sítě letounu a po katapultáži je zásoben z malé baterie umístěné na pravé straně vany sedačky. Na čele vany sedačky jsou umístěny stupačky s třmeny pro zachycení nohou při katapultáži. V prostřed čelní části jsou umístěny madla spouštění katapultážní sekvence
Další prvky na sedačce jsou již umístěny přímo na nosné konstrukci sedačky. Pod zádovým štítem je umístěna tyč s manipulátorem a ovládacím zařízením pro sklopení omezovačů rozhozu rukou při katapultáži. Tyto omezovače jsou umístěny na koncích nosné tyče. Zadní strana nosné konstrukce nese hlavní a záložní stabilizační padák a vodící tubus sedačky s katapultážní pyropatronou v jeho dutině. Po její dolní straně jsou umístěny rychlosvorky vyhřívání obleku pilota a kyslíkové a vzduchové aparatury obleku. Na horní straně konstrukce je umístěno čidlo sledující odhození krytu kabiny a aparatura pro přenost povelů k odhozu krytu z časovače KPA-4 do pyrotechnického systému odhozu překrytu kabiny.
Katapultážní sekvence sedačky KM-1:
1)Pilot má sklopený štítek přilby a nohy zaklesnuté ve třmenech na stupačkách, dochází k zatažení na iniciační madla katapultážní sedačky (pilot je instruován aby ponechal ruce na katapultážních madlech).
2)Časovač KPA-4 se aktivuje, dotahují se hlavní poutací popruhy, sklápí se omezovače rozhozu rukou, dochází k natlakování obleku, časovač vysílá povel ke spuštění pyrotechnického systému odhozu překrytu (pokud není odhozen, je signál neustále opakován a katapultáž je do té doby blokována).
3)Překryt kabiny je odhozen a zažíhá se pyropatrona katapultážního systému sedačky přičemž za rozvíjení teleskopického tubusu sedačka opouští kokpit (rychlosvorky jsou rozpojeny a napájení a kyslíkový systém přechází na autonomní systémy integrované v sedačce.
4)Pyropatrona vyhořela a otevírá se hlavní stabilizační padák. V případě že k jeho rozevření nedojde, otevírá se záložní stabilizační padák.
5)Sedačka je stabilizována a zbržděna na bezpečnou rychlost. Dochází k uvolnění hlavních poutacích popruhů a pilot se od sedačky odpoutává s padákovým pouzdrem na zádech a nouzovou výbavou ze záhlavníku a sedací vany sedačky zavěšenou na lanku pod sebou.
6)Automaticky se otevírá osobní padák pilota (otevření záložního padáku v případě nerozvinutí nebo neotevření hlavního padáku).
Parametry sedačky z hlediska výšky a rychlosti katapultáže:
(Rychlost katapultáže / výška katapultáže)
0-270km/h / 0 m
270-600km/h / 100 m
>600km/h 500 m
Zdroje:
www.topedge.com
www.ejectionsite.com
Publikace 4+:MiG-21
Publikace 4+:MiG-23
Archiv autora
Katapultážní sedačka KM-1 vznikla v sovětské konstrukční kanceláři OKB Mikojan-Gurevič počátkem 60.let jako moderní náhrada stávajících sedaček KK-1 a SK-1 pro letouny Mikojan-Gurevič MiG-21. Základní myšlenkou bylo zkonstruovat dostatečně jednoduchou a efektivní sedačku s co nejlepšími parametry včetně možnosti katapultovat pilota na zemi (tedy charakteristika 0-0). Sedačka musela být také co nejkompaktnější protože velikost kokpitu MiGu-21 již nebylo možné měnit. Vznikla tak poměrně jednoduchá sedačka s pyropatronovým pohonem a zádovým padákem a možností katapultáže z nulové výšky (do rychlosti 180 km/h). Prvním letounem ne kterém byla nová sedačka použita byl cvičný stíhací letoun Mikojan Gurevič MiG-21US a následně se dostala i na další typu OKB Mikojan Gurevič. Jmenovat lze především MiG-21 (od verze PFM dále), MiG-23 (všechny verze) a MiG-25. Krom letounů OKB Mikojan Gurevič sedačku KM-1 využívají například bombardéry Tupolev Tu-22M3 Backfire. Jedinou nevýhodou sedačky KM-1 je absence hlavového deflektoru čímž je znemožněna katapultáž přes uzavřený překryt kabiny.
Technický popis:
(popisována je modifikovaná sedačka KM-1 ze stíhacího letounu Mikojan GUrevič MiG-25)
Základ sedačky KM-1 je tvořen vertikální konstrukcí z vysokopevnostní oceli tvořené dvěma nosníky a pěti příčkami. Na této konstrukci je v horní části upevněn čalouněný záhlavník obsahující nouzovou vysílačku pilota a lékárničku.
Pod záhlavníkem je umístěn profilovaný pancéřovaný štít odolný proti zásahům projektilů do ráže 7,65 mm chránící pilotova záda. Na štítu jsou umístěny závěsy pro upevnění zádového padáku pilota a záložního padáku. Tento padák má samostatné poutací popruhy do kterých je pilot v sedačce upnut a slouží jako padákový postroj po oddělení sedačky od pilota v případě katapultáže. Padákové pouzdro obsahuje mimo padáků i dvě malé tlakové lahve pro pilota (kyslíková) a přetlakování obleku (vzduchová). Tyto lahve jsou umístěny na čalouněné přední části padákového pouzdra tvořícího zároveň opěrku zad pilota. Po stranách štítu jsou umístěny dva závěsy s utahovacími rollery pro hlavní poutací pásy sedačky.
Dolní část sedačky tvoří profilovaná kovová vana v níž je umístěna nouzová výbava pilota (přídavné potravinové dávky, vybavení pro přežití). Její horní kryt je tvořen čalouněným kovovým krytem. Po stranách přední strany vany jsou umístěny pevné omezovače pohybu pilota při katapultáži obsahující ovládací prvky sedačky. Pravý omezovač je navíc doplněn jednoduchým časovačem KPA-4, který obstarává správnou funkčnost a načasování katapultážní sekvence. Energii si časovač v průběhu letu odebírá z palubní sítě letounu a po katapultáži je zásoben z malé baterie umístěné na pravé straně vany sedačky. Na čele vany sedačky jsou umístěny stupačky s třmeny pro zachycení nohou při katapultáži. V prostřed čelní části jsou umístěny madla spouštění katapultážní sekvence
Další prvky na sedačce jsou již umístěny přímo na nosné konstrukci sedačky. Pod zádovým štítem je umístěna tyč s manipulátorem a ovládacím zařízením pro sklopení omezovačů rozhozu rukou při katapultáži. Tyto omezovače jsou umístěny na koncích nosné tyče. Zadní strana nosné konstrukce nese hlavní a záložní stabilizační padák a vodící tubus sedačky s katapultážní pyropatronou v jeho dutině. Po její dolní straně jsou umístěny rychlosvorky vyhřívání obleku pilota a kyslíkové a vzduchové aparatury obleku. Na horní straně konstrukce je umístěno čidlo sledující odhození krytu kabiny a aparatura pro přenost povelů k odhozu krytu z časovače KPA-4 do pyrotechnického systému odhozu překrytu kabiny.
Katapultážní sekvence sedačky KM-1:
1)Pilot má sklopený štítek přilby a nohy zaklesnuté ve třmenech na stupačkách, dochází k zatažení na iniciační madla katapultážní sedačky (pilot je instruován aby ponechal ruce na katapultážních madlech).
2)Časovač KPA-4 se aktivuje, dotahují se hlavní poutací popruhy, sklápí se omezovače rozhozu rukou, dochází k natlakování obleku, časovač vysílá povel ke spuštění pyrotechnického systému odhozu překrytu (pokud není odhozen, je signál neustále opakován a katapultáž je do té doby blokována).
3)Překryt kabiny je odhozen a zažíhá se pyropatrona katapultážního systému sedačky přičemž za rozvíjení teleskopického tubusu sedačka opouští kokpit (rychlosvorky jsou rozpojeny a napájení a kyslíkový systém přechází na autonomní systémy integrované v sedačce.
4)Pyropatrona vyhořela a otevírá se hlavní stabilizační padák. V případě že k jeho rozevření nedojde, otevírá se záložní stabilizační padák.
5)Sedačka je stabilizována a zbržděna na bezpečnou rychlost. Dochází k uvolnění hlavních poutacích popruhů a pilot se od sedačky odpoutává s padákovým pouzdrem na zádech a nouzovou výbavou ze záhlavníku a sedací vany sedačky zavěšenou na lanku pod sebou.
6)Automaticky se otevírá osobní padák pilota (otevření záložního padáku v případě nerozvinutí nebo neotevření hlavního padáku).
Parametry sedačky z hlediska výšky a rychlosti katapultáže:
(Rychlost katapultáže / výška katapultáže)
0-270km/h / 0 m
270-600km/h / 100 m
>600km/h 500 m
Zdroje:
www.topedge.com
www.ejectionsite.com
Publikace 4+:MiG-21
Publikace 4+:MiG-23
Archiv autora