WZT-3 (vyprošťovací tank)

     
Název:
Name:
WZT-3 WZT-3
Originální název:
Original Name:
WZT-3
Kategorie:
Category:
vyprošťovací tank armoured recovery vehicle
Výrobce:
Producer:
Zaklady Mechaniczne Bumar, Labedy
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1989-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
297
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1986
Osádka:
Crew:
4
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
42000 kg 92594 lb
Celková délka:
Overall Length:
8300 mm 27ft 3in
Celková šířka:
Overall Width:
3600 mm 11ft 10in
Celková výška:
Overall Height:
2710 mm 8ft 11in
Světlá výška:
Ground Clearance:
428 mm 1ft 5 in
Pancéřování:
Armour:
? ?
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
12-válcový kapalinou chlazený přeplňovaný vícepalivový motor S-12-U. 12-cylinder liquid-cooled supercharged multifuel engine S-12-U
Výkon:
Power:
625 kW při ? ot/min 838.1 bhp at ? rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
Mechanická převodovka se 7 rychlostními stupni pro jízdu vřed a 1 pro jízdu vzad.
Manual transmission with 7 gears ulcer and 1 reverse gear.
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
60 km/h 37 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
45 km/h 28 mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
600 km 373 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
420 km 261 mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
27 ° 60 %
Boční náklon:
Side Slope:
14 ° 30 %
Překročivost:
Trench Crossing:
2,8 m 110 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,7 m 28 in
Brodivost:
Fording Depth:
1,2 m 47 in
Nástavba:
Superstructure:
Teleskopický jeřábový výložník TD-50
- nosnost 15000 kg,
- délka vyložení výložníku 5,8 m,
- max. zdvih výložníku 8,6 m,
- pracovní rozsah je 360 stupňů,
- max. zvedací rychlost je 2,7 m/min.

Hlavní naviják
- tažná síla 280 kN (28000 kg),
- délka lana 200m,
- průměr lana 28,5 mm,
- rychlost navíjení 18,6 m/min.

Pomocný naviják
- tažná síla 20 kN (2000 kg)
- délka lana 400 m,
- průměr lana 9mm

Hydraulicky ovládaná dozerová radlice
- šířka 3 600 mm,
- výška 440 mm

Soupravy pro svařování a řezání elektrickým obloukem a plamenem.

Souprava tažných tyčí (triangl)

Speciální stanový přístřešek z nepromokavého materiálu.

Další výbava vozidla:
- osvětlovací souprava,
- soupravou ženijního nářadí,
- souprava kladek k navijáku,
- malá elektrocentrála,
- souprava přípravků a pomůcek k vyprošťování
Telescopic crane boom TD-50
- capacity 33069 lb,
- unloading boom length of 228 in,
- max lift of 339 in boom,
- working range of 360 degrees,
- max lifting speed of 2.7 m/min.

Main winch
- tensile strength of 280 kN (61729 lb)
- rope length 7874 in,
- 1in diameter ropes,
- winding speed of 732 in/min.

Auxiliary winch
- tensile strength of 20 kN (4409 lb)
- cable length 15748 in,
- 354.25 in rope diameter

Hydraulically operated dozer blade
- width 11ft 10in,
- height 1ft 5in

Kits for welding and cutting arc and flame.

Tow bars Kit (triangle).

A special tent shelter of waterproof material.

Additional equipment vehicles:
- lighting kit,
- set engineer tools
- set of pulleys to the winch,
- small generator,
- set of products and equipment for rescue
Výzbroj:
Armament:
12,7 mm kulomet NSV, 720 kusů nábojů,


12 vrhačů dýmových granátů 902A TUČA,


Pancéřovka RPG-7 1 kus,


Útočná puška AK-47 2 kusy
12.7 mm machine gun NSV, 720 pieces of ammunition,


12 smoke grenade throwers 902A TUČA ,


Bazooka RPG-7 1 piece,


Assault rifle AK-47 2 pcs
Uživatelské státy:
User States:
Polsko (29 ks z toho 9 ks typu WZT-3M-12u) , Indie (228 ks) , bývalá Jugoslávie (asi 40 ks), Kuvajt ,
Poland (29 pieces including 9 pcs of WZT-3M-12U) , India (228 pieces) , former Yugoslavia (about 40 pc), Kuwait ,
Poznámka:
Note:
Brodivost:
- s nástavcem pro hluboké brodění 5,0 m


Obsah palivové soustavy 1126 l, s přídavnými nádržemi (sudy) 1526 l.


Měrný výkon 14,88 kW/t.
Fording Depth:
- with extension for deep wading 196,9in


Fuel system 1126 l, with additional fuel tanks (drums) 1526 l.


Specific output 14,88 kW/t.
Zdroje:
Sources:
Zdroje:
Ing. Miloš Soukup Moderní vojenská technika Tanky 5. díl, vydala Military System Line s.r.o jako první vydání v roce 1999, ISBN 80-902669-1-6
BEML
www.janes.com
http://www.t-72.de/html/wzt3.html
http://commons.wikimedia.org/wiki/WZT-3
http://www.militarium.net/viewart.php?aid=69
http://pl.wikipedia.org/wiki/WZT-3
http://www.lubawa.com.pl/indexw.php?pid=13
www.pancerni.abajt.pl
URL : https://www.valka.cz/WZT-3-vyprostovaci-tank-t19942#405221 Verze : 0
WZT-3

Vývoj

vyprošťovacího tanku WZT-3 byl zahájen v roce 1986 výrobou dvou prototypů. Sériová výroba byla zahájena v roce 1989. Do výzbroje polské armády byl WZT-3 zaveden v roce 1992. Od roku 2003 je prováděna modernizace na typ WZT-3M. Vyprošťovací tank WZT-3 je přestavitelem nové generace ženijně - technických prostředků typové řady T-72 zavedených do polské armády. Oproti starším typům WZT-1 a WZT-2 má jeřáb s vyšší nosností a výkonnější a kompaktnější pracovní zařízení a speciální vybavení. Podle některých zdrojů bývá označován jako PMC-90ARV.


Určení

Hlavními úkoly vyprošťovacího tanku WZT-3 je rychlá technická pomoc v polních podmínkách, vyprošťování a odsun poškozené techniky v sestavách tankových útvarů polské armády vyzbrojených tanky T-72 M1 WILK, zajišťování technické podpory ženijních jednotek, provádění lehkých terénních úprav, odklízení překážek z cest a údržba cest v prostoru působnosti jednotek.


Popis

WZT-3 využívá strojový spodek tanku T-72 M1 WILK. Vzhledově je velmi podobný ruskému vyprošťovacímu tanku BREM-1. Podvozek má šest pojezdových kol na obou stranách korby. První dvě a poslední pojezdové kolo na každé straně podvozku jsou vybaveny hydraulickými tlumiči. Hnací kolo je vzadu a napínací vepředu. Tři nosné kladky jsou na každé straně korby. Kolejový pás je možné vybavit pryžovými patkami, snižujícími poškození komunikace.
Korba je svařena z ocelových plátů a poskytuje osádce ochranu proti pěchotním zbraním a střepinám z dělostřeleckých granátů. V přední části korby je nainstalována hydraulicky ovládaná dozerová radlice, určená k ukotvení vozidla při vyprošťování uvázlé techniky a při práci s výložníkem, případně k provádění lehkých zemních prací, hloubení okopů pro techniku apod.
Věžový komplet T-72 M1 WILK byl odstraněn a strop korby byl zvýšen a upraven pro rozmístění vybavení, souprav nářadí a pomocné plošiny.Tak vznikl přepravní prostor, který pojme čtyřčlennou osádku (velitele, řidiče - mechanika, strojníka - mechanika a mechanika). Řidičský prostor je vlevé přední části korby, pod šikmým čelním pancířem, napravo vedle řidiče je stanoviště velitele a za nimi strojníka a mechanika. Velitelská věžička má lafetovaný 12,7 mm kulomet NSV s účinným dostřelem 1 500 m, určený k vlastní ochraně vozidla před živou silou protivníka a nízko letícími cíli. Vezený palebný průměr je 720 kusů nábojů. Pomocnou výzbrojí je 12 vrhačů dýmových granátů 902A TUČA rozdělných v poměru 8 na pravé přední části korby a 4 na levé přední části korby, 1 kus pancéřovky RPG-7 a 2 kusy útočné pušky AK-47 vše uloženo v přepravním prostoru osádky.
V levé přední části korby vedle řidičského prostoru je namontována otočná základna pro hydraulicky ovládaný teleskopický jeřábový výložník TD-50 o nosnosti 15 tun. Složené rameno výložníku je uloženo podél levé strany korby vedle speciální plošiny. Speciální plošina o nosnosti 3 500 kg a rozměrech 1,91 x 2,16 m je umístěna na střední části stropu korby. Po dobu přepravy je na ní uložena osvětlovací souprava, náhradní díly, pomocný zdroj elektrické energie (elektrocentrála) a soupravy pro svařování a řezání elektrickým obloukem a plamenem. Po dobu opravárenské činnosti v poli může plošina sloužit jako pracovní plocha pro manipulaci s opravovaným motorem a jinými skupinami a podskupinami vyjmutými z právě opravovaného vozidla. V nouzových případech lze plošinu využít i k odsunu zraněných z bojiště. Na plošině je možné evakuovat až tři zraněné na nosítkách.
Soupravy ženijního nářadí a vyprošťovacích přípravků a pomůcek jsou uloženy ve schránkách po pravé a levé části korby. Napravo od plošiny podél pravé strany korby je uložen nástavec pro hluboké brodění (šnorchl). Tank je dále vybaven hlavním a pomocným navijákem, k vyprošťování uvázlé nebo poškozené techniky. Navijáky jsou umístěny ve střední části korby mezi prostorem osádky a motorovým prostorem.
Motorový prostor je v zadní části korby, přístupný přes příklop ve stropu korby. Tank pohání 12válcový kapalinou chlazený přeplňovaný vícepalivový motor S-12-U o výkonu 625 kW. Přenos kroutícího momentu z motoru na podvozek zabezpečuje mechanická převodovka se 7 rychlostními stupni pro jízdu vřed a 1 pro jízdu vzad. Na konzoly v zadní části tanku lze připevnit přídavné palivové nádrže ke zvýšení dojezdu tanku.
Vozidlo je schopno bez přípravy brodit do hloubky 1,2 m. Po přípravě s nástavcem pro hluboké brodění může brodit vodní překážky do hloubky až 5 m na vzdálenost až 1000 m. Osádka je vybavena optickými přístroji TNPO typ-160 (velitel), TNPO-168V (řidič), TNP-165A a TNPA-65 pro mechanika - strojníka a mechanika. Velitel a řidič mají navíc k dispozici přístroje nočního vidění. typu TKN-3-4B a TWNE ( případně polský typ SCG-72). Pro vnější spojení je tank vybaven radiostanicí R-173, pro komunikaci osádky uvnitř vozidla VHZ (vnitřním hovorovým zařízením) typu R-174. Prostor osádky je vybaven filtroventilačním zařízením proti ZHN a protipožárním systémem.



Speciální vybavení:

Teleskopický jeřábový výložník TD-50 o nosnosti 15 tun, délce vyložení výložníku 5,8 m a max. zdvihu výložníku 8,6 m, pracovní rozsah je 360 stupňů a max. zvedací rychlost je 2,7 m/min. Pohon jeřábového výložníku je zabezpečen přes převodovku motorem vozidla. Pokud je motor vozidla vypnut nebo mimo provoz, je výložník poháněn vlastní pohonnou jednotkou, napájenou z akumulátorů vozidla nebo elektrocentrálou.

Hlavní naviják o tažné síle 280 kN (28 t), s délkou lana 200m, průměrem lana 28,5 mm a rychlostí navíjení 18,6 m/min. Může být využit, kromě vyprošťování uvázlé techniky, také k vlastnímu samovyproštění.
Pomocný naviják o tažné síle 20 kN (2 t) s délkou lana 400 m a průměrem 9mm. Slouží jako doplněk navijáku hlavního, lze jej využít k vyprošťování lehkých kusů automobilové techniky, odtahování překážek z cest apod.

Hydraulicky ovládaná dozerová radlice, šířka 3 600 mm a výška 440 mm. Může být využita, kromě již výše popsaných úkolů, také k hloubení okopů pro tanky a BVP. Radlice je ovládána z řidičského prostoru.

Soupravy pro svařování a řezání elektrickým obloukem a plamenem jsou uloženy plechových schránkách na speciální plošině za věžičkou velitele.

Souprava tažných tyčí (triangl)

Speciální stanový přístřešek z nepromokavého materiálu, který je možno nainstalovat na vrchní část korby. Ochrání vrchní část korby a vybavení na ní uložené před nepřízní počasí.

Dále je vozidlo vybaveno osvětlovací soupravou, soupravou ženijního nářadí, soupravou kladek k navijáku, malou elektrocentrálou a soupravou přípravků a pomůcek k vyprošťování. Vše uloženo v plechových schránkách na speciální plošině za přepravním prostorem osádky nebo ve schránkách na bocích vozidla.
WZT-3 (vyprošťovací tank) - WZT-3

WZT-3
URL : https://www.valka.cz/WZT-3-vyprostovaci-tank-t19942#308411 Verze : 0
...
WZT-3 (vyprošťovací tank) - (Bharat-Rakshak)

(Bharat-Rakshak)
URL : https://www.valka.cz/WZT-3-vyprostovaci-tank-t19942#74845 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více