SOV - S-51 (203mm samohybná houfnice)

(203 mm self-propelled howitzer)
C-51
     
Název:
Name:
S-51 S-51
Originální název:
Original Name:
C-51
Kategorie:
Category:
ťažká samohybná húfnica heavy self-propelled howitzer
Výrobce:
Producer:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Ústredná projektová kancelária delostrelectva (Центральное артиллерийское конструкторское бюро), Kaliningrad /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 prototyp
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.02.1944
Osádka:
Crew:
10
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
50000 kg 110231 lb
Celková délka:
Overall Length:
9350 mm 30 ft 8 ⅛ in
Celková šířka:
Overall Width:
3250 mm 10 ft 8in
Celková výška:
Overall Height:
3400 mm 11 ft 1 ⅞ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
400 mm 1 ft 3 ¾ in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
V-2K
- vznětový, vidlicový
- počet válců: 12
V-2K
- diesel, V-type
- number of cylinders: 12
Výkon:
Power:
440.7 kW při ? ot/min 591 bhp at ? rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
- počet převodových stupňů: 4+1
- ovládání: mechanické
- number of gears: 4+1
- control: mechanical
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
32 km/h 20 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
22 km/h 14 mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
200 km 124 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
150 km 93 mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
22 ° 49 %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m ?
Brodivost:
Fording Depth:
1,6 m 63 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
húfnica B-4 vzor 1931 kalibru 203 mm (12 nábojov) howitzer B-4 model 1931 cal. 203 mm (12 rounds)
Vedlejší:
Secondary:
- -
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Jurij Igorevič Pašolok : SU-152 a příbuzná vozidla, Grada Publishing a.s., rok vydania 2018, ISBN: 978-80-271-0066-8
URL : https://www.valka.cz/SOV-S-51-203mm-samohybna-houfnice-t228955#636081 Verze : 2
Práce na projekte tohoto samohybného dela polotvorenej konštrukcie sa začali ako iniciatíva konštruktéra Grabina (ЦАКБ) bez zadaných špecifikácií koncom roka 1943. Špecifikácie sa vypracovali k 16.11.1943.
Výroba samohybného dela začala v 1/1944. Vozidlo dostalo označenie S-51. Návrh využíval platformu KV-1S. Vzhľadom na rozmery 203 mm húfnice B-4 vzor 1931 by bolo potrebné podvozok predĺžiť, no to by projekt okamžite pochovalo. Preto sa musel využiť klasický sériový podvozok. Zbraň samotná neprešla žiadnymi úpravami. Bola lafetovaná na základňu, ktorá bola dosť vysunutá dopredu. Zbraň pôvodne nemala žiadnu ochranu, neskôr bol namontovaný 7 mm dvojdielny sklápací pancierový štít.
Prototyp bol predčasne dodaný na delostrelecký polygón Gorochovec dňa 26.2.1944. Strelecké skúšky mali začať 2.3.1944, začali sa však až 16.3.1944 a trvali do 24.3.1944. Celkovo bolo vypálených 209 výstrelov. Počas strelieb sa zistila nestabilita platformy. Jazdné skúšky začali 25.3.1944 a trvali do 4.4.1944. Počas jázd sa objavili viaceré závady, no celkové hodnotenie skúšobnej komisie bolo priaznivé. Grabin navrhoval postavenie 20 - 30 vozidiel, no kancelária samoohybného delostrelectva mala negatívny postoj k nejakej sériovej výrobe. Spomienky na problematickú vysokú hmotnosť samotných ťažkých tankov KV-1 a s tým spojené problémy s poruchami motorov a prevodoviek viedli k pozastaveniu projektu. Plánovali sa ďalšie skúšky, no prototyp vyžadoval generálnu opravu.
Pozastavený projekt sa snažil reaktivovať predseda delostrelckého výboru GAU generálporučík V.I. Cholchov. Bol pripravený výnos o poskytnutí 50 platforiem KV-1S. Výnos mal podpísať samotný V.I. Stalinno nestalo sa tak. Príčinou bol okrem iného i nedostatok vhodných platforiem. Na schôdzi zodpovených osobností vyzbrojovania, tankového a delostreleckého vojska sa zhodli o nevhodnosti projektu, ktorý bol podľa ich názoru preťažený a nemohol vydržať dlhodobé bojové nasadenie.
Padlo ešte logické rozhodnutie o použití platformy IS na prepracovanie koncepcie S-51. Tu však nastali rozpory s použitím silno pancierovanej platformy pre otvorenú konštrukciu samohybného dela. CAKB zasa trvala na použití platformy KV-1S a nejavila prílišnú ochotu prepracovavávať projekt S-51.

Jurij Igorevič Pašolok : SU-152 a příbuzná vozidla, Grada Publishing a.s., rok vydania 2018, ISBN: 978-80-271-0066-8

SOV - S-51 (203mm samohybná houfnice) -


SOV - S-51 (203mm samohybná houfnice) -


SOV - S-51 (203mm samohybná houfnice) -


SOV - S-51 (203mm samohybná houfnice) -


SOV - S-51 (203mm samohybná houfnice) -


SOV - S-51 (203mm samohybná houfnice) -


SOV - S-51 (203mm samohybná houfnice) -


SOV - S-51 (203mm samohybná houfnice) -


SOV - S-51 (203mm samohybná houfnice) -


URL : https://www.valka.cz/SOV-S-51-203mm-samohybna-houfnice-t228955#663158 Verze : 6
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více