T-55

     
Název:
Name:
T-55 T-55
Originální název:
Original Name:
T-55
Kategorie:
Category:
střední tank medium tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1964-DD.MM.1981 Turčianske strojárne n.p., Martin /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1964-DD.MM.1981
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3377
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.RR.1964 ověřovací série / initial batch
Osádka:
Crew:
4
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
36000 kg 79366 lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
9000 mm 29 ft 6 ⅜ in
Délka korby:
Hull Length:
? mm ?
Celková šířka:
Overall Width:
3270 mm 10 ft 8 ¾ in
Celková výška:
Overall Height:
2350 mm 7 ft 8 ½ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
425 mm 1 ft 4 ¾ in
Šířka pásu:
Track Width:
? mm ?
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,0795 MPa 11.53 psi
Pancéřování:
Armour:
? ?
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
V-55
- čtyřtaktní vznětový s kapalinovým chlazením
- počet válců: 12
- maximální kroutící moment: 2400 Nm při 1200 - 1250 ot/min
V-55
- four-stroke, diesel, water cooled
- number of cylinders: 12
- maximum torque: 1770 lb.ft at 1200 - 1250 rpm
Výkon:
Power:
425 kW při 2000 ot/min 569.9 bhp at 2000 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
- počet převodových stupňů: 5+1
- ovládání: mechanické
- number of gears: 5+1
- control: mechanical
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
501) km/h 311) mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
242) km/h 152) mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
4603) km 2863) mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
2904) km 1804) mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
32 ° 71 %
Boční náklon:
Side Slope:
30 ° 67 %
Překročivost:
Trench Crossing:
2,7 m 106 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,8 m 31 in
Brodivost:
Fording Depth:
1,45) m 55 in5)
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
kanón D10-T2S
- ráže: 100 mm
- náboje pro kanón: 43 kusů
- stabilizátor kanónu: STP-2 Cyklon
- stabilizace ve svislé a vodorovné rovině
- maximální rychlost střelby z místa: 7 ran/min
- maximální rychlost střelby za pohybu: 4 rány/min
- maximální dálka střelby:
    - se zaměřovacím dalekohledem: 6900 m
    - s polohovou libelou: 14600 m
    - dálka přímé střelby při výšce cíle 2 m: 1000 - 1100 m
- navádění kanónu:
    - ve svislé rovině: pouze střelec
    - ve vodorovné rovině: střelec i velitel
D10-T2S gun
- calibre: 100 mm
- ammunition: 43 rounds
- gun stabilizer: STP-2 Tsyklon
- stabilization in vertical and horizontal plane
- maximum rate of fire at standing: 7 rpm
- maximum rate of fire at moving: 4 rpm
- maximum firing range:
    - with aiming binoculars: 4.29 mi
    - with longitudinal bubble: 9.07 mi
    - range of direct fire at target with height 78.7 in: 0.62 - 0.68 mi
- cannon guiding:
    - in vertical plane: gunner only
    - in horizontal plane: gunner and commander
Vedlejší:
Secondary:
spřažený kulomet SGMT (později PKT ?)
- ráže: 7,62 mm
- maximální dálka mířené střelby: 2200 m


pevný kulomet SGMT (později PKT ?)
- ráže: 7,62 mm
- maximální dálka mířené střelby: 2200 m
- náboje pro oba kulomety: 3500 kusů
SGMT (later PKT ?) coaxial machine gun
- calibre: 7.62 mm
- maximum range of aimed shooting: 1.37 mi


SGMT (later PKT ?) fixed machine gun
- calibre: 7.62 mm
- maximum range of aimed shooting: 1.37 mi
- ammunition for both machine guns: 3500 rounds
Uživatelské státy:
User States:










Poznámka:
Note:
1) maximální, 33 km/h průměrná
2) průměrná v terénu
3) bez přídavných sudů
4) bez přídavných sudů
5) bez přípravy, s přípravou:
- maximální rychlost proudu: 1,5 m
- maximální hloubka vody: 5 m
- maximální šířka vodní překážky: 1 000 m


norma spotřeby paliva:
- letní: 410 l/100 km
- zimní: 450 l/100 km

ochrana proti ZHN:
- ochrana při výbuchu atomové zbraně: kolektivní, automatické uzavírání bojového a řidičského prostoru
- ochrana při průjezdu zamořeným prostorem: vytvoření přetlaku

požární zařízení:
- automatická signalizace požárů a uvedení zařízení do chodu, možnost ručního ovládání

zadýmovací zařízení: tepelné, trvale zabudované

napětí v elektrické síti vozidla: 24 V

objem všech palivových nádrží: 960 l
(z toho přídavné nádrže 280 l)


Zaměřovací, pozorovací a orientační přístroje:
přístroje používané ve dne:
- zaměřovací dalekohled střelce: TŠ-2B-22
přístroje nočního vidění:
- zaměřovací infradalekohled střelce: TPN-1-22-11
(dálka viditelnosti 800 m)
- zaměřovací infradalekohled velitele: TKN-1
(dálka viditelnosti 300 m)
- infrahled řidiče: TVN-2
(dálka viditelnosti 60 m)
střelecký infrasvětlomet: L-2


Spojovací prostředky:
radiostanice: R-113
- frekvenční rozsah: 20,000-22,375 MHz
- dělení frekvenčního rozsahu: po 25 kHz
- dosah: do 20 km
tankové hovorové zařízení: R-120


Normy provozu:
- kontrolní prohlídka: při zastávkách,
při přestávkách v bojové činnosti podle potřeby

- základní ošetření: po 150 až 200 km
- technické ošetření: po 1900 až 2100 km
- střední oprava: po 4000 km
- generální oprava: po 8000 km


Doba výměny hlavních skupin:
(orientační doba pro 2 pracovníky)
- motor: 28 h
- převodovka: 17 h
- hlavní spojka: 19 h
- planetové směrové ústrojí: 15 h
- kolejový pás: 2 h
- pojezdové (hnací, napínací) kolo: 1,5 až 2,5 h
- kanón: 20 h
- věž: 21 h
1) maximum, 20.5 mph average
2) average in terrain
3) without auxiliary fuel barrels
4) without auxiliary fuel barrels
5) without preparation, with preparation:
- maximum speed of water flow: 295,3 ft/min
- maximum depth of water: 16 ft
- maximum length of water obstacle: 3281 ft


fuel consumption norm:
- summer: 0.69 mi/Imp gal
- winter: 0.63 mi/Imp gal

NBC protection:
- protection at nuclear weapon explosion: collective, automatic closing of combat and driver´s compartment
- protection at crossing through contaminated area: creation of overpressure

fire-fighting equipment:
- automatic signalization of fires and initiation of fire extinguishing, manual control available

smoke equipment: of heat type, permanently installed

nominal voltage: 24 V

volume of all fuel tanks: 211.2 Imp gal
(from that auxiliary tanks 61.6 Imp gal)


Sighting, vision and orientation devices:
day vision devices:
- gunner´s aiming binoculars: TSh-2B-22
night vision devices:
- gunner´s aiming infrared binoculars: TPN-1-22-11
(visibility up to 2625 ft)
- commander´s aiming infrared binoculars: TKN-1
(visibility up to 984 ft)
- drivers´s infrared sighting device: TVN-2
(visibility up to 197 ft)
infrared searchlight: L-2


Communication equipment:
radio station: R-113
- transmission bandwith: 20.000-22.375 MHz
- dividing of transmission bandwith: 25 kHz
- range: up to 12.4 mi
tank intercom system: R-120


Operational norms:
- control inspection: at rests, at rests in combat or according to needs

basic maintenance: after 93 to 124 mi
- technical maintenance: after 1181 to 1305 mi
- medium overhaul: after 2486 mi
- general overhaul: after 4971 mi


Time for replacement of main groups:
(orientation time for 2 workers)
- engine: 28 h
- gearbox: 17 h
- main clutch: 19 h
- planetary directional mechanism: 15 h
- track: 2 h
- travelling (sprocket, track adjusting) wheel: 1.5 to 2.5 h
- cannon: 20 h
- turret: 21 h
Zdroje:
Sources:
Hlavní takticko-technická data tankové a automobiní techniky ČSLA, Naše vojsko 1976
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#339041 Verze : 0
T-55


V československé licenci vyráběný střední tank T-55.


Přepracování sovětské licenční dokumentace na československé výrobní podmínky probíhalo v rozmezí let 1962 až 1963. V roce 1964 byla vyrobena ověřovací série čítající 10 kusů. Sériová výroba základní verze T-55 v Československu probíhala v letech 1965 až 1981. Výroba T-55 pro ČSLA probíhala do roku 1967, kdy československá armáda převzala poslední z celkem 687 exemplářů typu T-55. Produkce pro exportní uživatele probíhala až do začátku osmdesátých let. Konstrukce těchto tanků však již zahrnovala některé modernizační prvky z verze T-55A. Celkem bylo vyrobeno 3 377 kusů (včetně 10 kusů ověřovací série) základní verze T-55. Sériová výroba následnického typu T-55A byla zahájena v roce 1967.




Uživatelé (strojů vyrobených v ČSSR): ČSSR, Egypt, Indie, Libye, NDR (28 kusů v roce 1965), Sýrie
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#108347 Verze : 0
Stredný tank T-55 je bojové vozidlo, vybavené zbraňami, silnou pancierovou ochranou, s vysokou manévrovateľnosťou.

Tank je vybavený 100 mm kanónom a dvoma guľometmi ráže 7,62 mm. Je vybavený zariadeniami, ktoré chránia osádku a vnútorné zariadenie tanku pred účinkami tlakovej vlny jadrových zbraní i pred účinkami rádioaktívneho žiarenia pri pohybe tanku v zamorenom priestore. Tank je schopný prekonávať vodné prekážky jazdou pod vodou. Niektoré tanky sú vybavené zariadením k upevneniu odmínovačov.

Hlavné časti tanku :
- korba,
- veža,
- zbrane,
- motor a prevodové ústrojenstvo,
- podvozok,
- elektrická výzbroj,
- pojítka,
- pozorovacie prístroje, zariadenie pre ochranu pre účinkami ZHN,
- zadymovacie zariadenie,
- protipožiarne zariadenie.

Korba
Korba tanku je rozdelená na 3 priestory :
- vodičský,
- bojový,
- motorový a prevodový.

Podvozok
Druh : pásový, hnacie kolesá vzadu,
Pásy : kovové, s malými článkami s cievovým záberom,

Kolesá :
Hnacie : so snímateľnými ozubenými vencami,
Počet zubov na venci : 13
Hmotnosť : 126 kg

Napínacie : liate s kovovými obručami,
Pojazdové : dvojité, s pryžovými obručami – 5 na každej strane,
Hmotnosť : 265 kg.
Perovanie podvozku : torznými tyčami,
Tlmiče : kvapalinové, spojené s vahadlami prvých a posledných pojazdových kolies.

Výzbroj osádky :
1 ks samopal vz.58 – 180 nábojov ,
1 ks Signálna pištoľ – 6 ks nábojov,
12 ks ručných granátov.

Maskovanie
- Zadymovacie zariadenie : tepelné,
- Neprerušená dĺžka dymovej clony : 250 – 400 m,
- Trvanlivosť dymovej clony : 2 – 4 m,
- Nepretržitá doby použitia zariadenia do 10 min.
- Priemerná spotreba paliva : 10 l / min.

Hlavné technické údaje :
Spotreba paliva v l / 100 km
- komunikácia : 190 – 210,
- terén : 300 – 330.

Obsah palivových nádrží : 680 l
- predné : 320,
- predné schránkové : 300,
- stredné : 60
Prídavné : 280 l


Zdroj : Tank-21-4 Tank T-55 Technický popis – predpis ČSLA, Praha 1968
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#382595 Verze : 1
Tak jsem vyhrabal a oprášil sešit z PŠ a v něm je napsáno toto:


Jízda tanku pod vodou


Nás už kdysi na péešce učili, že v boji se celá příprava JTPV (jízda tanku pod vodou) provádí někde skrytě, aby nepřítel nemohl odstřelovat osádku, protože 1.etapa přípravy pro hluboký brod se provádí 3-10km od brodu a podle časových norem má trvat 20-25min. Ve druhé etapě (která se má konat v blízkosti vodní překážky tj. do 0,5km) se provede konečné utěsnění a současně zkouška utěsnění. Časová norma pro 2. etapu je 10min. Jo a šnorchl se montoval na periskop nabíječe, takže proto je na pravé straně tanku a ne na velitelově poklopu. Na velitelův poklop se šnorchl montoval až u T-72. Tam je pro něj díra.


Příprava tanku k překonání vodní překážky:
T-55 A může překonávat boční proud 2m/s.
Použití zařízení pro jízdu pod vodou je možné v každém ročním období, teplota v zimě však nesmí klesnout pod -15st.C


Zařízení pro jízdu pod vodou v sobě zahrnuje:
a,trvalé úpravy
-klapky čističe vzduchu a zařízení pro jejich ovládání
-těsnění kuličkové dráhy věže
-těsnění kuličkové dráhy velitelské věžičky
-těsnění stropu a příklopů nad motorpřevodovým prostorem
-těsnění vnějších beden
-směrový setrvačník GPK-48 (gyropolokompas)
-zařízení pro vypuštění vody z těsnění masky kanonu


b,těsnící souprava
Montuje se na vozidlo před jízdou pod vodou. Hlavní část těchto prostředků k úpravě tanku k jízdě pod vodou je uložena v bedně, která je umístěna na levé straně věže vzadu. (tzv. brodička pozn. autora)
V bedně jsou tyto součásti:
1. upevňovací řemen 3ks
2. čerpadlo pro odstranění vody s motorem MVP-2
3. příruba pro upevnění čerpadla
4. čistič čerpadla
5. držák periskopu s gumovou krytkou optiky
6. hlava komínu s gumovým krytem optiky
7. signální skříňka
8. držák signální skříňky
9. šroub pro spojení upevňovací a dolní části komína
10. kabel komína
11. spojovací kabel
12. ochranná klapka výfuku s těsněnín a šrouby
13. krytka pro utěsnění ústí hlavně kanonu
14. povlak čelní části pro utěsnění masky kanonu
15. těsnění pro povlak čelní části přední
16. těsnění pro povlak čelní části zadní
17. těsnění příklopu nabíječe a příklopu velitelské věžičky
17. klíč 14x17
18. klíč 19x22
19. klíč 19x24
20. klíč 14 uzavřený na čtyřhran
21. řehtačkový klíč na čtyřhran
22. zajišťovací drát pro hlavu a kryty komína
23. plátěné pouzdro na uložení drobných součástek
24. pružina podpěry
25. hydraulický tlumič na skládání komína
26. gumový kryt pro těsnění otvoru spřaženého kulometu SGMT
27. gumový kroužek pro kryt na těsnění otvoru spřaženého kulometu
28. sklo pro zakrytí otvoru zaměřovače
29. rám skla na utěsnění otvoru zaměřovače
30. kryt šachty redukce
31. gumové těsnění s objímkou na utěsnění antény
32. těsnící tmel v sáčku (medvědí ho... pozn. autora)
33. plechovka s lepidlem na provedení oprav
34. čistící vlna
35. plachta na provedení oprav
36. plavací vesta třídílná 4ks


V sacím komíně je uloženo:
-lano průmer 10mmm pro upevnění tažných lan 2ks
-lano průměr 8mm pro upevnění bójky
-podpěra komína



První a druhá etapa přípravy k JTPV


1.příprava tanku k jízdě pod vodou:
Ve větší vzdálenosti od vodní překážky se provádí přípravná etapa k JTPV. V této etapě osádka provede kontrolu úplnosti a funkčnosti všech prostředků pro překonání vodní překážky.
Příprava je rozdělena na dvě etapy. První se provádí v případě potřeby ve větší vzdálenosti od vodní překážky a to 3-10km. V ní se provádějí všechny montáže a těsnící práce, ktrých provedení vyžaduje delší čas. Po provedení první etapy je tank jen částečně utěsněný a je schopen překonávat bez těžkostí vzdálenost k vodní překážce. Příprava tanku trvá asi 20-50min.
Ve druhé etapě, která se provádí v blízkosti vodní překážky (max.0,5km) se provede konečné utěsnění a současně zkouška utěsnění tanku. Druhá etapa přípravy trvá asi 10min.
Všechny práce na utěsňování tanku i při demontáži soupravy po ukončení JTPV provádí osádka sama.


První etapa přípravy tanku
-vzdálenost od vodního toku 3-10km
-čas přípravy sai 25min.


Práce 1. etapy:
1. překontrolovat upevnění všech krytů, příklopů a zátek
2. překontrolovat stav povlaku masky kanonu
3. promazat mazacím tukem pouzdra vahadel
4. zkontrolovat správnost a spolehlivost práce klapek čističe vzduchu
5. překontrolovat výfukové potrubí, ejektorové potrubí a vlnovcové spoje
6. doplnit vzduchové láhve na vyšší tlak jak 12MPa
7. demontovat světlomet L2-6 a OV-3-6, reflektory FG a krycí plachtu vozidla
8. zkontrolovat přetlak a podtlak zátky chladiče
9. provést utěsnění otvoru zaměřovače
10. utěsnit šachtu pro přívod vzduchu k spojovacímu převodu
11. zajistit blatníky šrouby
12. upevnit vlečná lana na blatníku vázacím drátem na poproudovou stranu
13. zdemontovat periskop MK-4M a uložit ho do věže a místo něj namontovat komín
14. zkontrolovat stav kovových těsnících příklopů pro utěsnění zadní části korby
15. montáž ochranných klapek výfuku
16. montáž zařízení pro odčerpání vody
17. otevřít záklopku v levé dolní části motorové přepážky
18. nasadit do drážky po obvodu příklopu velitele a nabíječe těsnění z mechové gumy
19. zkontrolovat uzavření mechamismu vypouštění vody z těsnění masky kanonu
20. uzavřít klapku filtrventilátoru ve věži
21. tukem utěsnit všechny díry a otvory
22. kapesní lampu umístit na strop věže
23. přitáhnout na bednách které jsou na blatnících víka pomocí šroubů s křídlovými maticemi
24. sklopit směrový setrvačník PGK-48 do pracovní polohy a přezkoušet jeho činnost


Druhá etapa tanku
-vzdálenost od vodního toku do 0,5km
-čas přípravy asi 10min


Práce druhé etapy:
1. natočit věž tanku dopředu a zajistit proti otáčení
2. uzavřít žaluzie ventilátoru v bojovém prostoru
3. utěsnit kuličkovou dráhu věže
4. připevnit spojovací kabel od sacího komína do zásuvky na pravé bočnici v bojovém prostoru
5. uzavřít kovové příklopy pro utěsnění zadní části tanku
6. utěsnit ústí hlavně kovovým krytem
7. zkontrolovat utěsnění otvoru zaměřovače a utěsnit otvor kulometu
8. překlopit ochranné klapky výfuku do pracovní polohy
9. uzavřít klapky čističe vzduchu
10. provést montáž bojky
11. provést zkoušku těsnosti tanku
12. vztyčit komín do svislé polohy
13. očistit skla pozorovacích přístrojů
14. každý člen osádky si připraví do pohotovostní polohy dýchací přístroj LPP-10
15. kontrola tanku velitelem:
-spojení radiové stanice
-spojení členů osádky THZ
-navádění řidiče pomocí světel
-signální světla na sacím komíně
-pohotovostní stav dýchacích přístrojů
16. uvést setrvačník pologyrokompasu do chodu
17. na rozkaz velitele uzavřít všechny příklopy


Utěsnění korby
- překontrolují se všechny kryty, jejich upevnění, těsnění příklopu řidiče a periskopů řidiče


Utěsnění věže
-zajistit věž proti otáčení a utěsnit kuličkovou dráhu věže
-utěsnit otvor zaměřovače
-utěsnit příklop nabíječe a velitele
-utěsnit otvor kulometu a ústí hlavně kanonu


Upevnění lan
Vyprošťovací lana tanku se spojí spojkou a uloží se na blatník tanku na poproudové straně tak, aby se dalo věží volně otáčet. Lana se připevní vázacím drátem k okům nádrží a k držáku blatníku tak, aby nespadly vlivem otřesů při jízdě. Připevnění musí být provedeno tak, že při tahání za lano směrem vzhůru musí povolit, konce se zavěsí na tažné háky na poproudové straně, přičemž se lano nakroutí páčidlem tak, aby pružilo směrem na spodek háku. Tím se zabrání jeho vysmeknutí z háku při vyprošťování.


Montáž bojky
Lano pr.8 mm se připevní na bojku a druhý konec na držadlo na věži (na poproudové straně)



1. Ihned po skončení jízdy tanku pod vodou (pokud to bojová a nebo výcviková situace dovolí)
-otevřít kryty žaluzií a žaluzie
-uvolnit těsnění kuličkové dráhy věže
-vypustit zbytek vody z korby přes krytky
-vysušit tank chodem motoru (30min.), PSÚ a brzdy vysušit jízdou brzběním
-demontovat soupravu JTPV
-otevřít klapky čističe vzduchu


2. Při ošetřování po ukončení jízdy pod vodou
-zkontrolovat světlomety, pokud je v nich voda vysušit
-vysušit veškerou optiku. Pokud došlo k jejímu orosení, tak tu demontovat a osušit na slunci
-přes noc nechat tank pokud možno otevřený, aby nedocházelo k orosování optiky
-zkontrolovat stav maziva v koncových převodech, v nábojích kol a napínacích kol
-promazat uložení vahadla napínacího zařízení



Technické ošetřování č.1 a č.2
Technické ošetřování (TO) je součástí pravidelné preventivní údržby a starostlivosti o tank. Provádí se v prostorech TOV nebo ROTe ( rota oprav techniky). Cílem je všestranně zkontrolovat technický stav a vytvořit příznivé podmínky pro práci ústrojí a skupin a tím preventivně předcházet předčasnému opotřebení součástek.
Provádí se:
TO č. 1 .......1000km +/- 5%
TO č. 2 .......2000km +/- 5%


Veškeré odborné práce při TO provádějí dílenští specialisté z ROTe. Osádka se vykonávání zúčastňuje po celou dobu a pomáhá dílenským specialistům ( starší tankový mechanik, tankový mechanik-mazač, elektromechanik, stabilizátorčí).
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#105614 Verze : 0
Technické ošetřování č.1 a č.2
Technické ošetřování (TO) je součástí pravidelné preventivní údržby a starostlivosti o tank. Provádí se v prostorech TOV nebo ROTe ( rota oprav techniky). Cílem je všestranně zkontrolovat technický stav a vytvořit příznivé podmínky pro práci ústrojí a skupin a tím preventivně předcházet předčasnému opotřebení součástek.
Provádí se:
TO č. 1 .......1000km +/- 5%
TO č. 2 .......2000km +/- 5%


Veškeré odborné práce při TO provádějí dílenští specialisté z ROTe. Osádka se vykonávání zúčastňuje po celou dobu a pomáhá dílenským specialistům ( starší tankový mechanik, tankový mechanik-mazač, elektromechanik, stabilizátorčí).
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#110203 Verze : 0
Protipožární zařízení (PPZ)
Účel:
-ohlásit požár
-zastavit motor a ventilátory
-uhasit požár
-vyvětrat prostor
Charakteristika: Zařízení pracuje automaticky nebo poloautomaticky.
Princip hašení: Směs je těžší než vzduch, klesá dolů a brání přístupu vzduchu k místu požáru.
Hlavní části:
-3 lahve se směsí3,5
-8termoelektrických hlásičů
-skříňka KRR-2
-automat AS-2
-MOD (zařízení pro zastavení motoru)
-ovládací tlačítko v bojovém prostoru
-15 rozprašovačů
-4 zpětné ventily
-2 skříňky KVV-3
-potrubí a vodiče
Lahve PPZ: uskladňují směs 3,5 pod tlakem 120atm. V hlavě lahve jsou umístěny pyropatrony, po odpálení kterých tlak plynu vrhne pístek s jehlou na membránu, kterou prorazí. Tím nastane únik směsi přes potrubí a přes rozprašovač k místu požáru.
Termoelektrické hlásiče: jsou rozmístěny v místech, kde je největší pravděpodobnost vzniku požáru. 4ks jsou v motorovém a 4ks v bojovém prostoru.
Skříňka KRR-2: zabezpečuje vyvětrání bojového prostoru za 30 - 55sec po uhašení požáru.
Automat AS-2:
-ohlásí požár - žárovka zasvítí plným jasem
-zastaví motor
-odpálí pyropatronu v lahvi, pokud je požár v motorovém prostoru se 4-6sec zpožděním
-připraví k odpálení další lahve
- umožňuje ruční odpálení lahví
MOD: -zařízení pro zastavení motoru je elektromagnet, který rozpojí plynové táhlo k motoru.
Ovládací tlačítko v bojovém prostoru: pokud vznikne požár v bojovém prostoru, může kterýkoliv člen posádky uvést tímto tlačítkem PPZ do činnosti.
Zpětné ventily: zabraňují vniknutí směsi do prázdných lahví
Automatická činnost zařízení: vypínač na automatu je v poloze AUT!
-termohlásiče vyšlou signál na AS-2, kde se žárovka podle příslušného prostoru rozsvítí plným jasem.
-AS-2 vyšle signál na KUV-3 a zastaví dmychadlo a ventilátor. Vyšle signál na zařízení MOD a KRR-2
-odpálí lahev podle prostoru, kde vznikl požár. V motorovém prostoru se 4-6sec zpožděním.
-připraví další lahev k odpálení
- 33-55sec po odpálení lahve KRR-2 zapne dmychadlo a ventilátor a provádí vyvětrání bojového prostoru
-po uhašení požáru pohasne jas žárovky
Skříňky KUV-3: slouží ke spuštění a zastavení ventilátoru a speciálního ventilátoru.
Poloautomatická činnost zařízení: vypínač na AS-2 je v poloze RUČ
-řidič musí stlačit příslušné tlačítko na AS-2 podle prostoru, kde je požár. Činnost je stejná jako při automatickém hašení.


Kontrola elektrického obvodu pyropatron:
-provádí ji specialista z TOP


Kontrola řidičem před výjezdem:
1. po zapnutí hlavního vypínače musí svítit signální žárovka na AS-2 polovičním jasem
2. počet plných láhví musí být 3 (na číselníku AS-2 musí být "3")
3. mechanicky zkontroluje stav všech přístupných termohlásičů (5ks)
4. zkontroluje funkci ventilátoru a speciálního ventilátoru na skříňkách KUV-3
5. zkontroluje stav celofánové folie na tlačítku dálkového ovládání
6. zkontroluje stav okýnek na AS-2
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#110210 Verze : 0
Protiatomová ochrana tanku (PAO)
Ochranné vlastnosti korby proti účinkům ZHN
-pronikavá radiace se snižuje 10x
-tlaková vlna se snižuje 10x
-teplota se snižuje 20x
Ochranu před účinkem ZHN zabezpečuje:
-vyložení bojového prostoru ochrannou vrstvou
-hermetizační zařízení
-uzavírací zařízení
-speciální ventilátor
-elektrická výstroj


Charakteristika PAO:
Účel: chrání posádku před účinky ZHN
Hlavní části:
-ochranný radiometrický blok RBZ-1M
-releová skříňka KRP1 a KRP2
-2ks ovládacích skříňek KUV-3
-speciální ventilátor
-těsnění střílny kanonu a kulometu
-těsnění kuličkové dráhy věže
těsnění motorpřevodové přepážky
-zařízení pro uzavírání žaluzií
-zařízení pro uzavírání ventilátoru na přepážce
-zařízení pro uzavírání otvoru zaměřovače
-zařízení pro uzavírání speciálního ventilátoru
-zařízení pro uzavírání šachty pro přívod vzduchu k dynamu a spojovacímu převodu


Hermetizace:
a.) dočasná - při atomovém výbuchu se automaticky uzavírá:
-otvor pro zaměřovač
-žaluzie
-sací otvory ventilátoru
-nasávací nátrubek a klapkasacího ventilu
-přívod vzduchu k dynamu a spojovacímu převodu
b.) stálá
-střílna kanonu a kulometu
-kuličková dráha věže
motorpřevodová přepážka


Činnost osádky po atomovém výbuchu: (po přechodu tlakové vlny)
1. řidič spojí táhlo ovládacího ústrojí žaluzií s pákou a otevře žaluzie
2. nabíječ otevře záklopku speciálního ventilátoru a zapne jej
3. při nejbližší příležitosti řidič vymění náložky


Pokyny k překonání zamořeného prostoru:
1. dúkladně zkontrolovat všechna těsnění bojového prostoru a těsnící zarízení
2. při překonávání zamořeného terénu zavřít všechny otvory v bojovém prostoru a zapnout speciální ventilátor
3. zamořený prostor překonat nejvyšší možnou rychlostí
4. při vedení boje v zamořeném prostoru otevře střelec otvor zaměřovače


Postup při kontrole PAO elektické části:
-při KO se kontroluje správná činnost RBZ-1M stlačením tlačítka STOP-KONTROLA na KRP-1
-při TO se kontroluje stav těsnění a správná činnost uzavíracích zařízení


Postup samotné kontroly:
1. zapnout hlavní vypínač a čekat 3minuty
2. stisknout tlačítko "STOP-KONTROLA" na skříňce KRP-1, musí se rozsvítit zelená kontrolka - tlačítko držet!!!
3. vypnout hlavní vypínač a pustit tlačítko "STOP-KONTROLA"
4. zkontrolovat zaplombování pyropatron a mechanicky zkontrolovat činnost uzavíracích zařízení dočasné hermetizace (ručně natáhnout a spustit 2-3x).
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#110214 Verze : 0
Infrapřístroj řidiče TVN-2


Účel: slouží na pozorování cest a terénu při jízdě v noci


TTD: viditelnost při osvětlení světlomety FG-10V je 50-60m
zorný úhel je 30°(32m)
zvětšení 1x
doba nepřetržité práce je 8 hod.


Hlavní části:
-pozorovací přístroj
-2ks světlometů FG-10V o výkonu 40W
-napájecí blok (napětí 15 - 20kV)


Princip činnosti:
periskopový systém binokulárního typu s elektrooptickým měničem, měnícím odražené IČ paprsky na paprsky viditelné lidským okem


Pravidla používání:
zapnout přístroj jen za tmy
zapnout vypínač napájecího bloku
po kontrole činnosti přístroje a napájecího bloku zapnout světlomety


Způsoby montáže:
a: do bojové polohy
TVN-2 je umístěn v šachtě místo levého periskopu řidiče, přičemž je sňata guma stírače a levá čelní opěrka s ochranným sklem.
b: do pochodové polohy
TVN-2 je umístěný vpředu před příklopem nad šachtoulevého periskopu řidiče na stojanu pro uchycení přístroje (tzv. kniha - pozn. autora)


Seřizování ootických os: - provádí se v noci
1. tank musí stát na vodorovné rovině
2. levý světlomet nastavit tak, aby střed jeho světelného toku byl ve vzdálenosti 15-20m od tanku a aby ležel na jeho podélné ose
3. nastavení pravého světlometu je stejné, jen vzdálenost je 30-40m
4. do reflektorů vsadíme filtry. POZOR! Nápis "K reflektoru" musí být směrem do paraboly


Ošetřování a poruchy:
KO - celé zařízení očistit
TO - KO + kontrola činnosti
Poruchy: při zapnutí zdroje napětí nesvítí indikační žárovka a není slyšet bzučení vibrátoru
Příčina: spálená pojistka č.5 - 10A
přerušený vodič
nepracuje vibrátor


Technologický postup montáže TVN-2
1. vybrat přístroj ze skříňky a upevnit na něj čelní opěrku
2. odmontovat levý pozorovací přístroj řidiče a jeho stírač, šroubky zašroubovat zpátky. Pozorovací přístroj a šachtu utřít suchou hadrou a uložit přístroj a stírač do skříňky místo TVN-2
3. odmontovat levé ochranné sklo s čelní opěrkou daného pozorovacího přístroje, čelní opěrku uložit do ukládací skříňky TVN-2
4. umístit TVN-2 do levé šachty. K tomu je potřeba levou rukou odtáhnout pojistku a pravou zvedat přístroj až pojistka zapadne do spodního otvoru v tělese a spolehlivě zajistí pozorovací přístroj. Přístroj se musí dát vsunout bez větší námahy
5. připojit k přístroji VN kabel a na zátku nasadit krytku a vložit do držáku
6. spustit sedačku a seřídit její polohu


Demontáž TVN-2:
1. odpojit VN kabel od přístroje, nasadit krytku a upevnit kabel pod šikmý pancíř
2. levou rukou uvolnit pojistku a vyjmout TVN-2
3. ze schránky vyjmout periskop a zasunout jej do šachty
4. infrapřístroj uložit zpět do schránky
5. namontovat levé ochranné sklo a čelní opěrku pozorovacího přístroje, zapojit stírač
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#110805 Verze : 0
Samovyprošťování tanku
Hlavní zásady samovyprošťování: je to vlastně vyprošťování vozidla bez cizí pomoci. Samovyprošťování provádí osádka a nebo řidič. Řídí a zodpovídá velitel vozidla.
Bezpečnostní opatření:
1. pokud není velitel v tanku, musí být v zorném poli řidiče.
2. při couvání musí být druhý člen osádky v zorném poli velitele.
3. pokud se používá lano, musí být všichni vzdáleni od tanku minimálně na délku lana.
Samovyprošťování používáme jen při lehkém druhu zapadnutí.
Způsoby:
1. pomocí klády – délka 3,5 – 4m, síla 25 – 35cm
2. pomocí lana připevněného k pásům a pevné opoře.
3. pomocí lana navinovaného na hnací kolo
4. při uváznutí na pařezu a nebo pevné překážce.
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#110199 Verze : 0
Vložná hlaveň ráže 20 mm do 100 mm tankového kanónu D-10T (a samozřejmě dalších kanónů této ráže), využívající toho, že po rektifikaci a nastřelení měla střela ráže 20 mm na obvyklé vzdálenosti střelby podobné balistické vlastnosti jako 100 mm náboj a tak bylo možno snížit náklady na výcvik stejně jako opotřebení hlavní výzbroje vozidel, zvýšit počet "aktivních výstřelů" v podmínkách blízkých skutečným (sice bez zákluzu, otevření závěru kanónu, dýmu, hluku, ...) a používat toto zařízení na výcvikových zařízeních s menším chráněným prostorem.


Střelivo původně německé (Solothurn?) pro FlaK ráže 20 mm, po vyčerpání zásob vyráběno i u nás...


"Cvičila" vlastně celá osádka, s "vložkou" bylo možno střílet jak z místa, z tankové "houpačky" i na pojezdových drahách, nabíječ měl velmi ulehčený úkol (vzhledem k rozdílu hmotností střeliva ráže 20 mm, bylo v zásobníku, proti obvyklým "kilům"), odpalování skříňkou střelce (elektricky)...
Jediný problém, vyplývající z konstrukce zbraně byl fakt, že nefungoval ejektor. Pokud nebyl zapnut ventilátor, hrozilo přiotrávení osádky spalinami resp. povýstřelovými zplodinami z vystřelených nábojnic.


Zdroj informácie: palič
Zdroj foto: Lidová armáda 1981 č.6
T-55 - Vložná hlaveň

Vložná hlaveň
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#307563 Verze : 0
T-55 ... foceno v r. 1967
T-55 -


URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#59946 Verze : 0
Nemá to chybu vidět na vlastní oči se valící T-55 a řidiče co s tím umí zacházet!
T-55 -


URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#105335 Verze : 0
Hlaveň T-55. Asi jedna z prvních verzí T-55 - má výstřelný otvor v čelním pancíří korby pro kulomet. Zaměřuje se celým vozidlem.
T-55 -


URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#135545 Verze : 0
Stredný tank T-55 vybavený doplnkami pre násilný prechod vodného toku.


Zdroj :


ATOM 1970, č. 11


Brožek Ota, Horský Jiří : Tajomstvo siedmich armád, Mladé letá 1975
T-55 - Výjazd tanku po prekonaní vodného toku.

Výjazd tanku po prekonaní vodného toku.
T-55 - Vystrojený a utesnený T - 55 pred prechodom vodného toku   ©  ATOM

Vystrojený a utesnený T - 55 pred prechodom vodného toku © ATOM
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#217130 Verze : 0
Po dodávce tanků T-54AR vyřazených z výzbroje ČSLA se pozornost indické armády upnula na další sovětský tank vyráběný v československé licenci - T-55. Smlouva na dodávku 46 aplikací tanku T-55 v ceně 3,2 milionů liber šterlinků byla podepsána 22.10.1970. Rozsáhlejší dodávky tanků T-55 z Československa se však neuskutečnily, protože Sovětský svaz byl ochoten Indii za stejný typ nabídnout výhodnější platební podmínky. Většina tanků T-55 používaných v Indii tak byla vyrobena přímo v SSSR. Patrně v rozmezí let 1970 až 1971 indická armáda ze ZŤS v Martině odebrala celkem 44 kusů typu T-55 a 7 kusů T-55K.

Snímek indického T-55 níže byl pořízen ve Východním Pákistánu (dnes Bangladéš) v průběhu 3. indicko-pákistánské války v prosinci 1971.
T-55 - (autor neznámý, via Internet)

(autor neznámý, via Internet)
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#339282 Verze : 2
Gumová patka na pás. Použiteľná i na pásy tanku T-54.


Zdroj : http://www.corvusarmy.sk
T-55 - Gumová patka.

Gumová patka.
T-55 - Gumová patka na pásy tankov T-54 a T-55.

Gumová patka na pásy tankov T-54 a T-55.
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#372083 Verze : 0
Koľajový pás T 55 Kp sa líši od základného pásu kovopryžovým spojením článkov, ktoré podstatne zvyšuje životnosť pásov a znižuje nároky na ošetrovanie.
Pásy T 55 Kp sa dodávajú z výroby buď pre uskladnenie, alebo namontované na vozidle.
Použitie pásov T 55 Kp miesto doposiaľ používaných pásov s celokovovým spojom nevyžaduje žiadne dodatočné úpravy podvozku, okrem montáže ozubených vencov hnacieho kolesa, ktoré sú odlišnej konštrukcie ( majú 14 zubov ) a dodávajú sa v páre.

Vozidlá dodávané z výroby s namontovanými pásmi T 55 Kp sú pod blatníkom vybavené dorazmi, ktoré zabraňujú rozkmitaniu hornej vetvy pásu.

Pásy T 55 Kp nie sú uspôsobené pre dodatočnú montáž drapákov.
Počet náhradných článkov je znížený na dva.

Hlavné technické údaje :
Koľajový pás : kovový, s krátkymi článkami s kovopryžovým spojom
Počet článkov v každom páse : 91
Šírka článku : 580 mm
Rozteč článkov : 137 mm
Hmotnosť jedného : článku – 19 kg / pásu - 1630 kg


Zdroj : Tank-21-4 Tank T-55 Stručný popis a prevádzka – predpis ČSĽA, Praha, 1973
T-55 - Článok koľajového pásu T 55 Kp.

Článok koľajového pásu T 55 Kp.
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#381508 Verze : 1
Tanky T-55 libyjské armády na přehlídce, druhá polovina sedmdesátých let (cca 1976-1977). Libye od roku 1970 do 1. čtvrtletí roku 1976 nakoupila v Československu 1065 tanků řady T-55 (T-55, T-55K a VT-55), za které utratila zhruba 3 miliardy Kčs.
T-55 -


URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#417947 Verze : 2
Málo známy záber na zaplachtovaný tank.


Zdroj : Tankistov rok 1968 - VHÚ Praha
T-55 -


URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#570764 Verze : 1
Výcvikový trenažér pre streľbu z 12,7 mm PLK vz.38/46.


Zdroj : Tankistov rok 1968 - VHÚ Praha
T-55 -


URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#570768 Verze : 0

Diskuse

par fotek tanku rady 54/55
T-55 -


T-55 -


T-55 -


T-55 -


URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#114218 Verze : 1
Tak takhle bych asi nechtěl skončit. Prosím tě, kde je to focené? snad ne u nás. Viděl jsem na PŠ podobné fotky, které měly být jako odstrašující příklad, kdy se jeden tank otočil z cesty, sjel do potůčku, utrhla se s ním hráz a on se otočil na věž, ve které seděl instruktor. Bylo to tak rychlé, že se nestačil shovat, tak ho to přitisklo a byl na místě mr. Tomu žákovi uvnitř asi nikdo neřekl, že je tam i nouzový poklop a jak se ten tank bořil hloub do toho potůčku a bral vodu, tak se ten mladý utopil. Možná ten nouzák nešel otevřít. To se občas stávalo. Vyprostit ho musely až dva jeřáby a vyprošťovák. Bohužel.
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#114597 Verze : 0
Léťa: Nebyl to tank od píseckého pluku? Skoro to samé jsem slyšel od otce, který v první polovině 80. let sloužit u 9.td.
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#114603 Verze : 0

Citace - léťa :

Tak takhle bych asi nechtěl skončit. Prosím tě, kde je to focené?

je to focene v Iraku Smile po druhe valce v Zalivu. Ja bych taky nechtel takhle skoncit...
mimochodem, par podobnych fotek sem dal do threadu o BVP1 Smile
viz thread o BVP1
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#114626 Verze : 0
No já jsem slyšel od babičky, že jak můj děda sloužil (jako voják z povolání - tuším, že se vypracoval do hodnosti kapitán) u tankistů na Slovensku (snad v Martině) tak tam došlo k nehodě kdy posádka dvou mladých záklaďáků zajížděla tank z fabriky (kasárna prý přímo sousedila s fabrikou, kde se tanky vyráběly) nějak večer ztratili orientaci nebo tak nějak dostali se do řeky a utopili se.
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#114660 Verze : 0
To Tango - Ne, toto se stalo u útvaru v Martine na tankodromu v Sučanech. Já jsem v tom příkopu skončil taky, ale podélně. Ten předtím bohužel napříč. Když jsme jeli samostatné jízdy bez instruktora, tak jsem to prostě trochu přehnal při výjezdu ze zatáčky s rychlostí - holt mladej a blbej a nezkušenej, vyneslo mě to ven a já jel asi 150m tou kanálovou strouhou po břiše. Naštěstí se mi podařilo vyprostit samotnému a nikdo na to nepřišel. Jenom se divili, od čeho a nebo od koho je ta strouha ojetá. Mlčel jsem.
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#114863 Verze : 0
Tango chci reagovat na Váš dotaz,ale už z obrázku musíte vidět,že se nejedná obrázek z naší republiky.Nevím jak Vás u otec informoval ale sloužil jsem u píseckého pluku jako velitel tankové roty v70 až do roku cca1982,ale nic takového se tam nestalo,pouze při akci KRKONOŠE spadl tank do řeky ale ten nebyl s Písku,pokud se nemýlim byl asi s Tábora,ale už si nejsem jistý..Dale se tam píše o nouzovém příklopu,ale ten se dal otevřít pouze po otočení tankové věže do určitého úhlu.K.Kunovski@seznam.cz
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#115783 Verze : 0
U T-55 se nouzový poklop dal otevřít v podstatě kdykoliv, protože podlaha byla relativně volně posuvná okolo osy rotace věže. Jedině, že by se do prostoru podlahy něco zaklínilo, potom by se mohlo stát, že nešlo s touto podlážkou otočit.
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#115909 Verze : 0

Citace - K.Kunovski :

Tango chci reagovat na Váš dotaz,ale už z obrázku musíte vidět,že se nejedná obrázek z naší republiky.Nevím jak Vás u otec informoval ale sloužil jsem u píseckého pluku jako velitel tankové roty v70 až do roku cca1982,ale nic takového se tam nestalo,pouze při akci KRKONOŠE spadl tank do řeky ale ten nebyl s Písku,pokud se nemýlim byl asi s Tábora,ale už si nejsem jistý..Dale se tam píše o nouzovém příklopu,ale ten se dal otevřít pouze po otočení tankové věže do určitého úhlu.K.Kunovski@seznam.cz

Nereagoval jsem na obrázek, ale na Léťův komentář. V roce 82 byl otec přeložen od 79.msp v Benešově k velitelství 9.td v Táboře, takže se to zřejmě stalo až po tvém odchodu z Písku. Ale že by se mohlo jednat o tank 18.tp z Tábora, to je možné. Tahle nehoda se udála při cvičení na Šumavě (nevím přesně kde, ale otec nejčastěji jezdil do Boletic).
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#116046 Verze : 0
Takových případů mohlo být v republice určitě více a nemuseli se to lidé dozvědět. Vzhledem k režimu, který v té době vládl v této republice se prakticky vše utajovalo a byly velké postihy za prozrazení jakéhokoliv "státního tajemství". STB prostě měla prsty všude.
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#116111 Verze : 0
Detail nouzového východu T-55.


Beteer
T-55 -


URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#116285 Verze : 0
To beteer: jo, to je přesně ono, akorát kolem není takový "bordel jak v tanku". S tím kolem podlahy by se mělo dát pootočit do této polohy a odstranit jeden její díl a potom otevřít poklop nouzového výlezu. Mezi 1. a 2. kolem podvozku je větší mezera pro lepší vylezení ven, Kdo to zkoušel, jistě mi dá za pravdu že mezi ostatními koly se prostě prolézt nedá, takže v případě že to nejde dopředu a nebo dozadu, tak se prostě proleze mezi těmito koly.
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#116359 Verze : 0
Nepovažuju se za specialistu na T-54/55, ale dovolím si otevřeně pochybovat o pravdivosti konstatování v předchozím příspěvku, že: ..."Mezi 1. a 2. kolem podvozku je větší mezera pro lepší vylezení ven"...
Pokud mne paměť neklame, tak je ta mezera mezi 1. a 2. pojezďákem odpředu kvůli rozložení hmotnosti a hlavně umístění prvků pérování na bočnicích korby poblíž vahadel torzních tyčí 1. a 2. pojezdového kola vozidla.
Vyzkoušel jsem si (samozřejmě kromě řízení a střelby) taky "vystupování nouzákem" z "55ky" a to tak, že za jízdy a pomalu..., po rovině a "vykulením se" po hlavě...
Nechtěl jsem tomu věřit, ale ono to fungovalo, samozřejmě mi prdel pěkně cvakala, ale pod čerňáky jsem si nenabral (nebylo totiž jak)...
To bylo ale před X lety (Bože, vždyť je to víc jak 20 let!!!) a hlavně před mnoha kily (ne náboji ráže 100 mm, ale hmotnostními jednotkami)...
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#116682 Verze : 0
Když už jsem do T-55 vlezl ,zkusil jsem i nouzový východ spodem. Nicméně jak T-55 stál na měkčím podkladu ,nebylo kam z tanku vylézt ...A to byla jen travnatá louka. Jak se to řešílo v bojové situaci????


Beteer
T-55 -


URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#116800 Verze : 0
To palič - musím souhlasit, že je přední kolo posunuto hlavně z důvodů, které jsi popsal, ale na druhou stranu - kde je nouzák? v místě této mezery. No a skus vylézt z uvíznutého tanku v díře po granátu když máš přední i zadní část zabořenou v terénu.
To beteer - pokud tank stojí na měkkém podkladu, tudíž nelze použít nouzák. Musí se lézt velkýma poklopama nahoře. Já jsem zkoušel nouzák jen jednou a to v hale, kde jsme měli tanky uschovány. V boji ani tak jak to popisuje palič jsem to nezkoušel.
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#116946 Verze : 0
Aha, tak je třeba uvažovat s trochou fištrónu:
kde je nouzák" - mezi prvním a druhým pojezdovým kolem
proč je tam? - NEJEN PROTO, ŽE JE TAM MEZERA MEZI KOLY, ALE taky PROTO, ŽE TEN NOUZÁK JE "RELATIVNĚ" SNADNO DOSAŽITELNÝ PRO VŠECHNY ČTYŘI HADICE Z OSÁDKY
proč je pak mezera mezi těmi dvěma pojezďáky? - PROTOŽE JE (VĚTŠÍ, KURVA VĚTŠÍ) MEZERA MEZI TORZKAMI TĚCH POJEZĎÁKÚ (nende mi sem dat kroužek, kurnik šopa)
A TA MEZERA JE VĚTŠÍ TAKY PROTO, ABY SE TAM TEN NOUZÁK VEŠEL - konstruktér vycházel z průměrné velikosti sovětského tankisty (od hromotluckého synka odněkud z Ukrajiny až po sporého asiata odněkud od jezera Bajkal) - nouzák prostě musí mít určité rozměry... od - do


A tohle všechno je prostě shoda náhod, ale hlavně konstrukční a provozní logiky - to že mezi 1. a 2. pojezďákem je na vahadlech kol víc prvků tlumení pérování, to, že je nějak rozložena hmotnost vozidla v podélné ose, atd. atd....
Pak by třeba mohl být nouzák třeba u motorové přepážky, ale to by pak měl řidič k němu moc daleko...
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#116956 Verze : 0
palič napsal- Pak by třeba mohl být nouzák třeba u motorové přepážky, ale to by pak měl řidič k němu moc daleko...


Ono je to v podstatě jedno. Když by tank dostal přímý zásah, tak je VŠEM členůn posádky úplně jedno, kde se nachází nouzový východ. Jinak díky za pěkné vysvětlení.
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#116957 Verze : 0

Citace - beteer :

Hlaveň T-55.Asi jedna z prvních verzí T 55 - má výstřelný otvor v čelním pancíří korby pro kulomet.Zaměřuje se celým vozidlem.


Beteer

to beteer: ne asi jedna z prvních, ale všechny T-54, T-54A a T-55 a T-55A časných serií mají tyto otvory. Dobře je to vidět v publikaci nakladatelství WWP T-54/55. dokonce i T-54AM2 mají tento otvor, ale je zavařený, protože se přídavný pancíř aplikoval na staré T-54 a ty tento otvor měly.
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#135569 Verze : 0
Vo svojom archíve som narazil na snímku tanku T-55, ktorej obsah mi nie je úplne jasný. Tankista vytvára na vyústení hlavne niečo ako nitkový kríž. Vie niekto jeho pravý účel ? Nácvik mierenia ?


Zdroj : Lidová armáda 1985, č.26
T-55 - K čomu to slúžilo ?

K čomu to slúžilo ?
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#258710 Verze : 0
Rektifikace a nastřelení zbraní - sesouhlasení os kanónu a spřaženého kulometu (kulomet ke kanónu) a pak denní a noční větev zaměřovací optiky ke kanónu tak, aby se protínaly v "nekonečnu".
Do zadku hlavně kanónu se vkládá dioptr, na ústí hlavně se dělá nitkový kříž, jsou tam přímo zářezy na nit... Do ústí hlavně kulometu se zasunuje úsťový dalekohled a optika se navádí tzv. rektifikačním křížem...


Proti tomu se staví rektifikační terč se značkami (kříži a kruhy), pak se vyndají pomocná zařízení (dioptr a úsťový dalekohled) a celé se to "nastřelí"... Kontroluje se seskupení zásahů v kruhu.....
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#258722 Verze : 0
Chci jen doplnit,že rektifikace tankového kanonu se prováděla na vzdálenost 1 000m,kdy se našel určitý bod v této vzdálenosti.Na kanon se umístnil nitkový kříž,v kanonu ze závěru se vyndal úderník a pomocí dalekohledu se nastavil nitkový kříž na určený bod.Střelec,nebo velitel tanku na TŠ2B tankový zaměřovač na druhé stupnici z leva (pokud se nemýlím byla to stupnice na protipancéřové naboje)nastavil vzdálenost 1 000m a rektifikačním klíčem,který byl součastí TŠ2B záměrnou šipku nastavil na vybraný bod.Rektifikace tankového kulometu je popsaná správně.


Jinak absolutně nesouhlasím,že při střelbě vložnou hlavní 20 mm,se muselo zapínat odsávaní,žádné spaliny do vnitř nevnikaly.Kdo prožil střelby plnou ráži mi toto potvrdí.Nejhorší při této střelbě bylo to,že nabiječ náboj 20 mm,mmusel zastrkovat klacíkem,pak udeřit vel.tanku,a on mechanicky spustil závěr kanonu.Jinak hrozilo,že mu to utrhne článek prstu.Osobně jako vel.tankové roty,jsem jsem těchto urvaných článku viděl plno.
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#310464 Verze : 0
Souhlasím s Vámi ohledně popisu rektifikace zbraní na tzv. "vzdálený bod", ale "poctivou" rektifikaci prováděly osádky tanků na rektifikační a nástřelný terč, který se napínal na rám ve vzdálenosti (pokud se nepletu) 100 m před vozidlem a na něj se také nastřeloval spřažený kulomet (terč se po provedené rektifikaci a nastřelení z rámu sejmul a ukládal se v dokumentaci vozidla jako doklad o provedení rektifikace zbraní a provedeném nastřelení). Ostatně, představa kontroly seskupení zásahů ve vzdálenosti 1 000 m, když se podle toho obrazce prováděla i "oprava" rektifikace a opětovné nastřelení spřaženého kulometu je poněkud zvláštní, přímo bych řekl humorná. Tedy honit střelce bych tam nechtěl...
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#310467 Verze : 0
Pátrači,nechci se s Vámi přít,neboť velení takové roty jsem po 8.letech velení předával v roce 1980,a šel na jiné funkce,takže za ty léta už jsem toho hodně zapoměl.Ale plně s Vámi souhlasím že rektifikace spřaženého kulometu se prováděla na rektifikační terč a pak se prováděl nastřel kulometu,kde se pak počítala nástřelna a průměr,ale jak se to už počítalo jsem zapoměl.Škoda,že při stěhování jsem si vyhodil příručku pro velitele tanku.Někdy kolem roku 1970 i vydalo Naše vojsko.Pokud by se ještě někde našla,tak tam tyto věci byly všechny dopodrobna popsány.
Mnou popisovaná rektifikace na 1 000m,se prováděla pouze u tankového kanonu.Protože nástřel 100 mmm kanonu,se nikdy neprováděl.
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#310655 Verze : 0
A to já se s Vámi klidně přít budu, i když (už) nejsem pátrač.
Provádět rektifikaci zbraní odděleně (tedy kanón na "vzdálený bod" a kulomet na rektifikační terč) je, promiňte mi to, nesmysl. Buď byla prováděna rektifikace na vzdálený bod (bod v "nekonečnu", vzhledem k obvyklým vzdálenostem, na něž mohl být veden boj, se volil bod ve vzdálenosti +/- 1000 m) a nebo na rektifikační terč. V obou případech se musí sesouhlasit osy kulometu, optiky a střeleckého světlometu (říkejme mu třeba "velká Luna") k ose kanónu. Kontrola nastřelením se provede samozřejmě pouze u spřaženého kulometu - na rektifikační terč. Rektifikace tímto způsobem je přesnější, neboť umožňuje provedení opravy... Zavřu oči a vidím, co by se stalo s rektifikačním terčem ve vzdálenosti 100 m před vozidlem po odpálení "kila"... To, co jste napsal (... nástřel kanónu se nikdy neprováděl ...) to jenom potvrzuje.
Ostatně jako tankistovi Vám tam stejně vypadl infrasvětlomet (a nejen on, jak je vidět) - jeho optická osa se také musela sesouhlasit s osami hlavně kanónu, kulometu, téešky... Na nástřelném terči jsou na to "kolečka" s křížem o průměru tak kolem 10 cm, možná víc.


Donutil jste mne hledat a tak se ptám, zda byste všechno tohle spolehlivě "vyřídil" při "rektifikaci na vzdálený bod"...
Mimochodem, ten rektifikační terč se stavěl podstatně blíž, je to moje chyba, mám dojem, že to bylo jen 25 m...
T-55 - Je to jen tak by eyeball Mark one, ale zdá se tam být vše v těch správných polohách.

Je to jen tak "by eyeball Mark one", ale zdá se tam být vše v těch správných polohách.
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#310656 Verze : 0
Paliči,osobně se přiznám,že tento rektifikační terč,vidím asi po první,a nebo už jsem na něj zapoměl.Osobně slibuji,že až se setkám s kamarády s vojny,že toto téma s nimi proberu,nebo´t jsou mezi nimi i výzbrojáři.Jinak pokud si dobře pamatuji,tak tankový kulomet byl spřažený s kanonem,a zaměřovačem.Na destičce v zaměřovači pokud si ještě pamatuji byly čtyři stupnice pro nastavení dálky střelby.Ta úplně v pravo sloužila pro střelbu kulometem.A každá stupnice mělá jiné parametry.Takže pokud se dával kanon do deprese,nebo elevace,kulomet se pohyboval s ním.Je nutno brát úvahu,že kulomet tím že byl spřažený,byl v ose kanonu.Dále jsme se učili,že T-55A má metnou dálku 1500m,to znamená vzdálenost po které začne střela nabírat balistickou dráhu,v metné dálky je nejučinější střelba na obrněné cíle.To znamená,že kulomet měl úplně jinou metnou dálku,a též se používal,pro střelbu na cca 500m ke zničení živé síly.
Jinak noční střelby jak píšete,se též prováděly,ale pouze vloženou hlavní 20mm.LUNA,jak píšete to byl ten velký světlomet na věži.Pokud si pamtuji,tak v praxi se seřizoval tak,že se z něj sundalo černé sklo(už si přesně nepamatuji,jak se na zývalo)a na určitý bod kde se zamířil tankový kanon,se zaměřily paprsky světla LUNY.Osobně musím přiznat tyto infra přístroje byly docela primitivní,a velice těžko se s nimi v terénu orientovalo,ale i velice špatně střílelo.Nejhorší na tom byli samotní řidiči,kteří při střelbách ze svých průzoru velice špatně viděli.Znovu doporučuji,pokud by jste sehnal knížečku "Příručka velitele tanku"tak tam tyto věci byly podrobně popsány!!!
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#310817 Verze : 0
"kulomet tím že byl spřažený,byl v ose kanonu" to pochopitelně nebyl, osa kanonu prochází středem hlavně, kde kulomet rozhodně umístěn nebyl, osy hlavní obou zbraní jsou rovnoběžné, proto se pohybují a zaměřují společně, rozdílné parametry pak samozřejmě vyžadují aby pro každou zbraň (případně pro různé střelivo kanonu) byly různé zaměřovací stupnice. Pokud vím v ose kanonu nebyl spřažený kulomet, ale vložná hlaveň (ráže .22 nebo 20mm)
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#310820 Verze : 0
Můj názor je ten (možná po těch letech)už možná mylný zbraně tanku se musí, spárovat s kanonem s kulometem a optikou.Něco podobného pokud se pamatuji používalo na českých BzK (bez zákluzový kanon),kde pokud se nemýlím byl ny hlavní umístněn kulomet,kterým se kanon zastřeloval.Zde ale už si nepamatují přesné parametry,ani TTD,a ani metnou dálku kanonu.
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#311000 Verze : 0
V téme BzK vz. 59 je k zástrelnej zbrani ZH 59 uvedené:

Citace :

Je vybavena 12,7 mm zástřelnou zbraní ZH 59, která umožňuje zaměřit cílový objekt bez prozrazení palebného stanoviště...
... Nevýhodou bezákluzových kanónů je, že při výstřelu zvíří ve svém okolí prach a všechny něčistoty, což prozrazuje jejich polohu. Proto každá z těchto zbraní má spřaženou střelnou zbraň o stejných balistických výkonech, pomocí které se provádí zástřel.
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#311099 Verze : 0
U spřažených zbraní (jedno zda u tankového kanonu nebo BZK) je spřažená zbraň vedle, osy obou zbraní musí být rovnoběžné ve dvou rozměrech, k tomu slouží právě rektifikace kde se jak kanon, tak kulomet a zaměřovač musí seřídit tak aby jejich dráhy střel souhlasily s tím co ukazuje zaměřovač. Nikdy nemůže být kulomet "v ose kanonu" to by byl uvnitř jeho hlavně. V ose kanonu u T-55 je vložná hlaveň, pokud se střílí redukovanou ráží. nic více a nic méně. Jak je to u BZK je z pohledu tohoto celkem jedno, ale ani tam není nástřelná zbraň v ose, ale souose umístěná vedle kanonu.
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#311104 Verze : 0
Dotaz týkající se T-55 i T-54: Jak moc a jakým způsobem se používal pevný kulomet v korbě? Mohl s ním řidič nějak hýbat, nebo byl úplně na pevno? Dalo se s ním vůbec něco trefit?
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#352915 Verze : 0
Odpověď pro Marka,
ano řidič mohl "hýbat s kulometem v trupu" tak, že zavrtěl celým tankem.
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#352931 Verze : 0
Čili byl úplně napevno... Předpokládám, že i co se elevace týče?
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#352932 Verze : 0
Marku,
kulomet byl upevněn a zamířen pod mírným sklonem k zemi. Hlaveň zbraně nevystupovala z čelní stěny pancíře a její zástřelná vzdálenost byla asi 250 m. Spoušť zbraně byla podle pamětníka na pravém rajčáku.


Na přiložených skenech u obrazu č. 3 je kulomet uveden pod bodem č. 6 a u obrazu č. 4 je označen bodem č. 25.


Zdroj skenu
kolektiv: Rukovodstvo po matjetial'noj časti i ekspluatacii tanka T-54, Vojennoje izdatjel'stvo, Moskva 1969, ISBN nemá
kolektiv: Tank T-54B, Tjechničjeskoje opisanije i instrukcija po ekspluatacii, Vojennoje izdatjel'stvo, Moskva 1983, ISBN nemá
T-55 -


T-55 -


URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#352945 Verze : 0
Kulomet střílel výstřelnou štěrbinou kruhového tvaru o průměru hlavně zbraně, takže žádná pohyblivost nebyla možná. Byl uložen napevno vpravo vedle řidiče a pokud vím čs. tanky T-55 už ho neměly. Neměla ho ani řada tanků T-54, u parporu tanků u kterého jsem sloužil (byl součástí ms pluku) ho měly myslím jen dva nebo tři tanky. Zbraň byla prakticky nepoužitelná, protože se s ní nedalo mířit a řidič měl dost jiných starostí než střelbu z kulometu a hýbání s tankem. Pokud vím u nás byly kulomety vyndané, otvor zaslepen a jediné co bylo že to přinášelo problémy s broděním.
URL : https://www.valka.cz/T-55-t29717#352949 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více