Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight:
? kg
? lb
Rozpětí: Wingspan:
12.780 m
41ft 11in
Délka: Length:
10.010 m
32ft 10in
Výška: Height:
4.470 m
14ft 8in
Plocha křídla: Wing Area:
26.29 m2
283 ft2
Plošné zatížení: Wing Loading:
184,062 kg/m2
37.7 lb/ft2
Pohon: Propulsion:
Kategorie: Category:
pístový
piston
Počet motorů: Number of Engines:
1
Typ: Type:
Rolls-Royce Vulture V kapalinou chlazený čtyřiadvacetiválec se čtyřmi řadami válců do X, výkon motoru 1 476 kW při 2 950 ot/min. Vrtule třílistá kovová s konstantní rychlostí otáček.
Rolls-Royce Vulture V twenty-four cylinder supercharged liquid-cooled X engine rated 1,980 hp at 2,950 rpm +9 psi boost, driving a three-blade constant-speed propellers.
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity:
636 l
140 Imp gal
Výkony: Performance:
Maximální rychlost: Maximum Speed:
640.5 km/h v 7010 m
398 mph in 23000 ft
Cestovní rychlost: Cruise Speed:
? km/h v ? m
? mph in ? ft
Rychlost stoupání: Climb Rate:
? m/s
? ft/min
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to:
7.17 min do 6096 m
7.17 min to 20000 ft
Operační dostup: Service Ceiling:
10638 m
34900 ft
Dolet: Range:
965.6 km
600 mi
Maximální dolet: Maximum Range:
? km
? mi
Výzbroj: Armament:
první prototyp: 12x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm v křídlech
druhý prototyp: 4x pevný kanón Hispano Mk.II ráže 20 mm
1st machine: Twelve fixed forward-firing 0.303 inch Browning Mk.II machine-guns in the wings, 332 - 436 rpg
2nd machine: Four fixed forward-firing 0.79 inch Hispano Mk.II cannons.
Uživatelské státy: User States:
Poznámka: Note:
1) postaven byl ještě třetí prototyp s hvězdicovým motorem Bristol Centaurus o výkonu 2210 koní
URL : https://www.valka.cz/Hawker-Tornado-t35463#130560
Verze : 0
Hawker Tornado
Stručná historie: Obvyklý postup při vzniku nového vojenského letadla byl takový, že požadavek ministerstva letectví byl předán leteckým továrnám, které dle specifikací vyprojektovaly více či méně odpovídající projekt letadla.
Někdy ale narazíme na postup zcela opačný. V roce 1937 se ve Velké Británii usilovně pracovalo na vývoji vysokovýkonných motorů Napier Sabre a Rolls-Royce Vulture, továrna Hawker a její hlavní konstruktér Sydney Camm vyprojektovala stíhací letoun pro motor Napier Sabre a poté zaslala tento projekt na ministerstvo letectví, které na tomto základě formulovalo své specifikace F.18/37.
Šéfkonstruktér Sydney Camm následně svůj projekt upravil tak, aby se do letounu dal vestavět jak motor Sabre, tak i motor Vulture. Nový letoun měl celokovové křídlo s tlustým profilem mírně lomeným do „W“. Trup byl v přední části stavěný z ocelových trubek, krytý kovovými krycími panely a od kabiny dozadu byl tvořen kovovou skořepinou. Pilotní kabina byla přístupná dvířky na levém boku. Letoun s motorem Sabre nesl označení písmenem „N“ a pro Vulture bylo použito písmeno „R“. První byl hotov prototyp „R“, který vzlétl s motorem Rolls-Royce Vulture II o výkonu 1 760 koní, stalo se tak dne 6. října 1939 (P5219). Letounu bylo přiděleno bojové jméno Tornádo, první část zkoušek proběhla velmi úspěšně. To až do doby, kdy se začal využívat výkonnový potenciál motoru Vulture naplno. Motor byl dvacetičtyřválcový s válci uspořádanými do X. S trochou nadsázky by se dalo říci, že byly spojené dva motory Rolls-Royce Peregrine, které nevynikaly příliš velkou spolehlivostí a ta se přenesla i na nové motory Vulture. Často docházelo k praskání ojničních šroubů a projevovaly se i další dětské nemoci. Menší spolehlivost, neodladěnost a následné zrušení výroby těchto motorů, to zlikvidovalo i dvoumotorový těžký bombardér Avro Manchester.
První prototyp Tornáda měl chladič kapaliny posunutý až pod motor, těsně za vrtuli, kde vykazoval menší aerodynamický odpor. Po jeho havárii vzlétl druhý prototyp (P5224), to se stalo dne 5. prosince 1940, do března létal také s motorem Vulture II a později s výkonnějším Vulture V. Byl vyroben jediný sériový letoun Tornádo I (R7936), poté byla výroba zastavena pro potíže s motory Vulture. Tornádo I se potom používalo k testům protiběžných vrtulí.
První prototyp Tornada měl ve výzbroji dvanáct kulometů ráže 7,7 mm, druhý prototyp a zřejmě i sériový letoun byl vyzbrojen účelnější výzbrojí tvořenou čtyřmi kanóny Hispano ráže 20 mm.
Továrna Hawker byla poté vyzvána k náhradě motoru za jiný spolehlivější typ a tak byl postaven třetí prototyp s motorem Bristol Centaurus. Tornádo „N“ s motorem Sabre prošlo také obtížnou vývojovou cestou, ale dalo vniknout letounu Hawker Typhoon
Třetí prototyp letounu Hawker Tornado N (HG641), s motorem Bristol Centaurus
URL : https://www.valka.cz/Hawker-Tornado-t35463#637625
Verze : 0
Diskuse
1. U motoru Vulture V — tj. u motoru, který poháněl typ Tornado — se už nějak nesetkáme s informací, že by docházelo k praskání šroubů, které spojují hlavu ojnice (hlavní ojnice; zbývající tři ojnice vedlejší mají nedělenou hlavu).
2. K zastavení výroby Manchesteru došlo ze dvou důvodů. Jednak byla zahájena výroba Lancasterů (o čemž ovšem bylo rozhodnuto už předtím, než se plně projevily problémy motoru Vulture; ostatně, kdyby se se zahájením vývoje Lancasteru čekalo až na to, když se s počátkem operačního nasazení Manchesterů naplno projeví problémy motorů, potom by Lancaster nikdy nevznikl), jednak (i přes odstranění největších „nectností“ Vulturu mezitím již došlo) byla zastavena výroba motorů Vulture. V té době ovšem šlo o rozhodnutí, za nímž stála optimalizace výroby (tj. zrušení některých výrob a přesunutí uvolněných prostředků na jiné výrobní programy). Ostatně, i motor Merlin zprvu měl nějaké ty dětské nemoci (ostatně, jako úplně každý jen trošku složitější stroj). A protože motory Vulture poháněly jediný typ zavedený do sériové výroby (Manchester), spolu s tím, že byly namontovány jen na prototypech letounů Warwick a Tornado, bylo rozhodnuto o zrušení jejich výroby. Ovšem to bylo, opakuji, již v situaci, kdy o zastavení výroby nerozhodly počáteční „dětské nemoci“ konstrukce Vulturu…
Ostatně, totéž platí i pro motor Peregrine, který byl montován pouze na typ Whirlwind; motor sice dával, ve srovnání s Merlinem, nižší výkon, ale to bylo možno očekávat — už vzhledem k tomu, že zdvihový objem Peregrinu byl pouze 0,786 zdvihového objemu Merlinu; ostatně Peregrine i tak měl, při použití stejného paliva, vyšší litrový výkon než Merlin...
Tzn. za zastavením výroby Peregrinu (ale i Vulturu) v oné době už byl jednak fakt, že poptávka po nich byla minimální (Vulture se vyráběl jen pro Manchester a Peregrine pro Whirlwind), jednak stále rostoucí poptávka po Merlinech... (U těch se navíc mezitím podařilo výrobu zálohovat tím, že byla zavedena v několika výrobních závodech v Británii. Tzn. předchozí obava že by nebylo dobré, z důvodu možného přerušení výroby Merlinů v továrně Rolls-Royce v Crewe nějakou akcí nepřítele, spoléhat na jediný typ motoru, již nebyla opodstatněná.) Tzn. k rozhodnutí o zastavení výroby obou těchto motorů vedly důvody trochu jiné.
URL : https://www.valka.cz/Hawker-Tornado-t35463#140062
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.