DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Zbrojovka Brno n.p., Praha-Nusle /
Období výroby: Production Period:
DD.10.1947-31.03.1954
Vyrobeno kusů: Number of Produced:
?
Prototyp vyroben: Prototype Built:
DD.MM.1946
Počet míst k sezení: Troop Seating Capacity:
1 (s tandemem 2)
Technické údaje: Technical Data:
Pohotovostní hmotnost: Curb Weight:
130 kg
287 lb
Užitečné zatížení: Payload:
100 kg
220 lb
Celková hmotnost: Gross Vehicle Weight:
250 kg
551 lb
Celková délka: Overall Length:
2000 mm
6 ft 6 ¾ in
Celková šířka: Overall Width:
700 mm
2 ft 3 ½ in
Celková výška: Overall Height:
950 mm
3 ft 1 ⅜ in
Pohon: Propulsion:
Typ: Type:
dvoudobý, vzduchem chlazený dvouválec, primární pohon řetězem
two stroke, air cooled, two cylinders, primary drive with chain
Výkon: Power:
10,3 kW při ? ot/min
13.8 bhp at ? rpm
Převodovka: Gearbox:
čtyřrychlostní, nožní řazení na levé straně
four gears, foot gear shiter on port side
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity:
13 l
2.86 Imp gal
Výkony: Performance:
Maximální rychlost: Maximum Speed:
115 km/h
71 mph
Spotřeba paliva: Fuel Consumption:
3,3 až 3,8 l/100 km
74.34 to 85.6 mi/Imp gal
Jízdní dosah: Cruising Range:
? km
? mi
Uživatelské státy: User States:
Poznámka: Note:
Zdroje: Sources:
-
URL : https://www.valka.cz/JAWA-350-typ-18-t217780#611114
Verze : 1
Dvoutaktní motocykl JAWA 350 spatřil světlo světa dva roky po modelu 250/11. Tedy v roce 1948. Za války projektované stroje Jawa 350 OHC a Ogar 350 OHC se po nástupu nového vedení do čela Jawy ukázaly jako neperspektivní.
V březnu 1946 došlo z důvodu státní centralizace ke sloučení továren. Ogar (budova ve Strašnicích po zastavení výroby motocklu Ogar 4) byl začleněn pod n.p. Jawa, poté oba podniky začleněny do národního podniku Zbrojovka Brno. Tak zanikla hospodářská/ekonomická nutnost soutěžit s modely Ogar 350OHC (prototypy dokončeny již v zaštítění Zbrojovky) a Jawa 350 OHC. I přesto, že byly oba modely představeny na autosalonu v Paříži (kde sklidily kladné ohlasy) do výroby se nedostal ani jeden. A to ani přesto, že si Československé závody kovodělné a průmyslové (ČZKP, n.p.) nechaly udělat porovnávací test obou strojů. Jejich schválený plán přesto v roce 1947 počítal se sériovou výrobou 1000 ks typu 350. Ale k té už nedošlo. Ekonomická situace obyvatel Československa, surovinová základna, lidské zdroje, směřování k jednoduchosti a rychlé výrobě, snaha o rychlou motorizaci daly přednost jednoduchému, dvoudobému motoru. Ten navíc dovoloval poměrně rychlý náběh výroby.
Veřejnost se s novými dvouválcovými dvoutakty seznámila na prvním poválečném autosalonu v Praze v říjnu roku 1947. Motocykly nenesly na nádrži logo Jawa ale Ogar. Značka Ogar patřila před válkou třetímu největšímu výrobci československých motocyklů a uvádí se, že i snaha o odlišení obou kubatur vedla k udržení ochranné známky Ogar. Motocykly byly lakovány v „holubí šedi“ a měly označení Ogar 350 typ 12.
Ověřovací série vznikla v roce 1948 a čítala 30 ks. Logo na nádrži bylo již lisované, podobné jako na modelu Jawa 250/11, jen místo nápisu Jawa je Ogar.
Modernizovaná Jawa 350 typ 18 Pérák přišel v roce 1950. Zlepšení se týkalo především motoru. Válce dostaly mohutnější žebrování pro lepší chlazení motoru. Oproti tomu hlava válce jedno vodorovné žebro ztratila. Došlo k úpravě karterů a konstrukce klikového mechanizmu a ojnice. Ty byly tak moderní a nadčasové, že je používal ještě model Jawa 350 typ 640 (vyráběný dodnes). Další technické změny jsou v podstatě shodné s modernizací modelu 250/11. Nástupcem modelu 350/18 byla „kývačka“ Jawa-ČZ 350 typ 354, ale uvádí se, že výroba třistapadesátek typ 18 a 354 běžela součastně až do roku 1956.
Exponát NTM Praha - originální dochovaný (neprovozovaný) stroj Jawa 350 typ 18 z roku 1953.
URL : https://www.valka.cz/JAWA-350-typ-18-t217780#611107
Verze : 2
Reklama
Jawa 350 typ 12.
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Jawa 350 typ 12. "Vývozní model" s gumovými chrániči kolen na nádrži. Jednalo se o projekt, jak měla motorka vypadat v sérii od ledna 1949. Vyrobeno jen pár kusů.
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Leták s německým textem a "bohatším"provedením Jawa 350 typ 12. Nejmarkantnější je instalace gumových chráničů kolen na nádrži a boční stojan.
URL : https://www.valka.cz/JAWA-350-typ-18-t217780#610862
Verze : 4
URL : https://www.valka.cz/JAWA-350-typ-18-t217780#610930
Verze : 0
Popis základních modelů v hrubých rysech:
Ogar 350 typ 12 - Logo Ogar - Lakování „holubí šedá“ - Hlavy válce se dvěma vodorovnými žebry - „Menší “ válce motoru - Vrtání: Ø 58 mm Zdvih: 65 mm Obsah: 343,5 ccm Kompresní poměr: 1 : 6,5 Výkon: 12 ks (8,8 kW) při 4.000 ot./min. - Jinak použito stejných dílů jako Jawa 250 model „FJ“
Jawa 350 typ 12 - Logo Ogar je od 1. září 1949 nahrazeno logem Jawa (identickým jako na modelu 250/11 - Lakování červenou i šedou barvou - Jinak použito stejných dílů jako Jawa 250 model „Zbrojovka“
Jawa 350 typ 18 - Modernější motor s upravenou konstrukcí (viz text výše) - Kompresní poměr: 1 : 6,6 Výkon: 18 ks (10,3 kW) při 4.000 ot./min. - Jinak použito stejných dílů jako Jawa 250 model „Zbrojovka“ od roku 1950 „Komunista“
Motocykly Jawa 350 Pérák ve službách tehdejší VB (1957). Na videu je trojice strojů. Jeden zachycený při stíhání osobního vozidla Škoda 1101/1102 Tudor je zcela jistě "350-tka", pravdědobně světle modrá(?). Odvoz na ambulantní odběr krve uskuteční Škoda 1101 "bojový Tudor".
Bojový tudor a celkový záběr na motocykl Jawa 350/18,
URL : https://www.valka.cz/JAWA-350-typ-18-t217780#612546
Verze : 1
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.