SOV - Mikojan-Gurevič KM-1 / KM-1M

Mikojan-Gurevič KM-1


Katapultážní sedačka KM-1 vznikla v sovětské konstrukční kanceláři OKB Mikojan-Gurevič počátkem 60.let jako moderní náhrada stávajících sedaček KK-1 a SK-1 pro letouny Mikojan-Gurevič MiG-21. Základní myšlenkou bylo zkonstruovat dostatečně jednoduchou a efektivní sedačku s co nejlepšími parametry včetně možnosti katapultovat pilota na zemi (tedy charakteristika 0-0). Sedačka musela být také co nejkompaktnější protože velikost kokpitu MiGu-21 již nebylo možné měnit. Vznikla tak poměrně jednoduchá sedačka s pyropatronovým pohonem a zádovým padákem a možností katapultáže z nulové výšky (do rychlosti 180 km/h). Prvním letounem ne kterém byla nová sedačka použita byl cvičný stíhací letoun Mikojan Gurevič MiG-21US a následně se dostala i na další typu OKB Mikojan Gurevič. Jmenovat lze především MiG-21 (od verze PFM dále), MiG-23 (všechny verze) a MiG-25. Krom letounů OKB Mikojan Gurevič sedačku KM-1 využívají například bombardéry Tupolev Tu-22M3 Backfire. Jedinou nevýhodou sedačky KM-1 je absence hlavového deflektoru čímž je znemožněna katapultáž přes uzavřený překryt kabiny.


Technický popis:
(popisována je modifikovaná sedačka KM-1 ze stíhacího letounu Mikojan GUrevič MiG-25)


Základ sedačky KM-1 je tvořen vertikální konstrukcí z vysokopevnostní oceli tvořené dvěma nosníky a pěti příčkami. Na této konstrukci je v horní části upevněn čalouněný záhlavník obsahující nouzovou vysílačku pilota a lékárničku.
Pod záhlavníkem je umístěn profilovaný pancéřovaný štít odolný proti zásahům projektilů do ráže 7,65 mm chránící pilotova záda. Na štítu jsou umístěny závěsy pro upevnění zádového padáku pilota a záložního padáku. Tento padák má samostatné poutací popruhy do kterých je pilot v sedačce upnut a slouží jako padákový postroj po oddělení sedačky od pilota v případě katapultáže. Padákové pouzdro obsahuje mimo padáků i dvě malé tlakové lahve pro pilota (kyslíková) a přetlakování obleku (vzduchová). Tyto lahve jsou umístěny na čalouněné přední části padákového pouzdra tvořícího zároveň opěrku zad pilota. Po stranách štítu jsou umístěny dva závěsy s utahovacími rollery pro hlavní poutací pásy sedačky.
Dolní část sedačky tvoří profilovaná kovová vana v níž je umístěna nouzová výbava pilota (přídavné potravinové dávky, vybavení pro přežití). Její horní kryt je tvořen čalouněným kovovým krytem. Po stranách přední strany vany jsou umístěny pevné omezovače pohybu pilota při katapultáži obsahující ovládací prvky sedačky. Pravý omezovač je navíc doplněn jednoduchým časovačem KPA-4, který obstarává správnou funkčnost a načasování katapultážní sekvence. Energii si časovač v průběhu letu odebírá z palubní sítě letounu a po katapultáži je zásoben z malé baterie umístěné na pravé straně vany sedačky. Na čele vany sedačky jsou umístěny stupačky s třmeny pro zachycení nohou při katapultáži. V prostřed čelní části jsou umístěny madla spouštění katapultážní sekvence
Další prvky na sedačce jsou již umístěny přímo na nosné konstrukci sedačky. Pod zádovým štítem je umístěna tyč s manipulátorem a ovládacím zařízením pro sklopení omezovačů rozhozu rukou při katapultáži. Tyto omezovače jsou umístěny na koncích nosné tyče. Zadní strana nosné konstrukce nese hlavní a záložní stabilizační padák a vodící tubus sedačky s katapultážní pyropatronou v jeho dutině. Po její dolní straně jsou umístěny rychlosvorky vyhřívání obleku pilota a kyslíkové a vzduchové aparatury obleku. Na horní straně konstrukce je umístěno čidlo sledující odhození krytu kabiny a aparatura pro přenost povelů k odhozu krytu z časovače KPA-4 do pyrotechnického systému odhozu překrytu kabiny.


Katapultážní sekvence sedačky KM-1:


1)Pilot má sklopený štítek přilby a nohy zaklesnuté ve třmenech na stupačkách, dochází k zatažení na iniciační madla katapultážní sedačky (pilot je instruován aby ponechal ruce na katapultážních madlech).
2)Časovač KPA-4 se aktivuje, dotahují se hlavní poutací popruhy, sklápí se omezovače rozhozu rukou, dochází k natlakování obleku, časovač vysílá povel ke spuštění pyrotechnického systému odhozu překrytu (pokud není odhozen, je signál neustále opakován a katapultáž je do té doby blokována).
3)Překryt kabiny je odhozen a zažíhá se pyropatrona katapultážního systému sedačky přičemž za rozvíjení teleskopického tubusu sedačka opouští kokpit (rychlosvorky jsou rozpojeny a napájení a kyslíkový systém přechází na autonomní systémy integrované v sedačce.
4)Pyropatrona vyhořela a otevírá se hlavní stabilizační padák. V případě že k jeho rozevření nedojde, otevírá se záložní stabilizační padák.
5)Sedačka je stabilizována a zbržděna na bezpečnou rychlost. Dochází k uvolnění hlavních poutacích popruhů a pilot se od sedačky odpoutává s padákovým pouzdrem na zádech a nouzovou výbavou ze záhlavníku a sedací vany sedačky zavěšenou na lanku pod sebou.
6)Automaticky se otevírá osobní padák pilota (otevření záložního padáku v případě nerozvinutí nebo neotevření hlavního padáku).


Parametry sedačky z hlediska výšky a rychlosti katapultáže:


(Rychlost katapultáže / výška katapultáže)


0-270km/h / 0 m
270-600km/h / 100 m
>600km/h 500 m


Zdroje:


www.topedge.com
www.ejectionsite.com
Publikace 4+:MiG-21
Publikace 4+:MiG-23
Archiv autora
URL : https://www.valka.cz/SOV-Mikojan-Gurevic-KM-1-KM-1M-t48616#189385 Verze : 0
Sedačka KM-1 v pozici pro katapultáž.Povšimněte si sklopených omezovačů rozhozu rukou.Fotografie je převzata ze serveru free.polbox.pl
URL : https://www.valka.cz/SOV-Mikojan-Gurevic-KM-1-KM-1M-t48616#189388 Verze : 0
Katapultážní sedačka KM-1 (KM-1M - podľa spresnenia od Luba).Fotografie jsou převzaty ze serveru www.croninot.com
URL : https://www.valka.cz/SOV-Mikojan-Gurevic-KM-1-KM-1M-t48616#189391 Verze : 0
Sedačka Mikojan Gurevič KM-1 v letounu MiG-21MF.Povšimněte si demontovaného padákového pouzdra,viditelného zádového štítu a odkryté sedací části sedačky.
URL : https://www.valka.cz/SOV-Mikojan-Gurevic-KM-1-KM-1M-t48616#189985 Verze : 0
KM-1


Foceno na výstavě o čs. letcích a letectví konané v Plzni. Více fotek včetně detailů v galerii. Sedačka pochází nejspíše ze stroje Mig-21MF "9707".


Zdroj:
Vlastní návštěva, foto vlastní.
URL : https://www.valka.cz/SOV-Mikojan-Gurevic-KM-1-KM-1M-t48616#262518 Verze : 0
detail mechanickeho casovaca sedacky KM 1M
URL : https://www.valka.cz/SOV-Mikojan-Gurevic-KM-1-KM-1M-t48616#323529 Verze : 0
padákový kyslíkový prístroj KP-27M
SOV - Mikojan-Gurevič KM-1 / KM-1M - schema opustenia lietadlo z KM 1

schema opustenia lietadlo z KM 1
SOV - Mikojan-Gurevič KM-1 / KM-1M - schema opustenia lietadla z KM 1  /2

schema opustenia lietadla z KM 1 /2
SOV - Mikojan-Gurevič KM-1 / KM-1M - system sedacky KM 1

system sedacky KM 1
URL : https://www.valka.cz/SOV-Mikojan-Gurevic-KM-1-KM-1M-t48616#323589 Verze : 0

Vlavo na obrazku je otvoreny mechanizmus KPA-4, ktory riadi cinnost sedacky podla rychlosti a vysky katapultaze.
Nad nim pyromechanizmus odstrelenia tyce 1. stabilazacneho padaku, pod nim ( s napisom PV-50 ) je pyromechanizmus zapalenia raketoveho motoru. Vpravo je pyromechanizmus ramenneho pritiahnutia. (daco podobne uz mame aj v autach).
Centralne cierne teleso je raketovy motor v nom je umiestneny aj KSM horna cast vystupuje hore(ako pisal Alchymista) uplne dole je vidiet dve trysky raketoveho motora.
URL : https://www.valka.cz/SOV-Mikojan-Gurevic-KM-1-KM-1M-t48616#333062 Verze : 0

Diskuse

V príspevku je chýb viac, ako je zdravé.
- v záhlavníku nie sú žiadne tlakové flaše, jediná tlaková flaša na pilotný kyslík je v sedadle/sedáku, tam je aj pilotný padák a núdzová dávka
- pilot nemá "záložný" padák - už samotný pilotný padák je núdzovka, klesá rýchlejšie ako výsadkový
- všetky časovače v KM-1 a KM-1M sú mechanické, podobné starším výsadkovým, majú prívody vzduchu zo snímačov statického a dynamického tlaku
- za čalúnením chrbtovej opierky nie je žiadny padák, nie je tam nič, opierka je z hliníkového plechu, takže o "nepriestrelnosti" sa nedá ani hovoriť, hlavnou úlohou je poskytnúť oporu pri sedení a zakryť mechnizmy sedačky
- vôbec nie je spomenutý raketový motor sedačky, ktorý jej dáva vlastnosti h=0 v=0. Motor sa spúšťa už počas pohybu sedačky na hlavnom teleskopickom vystrelovacom mechanizme, keď sa dno sedačky zdvihne zhruba o meter nad podlahu kabíny (to preto, aby pilota neofúkli žeravé spaliny motoru odrazené od stien, podlahy a zadnej steny kabíny)


Odporúčam zohnať s niekde predpis na sedačku KM-1M, alebo aspoň dobrý popis.
URL : https://www.valka.cz/SOV-Mikojan-Gurevic-KM-1-KM-1M-t48616#193187 Verze : 0
Děkuji za kritiku příspěvku. O těchto rozdílech vím. Při popisu jsem vycházel z popisu sedačky KM-1 z letounu MiG-25 (www.ejectionsite.com) což jsem ale zapoměl zmínit v příspěvku a za to se omlouvám. Tato sedačka má oproti standartní sedačce KM-1 a KM-1M rozdíly v rozmístění jednotlivých komponent s ohledem k nutnosti katapultáže ve velké výšce. Proto je odlišné umístění tlakových lahví a tyto mají větší kapacitu protože se předpokládá jejich delší využívání (pilot se od sedačky odděluje později). Taktéž je zde odlišné rozmístění padáků,které jsou v zádovém pouzdře protože sedací část využívají jiné komponenty. Mechanický časovač KPA je pro správnou funkci a nezámrznost ve velké výšce vyhříván-proto ta baterie.Protože MiG-25 nemá dostatečnou pancéřovou ochranu kabiny v zadní polosféře,je sedačka pancéřována. Celkově je sedačka poněkud rozměrnější než standartní KM-1 a KM-1M.
URL : https://www.valka.cz/SOV-Mikojan-Gurevic-KM-1-KM-1M-t48616#193578 Verze : 0
Bohužiaľ, na uvedenej adrese som nič o sedačke KM-1 pre Mig-25 nenašiel, takže by to chcelo presnejší link. Celkom by ma to zaujímalo, ako bola upravená (pokiaľ bola upravovaná, pretože bežne sa uvádza, že v Mig-25 bola štandrdná KM-1M)
Ale väčšia zásoba kyslíku sa mi nezdá z iného dôvodu - pilot mal germák, takže únik maskou bol vylúčený a štandardná "fľaša" vydrží cca 20 minút, čo postačuje na sklesanie do bezpečnej výšky. Navyše by nastal problém, kam so stabilizačným a brzdiacim padákom sedačky.
URL : https://www.valka.cz/SOV-Mikojan-Gurevic-KM-1-KM-1M-t48616#193729 Verze : 0
Teď nemám moc času ale link pohledám a hodím jej sem. Co se láhve týče tak jak jsem koupil tak prodávám. Nejsem ani letecký mechanik ani pilot takže skutečnou sedačku v oku nemám Wink . Každopádně tvůj názor se mi zdá dosti logický. Možná že šlo jen o větší množství do zálohy.


Jinak co se týče MiGu-25 tak se uvádí nejen KM-1M ale i KM-1 a to především u starších verzí.
URL : https://www.valka.cz/SOV-Mikojan-Gurevic-KM-1-KM-1M-t48616#193733 Verze : 0

Citace - Darkfold :

Katapultážní sedačka KM-1.Fotografie jsou převzaty ze serveru www.croninot.com

nie je to KM-1 ale KM-1M, ktora ma automaticke pritahovanie noh, pri katapultazi, (lanka v spodnej prednej casti)
URL : https://www.valka.cz/SOV-Mikojan-Gurevic-KM-1-KM-1M-t48616#244988 Verze : 0

Citace - Alchymista :

V príspevku je chýb viac, ako je zdravé.


- vôbec nie je spomenutý raketový motor sedačky, ktorý jej dáva vlastnosti h=0 v=0. Motor sa spúšťa už počas pohybu sedačky na hlavnom teleskopickom vystrelovacom mechanizme, keď sa dno sedačky zdvihne zhruba o meter nad podlahu kabíny

v clanku je strasne vela chyb az nezmyslov, napr. min. rychlost nie je nula ale 130km/hod.
Raketovy motor sa zapaluje po 850 mm pohybu sedacky. Trysky raketoveho motora su na stranach v spodnej casti (motor je zvisle v centralnej nosnej casti sedacky) a su natacane podla hmotnosti pilota, presnejsie podla vysky, s pohybom vany sedacky sa natacaju trysky, pohyb vany je asi 120mm, ak sa nepletiem. (je to uz 15 rokov co na nich nerobim)
URL : https://www.valka.cz/SOV-Mikojan-Gurevic-KM-1-KM-1M-t48616#244989 Verze : 0
katapultazna sedacka KM 1M,pouzivana v lietadlach typu Mig-21 MF,PFM ..,Mig-23,Mig-25


foto :sukromna zbierka




URL : https://www.valka.cz/SOV-Mikojan-Gurevic-KM-1-KM-1M-t48616#323522 Verze : 0
Obrazové prílohy prosím vkladať priamo na server pomocou možnosti Príloha - vyhneme sa tak v budúcnosti problémom že externý odkaz nebude funkčný a príloha bude nenávratne stratená (hlavne pokiaľ sú uložené na bezplatnom hostingu...).
URL : https://www.valka.cz/SOV-Mikojan-Gurevic-KM-1-KM-1M-t48616#323526 Verze : 0
Na obrázku je pristroj PPK-2P-405, ktorý slúži na otvorenie záchranného padáku pilota. Pristroj je uvádzaný do činnosti 2 m dlhým lankom pri odpojení pilota od sedačky.
Padák je možné otvoriť aj ručne.


edit: popis patri k obrazku Electrona https://vcdns.valka.cz/attachments/13175/m.jpg
URL : https://www.valka.cz/SOV-Mikojan-Gurevic-KM-1-KM-1M-t48616#323549 Verze : 0

Citace - electron :

katapultazna sedacka KM 1M,pouzivana v lietadlach typu Mig-21 MF,PFM ..,Mig-23,Mig-25



Na MIG-21 PFM sa používala sedačka KM-1 nie KM-1M, ta sa montovala do lietadiel až od r.1970
URL : https://www.valka.cz/SOV-Mikojan-Gurevic-KM-1-KM-1M-t48616#323553 Verze : 0
Pre motorom je vidieť horná časť hlavného teleskopického mechanizmu KSM.
(neprihlásilo ma)
URL : https://www.valka.cz/SOV-Mikojan-Gurevic-KM-1-KM-1M-t48616#323624 Verze : 0
Verze sedadel KM-1(např. Mig21PFM, MA, MF), KM-1M (Mig21MF, bis, Mig-23) KM-1I (Mig-21U), KM-1U (Mig-21U), KM-1MI (např. Mig-21UM), KM-IMU (např. Mig-21UM)
URL : https://www.valka.cz/SOV-Mikojan-Gurevic-KM-1-KM-1M-t48616#466564 Verze : 0
Z příručky sedačky KM-1M
SOV - Mikojan-Gurevič KM-1 / KM-1M - Z příručky sedačky KM-1M

Z příručky sedačky KM-1M
URL : https://www.valka.cz/SOV-Mikojan-Gurevic-KM-1-KM-1M-t48616#466633 Verze : 0
schémata sedadel KM1
SOV - Mikojan-Gurevič KM-1 / KM-1M - KM1I

KM1I
SOV - Mikojan-Gurevič KM-1 / KM-1M - KM1M

KM1M
SOV - Mikojan-Gurevič KM-1 / KM-1M - KM1U

KM1U
SOV - Mikojan-Gurevič KM-1 / KM-1M - KM1UM

KM1UM
URL : https://www.valka.cz/SOV-Mikojan-Gurevic-KM-1-KM-1M-t48616#466635 Verze : 0
základní data sedadla KM-1I a U
URL : https://www.valka.cz/SOV-Mikojan-Gurevic-KM-1-KM-1M-t48616#466638 Verze : 0
Základní data sedadla KM-1IM/UM
URL : https://www.valka.cz/SOV-Mikojan-Gurevic-KM-1-KM-1M-t48616#466639 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více